Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 38

Onderwerp: bandenspanning 255/35/19 96Y

  1. #1

    Standaard bandenspanning 255/35/19 96Y

    Heb pas een nieuwe set velgen aangeschaft + banden. De bandenmaat is 255/35/19 96Y (Goodyear F1 Asymmetric). Nu vroeg ik me echter af wat de juiste bandenspanning is.
    Wanneer ik op internet kijk, dan kom ik 2,9 bar tegen.
    Wanneer ik bij het benzinestation de compressor op 2,9 bar zet, dan hoor ik dat er lucht ontsnapt (dus dat de spanning hoger is dan 2,9).

    Te zacht is niet lekker, zeker niet als je over die kleine hobbeltjes rijdt...

    Dus welke bandenspanning kan ik het beste aanhouden en waarom?

  2. #2
    RS6 C5, A3 1.9 TDIe Eszes's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2004
    Posts
    13.464
    Kudos
    2

    Standaard

    Ik rij op dezelfde maat en band. Bij mij is 2.5 rondom de beste waarde. Lange snelle ritten met 4 personen ga ik naar 2.6 rondom.

    Wel handig als je even meldt welke type Audi?

  3. #3

    Standaard

    sorry, is idd handig.
    Ik rij een A6 4.2 V8 quattro bouwj. 2000

  4. #4
    RS6 C5, A3 1.9 TDIe Eszes's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2004
    Posts
    13.464
    Kudos
    2

    Standaard

    Dan is 2.5 rondom een mooi compromis...

  5. #5

    Smile

    Wel handig als je even meldt welke type Audi?[/QUOTE]Vraag je dit ivm het gewicht van de auto Michel?
    Heeft dat invloed bij het op spanning zetten van de band, ik bedoel, zit er verschil in druk wanneer je de band oppompt naast de auto en onder de auto dus met het gewicht van de auto erop?
    Mario.
    Audi A3 Sportback 1.9TDI 140pk 320Nm 2008 BLS
    Audi Coupe'Quattro 20V 170pk 1988 7A


  6. #6
    RS6 C5, A3 1.9 TDIe Eszes's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2004
    Posts
    13.464
    Kudos
    2

    Standaard

    Banden zet je altijd op de juiste spanning met de auto op z'n wielen.
    Ik vroeg het omdat een V6 op de vooras minder gewicht heeft en dus een andere balans heeft.

  7. #7
    Hansyii
    Guest

    Standaard

    Staat het niet in je tankklepje? Bij mij is het in ieder geval boven de 3.0 bar (3.0 tdi) voor deze maat banden

  8. Ad
  9. #8
    muizenissen
    Guest

    Standaard

    Tankklepje is onzin, bij mij staat daar 2.2 ofzo... Ik rij net als Eszes rond de 2.4-2.6, bij 235/35/19, en dat bevalt veel beter dan 2.2; als ik dan inparkeer, en ik laat de wielen wat schuin (ingestuurd) staan, dan is er met 2.2 bar zo'n 1,5cm tussen de velg en de straat, met 2.5 is dat merkbaar meer (4cm).

  10. #9
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.389
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard

    En de bandenspanningen die hierboven genoemd worden moeten met een KOUDE band gemeten/gecorrigeerd worden.

    Als het niet anders kan en de band is warm: dan 0.3 bar er bij optellen. Op zeer warme dagen en diengevolge zeer warme banden moet dat 0.4 zijn.
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  11. #10
    Hansyii
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door muizenissen Bekijk Berichten
    Tankklepje is onzin, bij mij staat daar 2.2 ofzo... Ik rij net als Eszes rond de 2.4-2.6, bij 235/35/19, en dat bevalt veel beter dan 2.2; als ik dan inparkeer, en ik laat de wielen wat schuin (ingestuurd) staan, dan is er met 2.2 bar zo'n 1,5cm tussen de velg en de straat, met 2.5 is dat merkbaar meer (4cm).

    Tuurlijk, wat Audi schrijft is onzin........

    Bijgaand de waarden opgegeven door Audi, maar ik zou de waarden van Muizenissen maar opvolgen .........
    De JPG is immers uit het tankklepje
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Laatst gewijzigd door Hansyii; 27-09-09 om 19:02.

  12. #11
    muizenissen
    Guest

    Standaard

    Hans, als je erop uit bent om me te dissen ofzo, leef je uit.. Sowieso heb jij een andere auto (C6/B8), we hebben het hier in eerste instantie over de C5.

    Daarnaast is het algemeen bekend dat de druk in de tankklepjes meer op comfort zijn gebaseerd dan op prestaties of levensduur van de band, immers: harde banden betekent minder comfort.

    Dus in die zin: jazeker, wat Audi schrijft is onzin.

  13. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door muizenissen Bekijk Berichten
    Tankklepje is onzin, bij mij staat daar 2.2 ofzo... Ik rij net als Eszes rond de 2.4-2.6, bij 235/35/19, en dat bevalt veel beter dan 2.2; als ik dan inparkeer, en ik laat de wielen wat schuin (ingestuurd) staan, dan is er met 2.2 bar zo'n 1,5cm tussen de velg en de straat, met 2.5 is dat merkbaar meer (4cm).
    Ik snap 'm even niet. Omdat je banden met 2.5 boller staan is dat beter? *Dat* is pas onzin. De 'juiste' bandenspanning zorgt ervoor dat je zoveel mogelijk contact maakt met de weg, zonder dat de boel gaat vervormen.
    Als je je stuur rechtzet moet het complete loopvlak (net) de grond raken, als je je vingers ertussen kunt krijgen kan je beter wat smallere banden monteren want die extra breedte heb je dan toch niet nodig. Of je moet met heel veel camber rijden, maar dan heb je het niet meer over een normale afstelling.

  14. #13
    muizenissen
    Guest

    Standaard

    Punt is dus dat de spanning in je tankdop 9 van de 10 keer NIET de juiste spanning is...! Wel comfortabeler (zoals een fabrikant dat graag ziet, immers comfort is waar bijna alle kopers op uit zijn, de sportieveling/enthousiasteling uitgezonderd).

    Kijk eens goed naar de tabellen bij pompstations, bijvoorbeeld door Continental. Daarop staat bijna altijd een hogere druk (ca 0,2 bar) dan in de tankdop staat!

    Daarnaast verschilt het ook nog eens per merk band: een harde, stugge band zal langer "recht" blijven dan een slappe band, als de spanning wat zakt. En wie denk je dat dat beter weet dan de fabrikant van die band? In elk geval niet de fabrikant van de auto, die heeft heus niet alle merken en alle types banden getest, ook 10 jaar na uitkomen van de auto..

  15. #14
    Hansyii
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door muizenissen Bekijk Berichten
    Punt is dus dat de spanning in je tankdop 9 van de 10 keer NIET de juiste spanning is...! Wel comfortabeler (zoals een fabrikant dat graag ziet, immers comfort is waar bijna alle kopers op uit zijn, de sportieveling/enthousiasteling uitgezonderd).

    Kijk eens goed naar de tabellen bij pompstations, bijvoorbeeld door Continental. Daarop staat bijna altijd een hogere druk (ca 0,2 bar) dan in de tankdop staat!

    Daarnaast verschilt het ook nog eens per merk band: een harde, stugge band zal langer "recht" blijven dan een slappe band, als de spanning wat zakt. En wie denk je dat dat beter weet dan de fabrikant van die band? In elk geval niet de fabrikant van de auto, die heeft heus niet alle merken en alle types banden getest, ook 10 jaar na uitkomen van de auto..
    De bandendruk is afhankelijk van een aantal faktoren:

    Bandenfabrikant
    Bandenmaat
    Draagkracht van de band
    Belasting van de band (kg)

    In de praktijk zijn de verschillen tussen de diverse fabrikanten gering qua bandenspanning.

    Huisleveranciers van banden voor Audi zijn: pirelli, michelin, bridgestone, dunlop en conti.

    De autofabrikant bepaalt niet de bandenspanning, maar de bandenfabrikant.
    Deze zal allereerst gebaseerd zijn op veiligheid (geen klapband op max. snelheid van de band). Daarna op minimale slijtage.
    De constructie van de band bepaalt uiteindelijk het veercomfort en niet de bandenspanning.
    Dat vindt je ook terug in de bandenspanning, een bandenfabrikant geeft niet op tussen .. en ..

    Een zelfde bandenmaat onder de diverse auto’s, die een gelijke aandrijving/ asbelasting hebben, zullen ook ongeveer eenzelfde bandenspanning hebben. De verschillen zullen marginaal zijn.

    De auto van HaHa heeft een maximale asbelasting van V/A van 1260/1200. Bij mij ligt deze op 1280/1280. Je kunt er dus vanuit gaan dat de optimale bandenspanning dicht in de buurt van de mijne ligt.
    Dat blijkt ook met welke spanning zijn banden waren opgepompt.

    En HaHa rijdt op 255/35/19 en niet op 235/35/19.

    Tot slot: bij te harde banden gaan de banden bol staan zodat het midden van de band sneller zal slijten.

    »edit«
    Ik liep hier tegen aan:
    http://www.alfaforum.nl/forum/showthread.php?t=3351
    Laatst gewijzigd door Hansyii; 28-09-09 om 00:21.

  16. #15
    muizenissen
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hansyii Bekijk Berichten
    De constructie van de band bepaalt uiteindelijk het veercomfort en niet de bandenspanning.
    Toch is het zo dat een band op 2.0 bar zachter rijdt en merkbaar wolliger instuurt dan dezelfde band op 3.0 bar. Bandenspanning bepaalt zo veel van het weggedrag, dat er echt merkbaar verschil zit in 0.2 bar (ik heb het regelmatig dat m'n auto naar links trekt.. dat is dan volledig te wijten aan een zachtere linkervoorband, hetgeen dan ook compleet weg is na alles op 2.5 rondom gezet te hebben).

    Wat ik hier duidelijk probeer te maken, is dat een fabrikant van auto's een veilige marge inbouwt, omdat niet elke band 3.x bar kan hebben, en niet iedereen constant met zo hard en sportief mogelijke banden wil rijden. Zachtere banden geven gewoon minder door qua richels en takjes dan harde, zodoende kiest men voor een comfortabele aanwijzing. Wil je dus wél goed rijden, en wél meer feedback van het wegdek, kies dan een wat hogere spanning, zodat de band alles wél goed kan doorgeven.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hansyii Bekijk Berichten
    Tot slot: bij te harde banden gaan de banden bol staan zodat het midden van de band sneller zal slijten.
    Mijn punt is dus dat de sticker 9/10 keer een te zachte spanning aangeeft! Iets erboven geeft dus de correcte spanning...

    Overigens: ik weet dat TS het over 255/35/19 heeft, maar toch is het een C5, die is qua ophanging gewoon anders dan de C6. Daarnaast antwoordt Eszes ook met 2.5 bar. Hij rijdt een RS6 C5, met, warempel, 255/35/19 eronder.
    Laatst gewijzigd door muizenissen; 28-09-09 om 00:56.

  17. #16

    Standaard bandendruk advies omrekenen met Excell-sheet

    Ik heb zelf een Excell-sheet gemaakt , met gebruikmaking van de zelfde formule als die de auto-fabrikant destijds gebruikt heeft voor het bepalen van de adviesdrukken.
    http://cid-a526e0eee092e6dc.skydrive...uk%20omrekenen
    altijd de nieuwste versie pakken in deze map. En er staan voorbeelden bij.
    Zijn er nog vragen dan stel je die hier maar.
    Kunt eens op het skoda forum zien voor de gebruiksaanwijzing, en welke gegevens je nodig hebt.
    aangemeld voor bandendruk

  18. #17

    Standaard

    Hier even de link naar het skoda-forum.
    http://www.skodaforum.nl/board/showthread.php?t=8994
    aangemeld voor bandendruk

  19. #18
    Hansyii
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door muizenissen Bekijk Berichten
    Toch is het zo dat een band op 2.0 bar zachter rijdt en merkbaar wolliger instuurt dan dezelfde band op 3.0 bar.
    Dit kan ik niet tegenspreken. Dat wil niet zeggen dat je het comfort moet gaan regelen met de bandenspanning. Daar is de band niet voor ontworpen.
    Vraag maar na bij fabrikant wat de bandenspanning is. Dan krijg je niet de wedervraag: hoe wilt u rijden, comfortabel of sportief?
    Je krijgt slechts 2 waarden, met normale belading van de wagen en met maximale belading.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door muizenissen Bekijk Berichten
    Bandenspanning bepaalt zo veel van het weggedrag, dat er echt merkbaar verschil zit in 0.2 bar (ik heb het regelmatig dat m'n auto naar links trekt.. dat is dan volledig te wijten aan een zachtere linkervoorband, hetgeen dan ook compleet weg is na alles op 2.5 rondom gezet te hebben).

    Bandenspanningsverschil vóór zal je inderdaad sneller opvallen als achter door stuurreacties.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door muizenissen Bekijk Berichten
    Wat ik hier duidelijk probeer te maken, is dat een fabrikant van auto's een veilige marge inbouwt, omdat niet elke band 3.x bar kan hebben, en niet iedereen constant met zo hard en sportief mogelijke banden wil rijden.

    Dit snap ik niet. Je volgt gewoon op wat de fabrikant opgeeft. Als dat 3.x bar is dan is dat 3.x bar.
    Een band is niet ontworpen om er zowel comfortabel dan wel sportief mee te kunnen rijden door het variëren van de bandenspanning.
    Autofabrikanten geven je die keus door velgen in verschillende diameters aan te bieden en bijbehorende banden met een grotere dan wel kleinere hoogte/breedteverhouding.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door muizenissen Bekijk Berichten
    Zachtere banden geven gewoon minder door qua richels en takjes dan harde, zodoende kiest men voor een comfortabele aanwijzing. Wil je dus wél goed rijden, en wél meer feedback van het wegdek, kies dan een wat hogere spanning, zodat de band alles wél goed kan doorgeven.
    Fout, en als je vind dat de band te weinig of te veel feedback geeft, dan kies je een andere band (met bijvoorbeeld zachtere/hardere wangen), dan wel andere velgdiameter met band.

    Algemeen:
    Hoe lager de verhouding hoogte/breedte band, hoe hoger de bandenspanning.


    Ooit wel eens met een band met een iets te lage spanning (waarbij je van buiten dus niets ziet aan de band) een tijd lang 200 km/h gereden?
    En na een stop direct daarna aan de band gevoeld? Nou, ik wel in ieder geval.
    Dan pas realiseer je, dat je mensenlevens in gevaar hebt gebracht door een wat te lage spanning tezamen met een hoge snelheid.

    Ik heb niet het idee dat je dit gevaar onderkent.
    En ik wens niet andere mensen in gevaar te brengen, laat staan de dood in jagen.

    Eszes praat in zijn antwoord over een compromis. Dat zegt al veel.
    Laat hem ook maar een foto van zijn tankdop plaatsen.
    Ben bang dat daar voor zijn RS6 waarden tussen 3.0 en 3.5 op staan.

    Voor HaHa vind ik op internet een bandenspanning terug V: 3,2 A: 3,4

  20. #19
    muizenissen
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hansyii Bekijk Berichten
    Dit kan ik niet tegenspreken. Dat wil niet zeggen dat je het comfort moet gaan regelen met de bandenspanning. Daar is de band niet voor ontworpen.
    100% mee eens, het is niet de bedoeling, maar het kán er wel mee gedaan worden. Immers: knalharde banden rijden minder comfortabel dan net iets te zacht opgeblazen banden.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hansyii Bekijk Berichten
    Vraag maar na bij fabrikant wat de bandenspanning is. Dan krijg je niet de wedervraag: hoe wilt u rijden, comfortabel of sportief? Je krijgt slechts 2 waarden, met normale belading van de wagen en met maximale belading.
    Bekend, en mee eens. Wat ik dus probeer te zeggen, is dat een fabrikant een waarde kiest die voor het gros acceptabel is, en die ook veilig is op normale snelheden. Zoals onze forumvriend met z'n Excel document aan kan tonen is het nodig om bij hoge snelheid de bandenspanning aan te passen, waarbij je dus bijna altijd zal afwijken van de door de fabrikant opgegeven waarde.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hansyii Bekijk Berichten
    Dit snap ik niet. Je volgt gewoon op wat de fabrikant opgeeft. Als dat 3.x bar is dan is dat 3.x bar. Een band is niet ontworpen om er zowel comfortabel dan wel sportief mee te kunnen rijden door het variëren van de bandenspanning. Autofabrikanten geven je die keus door velgen in verschillende diameters aan te bieden en bijbehorende banden met een grotere dan wel kleinere hoogte/breedteverhouding.
    Dat klopt, en wat je zegt, comfortabel en sportief gaan zelden goed samen. Daarom: rij je sportief? Dan zal je de spanning daarnaar moeten aanpassen. Kijk eens om je heen, en zeg eens eerlijk. Al die mensen waar wij ons aan ergeren, omdat ze 110km/u rijden op de linkerbaan, rijden die sportief? Nee, die rijden comfortabel. Het is inderdaad een compromis dat de fabrikant moet maken, en dit compromis is bijna altijd geneigd naar comfort, omdat daar het grootste publiek in zit. Sportieve modellen uitgezonderd natuurlijk, die vanwege de hogere te bereiken snelheid en bijbehorende rijstijl wel een hogere spanning moeten hebben, al was het maar voor de veiligheid (zie onder).

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hansyii Bekijk Berichten
    Fout, en als je vind dat de band te weinig of te veel feedback geeft, dan kies je een andere band (met bijvoorbeeld zachtere/hardere wangen), dan wel andere velgdiameter met band.
    Dat kan, maar zoals je hiermee aangeeft: niet elke band is even hard. Niet elke band reageert dus hetzelfde qua bolling van het profiel bij dezelfde spanning. Je zal dus moeten experimenteren met druk totdat je de juiste hebt gevonden, waarbij je band het meeste grip heeft (optimale spanning, vlak loopvlak is meeste grip, bol is weinig grip, hol (slap) geeft weer een dweil effect), en die kan best afwijken van hetgeen de autofabrikant in de tankdop heeft gezet.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hansyii Bekijk Berichten
    Ooit wel eens met een band met een iets te lage spanning (waarbij je van buiten dus niets ziet aan de band) een tijd lang 200 km/h gereden? En na een stop direct daarna aan de band gevoeld? Nou, ik wel in ieder geval. Dan pas realiseer je, dat je mensenlevens in gevaar hebt gebracht door een wat te lage spanning tezamen met een hoge snelheid.
    En mede daarom denk ik dus dat je beter 0,1-0,3 bar BOVEN de opgegeven waarde kan gaan zitten, afhankelijk van je band en rijstijl.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hansyii Bekijk Berichten
    Eszes praat in zijn antwoord over een compromis. Dat zegt al veel.
    Laat hem ook maar een foto van zijn tankdop plaatsen.
    Ben bang dat daar voor zijn RS6 waarden tussen 3.0 en 3.5 op staan.
    Wederom, mee eens. Zie boven voor de reden: sportieve en zware auto's zullen hogere spanningen opgegeven krijgen. Autofabrikanten kunnen daar ook mee wegkomen, omdat een hard onderstel "bij sportief hoort".


  21. #20
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.389
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door muizenissen Bekijk Berichten
    Punt is dus dat de spanning in je tankdop 9 van de 10 keer NIET de juiste spanning is...! Wel comfortabeler (zoals een fabrikant dat graag ziet, immers comfort is waar bijna alle kopers op uit zijn, de sportieveling/enthousiasteling uitgezonderd).

    Kijk eens goed naar de tabellen bij pompstations, bijvoorbeeld door Continental. Daarop staat bijna altijd een hogere druk (ca 0,2 bar) dan in de tankdop staat!
    Zucht...
    Dat is omdat de band bij de pomp al warm is en de "tank-klepje spanning" bedoeld is voor een koude band.

    Verder weer een hoop klok/klepel geklets hier. De een schreeuwt nog harder dan de ander en vaak met slechts halve waarheden.
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •