Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 49

Onderwerp: 'Zuinig' rijden

  1. #1
    Ricardo1800t's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2011
    Posts
    764
    Kudos
    22
    Auto
    Audi A3

    Standaard 'Zuinig' rijden

    Beste,

    Ik rij sinds een maand ofzo de 1.8t 180pk. Nu kan ik zeggen dat ik wel van doorrijden hou, maar mijn vorige auto was een VW Polo 6n 1.6 dus zuinigheid ten top. Nu ik de Audi rijd sta ik (ongeveer) elke week bij het tankstation. Aangezien dit me toch een beetje teveel wordt ben ik benieuwd wat nu zuiniger (en vooral beter voor de motor/turbo) is om te rijden. En dan vooral het stuk van 0-50 km/h, ook met koude motor. Lage toeren rijden of juist beetje fanatieker? 50 in de 3 of 4? Mijn boordcomputer zegt ook dat ik bij een halve tank nog makkelijk 350-400km moet kunnen rijden.. knappe auto als 'm dat gaat lukken.

    Alvast bedankt voor de tips haha. Geen idee of dit topic hier goed staat maar ik vond 't nogal een algemene motor/turbovraag
    Audi A3 1.8T 132kW APP 05-2000

  2. #2

    Standaard Re: 'Zuinig' rijden

    Weet niet of je veel autosnelweg rijdt, maar hier 10 km/uur trager rijden,
    scheelt bij mijn auto heel wat, is wel een TDI'tje, maar is voor iedere auto zo lijkt me.

    Verder de constante snelheden in een versnelling hoger rijden (50 in z'n 4, 70 in 5)
    en zeker met koude motor de pedaal zo hoog mogelijk houden, het verbruik
    van een auto wordt enkel en alleen bepaald door de pedaalstand...

    (50 in z'n 5 is ook niet echt efficiënt als je wat snelheid wil winnen)
    Laatst gewijzigd door ToMMaS; 07-02-11 om 20:56. Reden: toevoeging

  3. #3
    Ricardo1800t's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2011
    Posts
    764
    Kudos
    22
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: 'Zuinig' rijden

    Ja stukje bebouwde kom en als ik aan de snelweg kom is de motor wel warm, daarna kilometertje of 8-9 snelweg. 2x per dag. Mijn verbruiksindicator meld met koude en warme motor een verbruik van 1 op 4 tot 1 op 6-7 met wegrijden vanuit stilstand, en dan heb ik 't niet over wegscheuren..
    Laatst gewijzigd door Ricardo1800t; 07-02-11 om 20:59.
    Audi A3 1.8T 132kW APP 05-2000

  4. #4
    Funkystuff's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2009
    Leeftijd
    43
    Posts
    476
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: 'Zuinig' rijden

    Als ik langere tijd 50 moet dan rij ik gewoon in zn 5, alleen bij kort accelereren wel ff 1 of meer versnellingen terug
    Een motor verbruikt de meeste benzine met optrekken, dus als je ff wat minder sportief doet (en schakelt tussen de 2k en 3k /min) zal het ongetwijfeld wat schelen
    Ik geef niks om sportief, ik trek bekant zo traag als een vrachtwagen, maar ik rijd wel 1:11 (winter) en 1:12 (zomer) met de V6 (1/3 bb kom, 1/3 snelweg, 1/3 polder)
    Laatst gewijzigd door Funkystuff; 07-02-11 om 21:38.
    - 2003 A6 2.4 V6 125 kw. -

  5. #5
    Roofless wolfie030's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2005
    Posts
    4.443
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: 'Zuinig' rijden

    Rij zelf een old fashioned ongeblazen V6 en een 1.4 met turbo en kompressor.

    Zo'n old skool motor is weinig gevoelig voor extreem zuinig rijden, het verbruik fluctueert tussen de bijna 1:9 en 1:9,5 per tank.
    De geblazen/aangejaagde 1.4 krijg ik op langere stukken rond de 1:9 als ik pittig rij, hoog in de toeren opschakel, veel tussensprintjes (en daardoor veel remmen/optrekken). Als ik echter op een gelijk traject (stad en snelweg) een constante snelheid probeer aan te houden (rond de 110 k/mu), snel doorschakel en de 6e versnelling gebruik voor alles tussen de 70-120 k/mu zit ik op de 1:12,5-1:13....... Minder 'fun', wel relaxed.
    Ergo: zuiniger: snel opschakelen, constante snelheid, uitrollen ipv remmen.
    1998 Cabrio 2.6 automaat (Daily leasel: VW Tiguan 1.4 TSI 150 pk)
    (Ex: '91 80 1.6/'92 80 2.6/'92 80 2.8q/'93 80 2.0/'97 A4 1.6/'98 A8 4.2)


  6. #6
    Ricardo1800t's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2011
    Posts
    764
    Kudos
    22
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: 'Zuinig' rijden

    Ik dacht toch echt een reply te hebben geplaatst.. Nahgoed, nog een keer:

    Uitrollen en constante snelheid sowieso. Snel opschakelen.. ik heb van een aantal mensen gehoord dat bij het wegrijden met een koude motor snel opschakelen juist niet goed is voor de motor/turbo?
    Audi A3 1.8T 132kW APP 05-2000

  7. #7
    Roofless wolfie030's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2005
    Posts
    4.443
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: 'Zuinig' rijden

    Geen idee, maar ik hou meestal mijn olietemperatuur in de gaten in ga pas rond de 90 graden hoger in de toeren zitten als ik wil spelen.
    1998 Cabrio 2.6 automaat (Daily leasel: VW Tiguan 1.4 TSI 150 pk)
    (Ex: '91 80 1.6/'92 80 2.6/'92 80 2.8q/'93 80 2.0/'97 A4 1.6/'98 A8 4.2)

  8. Ad
  9. #8
    Jelle..'s Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2007
    Leeftijd
    34
    Posts
    2.499
    Kudos
    45
    Auto
    Audi S4
    Land
    Land

    Standaard Re: 'Zuinig' rijden

    Is juist wel goed. Want de olie in dan nog koud en als je dan flink toeren gaat maken word de turbo niet optimaal gesmeerd. Dus met een koude motor snel overschakelen.

  10. #9
    wazzup01's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2008
    Leeftijd
    51
    Posts
    3.304
    Kudos
    26
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: 'Zuinig' rijden

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ricardo1800t Bekijk Berichten
    Ik dacht toch echt een reply te hebben geplaatst.. Nahgoed, nog een keer:

    Uitrollen en constante snelheid sowieso. Snel opschakelen.. ik heb van een aantal mensen gehoord dat bij het wegrijden met een koude motor snel opschakelen juist niet goed is voor de motor/turbo?
    Met uitrollen is het het slimst om dit niet ontkoppelt te doen, zolang je remt op de motor verbruikt de motor geen brandstof, als je gaat uitrollen met de koppeling in verbruikt de motor wel brandstof om hem namelijk stationair te laten draaien. Verder zodra je op de max snelheid zit meteen de cruise control gebruiken. En als allerbelangrijkste ver vooruit kijken en anticiperen is altijd goed maar als je zuinig wilt rijden erg belangrijk.

    En als looks je niet intresseren monteer dan 185 banden onder je auto scheelt enorm, zomers met 235 banden gemiddeld 1:9 s'winters met 205 banden 1:10.5 met zelfde rijgedrag. (oke koude lucht of warme lucht zorgt ook voor iets verandering maar dit valt te verwaarlozen)
    Waar een wil is, is een weg.
    Maar waar een weg is, hoef ik niet te willen.

  11. #10
    Ricardo1800t's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2011
    Posts
    764
    Kudos
    22
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: 'Zuinig' rijden

    Ja dat dunne bandjes verhaal had ik al vaker gehoord inderdaad. Heb er nu 225ers onder liggen maar dat wou ik toch zo houden haha. Bedankt voor de info, ben erachter gekomen dat hoe eerder ik in de 3 zit hoe minder ik verbruik haha
    Audi A3 1.8T 132kW APP 05-2000

  12. #11
    rjverbrugh's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    470
    Kudos
    3
    Auto
    Audi 200

    Standaard Re: 'Zuinig' rijden

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ricardo1800t Bekijk Berichten
    Ja stukje bebouwde kom en als ik aan de snelweg kom is de motor wel warm, daarna kilometertje of 8-9 snelweg. 2x per dag. Mijn verbruiksindicator meld met koude en warme motor een verbruik van 1 op 4 tot 1 op 6-7 met wegrijden vanuit stilstand, en dan heb ik 't niet over wegscheuren..
    Ik vrees dat je op deze korte stukken nooit en te nimmer goede verbruikscijfers gaat halen. Tegen de tijd dat ie warm is gaat ie al weer uit, en juist in de opwarm fase tot dat het blok goed warm is (minimaal 15 km) verbruikt ie nu eenmaal meer, ook al rij je niet hard.
    Wat doet ie op de langer afstanden (>50km)? Heb je daar al ervaring mee?

  13. #12
    Ricardo1800t's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2011
    Posts
    764
    Kudos
    22
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: 'Zuinig' rijden

    Ja ritjes richting Eindhoven etc lijken wel zuiniger te gaan, maar dat komt (mijninziens) vooral omdat ik lange stukken snelweg rij met constante snelheid. Bebouwde kom is toch anders denk ik. Dinsdag even wezen tanken, metertje stond tussen leeg en kwart in (op rode lijntje) en tank was na 38 liter weer vol. Dacht toch altijd dat dat rode streepje voor een litertje of 7 stond. Najah, had er 410km op zitten dus we zijn op de goede weg dacht ik zo.
    Audi A3 1.8T 132kW APP 05-2000

  14. #13
    Funkystuff's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2009
    Leeftijd
    43
    Posts
    476
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: 'Zuinig' rijden

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wazzup01 Bekijk Berichten
    En als looks je niet intresseren monteer dan 185 banden onder je auto scheelt enorm, zomers met 235 banden gemiddeld 1:9 s'winters met 205 banden 1:10.5 met zelfde rijgedrag. (oke koude lucht of warme lucht zorgt ook voor iets verandering maar dit valt te verwaarlozen)
    Apart...ik doe zomers 1:12 op 225 en 's winters 1:11 op 205

    Voorheen nooit op winterbanden gereden en met elke andere auto die ik had heb ik altijd deze verbruikswaardes gehad in zomer en winter, dus in mijn ogen is het verbruiksverschil door bandbreedte verwaarloosbaar
    Laatst gewijzigd door Funkystuff; 10-02-11 om 22:17.
    - 2003 A6 2.4 V6 125 kw. -

  15. #14

    Standaard Re: 'Zuinig' rijden

    @Funkystuff; dat merk ik met de S6 nu ook wel, minder zuinig op de smallere winterbanden (zelfde maten als jij opgeeft)

    Vwb het zuinig rijden: vroeg opschakelen is idd handig, maar niet perse bij optrekken. Ga maar eens optrekken naar 50 achter een langzame vrachtwagen, dat kost je meer brandstof dan wanneer je zelf vlotjes optrek naar de 50 (natuurlijk niet in de redline, maar zo'n beetje de gulden middenweg). Verder sla ik meestal de 4e versnelling over, dus optrekken naar 50 gaat met kort in de 1e, gang maken tot 40 in de 2e, naar 50 in de 3e en bij het bereiken van de 50 naar de 5e versnelling.

    Het minieme stukje wat ik dagelijks op de snelweg rij is ook echt te verwaarlozen en zo druk dat ik meestal te veel moeite moet doen om 120 te halen, dus ga ik maar gewoon rechts rijden met 100 km/u .. dan ben ik welgeteld 1 minuut later op mn werk, goh wat erg. Helpt ook in het zuinig rijden.
    Present: Just a Lego Audi ... (and a Kia Ceed SW DynamicLine)
    Past: A2 TDI ​- 80 2.0E - 80 Competition Quattro - A2 S-line - S6 2.2T Quattro - A3 SB Ambiente Pro-Line - A4 Avant 1.8T 180pk Pro-Line - A6 Avant 2.8 V6 Quattro TipTronic

  16. #15
    Kaboutermans's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2009
    Leeftijd
    33
    Posts
    2.456
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: 'Zuinig' rijden

    Op tijd schakelen dus zeker met een koude motor voor de 2000 toeren. Op de snelweg op de rechter baan in z'n 5 achter de vrachtwagens blijven hangen. Het scheelt in de spits amper tijd en het is goed voor je verbruik. Ook anticiperend rijden, dus als je ziet dat je moet remmen gewoon het gas los laten en wanneer nodig bij remmen ipv gas blijven geven en op het laatste vol op de rem. Rij zelf ook een 1.8T (197pk) in de A3 heb nu een gemiddeld verbruik van 9.5 liter per 100 kilometer over 12500 km. Dat is met wisselend rij gedrag dus regelmatig plank gas maar ook vaak 90 op de snelweg.
    A3 8L 1.8T chipped by Hartog!

  17. #16
    Funkystuff's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2009
    Leeftijd
    43
    Posts
    476
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: 'Zuinig' rijden

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bob-A2 Bekijk Berichten
    @Funkystuff; dat merk ik met de S6 nu ook wel, minder zuinig op de smallere winterbanden (zelfde maten als jij opgeeft)
    Ja maar een hoger verbuik in de winter is gewoon normaal...het duurt langer eer het blok en vloeistoffen op temperatuur zijn, werking van choke etc.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bob-A2 Bekijk Berichten
    Vwb het zuinig rijden: vroeg opschakelen is idd handig, maar niet perse bij optrekken. Ga maar eens optrekken naar 50 achter een langzame vrachtwagen, dat kost je meer brandstof dan wanneer je zelf vlotjes optrek naar de 50 (natuurlijk niet in de redline, maar zo'n beetje de gulden middenweg). Verder sla ik meestal de 4e versnelling over, dus optrekken naar 50 gaat met kort in de 1e, gang maken tot 40 in de 2e, naar 50 in de 3e en bij het bereiken van de 50 naar de 5e versnelling.
    Hoeft niet perse, vroeg opschakelen vreet alleen brandstof als je het gaspedaal te diep intrapt bij te lage toeren. Optrekken met het tempo van een vrachtwagen en schakelen tussen de 2k en 3k /min is juist een zuinige manier van optrekken is mijn ervaring
    Grappig, ik doe ook altijd de 4 skippen als ik naar de 50 moet

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bob-A2 Bekijk Berichten
    Het minieme stukje wat ik dagelijks op de snelweg rij is ook echt te verwaarlozen en zo druk dat ik meestal te veel moeite moet doen om 120 te halen, dus ga ik maar gewoon rechts rijden met 100 km/u .. dan ben ik welgeteld 1 minuut later op mn werk, goh wat erg. Helpt ook in het zuinig rijden.
    +1
    Laatst gewijzigd door Funkystuff; 11-02-11 om 19:29.
    - 2003 A6 2.4 V6 125 kw. -

  18. #17
    Funkystuff's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2009
    Leeftijd
    43
    Posts
    476
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: 'Zuinig' rijden

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kaboutermans Bekijk Berichten
    Op tijd schakelen dus zeker met een koude motor voor de 2000 toeren. Op de snelweg op de rechter baan in z'n 5 achter de vrachtwagens blijven hangen. Het scheelt in de spits amper tijd en het is goed voor je verbruik. Ook anticiperend rijden, dus als je ziet dat je moet remmen gewoon het gas los laten en wanneer nodig bij remmen ipv gas blijven geven en op het laatste vol op de rem
    +1!!

    Erger je je ook niet kapot aan die mensen waar het lijkt of ze pas een rempedaal voor de verjaardag hebben gehad..?
    Ruim afstand houden en gewoon gas los laten, of desnoods een versnelling terug en afremmen op de motor om vervolgens weer op te schakelen (duh niet bij 180 natuurlijk)...scheelt een hoop schrikreacties en dus ellende als je het mij vraagt
    Laatst gewijzigd door Funkystuff; 11-02-11 om 19:36.
    - 2003 A6 2.4 V6 125 kw. -

  19. #18
    Ricardo1800t's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2011
    Posts
    764
    Kudos
    22
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: 'Zuinig' rijden

    @Funkystuff: Ik heb meer een hekel aan die mensen met dat rempedaal als ze links rijden. Maargoed, op de snelweg zijn altijd ergere dingen te vinden (volk wat rechts blijft rijden bij een lege linkerbaan en volle invoegstrook bijvoorbeeld).

    Zal eens vanaf de volgende tankbeurt proberen de tips te proberen en eens zien hoeveel ik uit mijn tank haal. Heb nu nog 3/4 tank over na 130km (duitsland, kuch). Mijn schermpje zegt dat ik nog 440km vooraan kan met deze tank.. ben ik het niet zo mee eens.
    Audi A3 1.8T 132kW APP 05-2000

  20. #19
    fred44nl's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2009
    Leeftijd
    80
    Posts
    4.297
    Kudos
    50
    Auto
    Audi RSQ3
    Land
    Land

    Standaard Re: 'Zuinig' rijden

    nou helpen lagere temperaturen ook niet mee.
    mijn totale gemiddelde verbruik is in de loop van vorig jaar gedaald tot 1 ltr. op 10,7 km.
    gedurende de wintermaanden rij ik minder langere stukken.
    soms kom ik nauwelijks de bebouwde kom uit.
    m'n gemiddelde loopt langzaam op.
    nu is het 1 op 10,5
    maar het gemiddelde verbruik per tankbeurt, haalt de 1 op 8 zelfs niet meer.
    dus netjes en rustig rijden zal best wel helpen, maar de omstandigheden doen er ook veel toe.

  21. #20
    Funkystuff's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2009
    Leeftijd
    43
    Posts
    476
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: 'Zuinig' rijden

    @ Ricardo:

    Je schermpje rekent naar je gemiddelde verbruik, maar je gemiddelde verbruik kan na een halve tank hoger liggen dan na een kwart tank
    Hij zegt nu dat je nog 440 km kan, maar zegt hij over 300km dan ook dat je nog 140 km kan?
    Is je gemiddelde verbruik straks na 300km ook nog hetzelfde als nu?
    Als ik alleen maar woon- werk rijd zegt mijn schermpje na 1 rit 1:13, maar na 15 identieke ritten is dat 1:11 geworden
    Niet gek natuurlijk, 15x starten (+ choken in de winter), 15x al die gare stoplichten etc etc

    En vergis je niet: het gemiddelde verbruik op je schermpje rekent volgens mij alleen gereden km, stationair rekent ie dan niet terwijl het wel brandstof kost
    Daarom reken ik het na elke tankbeurt altijd zelf nog uit
    Laatst gewijzigd door Funkystuff; 11-02-11 om 21:34.
    - 2003 A6 2.4 V6 125 kw. -

Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •