Resultaten 1 tot 16 van de 16

Onderwerp: tuning of niet ???? Ik weet het niet meer !

  1. #1

    Standaard tuning of niet ???? Ik weet het niet meer !

    Mijn bedoeling was om mijn wagen in 2005 te laten chippen door Pedro
    over wie ik op deze site zoveel goeds lees. Aan de vele getuigenissen en professionele antwoorden van Pedro op bepaalde onderwerpen kan ik dit alleen maar beamen.
    Pedro zou namelijk de wagen softwarematig kunnen tunen zonder solderingswerken te moeten uitvoeren of wijzigingen aan de printplaat. Deze manier van tunen geniet uiteraard mijn voorkeur.
    Ik heb het chippen ondertussen nog niet laten doen omdat ik een hele tijd uit de strijd ben geweest wegens een betrekkelijk zware operatieve ingreep. Ik woon zeer ver van Pedro, ik kom uit regio Brussel en kan dus niet eventjes heen en weer rijden.
    Ondertussen heb ik dan ook veel tijd gehad om info te zoeken op internet over "tuning" in het algemeen. Eén punt echter maakt mij nog steeds ietwat ongerust. Ik zou namelijk alle verdere garantie op mijn wagen verliezen in geval van brokken aan motor, versnellingsbak enz... In feite elk onderdeel die kan lijden onder de verhoging van het vermogen. Enkel een ABT chip zou nog vallen onder de waarborg doch mijn garagist beweert bij hoog en laag dat tuning ALTIJD zeer nefast is voor de motor. Zelf indien de wagen op een verantwoorde wijze wordt warmgereden en behandelt, zijn de onderdelen volgens hem absoluut niet op een meervermogen berekend. Het volstaat volgens hem om het vermogen van de wagen even aan te spreken op lager toerental waardoor door het toegenomen koppel dermate grote krachten uitegvoerd worden op onderdelen die dit koppel niet aankunnen en aldus onherstelbare schade toebrengen.
    Mijn type motor had vroeger trouwens 155pk ipv 163pk. Volgens hem is dit reeds een tuning van fabriekswege uit geweest zodat de marges al veel kleiner geworden zijn. Ook ABT wordt door hem resoluut afgeraden.
    Blijkbaar zou een hoop mensen al heel gauw vragen om de originele chip terug te plaatsen. Een kleine navraag door mezelf bij de technische dienst van de invoerder in België van Audi heeft dit inderdaad laten bevestigen.
    Zijn laatste punt was dat de 2,5tdi motoren (Ik heb een 2,5tdi van 163pk en 310nm aangekocht in 2004 met 0km maar op het EEG certificaat van Audi staat dat het goedkeuringsnummer reeds dateert van september 2002. Het certificaat zelf is van mei 2003) de meest fragiele motoren zijn die ooit in een AUDI reeks hebben bestaan en kunnen volgens hem dus absoluut geen meervermogen hebben.
    Blijkt dat mijn serie nog steeds ondermeer de "slechte nokkenassen" zou bezitten alhoewel ik dacht dat dit de series tot 2001 betrof.
    Uiteraard heeft deze man mij de daver op het lijf gejaagd en liggen mijn tuningplannen weer even in de onderste lade.
    Ik weet niet meer wat ik moet denken.

  2. #2

    Standaard

    Ik kan me voorstellen dat je het niet meer weet...De garantie is een heel ingewikkeld verhaal, in principe kan je bij ons ook een garantiepolis krijgen, ware het niet dat daar zoveel adders onder het gras zitten (ze sluiten juist een aantal onderdelen uit), dat het eigenlijk nergens op slaat (itt wat andere tuners beweren, het is en blijft een leuk lokkertje natuurlijk) Let op, ik heb het hier niet over de dealergarantie, daar weet ik het fijne niet van. In principe is het zo bij ons dat mocht er schade optreden als gevolg van een verkeerde chiptuning wij daar zelf uitstekend voor verzekerd zijn. Wij, als bedrijf zijnde, horen ons daarvoor te verzekeren, vinden wij.

    Er zullen altijd tegenstanders van chiptuning blijven, vaak ook mensen die er het fijne niet van weten.

    Voor de rest van je twijfels zal Pedro je een veel beter antwoord kunnen geven dan ik.

    Succes.

  3. #3
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Dat keuringsattest betekent alleen dat de auto een (Europese) typegoedkeuring heeft gekregen in 2002, toen dat model in productie ging.

    Die nokkenassen horen bij jouw auto geen probleem te geven, da's volgens mij bij vroegere bouwjaren.

    En er rijden honderdduizenden gechiptunede auto's rond, waarvan het gros nooit problemen heeft. De mensen die wel problemen hebben moeten eens bij zichzelf te rade gaan, want het merendeel daarvan heeft een verkeerde tuner gekozen (die de grenzen van het mogelijke verkent of de auto te nerveus maakt) of rijdt als een malloot waardoor het mechaniek, getuned of niet, op termijn problemen gaat geven.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom

    En er rijden honderdduizenden gechiptunede auto's rond, waarvan het gros nooit problemen heeft. De mensen die wel problemen hebben moeten eens bij zichzelf te rade gaan, want het merendeel daarvan heeft een verkeerde tuner gekozen (die de grenzen van het mogelijke verkent of de auto te nerveus maakt) of rijdt als een malloot waardoor het mechaniek, getuned of niet, op termijn problemen gaat geven.
    Amen.
    En dan nog, een diesel gaat gemiddeld 500.000 km mee. Laat daar, door tuning zg versnelde slijtage, 75000 vanaf gaan. Tegen die tijd heb je wss een andere auto?
    I like digging...

    Especially someone else his grave

  5. #5
    RS6 C5, A3 1.9 TDIe Eszes's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2004
    Posts
    13.464
    Kudos
    2

    Standaard

    Tja, wat is wijsheid.
    Mijn ervaring met getunede auto's is uitsluitend positief.

    Jammer dat je bang wordt gemaakt door een tegenstander. Als dat je de rust ontneemt om te genieten van een verbeterde auto, dan moet je er niet aan beginnen.

    Maar ik denk dat je het rustig kunt overlaten aan een goede tuner...


  6. #6
    Verschil moet er zijn's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2005
    Posts
    167
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4 Cabrio

    Standaard

    Die nokkenassen horen bij jouw auto geen probleem te geven, da's volgens mij bij vroegere bouwjaren.
    Ik ken mensen met een 2004 A6 2.5 TDi 163 pk waarvan recentelijk de nokkenassen zijn vervangen. Dus met een nieuwe ben je niet gevrijwaard.

    Wat tunen betreft: is die 163pk niet voldoende?
    In een Audi voelt 120 (weer) wel 80!

  7. #7
    rolf's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2004
    Leeftijd
    59
    Posts
    5.672
    Kudos
    110
    Auto
    Audi A2

    Standaard

    [quote="Verschil moet er zijn"]
    Wat tunen betreft: is die 163pk niet voldoende?
    Ja, dat vraag ik mij ook wel eens af. Zo een 163pk lijkt mij ook ruim voldoende in het hedendaagse verkeer. Als je je auto nou op een circuit gebruikt, ala. Of: Na het tunen rijdt ie zuiniger :mrgreen: natuurlijk, daar doen we het voor :wink:
    Krijg geheid nu wat over me heen.......
    A2 1.4 ColourStorm Open Sky, Toyota RAV4 Hybride, Nissan Leaf Acenta 2014.

    https://www.visitnorway.nl/

  8. Ad
  9. #8

    Standaard

    163 pk is inderdaad voldoende in het dagdagelijkse gebruik. Meer dan voldoende zelfs voor mij.
    Twee zaken hebben echter gemaakt dat ik over tuning ben beginnen nadenken.

    Ten eerste is het nogal irritante turbogat bij het vertrekken. De wagen doet eerst absoluut niets om dan als razende en met doorslippende wielen te vertrekken. Alternatief is de koppeling steeds laten slippen maar dit lijkt me zeer ongezond. Stoplichtsprintjes doe ik niet, maar aangezien ik bijna constant in de stad moet rijden is het snel kunnen vertrekken op een kruispunt van cruciaal belang. Ik heb gehoord dat tuning dit turbogat iets zou kunnen wegwerken, niet volledig uiteraard, maar alle beetjes helpen.

    Ten tweede ben ik samen met met enkele vrienden geobsedeerd door Oostenrijk. Ik vertrek dus zeer regelmatig eens naar ginder en dan zit de wagen steeds afgeladen vol. Voor een wagen die leeg 1635kg weegt + 4 personen en bagage maakt dat ik al snel over de 2000kg kom. Op de Duitse autosnelwegen kom je dan al heel snel wat vermogen tekort om veilig te kunnen inhalen. Ook moet je rekening houden met het feit dat hoe groter de hoogte hoe lager het motorvermogen. Vanaf 1000m boven de zeespiegel verlies je ongeveer 10% aan motorvermogen per elke 1000m die je gaat stijgen (heb ik ergens gelezen). In de folders van Audi wordt het trouwens aangegeven dat je 10% van de hoogst toegelaten massa moet aftrekken vanaf elke 1000m die je gaat stijgen.

    Dit zijn voor mij de redenen om aan autotuning te willen doen.

  10. #9

    Standaard

    163 pk`s zijn inderdaad al een heleboel krachten. Maar wat ik nu zo vervelend vind, is het feit dat er nog steeds mensen zijn die denken dat je er alleen extra power bij krijgt. Jongens, speciaal voor jullie nog een keertje , met een goed, op maat geschreven, geoptimaliseerd software-programma, krijg je zoveel meer terug dan alleen extra pk`s. Je Audi gaat er nog lekkerder door rijden, soepeler, kortom, alles voelt beter aan.

  11. #10

    Standaard

    Weet niet of iemand het kan bevestigen maar TDI's schijnen na een goede tuning ook rustiger stationair te lopen en nog mooier en stiller. Das op zich ook wel een leuke bijkomstigheid, plus dat ie bij normaal rijgedrag even zuinig/zuiniger zou moeten zijn.

    Tjah negatieve verhalen zullen ws komen door een combi van;
    A.Wat doet de eigenaar vervolgens met een wagen, ga je m dagelijks als race-auto gebruiken om te genieten van het vermogen, en deed je dat daarvoor niet dan zul je dat vast gaan merken.

    B. Heb ook al veel verhalen gelezen van mensen die uiteindelijk wel een goede tuner vonden maar in eerste instantie verkeerd geholpen zijn. Zo krijg je natuurlijk ook een wildgroei aan negatieve verhalen over tuning, je kunt je auto tegenwoordig al bijna bij de kwik-fit laten tunen. :roll: (de vakgarage hier in het dorp bijv. bied het ook al aan?!)

    C. Niemand kan in een motor kijken, het blijft draaiend materiaal. Zal soms ook moeilijk te bepalen zijn of schade het gevolg is van tuning of niet. Dat is het enige heikele punt in het hele verhaal, denk dat je er in zulke gevallen met een goede tuner wel uit gaat komen. Heb echter al veel gelezen over mensen die van een koude kermis thuiskwamen... Dan sta je er wel mooi alleen voor om alle kosten op te hoesten.

    Dit is in het kort wat ik op basis van mijn zoekwerk tot op heden als conclusie moet trekken.

    Ik ben me namelijk ook al een tijdje aan het verdiepen in het laten tunen van mijn TDI. Heb er dus geen ervaring mee, ik ben ook nog zoekende...

    Richard.
    Onder invloed kun je alles, zonder invloed nix!
    Columns

  12. #11
    Edgar's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    1.267
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Verschil moet er zijn
    Wat tunen betreft: is die 163pk niet voldoende?
    NEE

    En wat met Nm is ook niet verkeerd :wink:
    Terug bij Audi!!

    A6 2.0TDI Pro Line

  13. #12
    haroldv's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2005
    Leeftijd
    53
    Posts
    1.308
    Kudos
    1

    Standaard

    Al die proza. Rij al jaren met getunede auto's en ben niet in de enige in ons wagenpark.
    Nooit problemen mee gehad.
    Wel allemaal getuned via pon/abt, dus binnen garantie en zelfs lease.
    Assumption is the mother of all fuckups.

  14. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door marietje
    163 pk`s zijn inderdaad al een heleboel krachten. Maar wat ik nu zo vervelend vind, is het feit dat er nog steeds mensen zijn die denken dat je er alleen extra power bij krijgt. Jongens, speciaal voor jullie nog een keertje , met een goed, op maat geschreven, geoptimaliseerd software-programma, krijg je zoveel meer terug dan alleen extra pk`s. Je Audi gaat er nog lekkerder door rijden, soepeler, kortom, alles voelt beter aan.

    Vind ik wel goed gezegd, vooral het laatste en het deel over het maat geschreven programma !
    Ik begin er ondertussen alweer zin in te krijgen

  15. #14
    audi a4 avant 2.5 tdi's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2004
    Leeftijd
    68
    Posts
    4.312
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard

    Joycy laat het maar .
    door pedro doen .
    mijn audi is vanaf 0 km .
    door abt/pon getuned van .
    150/180 pk en geen problemen .
    kilometerstand is nu bijna 212.000 km .
    heb wel de versleten nokkenassen en .
    tuimmellaars gehad onder garantie .
    vervangen rij nog met de eerste .
    koppeling drukgroep rond 6 bak .
    quattro systeem ook geen problemen .
    dus wat houd je tegen en wil je nog .
    wat voor[j] en[c] nadelen wegen .
    succes met je beslissing .

    jack.
    if you beat the rings then you have i car

  16. #15
    Edgar's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    1.267
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door audi a4 avant 2.5 tdi
    Joycy laat het maar
    door pedro doen
    .
    Vind ik ook :wink:
    Terug bij Audi!!

    A6 2.0TDI Pro Line

  17. #16

    Standaard

    Ik ken het gevoel. Ik moet ook elke dag in Brussel rijden, en de afstand is beperkt omdat ik ook in de buurt van Brussel wwon. De wagen reageert voldoende om snel te kunnen optrekken aan de kruispunten, maar meer vermogen = meer vermogen gebruiken, met alle gevolgen. Een 13-tal maanden geleden kon ik bij Pedro terecht aan 300€, maar je kent de afstand, en als er iets verkeerd is kan je niet even lang lopen om het laten na te kijken. Ik ben nochtans gekend als iemand die snel beslissingen neemt, maar dit is de uitzondering :-/.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •