Mooi verslag hoor :-D
Op 3 juni was het zover na een lange rit van 165 km kwam stond ik om half 12 in de mooie garage van JD Engineering in Lochem :-D
Ze begonnen met het instaleren van de Samco Intake Hose en een Force dumpvalve op aanraden van Jeroen. terwijl ze aan het monteren waren was Jeroen bezig op de testbank met een Seat Leon Cupra R (2003) wat ook niet onaardig is. Met trouwens exact dezelfde motor type BAM als in mijn TT.
Deze Seat gaf mij goede hoop want na wat afstellen gaf deze seat de volgende prestaties: voor het chippen 223,4pk en 290 nm koppel en na het chippen 270 pk op de krukas en 250 pk op de wielen en een koppel van maar liefst 410 nm
Ik kon niet wachten tot mijn TT op de bank mocht overgens was ik de eerst TT die op de 4 wiel rollerbank ging. Dan om 14:20 was het zo ver mijn TT stond op de rollerbank klaar om getest te worden.
Maar tot Jeroen zijn ergernis en mijn grote verbazing gaf mijn TT de volgende prestatie's aan: voor het chippen 225,9 pk en 310 nm koppel en na het chippen 239pk en 393 nm koppel :-?
Jeroen zegt hoe kan dit en nam hier absoluut geen genoegen mee dus de computer ging er weer uit. Na 20 minuten kwam Jeroen terug en had exact het zelfe programma op de chip gezet als de Seat.
Opnieuw ging mijn audi de rollerbank op om te testen. De volgende resultaten kwamen tevoorschijn: 393nm koppel en 250 pk er was dus verbetering maar niet genoeg er moest iets aan de hand zijn. Hij had namelijk ook al mijn instellingen op max gezet 1,4 bar turbo druk.
Jeroen heeft iets van 20 min in mijn auto zitten piekeren en meten toen hij het volgende merkten. De cumputer was continu aan het terug rekenen en compenseren. Jeroen zegt tegen mij wat voor brandstof zit er in waarop ik antwoorden euro 95.
Dit verklaarde alles Jeroen wist meteen dat dit het probleem was. Je moet euro 98 in je tank hebben zij hij. Omdat euro 98 een ander verbrandings punt heeft en minder snel te heet word hoeft de cumputer minder te compenseren.
Conclusie van Jeroen met 98 moet mijn TT zeker nog tussen den 15 en 20 pk extra geven en 20nm erbij hebben. Dus ik mag op 8 juli opnieuw met de juiste brandstof testen dus wie wil komen kijken je bent welkom.
Dus als het goed is moet ik op 8 juli een grafiek mee naar huis nemen waarop de volgende prestaties staan: 418nm koppel en tussen de 260 en 270 pk
Toen kon ik eindelijk op de weg gaan ervaren wat het verschil was en dat merk je zeker. de schakel momenten komen veel sneller en ook de turbo word harder afgeblazen. Mijn auto ging zeker een stuk sneller en vooral door de samco slangen is de gasreactie beter.
En het meest apparte van dit verhaal is dat ik op de terug weg niet kon w8 tot mijn benzine eindelijk op was haha. Ik wilde zo snel mogelijk Euro 98 tanken want jeroen zij dat je het verschil meteen zou merken.
eindelijk bij amsterdam was het zover ik moest tanken. Nou is die Euro 98 leuk maar bijna geen enkel tankstation heeft dat. Shell heeft V power maar dan is 97 en dus niet goed volgens Jeroen. Dus het kwam zelfs zover dat na 3 tankstations ik stil stond op de snelweg zonder benzine :-?
Nou ik d8 in iedergeval is die euro 95 uit mijn tank en wonderbaarlijk stond de anwb nog voor mijn sigaret op voor mijn neus op bij te tanken met 98. uiteindelijk kon ik weer verder richting huis waar ik een esso vond met 98. Ik heb mijn TT helemaal vol gegooit met 98 (trouwens erg prijzig) en ging rijden.
En echt waar zonder gelul mijn TT gaat nu echt als een raket en hij blijft maar doorgaan. wat een enorme prestatie's Ik ben echt enorm te spreken over JD. Ik raad dan ook iedereen van harte aan om bij hem op maat te chippen.
Mijn vervolg verslag zal ik op 8 juli online zetten met de werkelijke prestatie's van mijn TT.
Groetjes,
Robin
Mooi resultaat!, veel plezier ermee en wees vooral voorzichtig met de turbo, netjes opwarmen en afkoelen, oliepeil in de gaten houden.
Volg ons op facebook: https://www.facebook.com/#!/hartogtuning.
TFSI olieverbruik echt opgelost vanaf 3750,-
www.hartogtuning.nl..... DE Audi-specialisten.
Dit was de auto die voor de run van de TT op de bank ging, alleen een chip + Div Valve en verder geen aanpassingen, een week eerder ging eenzelfde wagen met full milltek en BMC filter op de bank en haalde een 270 pk eruit, dit komt nooit voor zei JD tegen die maat van me, 282 pk is echt ongehoord veel voor alleen een chip
meestal zo een 260-265
`
Voor het chippen
Na het chippen
kosten voor een Run/ uitdraai van rollerbank is normaal 100 euro geloof ik
(wil ik er toch wel voor niets bij als ik voor 790 E hem kom laten chippen, maar dat is persoonlijk) reeel beeld van voor en na moet er gewoon bij
chippen 790 en dan nog de Div Valve
jongen was geloof ik net geen 1000E kwijt incl btw
:-D Mooi verslag! Maar ga je wel even in een hoekje zitten schamen om zo'n auto op 95 octaan te rijden... en dan nog laten chippen ook!
Ik rij op 100 octaan als minimum. Als ik 95 octaan zou tanken spuugt de S6 dat spontaan weer uit; over m'n schoen!
Veel plezier met de nieuwe power... 8)