Bekijk Poll Resultaten: Winterbanden

Stemmers
843. Je mag niet op deze poll stemmen
  • ja

    638 75,68%
  • ik niet, onzin in NL

    147 17,44%
  • niet nodig, ik heb quattro

    58 6,88%
Pagina 87 van 93 EersteEerste ... 3777838485868788899091 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1.721 tot 1.740 van de 1852

Onderwerp: Wie gaat er op winterbanden en wie niet?

  1. #1721
    meeuw's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2007
    Posts
    1.208
    Kudos
    5
    Auto
    Audi A5 Cabrio

    Standaard Re: Wie gaat er op winterbanden en wie niet?

    Interessant. Ik was bang dat ik met mijn 245/40-18 winterbanden snowboards onder mijn auto heb.

  2. #1722

    Standaard Re: Wie gaat er op winterbanden en wie niet?

    De auto zal een bepaalde neerwaartse druk willen opwekken: dat verandert niet als je andere banden monteert.

    It is important to understand that it is the air in the tyre that holds up the weight of the vehicle and not the tyre. The tyre is there to hold the air in place. If the air is doing the work of holding up the weight then the air pressure dictates the characteristics of the interface between the tyre and surface.
    De simpele som is dus je wagengewicht gedeeld door de bandendruk. De breedte van de band, of de hoogte, maakt daarin weinig uit.

    Contact patch is governed by vehicle weight, tyre construction and tyre pressure, not tyre dimensions. It’s simple physics. The contact patch is dictated by the pressure in the tyre and the force pushing the tyre down.
    For your 2-ton (4,000 lb) car, you will find that the area of the contact patch is about equal to the weight of the car divided by the tire pressure. In this case 4,000 pounds divided by 30 pounds per square inch equals 133 square inches. That may seem like a lot, but your car's tires are probably about 7 inches wide. That means that the contact patch for each tire will be about 4.75 inches long.
    Even terugrekenen naar jouw auto:

    1900kg voor een A5 3.0TQ (rijklaar, bestuurder etc.) en 2.7 bar bandenspanning = 39psi en 4188lbs. 4188/39 = 107,4 inch², en dat is dan weer 692cm². Verdeeld over vier banden is dat 173cm² per band. Als je dan een band van 225 breed hebt (22,5cm) is het contactvlak zo'n 7,7cm lang; met een 245 (24,5) band is het 7cm.

    Bij gelijke druk (bandenspanning) zal het contactvlak dus niet gek veel veranderen; alleen de lengte/breedte verhouding verandert. Is ook wel logisch; er komt niet meer gewicht bij.

    Verander je de bandenspanning, dan verandert het geheel natuurlijk: met 2,2 bar (32psi) praten we over 211cm² per band. Met 3,0 bar is het 155cm² per band. En daar zit 't 'm vaak in: vaak als we grotere velgen/banden monteren, dan verhogen we de bandenspanning. Daarmee reduceer je feitelijk dus je contactoppervlak.

    In het echt is bovenstaande vuistregel natuurlijk iets ingewikkelder. Het houdt nu geen rekening met de sterkte van de sidewall, die per band/grootte kan veranderen. Onder een bepaalde druk draagt de sidewal alles, daarboven slechts een deel.
    Laatst gewijzigd door Bastet; 25-11-15 om 13:26.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  3. #1723

    Standaard Re: Wie gaat er op winterbanden en wie niet?

    Geinig uitgelegd:

    Tires only give grip when they are at the correct temperature. this is the most important thing you can remember about tires .

    Tires are the most important part of the suspension, either they are designed to fit it, or the suspension is designed around the tire. People who say wider tires make more grip because ;''there is more rubber on the road' are wrong. They are both wrong that it makes mroe grip and that there is more rubber on the road.

    When you make a tire wider, you alter the contact patch to be wider , but it reduces in length. So depending on sidewall stiffness, a wider tire can actually give less rubber on the road. The main reason for tires being the size they are is actually heat management. Wider, low sidewall tires will cool better than narrow tall tires. If you can;'t get a tire up to temperatie it will give no grip, if you get it too high you will cook the rubber and ruin the set of tires.

    Back to contact patch, you can safely assume that contact patch stays roughly the same area with wide or narrow tires (as long as the load stsys the same). Narrow will have longer contact patches and wide tires will have shorter. The reason why F1 tires are wide is primarily so that they dont cook (remember they arent just wide, they are fairly high sidewalled), but they tend to have wider contact patches because they will give better grip going round corners. A wide tire will generate more lateral force per slip angle making cornering better. F1 cars DO NOT have wide tires for linear acceleration.

    Conversely (Mike im goin to have to disagree with you here) drag racers acutally use the tires not becuase of the width, but the tallness. As we know a wider contact patch gives better cornering performance, a narrow but long contact patch is what you want for linear acceleration. so strangely, drag racers will actually be better with narrow tires. So why do they use wide tires? (remember the most important gip aspect of tires) Temperature! They want as longer contact patch as they can get, but need the width for cooling. (eith 4000+ horsepower you do kind of build temp rather well) But if you look at the contact patch shape between say, an F1 car or drag racer. (both are considered to use wide tires). The F1 patch will be wider and shorter for good cornering, the drag patch will be longer and narrower (relatively) for good linear acceleration.

    So to sum up: Wider tires are not always better. They dont always give better traction. It depends on the car, the situation, the conditions. Eg. Rally cars use wider tires when on tarmac rallys, and use (surprisingly) very thin tires on ice rallys. F1 cars used to use narrow tires until aero began to be used in the 60's. Drag racers acutally want tall tires, width is there to stop the tire being destroyed. TEMPERATURE!!!!!! rawr.

    As example I can think of is formula student cars, they used to use 8inch tires but couldnt get them up to temperature. They switched to 6.5inch and got more grip because they can get them up to temp.

    Reference https://www.physicsforums.com/thread...debate.330790/
    Laatst gewijzigd door Bastet; 25-11-15 om 13:45.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  4. #1724
    grollie's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2008
    Posts
    4.025
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Wie gaat er op winterbanden en wie niet?

    Leuk leesvoer


    Mee eens dat het verschil in druk veel invloed heeft op rij-eigenschappen. Vraag: is hogere druk gewenst/noodzakelijk/mogelijk omdat een band breder wordt, of omdat de wang lager wordt?


    Slightly offtopic: een bredere band (wide tire, bij dezelfde druk) zal in theorie een lagere rolweerstand hebben (andere variabelen buiten beschouwing latend!). Reden is dezelfde vorm van het contact patch: een lang contact patch (van een narrow tire) dient over diezelfde lengte te vervormen -> kost meer energie. Het verschil zal (op auto's) vermoedelijk niet van dien aard zijn dat het merkbaar of zelfs meetbaar is.




    ontopic: ja, ik ga op winterbanden
    ‘98 TerraLiner oval midnight zwart metallic
    '06 B7 avant 1.8tq moroblauw
    '97 C4 avant 2.6 mingblauw

  5. #1725
    VosS4
    Guest

    Standaard Re: Wie gaat er op winterbanden en wie niet?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door meeuw Bekijk Berichten
    Interessant. Ik was bang dat ik met mijn 245/40-18 winterbanden snowboards onder mijn auto heb.
    En ik dan met de winterset 255-40-18 😀
    Ik wacht nog braaf tot het vriest overdag dan pas gaan ze eronder...die eeuwige discussie over het nut en juiste moment...


  6. #1726

    Standaard Re: Wie gaat er op winterbanden en wie niet?

    Ik heb geen zin om die zooi te vervangen haha.

    Ook vind ik m'n 18" zwarte S-Line velgen mooier staan dan die 17" Ambition set.
    SEAT Leon 1.0 TSI Style Connect 115 pk | Alorblue, Full LED, PDC, 8" Media/navisystem with Full Link, Middenarmsteun, DAB+ and Black Pack

  7. #1727
    merelmaassluis's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2012
    Leeftijd
    77
    Posts
    244
    Kudos
    4
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard Re: Wie gaat er op winterbanden en wie niet?

    De Q3 staat weer op wintersloffen; schrok toch weer even wakker toen ik vorige week zondag-avond ineens strooiwagens rond Vianen/Utrecht zag rijden.
    Als het even droog en niet te koud weer is, de wielen van de A1 van vrouwlief ook wisselen: een glijpartijtje met de dure (Admired) sloffen tegen een stoeprand zou wel heel zonde zijn en ik vind ze voor winterse omstandigheden zo-wie-zo veel te breed/laag.
    Laatst gewijzigd door merelmaassluis; 01-12-15 om 08:54.
    Q3 SportBack 45TFSI-e PHEV, 245PK/400Nm. S-tronic, ProLine S , Daytona Grijs, sportstoelen, Sunroof, 360 Camera, Parkeerhulp, Inklap.spiegels, zwart glanspakket, Privacy Glas, trekhaak, Velgen 19" AudiSport, S-line leer, B&O geluid etc...

  8. Ad
  9. #1728

    Standaard Re: Wie gaat er op winterbanden en wie niet?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door VosS4 Bekijk Berichten
    En ik dan met de winterset 255-40-18 😀
    Ik wacht nog braaf tot het vriest overdag dan pas gaan ze eronder...die eeuwige discussie over het nut en juiste moment...
    Ik kijk het ook aan tot de dagtemparatuur richting het vriespunt gaat voor langere periode. Vooralsnog ziet het er naar uit dat de nachttemperatuur straks weer boven de 10 graden zit.

    Alleen binnenkort misschien toch maar investeren in nieuwe voorbandjes ipv wachten tot na de winter.
    Audi A4 Avant (B6) 3.0 V6 Quattro S-Line '03 - Ebonyschwarz
    BMW 316i (F31) M-Sport '14 - Glacierzilver

  10. #1729
    HUGOVDW's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2005
    Posts
    1.311
    Kudos
    9
    Auto
    Audi TT RS
    Land
    Land

    Standaard Re: Wie gaat er op winterbanden en wie niet?

    Ik heb het wisselen ook maar even uitgesteld, met dit weer voegen ze niets toe, integendeel..
    TT-RS 2016 - Ross-Tech VCDS
    S7 Sportback 2014 4.0 V8 TFSI -JDE1 | A6 Avant 2.8 FSI MT (C7, 2011) S-Line | A4 Avant 2.0 TDI MT (B8, 2008) ABT | A6 Limousine 2.0 TDI (C6, 2006) ABT|A4 2.0 FSI (B6, 2001)

  11. #1730

    Standaard Re: Wie gaat er op winterbanden en wie niet?

    Ik kijk ook steeds even naar de weerberichten, maar zo lang het niet een week of langer onder de 5 graden is overdag laat ik het nog lekker zo.
    SEAT Leon 1.0 TSI Style Connect 115 pk | Alorblue, Full LED, PDC, 8" Media/navisystem with Full Link, Middenarmsteun, DAB+ and Black Pack

  12. #1731
    merelmaassluis's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2012
    Leeftijd
    77
    Posts
    244
    Kudos
    4
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard Re: Wie gaat er op winterbanden en wie niet?

    Heb zelf vandaag, redelijke temperatuur en droog in het Westen, ook de A1 van vrouwlief op winterslofjes gezet: REGEREN IS VOORUIT ZIEN !!!!
    Als je de stoeprand met een glijpartijtje met een ADMIRED 17" velgje raakt ben je meer geld kwijt dan een keurig setje wintersloffen op 16" LM bij Velgenwereld in Barendrecht ( ca.600,-- Euri incl. montage en balanceren.)
    Q3 SportBack 45TFSI-e PHEV, 245PK/400Nm. S-tronic, ProLine S , Daytona Grijs, sportstoelen, Sunroof, 360 Camera, Parkeerhulp, Inklap.spiegels, zwart glanspakket, Privacy Glas, trekhaak, Velgen 19" AudiSport, S-line leer, B&O geluid etc...

  13. #1732

    Red face Re: Wie gaat er op winterbanden en wie niet?

    Inderdaad. Het lijkt trouwens wel alsof iedereen z'n wintersetje haat.. Wat is er mis met die dingen? Koop gewoon eens een fatsoenlijk setje, er is geen reden om 's winters voor lul te rijden..!



    In 2013 - toen hadden we nog een lekkere berg sneeuw...
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  14. #1733
    meeuw's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2007
    Posts
    1.208
    Kudos
    5
    Auto
    Audi A5 Cabrio

    Standaard Re: Wie gaat er op winterbanden en wie niet?

    Het gaat mij er niet om dat ik mijn winterset niet mooi vind, integendeel, heb een mooie set klaarliggen. Maar bij temperaturen boven 7 gr. remmen zomerbanden op een natte weg beter dan winterbanden.
    winterw.jpg
    Laatst gewijzigd door meeuw; 02-12-15 om 22:59.

  15. #1734

    Standaard Re: Wie gaat er op winterbanden en wie niet?

    De remweg-statement is een generieke opmerking. Een goede winterband zal beter remmen dan een versleten zomerband, maar dat lijkt me vrij logisch. Overigens is het een gradueel verloop waarin de ene band beter wordt dan de andere; het is geen omschakelpunt. Als de lucht 7 graden is (en de thermometer bij de lokale pomp op 4 meter hoogte) is de weg geheid 2 graden, en is er al kans op vorst. De 7 graden is en blijft een vuistregel; sommige banden zijn al beter vanaf 10 graden, andere pas bij 4 graden. En dan ligt 't ook nog eens aan de zomerband: een zachtere compound (sportieve band) zal langer soepel blijven en dus langer goed blijven presteren dan een band die bij +25 graden al knetterhard is (ECO bandjes). Voor de sport-band zal het winterband-omslagpunt wellicht eerder bij 5 of zelfs 0 graden zijn; voor de Prius-rijders of E-tronners met Conti Eco Contact kan je wellicht bij 10 graden al beter wisselen. Of beter nog, bij 20 graden gewoon een setje goed rubber scoren .

    Ik denk dus dat het veiliger is om met goed winterrubber de weg op te gaan dan met een eigenlijk afgeschreven zomersetje, ook als de luchttemperatuur meer dan 7 graden is. Vergeet niet dat de waterafvoer bij banden met minder dan 3mm profiel al abominabel is (remweg x2), je bent dan echt beter af met een 8mm winterband..
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  16. #1735

    Standaard Re: Wie gaat er op winterbanden en wie niet?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bastet Bekijk Berichten
    Inderdaad. Het lijkt trouwens wel alsof iedereen z'n wintersetje haat.. Wat is er mis met die dingen? Koop gewoon eens een fatsoenlijk setje, er is geen reden om 's winters voor lul te rijden..!
    Zo is dat. Ik schaam me er niet voor hoor.
    De A3 staat op z'n standaard setje, 16 inch, niet groot, maar het misstaat ook niet.

    Bij de A4 zien de meeste mensen het verschil niet eens; Van 17 naar 16 inch, exact hetzelfde model. En die 16 inchen waren destijds al de luxe-velgen voor dat model.
    Present: Just a Lego Audi ... (and a Kia Ceed SW DynamicLine)
    Past: A2 TDI ​- 80 2.0E - 80 Competition Quattro - A2 S-line - S6 2.2T Quattro - A3 SB Ambiente Pro-Line - A4 Avant 1.8T 180pk Pro-Line - A6 Avant 2.8 V6 Quattro TipTronic

  17. #1736
    Reggy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2010
    Leeftijd
    47
    Posts
    15.475
    Kudos
    354
    Auto
    Audi S3
    Land
    Land

    Standaard Re: Wie gaat er op winterbanden en wie niet?

    Ik heb ook geen hekel aan wintersetjes

    http://youtu.be/HZceuP3zJD8
    S3 8V Limousine IbisWhite I Audi cabrio 2.6 V6 ming BLUEI Audi A3 8V Limousine S-Line 1.0 daytona GRAYI Audi A6 C6/4F L 3.0 TFSI V6 213kw 290 pk quattro BLACK I Audi S4 B6 Avant 4.2 V8 253kw 344pk quattro BLACK I Audi S4 B5 Avant 2.7 V6 195kw 320pk quattro BLACK ABT tuned I Audi A4 B6 Avant 1.9TDI 96kw H5 BLACK Hartog tuned

  18. #1737

    Standaard Re: Wie gaat er op winterbanden en wie niet?

    Schamen heeft er toch weinig mee te maken? Ik vind de zomerset gewoon veel mooier.

    En bovenal installeer ik winterbanden met het oog op veiligheid. Vooralsnog ben ik deze herfst/winter op dat vlak veel beter af op de zomerbanden. En aangezien het komende week ook tussen de 7 en 13 graden wordt.....
    Audi A4 Avant (B6) 3.0 V6 Quattro S-Line '03 - Ebonyschwarz
    BMW 316i (F31) M-Sport '14 - Glacierzilver

  19. #1738

    Standaard Re: Wie gaat er op winterbanden en wie niet?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sham27 Bekijk Berichten
    Schamen heeft er toch weinig mee te maken? Ik vind de zomerset gewoon veel mooier.
    Niet per se naar jou hoor - het is de algemene tendens die me altijd weer opvalt in al dit soort topics.

    Helaas weer de winterset... 15" staal met doppen.. Eindelijk weer de zomerset eronder! En in half februari weer terug naar de zomerset omdat het één keer boven de 10 graden is geweest.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sham27 Bekijk Berichten
    En bovenal installeer ik winterbanden met het oog op veiligheid. Vooralsnog ben ik deze herfst/winter op dat vlak veel beter af op de zomerbanden. En aangezien het komende week ook tussen de 7 en 13 graden wordt.....
    Mee eens! Maar, wat we niet moeten vergeten is dat 7-13 graden (middag!) temperatuur in de lucht niet hetzelfde is als de wegtemperatuur in de ochtend. Juist dan telt nachtvorst of plaatselijke gladheid enorm mee, en dat is nou precies waar je banden contact mee maken: de weg. Daarnaast - zoals ik hierboven zeg - hangt het allemaal af van de compound van beide sets, en de profieldiepte.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  20. #1739
    AudiBlackPanther's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2010
    Leeftijd
    42
    Posts
    4.160
    Kudos
    22
    Auto
    Audi R8
    Land
    Land

    Standaard Wie gaat er op winterbanden en wie niet?

    Idd gewoon een goede zomerset hebben en een goede winterset en je hoeft je nergens voor te schamen.

    Ik heb voor de zomer Bridgestone Potenza S001 in 255/35 R20 97Y AO
    ImageUploadedByTapatalk1449167926.286844.jpg

    En voor de winter heb ik Dunlop SP Wintersport 3D in 255/35 R20 97W AO
    ImageUploadedByTapatalk1449167950.822054.jpg

    Kortom geen concessies in de winter of in de zomer.

    Over het feit van wel een dikke dure Audi wille rijden en vervolgens goedkope slechte banden en afschuwelijke stalen velgen eronder gaan we het maar helemaal niet hebben...
    Audi RS e-tron GT (646pk/830nm) Daily Driver | Audi R8 4S 5.2 v10 Plus (650pk/600nm RON102) PlayToy |
    VAGcoding.NL / .BE (codings, updates, verlagingen & retrofits)


  21. #1740
    JW A6's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2012
    Leeftijd
    31
    Posts
    968
    Kudos
    25
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Wie gaat er op winterbanden en wie niet?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bastet Bekijk Berichten
    De remweg-statement is een generieke opmerking. Een goede winterband zal beter remmen dan een versleten zomerband, maar dat lijkt me vrij logisch. Overigens is het een gradueel verloop waarin de ene band beter wordt dan de andere; het is geen omschakelpunt. Als de lucht 7 graden is (en de thermometer bij de lokale pomp op 4 meter hoogte) is de weg geheid 2 graden, en is er al kans op vorst. De 7 graden is en blijft een vuistregel; sommige banden zijn al beter vanaf 10 graden, andere pas bij 4 graden. En dan ligt 't ook nog eens aan de zomerband: een zachtere compound (sportieve band) zal langer soepel blijven en dus langer goed blijven presteren dan een band die bij +25 graden al knetterhard is (ECO bandjes). Voor de sport-band zal het winterband-omslagpunt wellicht eerder bij 5 of zelfs 0 graden zijn; voor de Prius-rijders of E-tronners met Conti Eco Contact kan je wellicht bij 10 graden al beter wisselen. Of beter nog, bij 20 graden gewoon een setje goed rubber scoren .

    Ik denk dus dat het veiliger is om met goed winterrubber de weg op te gaan dan met een eigenlijk afgeschreven zomersetje, ook als de luchttemperatuur meer dan 7 graden is. Vergeet niet dat de waterafvoer bij banden met minder dan 3mm profiel al abominabel is (remweg x2), je bent dan echt beter af met een 8mm winterband..
    Hear, hear! Winterbanden bewijzen zich keer op keer in elke test. Bovendien ben je niet eens heel veel duurder uit, het zijn enkel 4 andere banden die slijten. Winter wel wat sneller dan zomer, en ze zijn ook iets eerder op. Maar uiteindelijk kun je op beide sets een x aantal kilometers rijden. Als je ze i.c.m. velgen hebt is het natuurlijk wel éénmalig wat duurder. Ik heb voor de A4 voor in de winter daarom een simpel setje 16" Artis velgen. Kostten bijna niks (€200 met banden o.i.d., lang leve marktplaats), voldoen prima en zijn makkelijk schoon te houden.

    Wat betreft de e-tron: die wordt geleverd met Pirelli's. Het is denk ik de enige Audi waarvan Pon de banden niet vervangt voor Conti EC/SC3/SC5 bij import. Onze e-tron staat nu, in de winter, ook op Pirelli (Sottozero 3). Ik weet echter niet of die van Audi komen of van de LM.
    A3 e-tron Pro Line Plus | Dakotagrijs Metallic | 2015 | Led koplampen, ACC, lane assist, panoramadak, DAB,
    A4 Avant
    2.4 V6 | Mingblauw Pareleffect | 1998 | Airco, sportonderstel, leder, xenon
    A6 Avant
    2.0 TFSI Pro Line | Nachtblauw Pareleffect | 2010 | MMI Plus, leder, DAB


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •