Welkom op AF, zoekfunctie zeker niet gebruikt.
http://www.audiforum.nl/forum/techni...-2-0-tfsi.html
Neem dit topic even door.
Welkom op AF, zoekfunctie zeker niet gebruikt.
http://www.audiforum.nl/forum/techni...-2-0-tfsi.html
Neem dit topic even door.
S5/F5 Sportback MY2018 Myhtos Zwart -> Retrofits Topic S5/F5
ex A5/8T Sportback 1.8 TFSi H6 ProLine S, 6-2013 -> Retrofits Topic A5/8T
ex A4/8K-B8 Sedan1.8 TFSi H6 ProLine 9-2009-> Retrofits Topic A4-B8/8K
ex A4-B7 2005, A4-B6 2001, A4-B5 1996, 80-B3 1988 VCDS regio zld
Mijn A5 cabrio 2.0TFSI had ook een olieverbruik van 1L/450km. Coulance bij de dealer was geen probleem. Zij betaalde de onderdelen (volgens de dealer €2600,-), ik de arbeidskosten..... Kostenplaatje arbeidskosten kwam op zo`n €3000,- ex btw, en de auto 5-7 werkdagen kwijt.
Eén telfoontje naar Coen Donkers in Veghel veranderde de boel. Uiteraard geen coulance, maar onderdelen+arbeidskosten €2500,- en max 3 werkdagen!
Nadat de auto gerepareerd was nog even een praatje met Coen gemaakt over waarom het bij hen zo snel en 'goedkoop' kan?
Simpele uitleg: De revisie bij audi betreft nieuwe zuigers en zuigerveren. Omdat de zuigers een andere aansluiting hebben op de drijverstang, moet die ook vervangen worden. Hiervoor moet het motorblok gedemonteerd worden.
Coen Donkers heeft nav de vele aanvragen voor deze reparatie zelf een modificatie laten ontwerpen/maken waarbij de nieuwe zuigers direct passen op de originele drijverstang.
Extraatje.... Tevens vervangt hij ook direct de distributieketting. Zat er bij Audi nog niet bij voor €3000,-
Ik heb inmiddels 5000km gereden en er is nog geen druppel olie verbruikt!! Ik ben blij en tevreden
Beste PPaul,
Je bericht is al wat ouder maar ik lees het nu toevallig en sta nogal versteld van wat ik hier allemaal lees over hoog olieverbruik van dit type
Ik heb afgelopen week een A4 Avant 2.0 TFSI 180pk station gekocht en die was ook van een leasemaatschappij, 132000km 1e eigenaar, is van Juli 2009.
Ik moet het olieverbruik de komende weken dus even goed in de gaten houden. Hij is grijs/blauw en heeft kenteken 99JPJ5. Dat is toch niet toevallig jouw
auto geweest? Ik heb hem net 3 dagen en het peil staat op 80% dus ik ben benieuwd hoe snel dat gaat zakken.
Grt, Mark
Ter info voor allen met dit 2.0 blok (of ontwerptechnisch zelfde 1.8 kortere slag variant):
Wat NL tuners zeggen is dat deze blokken tot fabrieks-mods in 2011 vaak zelfde "olie-issue" hebben door (te) low-friction design van blok en 'onjuiste' zuigerveren (qua materiaalsterkte/slijtvastheid) om deze extra speling tussen zuigers en cilinders te kunnen compenseren.
Bekend gevolg: overmatig olieverbruik doordat meer olie langs zuigers uit carter bij hoge drukken kan ontsnappen naar verbrandingskamers...
Voordeel van een low-friction ontwerp is vanzelfsprekend minder inwendige weerstand resulterend in lagere temperaturen bij zelfde belasting en een hoger rendement resulterend in een lager BENZINE verbruik (ten koste van een - bij deze VW blokken onacceptabel veel - hoger OLIEverbruik)!
Oftewel: dit issue is gevalletje "works as designed"! ;P
Ter overpeinzing: bij een olieverbruik van 1L/1000KM met dit 'works as designed' low friction motorontwerp vervang je tijdens Audi's Longlife service-interval stilletjes 5x 'volledig' de olie van je motor!
M.i. altijd gezonder is dan 30k KM op advies van Audi met uiteindelijk zwaar vervuilde smurrie te blijven rondrijden.
Daarnaast kan je - zoals vaker gemeld - erg veel olie kopen (>250L @eur8/L) om tussentijds bij te blijven vullen voor die veelal benodigde 'stage 2' motorrevisie en de eigen bijdrage (>Eur2000) die Audi daarvoor van je vraagt, afhankelijk van recht op coulance.
Simpel rekensommetje:
Bij Eur2000 'Stage2' eigen bijdrage voor vervanging zuigers etc. staat dat gelijk aan 30 volledige olieverversingen: Eur2000/eur11/6L (eur11 is prijs per liter+filter; 6L is carter inhoud). Als je al 30K KM per jaar zou rijden e/o olie wisselt. Wie rijdt er 30 jaar door met zelfde auto voordat dat gelijk staat aan eigen bijdrage 'Stage2' motorrevisie?
M.a.w. als 'Stage2' revisie niet onder 100% coulance door Audi-PON aan je wordt aangeboden, zoals in ons geval en 'Stage 1' akties of andere geopperde schoonmaak-acties niet werken, dan zou ik lekker doorrijden en olie bijvullen... is goedkoper en 'gezonder' voor je motor indien je je braaf aan Longlife onderhoudsinterval houdt.
Audi tuners adviseren overigens ondanks Audi's Longlife advies en voor deze door emissie-eisen zeer 'arm' afgestelde turbo motoren om:
- om de 10k KM of elk jaar je olie te vervangen;
- zoveel mogelijk 98 RON te tanken om overmatig koolaanslag in uitlaattraject te verminderen/ voorkomen. Hierdoor gaat je turbo veel langer mee en daarmee verdien je die paar euro bij de pomp t.o.v. een 95RON tankbeurt uiteindelijk terug. Anders penny wise pound foolish?
@rpvisser
Mbt jouw opmerking over garantie in het andere topic,is mij ooit door de dealer verteld dat als er onder volledige coulance iets vervangen is,dat je dan geen nieuwe garantietermijn krijgt. Op het moment dat je er een eigen bijdrage in betaald gaat het over een "reparatie" en gaat er een nieuwe garantietermijn in (1 of 2 jaar?) op het moment van factuurdatum.
Op advies van Audi? Je doelt op de Service Reminder? De Longlife termijn van 2 jaar / 30.000 km is niet vast maar variabel, en wordt individueel door het motor management bepaald. Op basis van een aantal parameters wordt het juiste service interval bepaald, zoals brandstofverbruik, koude starts, en de oliekwaliteit zelf. In de praktijk wordt die 30k op basis van de SRI maar zelden gehaald (denk ik) en al helemaal niet als de olie zwaar vervuild is....
@Akita eens. lijkt mij ook. vdBrug heeft t ook nooit over nieuwe langere dan normale (1-2jr?) garantie gehad.
<off topic> daarom laat ik blok volgende maand ook tunen door Pedro want motor loopt een jaar na transplantatie perfect en turbo zou met ruim 1 ton dit ook nog prima aankunnen volgens Hartog... eindelijk weer een quattro met de power zoals onze IntegraleEvo1 dat ook had.
helaas tikkie zwaarder en nog te soft geveerd. </off topic>
De reparatie/modificatie omvat bij ons nieuwe zuigers, zuigerveren en distributieketting, olie en filter (en benodigde pakkingen/kleinmaterialen). De totale kosten zijn "slechts" 2900,- inclusief btw.
Uiteraard professioneel uitgevoerd met alle originele onderdelen gereedschappen en door ervaren gekwalificeerde monteur.
Gratis vervangende auto voor de duur van de reparatie.
1 jaar garantie.
Fotomateriaal van de reparatie op usb stick.
Na 3 maanden zien wij u graag terug voor een controle en mag u direct gebruik maken van een speciale korting (alleen i.c.m. deze reparatie) op een maatwerk chiptuning voor slechts 350,- inc. btw.
Volg ons op facebook: https://www.facebook.com/#!/hartogtuning.
TFSI olieverbruik echt opgelost vanaf 3750,-
www.hartogtuning.nl..... DE Audi-specialisten.
Bedankt, door jou reactie heb ik contact opgenomen met Coen Donders. Mijn audi a5 2.0tfsi uit 2010 (heb hem nu 3 weken) verbruikt ook ongeveer een liter per 400 km. Heb net als de meeste hier flink gespaard voor een mooi degelijke auto. Had niet verwacht dat een auto van deze klasse zoveel olie verbruikt, eigenlijk onacceptabel. Nu moet ik er dus nog een flink bedrag tegenaan gooien en hopen dat het minder wordt. Ga ik stiekem wel vanuit zoniet ga ik er nog eens over denken om hem er toch niet uit te doen. Om dat nu toe doen verlies ik dat geld wat ik er nu extra in moet steken om het te verhelpen of minimaal acceptabel te maken. Moet er vaker olie bij gooien dan tanken momenteel...
Ik heb nu totaal 2000km met mijn a4 b8 gereden en de boardcomputer staat nog op 7/8 en oliepeilstok geeft vol aan.
Mijn audi verbruikt dus geen overmatige hoeveelheid olie.
Maar ik vind het toch opvallend dat mijn audi uit 2009 het niet heeft en de a5 darksite9019 hierboven uit 2010 weer wel.
@darksite9019, heel vervelend dat jij dit hebt nu je je gespaarde centen hebt uitgegeven aan de a5. Hoe zit het met je garantie dan?
1 liter op 400 km kan echt niet hoor vind ik. Onacceptabel.
Het valt mij echt tegen van audi dat er problemen zijn met overmatig olieverbruik en slecht schakelende handbakken, en dat nog wel bij zulke jonge auto's.
Ik heb op 14/04/2015 mijn Audi A5 2.0 TFSI 180 pk aangekocht met 132.000 km.
Sindsdien heb ik een olieverbruik dat immens hoog ligt.
Het is onrustwekkend om nog niet te overdrijven.
Ik heb het bijvullen van de olie bijgehouden, zie hier:
Op 14/04/2015 dag van de aankoop heb ik 's avonds 0.5 liter moeten bijvullen na een waarschuwing dat het oliepijl veel te laag was.
Op donderdag 16/04/2015 kreeg ik opnieuw de melding dat het oliepijl veel te laag was, ik heb 0.7 liter bijgevuld.
Op zaterdag 18/04/2015 net hetzelfde, ik heb toen 0.6 liter bijgevuld.
Op woensdag 22/04/2015 ben ik bij de dealer om nieuwe velgen geweest, ik heb toen dit olieverbruik meegedeeld aan de mechanieker. Deze zei dat er niets speciaal aan de hand was.
Diezelfde dag heb ik opnieuw een waarschuwing gehad betreffende het oliepijl, ik heb het toen bijgevuld met 0.2 liter.
Op vrijdag 24/04/2015 zag ik dat mijn oliepijl opnieuw fel gezakt was en heb ik spontaan 0.5 liter bijgevuld.
Ik maak mij grote zorgen, dit is rampzalig.
Hoeveel km heb je afgelegd in die 2 weken ?
Aandringen op volledige revisie vd motor, checken op evt neven schade aan de cat, evt vernieuwen, zo niet koop ongedaan maken.
Peeet
S5/F5 Sportback MY2018 Myhtos Zwart -> Retrofits Topic S5/F5
ex A5/8T Sportback 1.8 TFSi H6 ProLine S, 6-2013 -> Retrofits Topic A5/8T
ex A4/8K-B8 Sedan1.8 TFSi H6 ProLine 9-2009-> Retrofits Topic A4-B8/8K
ex A4-B7 2005, A4-B6 2001, A4-B5 1996, 80-B3 1988 VCDS regio zld
Dit is inderdaad wel heel erg veel. Ik zou inderdaad terug gaan naar het bedrijf waar je hem gekocht hebt, ook als het geen audidealer is valt dit ook onder de bovag garantie. Indien je geen garantie hebt of hem bij een particulier hebt gekocht kan je degene sowieso aanspreken. Indien degene moeilijk gaat doen zou ik juridisch advies inwinnen, gezien de hoge kosten voor de motorrevisie en het feit dat het probleem bij aankoop al aanwezig was is de kans groot dat je in je recht staat om de koop ongedaan te maken.
Wellicht in strijd met "conformiteitsbeginsel". M.a.w. een auto moet als auto te gebruiken zijn. Je mag van een auto in die prijsklasse verwachten dat je 'm gewoon als normaal rijdende auto kan gebruiken. Alleen maar olie bijvullen is niet normaal. Ik zou niet naar Italie durven rijden...
Eindelijk...Na ongeveer 10 (tien!) maanden van oliewegingen, eerste ingreep TPI, opnieuw oliewegingen, oeverloos heen-en-weer telefoneren, tientallen mails met Audi AG in Ingolstadt, invoerder D'Ieteren in België én het inschakelen van een Duitse advocaat ben ik erin geslaagd coulance te krijgen op een uit Duitsland geïmporteerde A4 Quattro 2.0 TFSI uit 2009 met ca. 70.000 km.
Mijn vraag: zijn na de zuigerwissel (2 j. garantie bij Audi dealer) alle problemen definitief van de baan? Of komt het olieverbruik na verloop van tijd terug? bvb. Als de zuigerveren weer wat slijtage vertonen. Is er met andere woorden een constructief probleem met het motorblok CDNC an sich en is de door Audi voorgestelde zuigerwissel slechts een tijdelijke oplossing?
Alvast bedankt voor jullie mening...