Resultaten 1 tot 19 van de 19

Onderwerp: EGR klep A3 1.9 TDI 81kw

  1. #1
    Evert Thomas's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2005
    Leeftijd
    44
    Posts
    725
    Kudos
    16
    Auto
    Audi Coupe
    Land
    Land

    Standaard EGR klep A3 1.9 TDI 81kw

    Volgens mij is het onderwerp al wel eens eerder voorbij gekomen. Maar ik heb toch een specefieke vraag, dus vandaar dit Topic.

    Ik heb een A3 1.9 TDI (81kw) uit 2000. Nu heb ik gelezen dat bij diesel motoren de EGR klep dicht gemaakt kan worden, ik heb nog de volgende vragen:

    - Ik heb gehoord dat het bij sommige auto's via de EGR klep uitlaatgassen worden teruggeleid en bij andere auto's zuurstof wordt teruggeleid. Hoe werkt het precies? En hoe zit het met mijn A3?

    - Wat kan ik ervan verwachten als ik deze klep dicht maak. Leid het tot vermogens toename?

    - Heeft iemand ervaringen met een A3 1.9 TDI?

  2. #2

    Standaard

    gaat om uitlaatgas. diesel heeft geen secundaire luchtinjectie (zuurstof) nodig, loopt al zeer zuurstofrijk.

    gevolgen;

    weinig extra vermogen (wel een beetje, vooral deellast)

    voor de uitstoot zal het juist iets minder roet geven, maar veel meer NOx (dat spul waar vandaag de weerkaart weer lekker dieprood van kleurde boven Nederland)

    betere oplossing is om de EGR softwarematig iets lager te zetten.

    Groetjes Wouter
    "Any society that would give up a little liberty to gain a little security...
    deserves neither and will lose both!"

  3. #3

    Standaard

    Ik heb die van mijn zus gewoon afgekoppeld( moet nog dichtgemaakt worden maar geen tijd) en sindsdien rookt ie een stuk minder dan vroeger als ik volgas optrek.

    gegroet Jan
    Trots eigenaar van 0pk aan AUDI power en (185pk + 240pk mercedes power)

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door antiekeradio
    gaat om uitlaatgas. diesel heeft geen secundaire luchtinjectie (zuurstof) nodig, loopt al zeer zuurstofrijk.

    gevolgen;

    weinig extra vermogen (wel een beetje, vooral deellast)

    voor de uitstoot zal het juist iets minder roet geven, maar veel meer NOx (dat spul waar vandaag de weerkaart weer lekker dieprood van kleurde boven Nederland)

    betere oplossing is om de EGR softwarematig iets lager te zetten.

    Groetjes Wouter
    daar ben ik het niet mee eens, ik heb het pas op school gehad en je verhaal klopt grotendeels maar niet helemaal. het vermogen wordt niet meer het neemt zelfs iets af, alleen het koppel neemt wat toe. en de NOx probeer je juist te reduceren dit omdat als men bij hogere drukken en dus temperaturen werkt zal het NOx juist toenamen door EGR toe te passen reduceer je het NOx gehalte. (dit haal ik zojuist uit mijn school dictaat alleen iets anders verteld) verder zijn er bij de dealer plaatjes te bestellen die de EGR afsluiten. (tenminste bij VW) wat ook beter voor de motor is. Alleen niet voor de keuring.

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door antiekeradio
    gaat om uitlaatgas. diesel heeft geen secundaire luchtinjectie (zuurstof) nodig, loopt al zeer zuurstofrijk.

    gevolgen;

    weinig extra vermogen (wel een beetje, vooral deellast)

    voor de uitstoot zal het juist iets minder roet geven, maar veel meer NOx (dat spul waar vandaag de weerkaart weer lekker dieprood van kleurde boven Nederland)

    betere oplossing is om de EGR softwarematig iets lager te zetten.

    Groetjes Wouter
    daar ben ik het niet mee eens, ik heb het pas op school gehad en je verhaal klopt grotendeels maar niet helemaal. het vermogen wordt niet meer het neemt zelfs iets af, alleen het koppel neemt wat toe. en de NOx probeer je juist te reduceren dit omdat als men bij hogere drukken en dus temperaturen werkt zal het NOx juist toenamen door EGR toe te passen reduceer je het NOx gehalte. (dit haal ik zojuist uit mijn school dictaat alleen iets anders verteld) verder zijn er bij de dealer plaatjes te bestellen die de EGR afsluiten. (tenminste bij VW) wat ook beter voor de motor is. Alleen niet voor de keuring.


  6. #6

  7. #7

    Standaard

    @ #BB#

    wat jij schrijft is precies hetzelfde als wat ik bedoelde.

    EGR dicht = meer zuurstof.

    meer zuurstof

    = minder roet

    = meer NOx

    = meer koppel (beetje dan)

    en tot slot nog wat boerenlogica;
    meer koppel = meer vermogen

    groetjes Wouter
    "Any society that would give up a little liberty to gain a little security...
    deserves neither and will lose both!"

  8. Ad
  9. #8

    Standaard

    Sorry, maar jou redenering ivm vermogen en koppel is ook niet correct. Vermogen en koppel zijn twee factoren die met elkaar verbonden zijn op een bepaald toerental. Als je het ene wijzigt, zal het andere in dezelfde richting wijzigen.
    Neem maar eens een correcte grafiek met vermogen- en koppelcurve van een wagen en reken maar eens met volgende formules:
    Vermogen [pk] = (Koppel [Nm] x Toerental [rpm]) / 7023,5
    Koppel [Nm] = (Vermogen [pk] x 7023,5) / Toerental [rpm]
    Even een voorbeeldje: Heb voor de makkelijkheid even de dynoplot van forumlid Rick zijn S4 genomen.

    We zullen even bij het toerental waar het maximum koppel vrijkomt de berekening doen en eveneens bij het toerental waar het maximum vermogen vrijkomt.

    Maximum koppel
    (433 Nm x 2610 rpm) / 7023,5 = 160,9 pk

    Maximum vermogen
    (301 pk x 7023,5) / 6080 = 347 Nm

    Vergelijk nu maar eens op de grafiek en je zult merken dat dit correct is. Leef jezelf maar eens uit op deze of andere grafieken en je zal merken dat het onmogelijk is om het ene te laten stijgen en het andere te laten dalen en vice versa.

    Oops, Antiekeradio was me voor. :wink:
    Automotive Engineering = German Engineering !
    Een doordenkertje: Kein Substitut für Freude am Fahren durch Vorsprung durch Technik!

  10. #9

    Standaard

    Haha Tim, daar ga je dan......Je hebt het heel goed uitgelegd (en uitgebreidt) Antieke Radio was alleen nèt ietsje sneller en bondiger

  11. #10

    Standaard

    ik heb geleerd: Hoe beter de verbranding, hoe hoger het vermogen.
    Dus EGR klep is brol!
    En de EGR klep zit er enkel op voor de groenen.
    Weg met die handel dus. :twisted:

    Gegroet Jan
    Trots eigenaar van 0pk aan AUDI power en (185pk + 240pk mercedes power)

  12. #11

    Standaard

    'de groenen' zijn in dit geval niet helemaal gek.

    door het zuurstofpercentage te verlagen, komt er per verbranding minder energie vrij.

    dit heeft tot gevolg dat het koppel iets afneemt, maar ook dat de verbrandingstemperatuur een stuk lager komt te liggen.

    daardoor wordt de aanmaak van giftige (maar voor de APK nog niet relevante) stikstofoxiden sterk tegengegaan. Een duidelijk voorbeeld dat de emissie eisen voor constructeurs nog altijd hoger liggen dan de emissie eisen van de technische keuringen.

    overigens is de ontwikkeling in de dieseltechniek nu zover dat vele motoren de lagere verbrandingstemperatuur nodig hebben om heel te blijven. het is bekend dat de levensduur van de nieuwste diesels sterk bekort wordt door de EGR helemaal af te dichten.
    "Any society that would give up a little liberty to gain a little security...
    deserves neither and will lose both!"

  13. #12

    Standaard

    Ik heb nog een heel ouwe diesel :roll:
    Trots eigenaar van 0pk aan AUDI power en (185pk + 240pk mercedes power)

  14. #13
    Grom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2004
    Posts
    1.095
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JM
    En de EGR klep zit er enkel op voor de groenen.
    Weg met die handel dus.
    Precies, en aangezien groen niet mijn favoriete kleur is, zit die van mij dicht.
    Audi A4 2012 limousine 3.0 TDI Pro Line S
    Ex Audi A4 2012 limousine 2.0 TDIe 136pk Pro Line Business Hartog Tuned[
    Ex Audi A3 TDI 2000 110@140pk | Ex Audi 80 2.0E 90pk

  15. #14

    Standaard

    De EGR werkt alleen in deellast en tijdelijk bij stationair toerental, de EGR heeft GEEN direct gevolg voor het maximale koppel/vermogen, misschien als de motor iets schoner wordt na verloop van tijd kan het iets schelen.

    Omdat de EGR slechts in deellast werkt kan het zo zijn dat bij uitschakelen van deze functie de motor iets fijner loopt, het specifieke koppel is dan dus gerelateerd aan de belasting iets hoger, het maximale koppel zal gelijk blijven.

    Als de EGR pas bij een hogere kilometerstand gesloten wordt, zal de verontreiniging in het inlaattraject niet vanzelf verdwijnen, dit zul je dan manueel moeten verwijderen.

    Sluit de EGR dus zo snel mogelijk af, d.m.v. het welbekende plaatje, of i.c.m. een chip-tuning, ga niet aan slangetjes trekken of stekkers losnemen, dit geeft problemen!

  16. #15

    Standaard

    maar zonder egr wordt de verbranding ge-optimaliseerd toch? waarom dan geen toename van koppel bij deellast?

  17. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door marietje
    Omdat de EGR slechts in deellast werkt kan het zo zijn dat bij uitschakelen van deze functie de motor iets fijner loopt, het specifieke koppel is dan dus gerelateerd aan de belasting iets hoger, het maximale koppel zal gelijk blijven.
    Wordt hier toch vermeld dat er een kleine toename van koppel en dus ook vermogen bij deellast mogelijk kan zijn.
    Automotive Engineering = German Engineering !
    Een doordenkertje: Kein Substitut für Freude am Fahren durch Vorsprung durch Technik!

  18. #17

    Standaard

    dat d8 ik dus ook.

  19. #18

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door #BB#
    dat d8 ik dus ook.
    Eh? Waarom stel je die vraag dan?

  20. #19

    Standaard

    het was meer een bevestigende vraag.. wist het niet 100%

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •