Resultaten 1 tot 5 van de 5

Onderwerp: E10 benzine afzwakken tot E5 ?

  1. #1
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.454
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard E10 benzine afzwakken tot E5 ?

    Bonjour,

    Ik haat E10. There, I said it. Het komt niet in m'n auto's. Het is bullshit, duidelijk hoger verbruik en het vreet aan m'n oude Audi's (Google wat ik bedoel).
    Maar stel ik ben gedwongen ergens E10 te tanken, zelfs meerdere tanks vol (horror scenario). Is er dan iets wat ik de tank kan bijgeven, wat het hogere Ethanol aandeel (10% in het geval van E10) quasi neutraliseert zodat het meer richtig E5 gaat?

    Er zijn Octaan (Benzine) boosters waarmee je benzine kan oppeppen naar een hoger octaan-gehalte. Hetzelfde voor diesel (Cetaan booster). Maar bestaat er een E10 "afzwakker"?

    Grappig detail: hier in Zwitserland verkoopt men bijna nergens E5 of E10 want mensen weigeren het te kopen. Is bijna overal "pure benzine". In Duitsland is het heel anders overigens.
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  2. #2
    bugboy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    51
    Posts
    466
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A5 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: E10 benzine afzwakken tot E5 ?

    In mijn Audi Cabriolet (1993) tank ik enkel E5, maar het is wel eens voorgekomen op vakantie dat ik bijna zonder benzine kwam te zitten omdat ik geen E5 kon tanken. Dan tank ik slechts een deel E10 en probeer zo snel mogelijk de tank aan te vullen met E5. In mijn kever gaat enkel 102 octaan dat je hier net over de grens kan krijgen. Daar rijd ik weinig mee en vrijwel altijd in de buurt. Ik heb ook begrepen dat in V-Power geen ethanol zit, dus in Nederland zou ik dat doen. In de A5 (2011) gaat E5 als het kan, maar heb ik wat minder paniek als er een keer E10 in gaat.

    Er iz overigens Ethanolkiller te koop. Zie bijvoorbeeld https://millersoils.nl/product/vspe-...l-millers-oils. Aangezien ik in de kever toch al loodvervangen moet gebruiken ga ik denk ik over op dit spul als mijn huidige flesje op is. Rijd je veel, dan is het een dure grap.

    In Zwitserland verkopen ze denk ik geen E5/E10 omdat ze dat niet verplicht zijn. Dat is volgens mij iets van de EU.
    VW Kever (1951 vouwdak), Audi cabriolet (1993, 2.8 V6), Audi A5 cabriolet (2011, 2.0TFSI quattro), Audi A4 station (2011, 2.0TDI handbak, B&O edition)
    VAG-COM: 23.3 (Enschede)

  3. #3
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.454
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard Re: E10 benzine afzwakken tot E5 ?

    Ik heb intussen ook Putoline "E10 Fuel Fighter" gevonden. Zit in praktische kleine flesjes. Ik denk dat ik dat bestel en in de auto meeneem. Het zal niet snel gebeuren dat ik alleen E10 kan tanken maar als het gebeurt, ben ik in elk geval "gewapend" :-)

    https://www.caferacerwebshop.com/nl/...ter-250ml.html
    Laatst gewijzigd door Steven; 29-03-24 om 19:56.
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  4. #4
    yzy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2012
    Posts
    3.098
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: E10 benzine afzwakken tot E5 ?

    Ik ben benieuwd hoe dat zou moeten werken.
    Er zit (meer) alcohol bijgevoegd in de benzine, dat zal door het spul niet ineens verdwenen zijn. Maar ik ben geen chemicus

    Logischer lijkt mij om, indien gedwongen E10 wordt getankt, niet vol te tanken maar genoeg tot de eerste E5 pomp en daar met E5 af te vullen. Dan heb je E6/E7??

  5. #5
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.454
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard Re: E10 benzine afzwakken tot E5 ?

    Ethanol (ethyl alcohol) kan met bv. kalium of natriumhydroxide geneutraliseerd worden. Ik weet ook niet hoe de jongens en meisjes van Putoline het doen, maar ze zullen het met "iets" afzwakken terwijl de andere eigenschappen van benzine behouden blijven.
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •