Resultaten 1 tot 3 van de 3

Onderwerp: Tikkend geluid tijdens rijden

  1. #1

    Standaard Tikkend geluid tijdens rijden

    Hallo allen,

    ik heb met mijn RS3 uit 2011 het volgende:

    bij stadsnelheden (tussen de ca. 40 km en 65 km) hoor ik een geluid rechtsvoor (vanuit mijn bestuurderspositie gehoord) alsof er een steen of schroef in m'n band zit.

    Het geluid versnelt mee met het versnellen van de auto. Bij hele lage snelheid en boven de 70 km hoor ik het niet meer maar het is wel irritant want ik rij veel in de stad.

    Een aantal feiten:
    - als ik de bak in neutraal zet gaat het geluid door, bak en motor kan ik dus uitschakelen als oorzaak.
    - velgen (met nieuwe banden) zijn nieuw uitgelijnd en gebalanceerd.
    - in de bochten maakt het geen extra geluid.
    - bij accelereren met gedraaid stuur geen gek geluid (dan zou ik de homokineet ook kunnen uitsluiten toch?)
    - het is geen fluitend geluid maar echt tik tik tik...)

    Nu zitten de winterbanden op 18"eronder maar voorheen zaten er 19" zomerbanden onder. De zomerband rechtsvoor heeft er even onder gezeten in slecht gebalanceerde toestand (ik dacht toen dat m'n remschijf krom was maar dat bleek een bobbel in de band te zijn, kan dit de wiellager hebben doen slijten? of de aandrijfas?)

    Ik heb ergens gelezen dat hierdor wellicht de bevestiging van de aandrijfas aan de bakzijde kan slijten?

    De garage kan lastig diagnose stellen zonder de boel uit elkaar te halen en wil proberen of ik via tips alvast iets gerichter kan gaan zoeken.

    Alvast dank.

    Gr Jasper

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2017
    Leeftijd
    37
    Posts
    22
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Tikkend geluid tijdens rijden

    Als er niks in de band zit (schroef of iets dergelijks), zou er toch even verder gekeken moeten worden. Hoe groot is je ruimte tussen de velg en je remklauw? Soms kan het plaklood tegen de klauw aan komen als er een minimale ruimte tussen zit.

    In principe ga ik er vanuit dat je zomerband met bobbel niet voor schade heeft gezorgd. Over het algemeen is onbalans of iets dergelijks niet snel schadelijk. Dan praat je meer over een lange tijd met erge onbalans of bobbel door blijven rijden.

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2009
    Leeftijd
    46
    Posts
    56
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 SB

    Standaard Re: Tikkend geluid tijdens rijden

    @Jaspc

    Weet je al wat het is??

    Gr, Harm
    Laatst gewijzigd door jizah; 05-03-17 om 19:08.
    Audi A5 - 2.0TFSI - S-Line - 18" S-Line black rims - White & Black it is...

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •