Pagina 3 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 41 tot 60 van de 66

Onderwerp: Wie rekent dit even uit...

  1. #41

    Standaard

    Dat zijn geen misselijke snelheden monsigneur EzSez...

    Complimenten.

    @ 340, mooi rekenwerk, nogmaals een compliment
    Huidig transport= iets anders

  2. #42

    Standaard

    @Kobus:
    Dan nu voor een TT van voor de modificatie. Die had IIRC lift op tenminste de achteras, terwijl analoog toch een downforce gevonden moet worden.

    (cW en A heb ik wel) *edit* Respectievelijk 0.34 en 1.99 m2

    nee, /me was blij van stromingsleer af te zijn
    | The International System of Units (SI) |
    Freie Fahrt für freie Bürger.

  3. #43

    Standaard

    Twee zielen een gedachte. Ik zat daar ook al aan te denken hoe dat dan zit .

    Als je wat data hebt gooi die dan maar over de muur, dan ga ik vast een beetje broeien. Kijken wat er uit komt......


    Kobus

  4. #44
    MikeV's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2004
    Leeftijd
    40
    Posts
    2.665
    Kudos
    39
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard

    niks meer dan respect :-) ben benieuwd wat de mods nog uithalen op het totaalplaatje.. keep up the good work


    p.s. zou mn spiegels gewoon uitklappen, er kan per slot van rekening nog een suzuki hayabusa ( of hoe je dit ook maar schrijft) langsvegen.. 8)
    Het leven is een spel, de regels moet je leren!

    Audi TT, 225 PK Q, Speedport tuning, Forge DV007, Forge intakehose, Forge turbo hose.

  5. #45
    heslie's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2004
    Leeftijd
    54
    Posts
    1.415
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S6

    Standaard

    Sjesus, wat een snelheid, waren zeker allemaal doorgetrokken stepen op het wegdek te zien.
    Maarre eszes, een S6 rijden, en dan nog geeen nav systeempje erin?
    Zo'n GPS is de ideale manier om je teller te controleren, die van mij wijkt toch al behoorlijk af bij de 150.
    Ik heb een bloedhekel aan bumperklevers, vandaag zat er weer eentje voor me.


  6. #46
    RS6 C5, A3 1.9 TDIe Eszes's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2004
    Posts
    13.464
    Kudos
    2

    Standaard

    D'r zit inderdaad een systeempje in; nadruk op 'pje'. Het kleine systeem, heeft die mogelijkheid niet. Helaas...
    RS6 C5
    A3 TDIe

  7. #47

    Standaard

    @Kobus:
    Dan nu voor een TT van voor de modificatie. Die had IIRC lift op tenminste de achteras, terwijl analoog toch een downforce gevonden moet worden.
    Was ik dit topic toch bijna vergeten :oops: . Ik was even afgeleid door wat andere zaken. Any way, ik heb inmiddels begrepen dat ik een nogal Newtoniaanse ( :roll: ) benadering heb gehanteerd. (Bernoulli zal zich in z'n graf omdraaien als hij dit leest.) Echter sluit het bovenstaande mi niet uit dat er lift op de achteras ontstaat. Het quantificeren hiervan lijkt me echter geen back-of-the-envelope sommetje. De exacte vorm (van de auto) speelt namelijk een nogal cruciale rol.

    Algemeen gesproken kun je stellen dat er een relatie is tussen drag en downforce. Het valt niet mee om downforce te creeren met minimale drag en andersom (wat niet wil zeggen dat het niet kan :wink: ). Wellicht hebben de ontwerpers van de TT te veel hun best gedaan om de drag te minimaliseren en zijn daardoor op een wat lage downforce uit gekomen? Een motivatie voor deze redenering is dat het minimaliseren van de drag de topsnelheid van de auto ten goede komt (verhoudt zich kwadratisch tot de snelheid). Overigens is de gewichts verdeling 64/36, ook niet echt optimaal voor een stabiele wegligging.

    Ik heb verder geen TT en ik heb er ook nooit in gereden, maar het lijkt me toch sterk dat men bij Audi zo'n grote blunder heeft gemaakt dat de auto op topsnelheid al lift. Wat ik bedoel is dat ik het vermoeden heb dat het alleen onder extreme omstandigheden mis gaat dus hoge snelheid, heftige stuur reactie, gas los/remmen en weinig kilo's in de koffer & tank.

    Ik vrees dat ik er niet veel meer zinnigs over kan zeggen (voor zover daar al sprake van was ).


    Kobus

    P.S. Mocht iemand nog leuke literatuur over dit onderwerp weten dan hoor ik graag een titel & ISBN-nr. Best een interessant onderwerp. Jammer dat dit niet in PhoR aan de orde komt (toch?).

  8. Ad
  9. #48

    Standaard

    Heb nog een boek in de kast staan waar een Nissan GT1 op de kaft staat en vervolgens >500 bladzijde aan stromingsleer besteed wordt. Zou voor de aardigheid daar in het weekend eens in gaan bladeren of de kaft het alleen aantrekkelijk moest maken voor mij of dat ze daar daadwerkelijk aandacht aan hebben gegeven.

    Maar ik heb zo het vermoeden dat je tenminste in staat moet zijn om er een zinnige uitspraak over te doen.
    Enige navraag bij mensen die wel de moeite ooit genomen hebben de vervolgvakken te volgen, zou ook tot de mogelijkheden moeten behoren.
    | The International System of Units (SI) |
    Freie Fahrt für freie Bürger.

  10. #49

    Standaard

    Enige navraag bij mensen die wel de moeite ooit genomen hebben de vervolgvakken te volgen, zou ook tot de mogelijkheden moeten behoren.
    Dat heb ik al gedaan (weg van de minste weerstand) maar ik heb niemand kunnen vinden. Ik zal hier op het werk nog eens rond vragen maar ik verwacht er niet veel van. Ik houd me namelijk met een compleet andere tak van sport bezig.....

    Kobus

  11. #50
    r.sinnema's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2004
    Leeftijd
    42
    Posts
    1.418
    Kudos
    1

    Standaard

    Ik heb dit hele draadje nu dus net voor het eerst gelezen ( :oops: ) sjongejonge eszes...290 is wat je met recht een snelheid kan noemen!!!

    Maar wat voor mijn eigen belang misschien wel heel interessant was om te lezen, was wat je zei over de lambdasondes en de LMM. De LMM heb ik zo'n 20.000km geleden vervangen, maar de lambdasonde(s) heb ik nog nooit vervangen...de S3 heeft nu 103.000 km gelopen, is het vervangen van de lambdasonde(s) aan te raden? En zoals je wel merkt, weet ik niet hoeveel het er zijn en of ie/ze voor of achter de kat zit/zitten.
    Geen inspiratie zonder informatie!

  12. #51
    RS6 C5, A3 1.9 TDIe Eszes's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2004
    Posts
    13.464
    Kudos
    2

    Standaard

    Ik denk dat je er 1 hebt en die zit voor de kat. Moge 340@7000 ingrijpen als ik raaskal...

    Ga er maar vanuit dat dat de houdbaarheidsdatum overschreden is :wink:
    RS6 C5
    A3 TDIe

  13. #52

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 340@7000
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 340@7000
    EFN (deze GKB?)
    1. Gang 3,571
    2. Gang 2,200
    3. Gang 1,505
    4. Gang 1,000
    5. Gang 0,804
    R. Gang 4,095

    Zwischentrieb fuer Achsantrieb-vorn 1,207
    Achsantrieb vorn 2,909
    Zwischentrieb fuer Achsantrieb-hinten 0,853
    Achsantrieb hinten 4,111
    Oke, ten eerste hebben automaatbakken dus op het eerste gezicht een vreemde eindoverbrenging, maar...
    voor: 1,207 * 2,909 = 3,51
    achter: 0,853 * 4,111 = 3,51

    Totale overbrenging in 5: 0,804 * 3,51 = 2,82

    1. Toerental delen door totale overbrengingverhoudig (omwentelingen motor --> omwentelingen van het wiel / minuut)
    6920 / 2,82 = 2452 rpm

    2. Vermenigvuldigen met rolomtrek (omwentelingen wiel / minuut --> afgelegde afstand / minuut)
    Totale diameter van 255/40 R17 --> ~635 mm (toevallig weet ik deze uit m'n hoofd)

    2452 rpm * 0.635 * pi = 4898 m / min

    3. Omrekenen naar km/h
    4898 / 1000 = 4.898 km / min
    4.898 * 60 = 294 km/h

    Uitgaande van puur theoretische waarden... Er kunnen wat afrondingsfouten inzitten, heb geen zin om tot achter de komma over te typen. Diameter zal in werkelijkheid verschillen (dynamisch / statisch, verschil per merk) maar ik beschik helaas niet over al die gegevens :cry:
    - en nu hopen dat ik geen fouten heb gemaakt... "O lieve heer..." -



    hej mensen,

    ik had deze berekening even nodig vandaag, maar volgens mij heeft 255/40 R17 een diameter van 511.8 mm i.p.v. 635 mm,... (17*25.4)+(2*40) dit scheelt flink in je snelheid kom je opeens op 236 ipv de magische 294km/h ,..of doe ik nu iets gigantisch fout, dan verneem ik dat graag

    groeten!

  14. #53
    Administrator Arlo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    22.331
    Kudos
    97
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door degoey
    hej mensen,

    ik had deze berekening even nodig vandaag, maar volgens mij heeft 255/40 R17 een diameter van 511.8 mm i.p.v. 635 mm,... (17*25.4)+(2*40) dit scheelt flink in je snelheid kom je opeens op 236 ipv de magische 294km/h ,..of doe ik nu iets gigantisch fout, dan verneem ik dat graag

    groeten!
    Bij deze...Je doet het gigantisch fout

    Jij doe 2x40 alsof de hoogte milimeters zijn... het is echter een verhouding van de breedte van de band.. (40% van 255 = 102)
    Dan kom je wel op de 635mm ... (17*25.4)+(2*102) = 635.8

    Heb je ook erg veel site's over (google op tire size caculator)
    Mooi voorbeeld
    One liter, driver's licence eater...


  15. #54

    Standaard

    Ojah dat was de truc jah! f veranderen :wink: .

    groeten!


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Arlo
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door degoey
    hej mensen,

    ik had deze berekening even nodig vandaag, maar volgens mij heeft 255/40 R17 een diameter van 511.8 mm i.p.v. 635 mm,... (17*25.4)+(2*40) dit scheelt flink in je snelheid kom je opeens op 236 ipv de magische 294km/h ,..of doe ik nu iets gigantisch fout, dan verneem ik dat graag

    groeten!
    Bij deze...Je doet het gigantisch fout

    Jij doe 2x40 alsof de hoogte milimeters zijn... het is echter een verhouding van de breedte van de band.. (40% van 255 = 102)
    Dan kom je wel op de 635mm ... (17*25.4)+(2*102) = 635.8

    Heb je ook erg veel site's over (google op tire size caculator)
    Mooi voorbeeld

  16. #55

    Standaard

    @340:
    Heb nog een boek in de kast staan waar een Nissan GT1 op de kaft staat en vervolgens >500 bladzijde aan stromingsleer besteed wordt. Zou voor de aardigheid daar in het weekend eens in gaan bladeren of de kaft het alleen aantrekkelijk moest maken voor mij of dat ze daar daadwerkelijk aandacht aan hebben gegeven.
    En? Nog wat wijzer geworden?

    Kobus

  17. #56

    Standaard

    De GPS geeft bij 140 op de teller bij mij misschien 139 op de GPS, lagere snelheden zijn vrijwel gelijk aan de GPS, verder nog niet gecontroleerd, ben benieuwd als t nog harder gaat...

  18. #57

    Standaard

    ff geprobeerd ook een xls te maken, maar he als iemand me kan helpen, in een veld wil ik de versnelling, 1 tm 6, in typen, waarna in de velden eronder, de juisteoverbrengingsverhouding komt te staan, ik heb zitten prutsen met meervoudige if's maar das dus niet uit de verf gekomen. :? geen stijl dus om t zo op te lossen, maar iemand hier weet vast t antwoord....

    T zou leuk zijn om de xls verder uit te werken en te veralgemenen voor iedreeen..... :oops:
    Bijgevoegde Bestanden Bijgevoegde Bestanden

  19. #58

    Standaard

    Deze aanpassen of zal ik maar gewoon m'n eigen xls meteen posten?

    Zal het bandenverhaal binnenkort nog even aanpassen zodat je gewoon xxx/xx Rxx kunt invullen op een of andere manier...
    Bijgevoegde Bestanden Bijgevoegde Bestanden
    | The International System of Units (SI) |
    Freie Fahrt für freie Bürger.

  20. #59

    Standaard

    Kobus is niet zo dol op Excel maar voor de MatLab-ers onder ons heb ik nog wel wat code liggen.

    Overigens is LapSim ook iets wat je vast interessant zult vinden (zie http://www.bosch-motorsport.de/en/ko...nikation6.shtm)

    Kobus

  21. #60

    Standaard

    *kuch* Polletje beginnen wie er MatLab hebben?

    Ofschoon /me er de voordelen wel van ziet. Dat Bosch had je toch al eens gepost? Althans heb destijds iets van Bosch bekeken en da's een beetje overkill... Maar wel buitengewoon interessant
    | The International System of Units (SI) |
    Freie Fahrt für freie Bürger.

Pagina 3 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •