Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 21 tot 40 van de 49

Onderwerp: 'Zuinig' rijden

  1. #21
    Kaboutermans's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2009
    Leeftijd
    33
    Posts
    2.456
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: 'Zuinig' rijden

    Ik dacht dat stationair ook altijd gewoon mee werd gerekend...
    A3 8L 1.8T chipped by Hartog!

  2. #22

    Standaard Re: 'Zuinig' rijden

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kaboutermans Bekijk Berichten
    Ik dacht dat stationair ook altijd gewoon mee werd gerekend...
    Is ook zo, maar niet als die in de versnelling staat volgens mij. Wel als je 'm in z'n vrij hebt staan.
    Present: Just a Lego Audi ... (and a Kia Ceed SW DynamicLine)
    Past: A2 TDI ​- 80 2.0E - 80 Competition Quattro - A2 S-line - S6 2.2T Quattro - A3 SB Ambiente Pro-Line - A4 Avant 1.8T 180pk Pro-Line - A6 Avant 2.8 V6 Quattro TipTronic

  3. #23
    wazzup01's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2008
    Leeftijd
    51
    Posts
    3.304
    Kudos
    26
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: 'Zuinig' rijden

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Funkystuff Bekijk Berichten
    En vergis je niet: het gemiddelde verbruik op je schermpje rekent volgens mij alleen gereden km, stationair rekent ie dan niet terwijl het wel brandstof kost
    Daarom reken ik het na elke tankbeurt altijd zelf nog uit
    Ach daar gebruik ik het forum voor, het houdt makkelijk bij en je weet gewoon in één oogopslag wat je gemiddelde verbruik doet.
    Waar een wil is, is een weg.
    Maar waar een weg is, hoef ik niet te willen.

  4. #24
    Kaboutermans's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2009
    Leeftijd
    33
    Posts
    2.456
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: 'Zuinig' rijden

    Het forum is idd heel handig voor je verbruik, alleen af en toe schrikken als je ziet hoeveel je er in hebt gegooid of de hele periode.
    A3 8L 1.8T chipped by Hartog!

  5. #25
    Ricardo1800t's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2011
    Posts
    764
    Kudos
    22
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: 'Zuinig' rijden

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bob-A2 Bekijk Berichten
    Is ook zo, maar niet als die in de versnelling staat volgens mij. Wel als je 'm in z'n vrij hebt staan.
    Niet helemaal waar, als ik van de snelweg afkom in de 5 en ik laat 'm uitrollen tot bij 't stoplicht gaat ie bij een langzame snelheid toch naar 3.x L/100km, alsof ie dan moet werken om de motor draaiende te houden. Zelfde verhaal als ik in de 5 rij en 't gaspedaal loslaat, is 't net een diesel met een heerlijk verbruik. Rij ik wel zo'n 45 maar toch. Heb nu 280ish km gereden op een 60% tank.. gaat weer de goede kant op.

    Mooie tip van het tankbonnetjesding hier op 't forum, ga ik ook eens invullen!
    Audi A3 1.8T 132kW APP 05-2000


  6. #26
    scheveningen's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2007
    Posts
    81
    Kudos
    3
    Auto
    Audi A8
    Land
    Land

    Standaard Re: 'Zuinig' rijden

    Gewoon een beetje anticiperen en auto rustig op snelheid laten komen en uit laten vieren geeft het beste resultaat.
    Ik rij een A8 4.2 op benzine circa 60.000 km per jaar, gemiddeld 1 op 9,8.
    voorheen 310, en 335 nu 349 paarden en 1 ezel

  7. #27
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: 'Zuinig' rijden

    Wow, dat is best indrukwekkend!
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  8. Ad
  9. #28

    Standaard Re: 'Zuinig' rijden

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door scheveningen Bekijk Berichten
    Gewoon een beetje anticiperen en auto rustig op snelheid laten komen en uit laten vieren geeft het beste resultaat.
    Ik rij een A8 4.2 op benzine circa 60.000 km per jaar, gemiddeld 1 op 9,8.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom Bekijk Berichten
    Wow, dat is best indrukwekkend!
    Best wel ja ... ik zette gisteren de verbruiksmeter van de S6 op 0. Bij het verlaten van de straat had ik "al" 1 op 2 gehaald ...
    Beter dan 1 op 5 ben ik op het hele ritje niet gekomen ...
    Present: Just a Lego Audi ... (and a Kia Ceed SW DynamicLine)
    Past: A2 TDI ​- 80 2.0E - 80 Competition Quattro - A2 S-line - S6 2.2T Quattro - A3 SB Ambiente Pro-Line - A4 Avant 1.8T 180pk Pro-Line - A6 Avant 2.8 V6 Quattro TipTronic

  10. #29
    A-tje's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2009
    Leeftijd
    55
    Posts
    510
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: 'Zuinig' rijden

    Met mijn 1.8T (163pk) haal ik gemiddeld :13,2 volgens de BC, heb 'm laatst gereset. Op de binnenwegen richting mijn werk, 60km weg, haal ik soms in de juiste omstandigheden 1:16, 1 keer zelfs 1:17. Snelweg tussen de 1:13 en 1:15 afhankelijk van de gereden snelhied. Dat zijn de momenten als ik op mijn verbruik let Als ik ga gassen dan is het al snel 1:8 gemiddeld. Vorige week ritje Rotterdam/Den Helder : 1:14,5 gehaald over de hele rit.

    Zuinig rijden: snel opschakelen (rond 2000 rpm) naar de 5e versnelling, bij bochten, verkeerslichten e.d. gas los en de koppeling niet intrappen, maar laten afremmen op de motor, moderne motoren gebruiken dan 0,0 brandstof. Ik rem heel vaak af op de motor, iets wat ik geleerd heb toen ik nog op de vrachtwagen reed.
    Audi A3 8Y Limousine S-Line, S-Tronic

  11. #30
    Erikvb's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2009
    Posts
    385
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: 'Zuinig' rijden

    Het is al eerder genoemd, maar ik schat dat jij op 18 inch rijdt, met 225 rubber (las ik). Ik schat dat 17 inch met 205 zo maar eens 10% kan schelen.

    Ik heb pas wat kontakt gehad met de kerel van www.mijnbluemotion.nl, hij is extreem gegaan om te besparen. Hij vertelde mij dat de beste dingen die hij had veranderd waren:
    - rijstijl (gratis)
    - banden (15 inch ipv 16 inch 165 ipv 205)
    - dunnere olie (vind ik dus eng)

    Je zou eigenlijk eens een proefje moeten regelen met een goedkoop setje stalen velgen met banden van Marktplaats of zo.
    Audi A4 B6 Avant 2003 2.5 TDI Multitronic FWD Motorcode BFC..... >360k
    Audi A2 2002 1.2 TDI

  12. #31
    Ricardo1800t's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2011
    Posts
    764
    Kudos
    22
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: 'Zuinig' rijden

    Ja 17 of 18 inch zal 't verschil niet gaan maken lijkt me zo (ik rij idd op 18inch). Of ik nu 225-40-18 of 205-45-17 eronder heb, de rolomtrek scheel misschien een paar mm. Enja, ik kan wel 16inch pakken maar dan klopt mijn km teller weer voor geen meter.

    @A-tje: Ja afremmen op de motor doe ik ook steeds meer en moet zeggen dat zo heel langzaam mijn verbruik wat omlaag gaat. Toch nice dat jij met gassen nog 1 op 8 haalt. Als ik flink gas geef zit ik toch al gauw op de 1:3, 1:4..
    Audi A3 1.8T 132kW APP 05-2000

  13. #32
    Erikvb's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2009
    Posts
    385
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: 'Zuinig' rijden

    Remmen op de motor? hmmmm ik heb ook een A2 1.2 TDI en als die in ECO-stand rijdt dan ontkoppelt hij automatisch bij gas loslaten (stationair toerental), dus gewoon rollen ipv remmen op de motor. Hij verliest dan geen snelheid.

    @Ricardo: is er geen maatje dat in staal onder een golf werd geleverd dat je voor <100 euro van Marktplaats kan scoren (dus met goeie omtrek)? kun je altijd voor winterbanden gebruiken
    Audi A4 B6 Avant 2003 2.5 TDI Multitronic FWD Motorcode BFC..... >360k
    Audi A2 2002 1.2 TDI

  14. #33
    Jelle..'s Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2007
    Leeftijd
    34
    Posts
    2.499
    Kudos
    45
    Auto
    Audi S4
    Land
    Land

    Standaard Re: 'Zuinig' rijden

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ricardo1800t Bekijk Berichten
    Ja 17 of 18 inch zal 't verschil niet gaan maken lijkt me zo (ik rij idd op 18inch). Of ik nu 225-40-18 of 205-45-17 eronder heb, de rolomtrek scheel misschien een paar mm. Enja, ik kan wel 16inch pakken maar dan klopt mijn km teller weer voor geen meter.
    Het gaat niet om de rolomtrek maar de weerstand die een bredere band leverd.

  15. #34
    Erikvb's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2009
    Posts
    385
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: 'Zuinig' rijden

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jelle.. Bekijk Berichten
    Het gaat niet om de rolomtrek maar de weerstand die een bredere band leverd.
    Exact. En uit eigen ervaring; een band uit de 40-serie en lager zijn stugger en verbruiken meer. De 'groene' banden van een merk als Michelin bestaan ook niet in de maten. Ik ben van 19 inch terug gegaan naar 17 inch met gelijke rolomtrek en bandbreedte en het verbruik zakte van 1:12-13 naar 1:15-16.
    Audi A4 B6 Avant 2003 2.5 TDI Multitronic FWD Motorcode BFC..... >360k
    Audi A2 2002 1.2 TDI

  16. #35
    Ricardo1800t's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2011
    Posts
    764
    Kudos
    22
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: 'Zuinig' rijden

    Zal eens gaan kijken naar wat staal met smallere bandjes, ben er toch nog steeds niet uit wat ik met mijn huidige velgen doe dusja. Met koude motor 50 in de 5 lijkt ook erg goed te werken al!

    Nog een vraagje: Heb op mijn tankmetertje een rood streepje staan tussen leeg en 1/4, hoeveel is dat ongeveer? Lijkt mij een 8e tank of nog iets van 7 liter, maar de laatste keer dat ik ging tanken had ik nog 17 liter over?..
    Audi A3 1.8T 132kW APP 05-2000

  17. #36
    Erikvb's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2009
    Posts
    385
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: 'Zuinig' rijden

    Je kunt altijd nog een dikke look met staal maken, 8 of 9J laten lassen. Wel een beetje verlagen, maar dat is ook goed voor het verbruik!

    imagesCAONJAZW.jpg
    Audi A4 B6 Avant 2003 2.5 TDI Multitronic FWD Motorcode BFC..... >360k
    Audi A2 2002 1.2 TDI

  18. #37
    Kaboutermans's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2009
    Leeftijd
    33
    Posts
    2.456
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: 'Zuinig' rijden

    Ziet er imho niet uit onder een A3.
    A3 8L 1.8T chipped by Hartog!

  19. #38
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: 'Zuinig' rijden

    En waarom zijn brede stalen velgen beter voor het verbruik dan brede lichtmetalen velgen? Het is juist de breedte die de luchtweerstand (en in mindere mate de rolweerstand) veroorzaakt. Verder zal het gewichtsverschil te verwaarlozen zijn.

    Als je in een dikke wagen wilt rijden en toch niet teveel verbruik wilt, zul je het voornamelijk van je rijstijl moeten hebben. En af en toe voor kortere ritten de auto laten staan levert nog meer op.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  20. #39
    Kaboutermans's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2009
    Leeftijd
    33
    Posts
    2.456
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: 'Zuinig' rijden

    Dat is idd de beste tip, pak de fiets op korte ritten scheelt gigantisch in de brandstof.
    A3 8L 1.8T chipped by Hartog!

  21. #40
    Erikvb's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2009
    Posts
    385
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: 'Zuinig' rijden

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom Bekijk Berichten
    En waarom zijn brede stalen velgen beter voor het verbruik dan brede lichtmetalen velgen? Het is juist de breedte die de luchtweerstand (en in mindere mate de rolweerstand) veroorzaakt. Verder zal het gewichtsverschil te verwaarlozen zijn.

    Als je in een dikke wagen wilt rijden en toch niet teveel verbruik wilt, zul je het voornamelijk van je rijstijl moeten hebben. En af en toe voor kortere ritten de auto laten staan levert nog meer op.
    Ging over de hoogte van de band 50-60-serie vs 40 of 35-serie, niet over staal vs Alu. Hij rijdt op 18 inch et 225 rubber en dat heeft een behoorlijke invloed ten opzichte van 16 of 17 inch met minder rubber. Daarom een keertje proberen met stalen velgjes in standaardmaatje of dat verschil geeft. Die dikke velg is een grapje.
    Audi A4 B6 Avant 2003 2.5 TDI Multitronic FWD Motorcode BFC..... >360k
    Audi A2 2002 1.2 TDI

Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •