Pagina 1 van 4 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 66

Onderwerp: Wie rekent dit even uit...

  1. #1
    RS6 C5, A3 1.9 TDIe Eszes's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2004
    Posts
    13.464
    Kudos
    2

    Standaard Wie rekent dit even uit...

    Vandaag een snelheid gehaald waar m'n snelheidsmeter alleen nog een zwart vlak is...
    Volgens mij is het uit te rekenen, maar ik weet niet hoe.

    In 5e versnelling (Tiptronic) 6920 rpm. Standaard 17" wielen met nieuwe 255/40 banden.

    Rekenaars?
    RS6 C5
    A3 TDIe

  2. #2

    Standaard

    en dan lopen zeuren over een bekeurig
    Audi TT 1.8TQ - 2001 | Porsche 911 C4 - 2000

  3. #3

    Standaard

    Eszes,

    Ik weet niet zeker hoe je het uitrekent, maar ik denk wel dat diegene die het weten je verhouding van je 5e versnelling nodig hebben en de eindverhouding van je aandrijflijn IIRC.
    Automotive Engineering = German Engineering !
    Een doordenkertje: Kein Substitut für Freude am Fahren durch Vorsprung durch Technik!

  4. #4
    RS6 C5, A3 1.9 TDIe Eszes's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2004
    Posts
    13.464
    Kudos
    2

    Standaard

    Ik hoop dat degenen die dit kunnen uitrekenen dat soort gegevens tot hun beschikking hebben!

    @Maarten.
    Die bekeuring was in NL. Die snelheid uiteraard niet, want dan praat je niet over bekeuringen, maar gevangenisstraf... :?
    RS6 C5
    A3 TDIe

  5. #5

    Standaard

    Eszes, ik kan het met alle plezier voor je uitrekenen, maar zoals desmett al aangaf, de overbrengingsverhouding en die van de eindoverbrenging heb ik daar wel voor nodig. Een halfjaartje geleden heeft 340 mij aan die getallen geholpen voor mijn A4. Stuur hem evt een PB-tje (hij kan dit ook ongetwijfeld uitrekenen by the way). Ik zal voor de zekerheid nog ff spitten maar ik weet vrij zeker dat ik deze getallen niet heb.

    Kobus


  6. #6
    Casper_S4's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2004
    Leeftijd
    55
    Posts
    1.042
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S4
    Land
    Land

    Standaard

    Rijd eens in de vijf met de helft van het aantal toeren... dan hoef je de snelheid alleen maar te verdubbelen, want dat is natuurlijk recht evenredig met elkaar...

    Wie niet snel is moet slim zijn!
    Twee keer vier is V8

  7. #7
    RS6 C5, A3 1.9 TDIe Eszes's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2004
    Posts
    13.464
    Kudos
    2

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Casper_S3
    Wie niet snel is moet slim zijn!
    Jij lijkt me beide!!
    8)
    RS6 C5
    A3 TDIe

  8. Ad
  9. #8
    Casper_S4's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2004
    Leeftijd
    55
    Posts
    1.042
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S4
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door eszes
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Casper_S3
    Wie niet snel is moet slim zijn!
    Jij lijkt me beide!!
    8)
    Of schakel nog effe naar de (es-)zes!
    Twee keer vier is V8

  10. #9

    Standaard

    Dit kan ik vinden:

    EFN (deze GKB?)
    1. Gang 3,571
    2. Gang 2,200
    3. Gang 1,505
    4. Gang 1,000
    5. Gang 0,804
    R. Gang 4,095

    Zwischentrieb fuer Achsantrieb-vorn 1,207
    Achsantrieb vorn 2,909
    Zwischentrieb fuer Achsantrieb-hinten 0,853
    Achsantrieb hinten 4,111


    1. Toerental delen door totale overbrengingverhoudig (omwentelingen motor --> omwentelingen van het wiel / minuut)
    2. Vermenigvuldigen met rolomtrek (omwentelingen wiel / minuut --> afgelegde afstand / minuut)
    3. Omrekenen naar km/h.

    Hoop het zo in de haast goed gedaan te hebben :roll:
    | The International System of Units (SI) |
    Freie Fahrt für freie Bürger.

  11. #10

    Standaard

    Geinig topic, zou iemand eens een berekening kunnen voordoen? Moet je trouwens bij zulke hoge snelheden geen correctie opnemen voor de luchtweerstand?
    Present: Skoda Octavia III Combi 1.4 TSI EBL / 1986 Audi 90 type81
    Past: 2009 Audi A3 1.4 TSI S-tronic 1998 Audi A4 1.8 5V 1988 Audi 80 1.8S 1987 Audi 80 1.8 1983 Audi 80 1.6 CL

  12. #11
    RS6 C5, A3 1.9 TDIe Eszes's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2004
    Posts
    13.464
    Kudos
    2

    Standaard

    Hmmm, mij gaat die berekening boven m'n [s:5207c911a8]pet[/s:5207c911a8] kapsel.

    De tip van Casper komt uit op 't volgende:

    Bij 3460 rpm is de indicatie 156 km/h. Volgens VAG COM is de snelheid dan 144~145 km/h. Dat betekent dus, als dat lineair is, 312 km/h indicatie en 290 km/h echt. (Bij 6920 rpm blijft de VAG COM kabel er niet meer inzitten en ik durf 'm er niet in terug te stoppen bij die snelheid...)

    Wow, wat ging dat hard... Verslavend![img][http://www.planetsmilies.com/smilies/party/party21.gif]http://www.planetsmilies.com/smilies/party/party21.gif[/img]
    RS6 C5
    A3 TDIe

  13. #12

    Standaard

    twee-honderd-f*cking-negentig... daar kunnen die knulletjes met die Enzo nog een puntje aan zuigen... ik wil nog wel eens een filmpie met die snelheid zien. Houd je de camera dan nog met één hand vast, eszes? 8)
    Present: Skoda Octavia III Combi 1.4 TSI EBL / 1986 Audi 90 type81
    Past: 2009 Audi A3 1.4 TSI S-tronic 1998 Audi A4 1.8 5V 1988 Audi 80 1.8S 1987 Audi 80 1.8 1983 Audi 80 1.6 CL

  14. #13
    Casper_S4's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2004
    Leeftijd
    55
    Posts
    1.042
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S4
    Land
    Land

    Standaard

    Das een behoorlijke snelheid... Levert die met dat toerental ook z'n maximum vermogen? Anders zou je met het veranderen van de overbrengingsverhouding nog een hogere snelheid kunnen bereiken!

    Op mn wegmotor heb ik een fietscomputer gemonteerd, die tot 300 km/u kan, met functies als hoogste topsnelheid, gemiddelde, etc. Zal eens kijken of deze ok oop mn Audi te monteren valt.
    Twee keer vier is V8

  15. #14

    Standaard

    Was een vliegtuig niet leuker geweest Eszes?? Je zit er nu zo dicht tegenaan... :mrgreen:


    Richard.
    Onder invloed kun je alles, zonder invloed nix!
    Columns

  16. #15
    RS6 C5, A3 1.9 TDIe Eszes's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2004
    Posts
    13.464
    Kudos
    2

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Casper_S3
    ...een fietscomputer gemonteerd, die tot 300 km/u kan,...
    [img][http://www.planetsmilies.com/smilies/happy/1/happy05.gif]http://www.planetsmilies.com/smilies/happy/1/happy05.gif[/img]
    RS6 C5
    A3 TDIe

  17. #16

    Standaard

    Volgens mijn berekening 48 km.
    Rij jij in een brommobiel ?, mooi gaat hij 3 km harder dan toegestaan en dat met 17 inch

    haha

    Ronnie

  18. #17

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Casper_S3
    Op mn wegmotor heb ik een fietscomputer gemonteerd, die tot 300 km/u kan, met functies als hoogste topsnelheid, gemiddelde, etc. Zal eens kijken of deze ok oop mn Audi te monteren valt.
    Lukt meestal wel. Fietscomputers worden ook vaak als budget oplossing voor tripmasters gebruikt.

    Zal nog even kijken of ik de goede overbrengingsverhouding heb overgenomen. Standaard Pmax overigens bij 7000 rpm, eszes zit waarschijnlijk max. 500 rpm hoger. Teller "uit beeld" bij een S6 is 310 km/h IIRC...

    *edit*
    Respect...
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

  19. #18

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 340@7000
    EFN (deze GKB?)
    1. Gang 3,571
    2. Gang 2,200
    3. Gang 1,505
    4. Gang 1,000
    5. Gang 0,804
    R. Gang 4,095

    Zwischentrieb fuer Achsantrieb-vorn 1,207
    Achsantrieb vorn 2,909
    Zwischentrieb fuer Achsantrieb-hinten 0,853
    Achsantrieb hinten 4,111
    Oke, ten eerste hebben automaatbakken dus op het eerste gezicht een vreemde eindoverbrenging, maar...
    voor: 1,207 * 2,909 = 3,51
    achter: 0,853 * 4,111 = 3,51

    Totale overbrenging in 5: 0,804 * 3,51 = 2,82

    1. Toerental delen door totale overbrengingverhoudig (omwentelingen motor --> omwentelingen van het wiel / minuut)
    6920 / 2,82 = 2452 rpm

    2. Vermenigvuldigen met rolomtrek (omwentelingen wiel / minuut --> afgelegde afstand / minuut)
    Totale diameter van 255/40 R17 --> ~635 mm (toevallig weet ik deze uit m'n hoofd)

    2452 rpm * 0.635 * pi = 4898 m / min

    3. Omrekenen naar km/h
    4898 / 1000 = 4.898 km / min
    4.898 * 60 = 294 km/h

    Uitgaande van puur theoretische waarden... Er kunnen wat afrondingsfouten inzitten, heb geen zin om tot achter de komma over te typen. Diameter zal in werkelijkheid verschillen (dynamisch / statisch, verschil per merk) maar ik beschik helaas niet over al die gegevens :cry:
    - en nu hopen dat ik geen fouten heb gemaakt... "O lieve heer..." -
    | The International System of Units (SI) |
    Freie Fahrt für freie Bürger.

  20. #19

    Standaard

    In de eerste plaats, respect. Wat een waanzinnige snelheid. Heb jij een circuit in de achtertuin liggen ofzo (met de naam Duitsland )? Any way, lijkt me toch niet zo'n goed plan om dit op de openbare weg te doen.... :?

    Ik wil toch nog even een kleine kanttekening plaatsen bij de snelheid zoals die door 340@7000 is uitgerekend (sorry 340, ik kan het niet laten). Ik vraag me namelijk af hoe nauwkeurig je de snelheid op deze manier kunt bepalen, zeker bij dit soort hoge snelheden. Er zijn namelijk nogal wat factoren die het eindresultaat beinvloeden. Zoals 340 ook al aangaf, de (mi grootste) onnauwkeurigheid zit hem in de band(en):

    - De hoeveelheid profiel op de band
    Om je een idee te geven over wat voor getallen we het hebben een rekenvoorbeeld:
    De afwijking in snelheid is evenredig met de afwijking in diameter dus stel dat je band 5 mm minder profiel heeft dat de band waar 340 van uit gaat, dan is er sprake van een snelheidsverschil van 294 km/h * (2 * 5e-3)/635e-3 = 4.5 km/h. Dus misschien reed je maar 289.5 km/h!


    - De druk in de band en de luchtdruk buiten
    Luchdrukken spelen ook een rolletje al verwacht ik niet dat de band daardoor veel zal vervormen. Vergeet ook niet de druk toename door de temperatuurstijging van de band.


    - De neerwaartse druk van de auto
    Om te voorkomen dat je opstijgt/in een slip raakt bij dat soort snelheden, hebben de vormgevers er voor gezorgd dat de druk op de banden toe neemt met de snelheid. Hierdoor worden de banden meer ingedrukt en verandert de effectieve diameter. Getallen hierover zijn mij onbekend.


    - De vervorming van de band tgv rotatie snelheid
    Bij deze waanzinnige omwentelingssnelheden vervormt de band, de band wil smaller en hoger worden. Omdat dit zeer ongewenst is, zijn banden voorzien van een 'belt' die dit effect probeert tegen te gaan. Echter naarmate de band breder is en de snelheid hoger, zal ook hier gelden dat de effectieve diameter zal afwijken.


    Tenslotte het toerental, dat is een nogal bijzondere waarde dus die zul je wel van een numeriek display afgelezen hebben. Dat geeft dan geen significante onnauwkeurigheid.

    Alles opgeteld weet ik niet wat de afwijking maximaal kan zijn maar 10km/h lijkt me niet onwaarschijnlijk. Als je de snelheid nauwkeuriger wilt meten zul je een afstand/tijd meting moeten doen, dat is het simpelste. Dus flink veel hectometer paaltjes tellen en op het juiste moment de stopwatch indrukken.

    Kobus

    P.S. Ik moet er niet aan denken dat je een klapband krijgt bij dit soort snelheden..... :?

  21. #20

    Standaard

    Banden wijken 100% zeker af... Per merk verschilt de statische diameter al, dynamische wijkt weer af. Maar zoals ik al aangaf, beschik ik niet over die informatie...

    Ik denk niet dat een S6 echt significant downforce zal hebben. Geen spectaculaire revolutionaire vlakke bodem ofzo... Of eszes moet z'n nieuwe achterspoiler hebben verzwegen (past bij de uitlaten ).

    Even opgezocht: in het Kraftfahrtechniches Taschenbuch van Bosch staat geen opmerking t.a.v. bandenvervorming bij de formule... Er zit wel een afwijking in door de koppelomvormer die niet meegenomen is (:oops: slordig)... Zou ~3% verlies op het toerental zijn, hetgeen zou corresponderen met 285 km/h. Vervelende automaten ook altijd, hebben altijd een eigen wil...

    Moet trouwens nog even een kanttekening plaatsen bij de zaagtanddiagram, die gaat uit van een handbak in plaats van een automaat...

    Zou persoonlijk de snelheid via GPS proberen te meten.
    | The International System of Units (SI) |
    Freie Fahrt für freie Bürger.

Pagina 1 van 4 1234 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •