Resultaten 1 tot 7 van de 7

Onderwerp: 2,5" of 3" downpipe.

  1. #1

    Standaard 2,5" of 3" downpipe.

    Hallo, even een vraagje.

    Huidige situatie:
    1.8T 225pk Quattro met JD Chip.
    EPS einddemper met stukje buis van 70mm met Kat vervanger.

    Nu ben ik van plan een downpipe te kopen van EPS, weet niet of ik nu voor een 2,5"of 3" moet gaan.
    Heb verschillende bronnen geraadpleegd en natuurlijk had ieder zo zijn eigen mening. Wat is jullie mening?

    -Standaard uitlaatsysteem 225pk is goed genoeg, heeft gemiddeld al een diameter van 67,5mm of meer.
    -3" downpipe heeft zin als er een grotere Turbo op komt, anders kost het alleen maar vermogen.
    -2.5" downpipe geeft meeste vermogen met huidige turbo.
    -3" downpipe is beter dan 2,5"downpipe, hoe groter de diameter hoe beter tot op een bepaalde hoogte.
    -iets anders.....

    mvg, Mike

  2. #2

    Standaard

    Ik heb een 3"downpipe gemonteerd.
    Ze hebben mij verteld,dat een turbo het beste presteerd als de uitlaat lijn zo veel mogelijk doorstroming heeft,het liefst helemaal geen uitlaat,maar je leest overal zo veel verschillende dingen daar over,dat ik nu ook wel benieuwd ben hoe het eigelijk nou echt zit .
    speed is nothing without control

  3. #3

    Standaard

    K03 met 3" schijnt te veel van het goeie te wezen. Anderen zweren er juist bij.
    Kan me echt niet voorstellen dat een k04 verlies heeft met een 3" downpipe, eerder winst lijkt mij.. Kijk anders even op www.18turbo.com
    Daar heb ik een tijd terug ook flink wat informatie verkregen..
    A4 2002 v6 tdi + Toyota Supra single turbo

  4. #4

    Standaard

    Nuttige site Roel, had ik nog niet eerder gezien.
    Thnx!

    mvg, Mike

  5. #5

    Standaard

    De beste uitlaat voor je turboblok is geen uitlaat. Daarom dus een zo groot mogelijke diameter gebruiken. De turbo zal eerder spoolen en dus eerder druk geven.

    Suc6!
    RS2 RS-blau - 315 HP
    RS2 Zwart - 315 HP
    Sport Quattro, 1005 HP
    www.highoctane.nl


  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jeffer
    De beste uitlaat voor je turboblok is geen uitlaat. Daarom dus een zo groot mogelijke diameter gebruiken. De turbo zal eerder spoolen en dus eerder druk geven.

    Suc6!
    Hallo Jeffer,

    Stel ik ga voor de 3" downpipe.
    Mijn EPS katvervanger heeft een diameter van 65mm.
    Heb ook al een EPS einddemper.
    De bedoeling is om verder een EPS uitlaat te monteren zonder dempers vanaf de katvervanger naar de einddemper. De diameter wordt 70mm of 76mm, hierbij ook hoe groter hoe beter?

    mvg, Mike

  7. #7
    RS6 C5, A3 1.9 TDIe Eszes's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2004
    Posts
    13.464
    Kudos
    2

    Standaard

    Als de uitlaat niet langer wordt dan pakweg 1 mtr., dan is 3" perfect. Zodra je langer gaat, en dat is vrijwel altijd het geval, moet je rekening houden met andere processen.

    3" van voor tot achter heeft een ernstig probleem: stuwing. De rijwind koelt de uitlaat af; des te sterker hoe verder naar achteren. Koelere gassen zijn aanmerkelijk dichter/kleiner en zwaarder en worden niet goed door de aanstormende hete gassen weggeduwd. Dit kan zelfs schade aan de motor opleveren, maar iig vermogensverlies.

    Dit vermijd je door de diameter gaandeweg van 3" via 2.5" te verkleinen tot 2.25". Hierdoor blijft de uittredingsnelheid in de gassen gewaarborgd en heb je een veel beter resultaat. Voor 't oog kun je natuurlijk de zichtbare eindpijp zelf weer zo groot maken als je wilt; dat doet niets.

    Let op! Metingen op een rollenbank zullen deze redenering niet bevestigen, omdat daar de afkoeling van de uitlaat niet plaatsvindt. Op een rollenbank is groter altijd beter. Onder omstandigheden in de werkelijkheid zeer zeker niet.

    Hier ligt voor jou ms een oplossing!
    http://audiforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=20527
    RS6 C5
    A3 TDIe

  8. Ad

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •