Resultaten 1 tot 14 van de 14

Onderwerp: trillend stuur met remmen na nieuwe remblokken

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    10
    Kudos
    0
    Auto
    Audi RS6
    Land
    Land

    Standaard trillend stuur met remmen na nieuwe remblokken

    Nadat remblok indicator lampje ging branden, heb ik nieuwe remblokken laten plaatsen. Door universele garage, leek me namelijk een simpel klusje waar ik niet de hoofdprijs bij de dealer voor wilde betalen.

    Dus we gingen lekker op vakantie met de Allroad, alles prima, maar bij iets zwaardere remdruk bij doorremmen vanaf 110-70 trilt het stuur behoorlijk. Bij andere snelheden, lichte remdruk of zware remdruk geen probleem. Met de oude blokken totaal geen last, schijven zijn niet krom etc.

    Heb garage nog gebeld vanaf vakantie, die zeiden dat de schijven dan krom zijn, ja daaag, ineens dan, na de montage door hen?!?

    Ik vermoed eigenlijk verkeerd merk remblokken, wat denken jullie?

    Alvast bedankt!
    Audi RS6 avant MY2002
    Aston Martin Vantage MY2007
    Saab 900 turbo 16v cabrio MY1988

  2. #2
    RS6 C5, A3 1.9 TDIe Eszes's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2004
    Posts
    13.464
    Kudos
    2

    Standaard

    Besparen op de remmen?
    Snel de originele blokken laten monteren en dan kijken of het probleem er nog is; dan weet je wat meer.

    Hoewel ik niet zie, hoe een remblok op zich die trilling kan veroorzaken; tenzij er afzetting plaatsvindt op de schijven tijdens krachtig doorremmen...
    RS6 C5
    A3 TDIe

  3. #3

    Standaard

    km stand??, boven de ton? schijven is mijn mening, blokken veroorzaken geen trilling zover ik weet
    3 keer links is ook rechts

  4. #4
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.428
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door azesje Bekijk Berichten
    km stand??, boven de ton? schijven is mijn mening, blokken veroorzaken geen trilling zover ik weet
    Schijven lijkt me erg sterk. Die zijn niet ineens krom na een blok-wissel. Bovendien zijn kromme schijven extreem zeldzaam. Het "kromme schijven" gevoel komt 9/10 keer van cementiet-opbouw of residu van de blokken.

    Ik vermoed dat dit goedkope remblokjes zijn die veel residu afgeven als ze heet worden (door hard remmen). De blokken "hobbelen" dan over de residu-opbouw heen wat vibraties oplevert. Het schuurt er vanzelf weer vanaf maar het is wel vervelend.

    Ik zou gewoon fatsoenlijke remblokken laten monteren bij een goede garage. Dus Pagid, Textar, Ferodo, OEM of een ander A-merk.
    Op remmen MAG je niet besparen. Die rommel die er te koop is... , het zou verboden moeten worden. Het zijn namelijk wel "je remmen"...
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  5. #5

    Standaard

    trillend stuur wijst meestal op kromme remschijven. En gebruik aub geen rommel voor remmen


  6. #6
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.428
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door parma Bekijk Berichten
    trillend stuur wijst meestal op kromme remschijven.
    #@$^$^$#@#$# ik zit net uit te leggen dat kromme schijven een zeldzaamheid zijn. Dat het 9/10 cementiet is of residu (pad deposits) van blokken. NIET van kromme schijven !!!!!

    aub aub aub aub Zoekfunctie of Google op : "cementiet" of "cementite" (is het engelse woord). Ditto voor "pad deposits".

    Wil iedereen AUB kappen met die onzin van het bij het minste of geringste roepen "oooh je hebt kromme schijven". Dat is namelijk precies wat veel van die knutselmonteurs bij veel garagebedrijven als eerste roepen. Totaal ongefundeerd. Een standaard antwoord en bijna altijd fout. De schijven zijn juist zeer zelden echt krom.

    Maar geloof mij niet hoor. Ik heb echt de ballen verstand van remmerij...

    Lees dit stukje maar eens en overtuig jezelf. Misschien geloof je hen wel. Zijn rem-profi's.
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  7. #7

    Standaard

    blokken moeten toch ook nog ingeremd worden?, ivm structeer van schijven en oude blokken
    Geen 80 in z'n vijf, maar 80 in z'n Drive

  8. Ad
  9. #8
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.428
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TOMBR Bekijk Berichten
    blokken moeten toch ook nog ingeremd worden?, ivm structeer van schijven en oude blokken
    Ja. Dat is zelfs HEEL belangrijk. De fabrikant van de blokken heeft info over de "bedding-in procedure" want dit verschilt per compound en dus per product.

    De meeste OEM blokken moet je rustig inremmen en dit gebeurt automatisch tijdens normaal gebruik. Daar zijn ze ook voor ontworpen.
    Sport- , en zeker race-blokken daarentegen moeten vaak ingeremd worden onder hoge temperaturen en druk.

    Zie ook: http://www.stoptech.com/tech_info/wp...contents.shtml
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  10. #9
    poetsertje's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2005
    Leeftijd
    54
    Posts
    17.161
    Kudos
    1251
    Auto
    Audi A6 Allroad
    Land
    Land

    Standaard

    Ik had kromme schijven..........

    Ik had ook een allroad

    Ik had ook nieuwe blokken.

    Misschien zijn de blokken verkeerd gemonteerd en is er veeeeel hitte ontstaan.
    Of juist hele harde blokken die hun warmte over gedragen hebben ipv stof geproduceerd hebben
    Zou dat ook niet kunnen Steven? (Serieus bedoelde vraag)

    Als de schijven nog goed zijn kun je ze ook glad laten afdraaien en gewoon OEM blokken er op gooien.
    Ben je of de kromming of de afzetting kwijt.
    Was bij mij de oplossing
    Mijn auto is net als zijn baas:
    Niet te dik, maar zwaar gebouwd

  11. #10
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.428
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door poetsertje Bekijk Berichten
    Misschien zijn de blokken verkeerd gemonteerd en is er veeeeel hitte ontstaan.
    Of juist hele harde blokken die hun warmte over gedragen hebben ipv stof geproduceerd hebben
    Zou dat ook niet kunnen Steven? (Serieus bedoelde vraag)
    Dat kan heel goed. Ik heb het zelf ook gehad. Ik had blokken die HUN warmte zeer effectief afstaan aan de wrijvingspartner (de remschijf).
    Doordat het blok relatief koel blijft is er minder kans op fading door "glazing" van het wrijvingsoppervlak van het blok.
    Dus het blok legt z'n ellende eigenlijk bij "de ander" neer (bij de schijf dus).
    Als de schijven niet met deze hitte om kunnen gaan krijg je "plekken" waar de moleculaire structuur van het gietijzer veranderd. Een lokale hitte behandeling dus. Het materiaal op z'n plek veranderd en vormt een "bobbel". Dat materiaal heet cementiet.
    Bij de volgende rondgang van het blok hobbelt het blok over die bobbel heen en dat veroorzaakt het gevoel en idee dat de schijf krom is.
    De schijf is echter niet krom. Ze heeft "bobbels" van gietijzer dat harder is dan de rest van het schijf. Omdat het harder is gaat het niet weg en de vibraties in het stuur blijven aanwezig. De schijf is functioneel gezien "verpest".

    Autofabrikanten zoeken de combinatie tussen remschijf en remblok in een "relatie" waarbij ze beiden hitte produceren en deze afstaan zonder over de grens van de materialen heen te gaan.
    Remmen is eigenlijk "gedeelde smart" want ze moeten beiden maximaal presteren zonder de ander de afgrond in te duwen. Het is altijd een compromis.

    Als het blok te heet wordt en de schijf kan het niet hebben gaat de schijf kapot.
    Als de schijf niet voldoende warmte van het blok opneemt wordt het blok te warm en kun je "glazing" krijgen. Het is dan alsof iemand WD40 tussen je spullen spuit halverwege een remaktie. Je hebt ineens veel minder vertraging en je schrikt je rot.

    Het uitzoeken van de juiste combo is geen makkelijke taak. Ik heb zeer veel geld en tijd besteed aan het vinden van de juiste combo (die ik intussen gevonden heb) voor de manier waarop ik mijn auto gebruik.


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door poetsertje Bekijk Berichten
    Als de schijven nog goed zijn kun je ze ook glad laten afdraaien en gewoon OEM blokken er op gooien.
    Ben je of de kromming of de afzetting kwijt.
    Was bij mij de oplossing
    Klopt. Het afdraaien van een schijf is niets anders dan een X'ste millimeter van de schijf afschrapen in een draaibank met een bitje dat harder is dan het gietstaal en het cementiet.
    Er wordt een dun laagje gietstaal afgeschraapt en het cementiet, dat OP het gietstaal lag, wordt dus mee weggehaald. Daarom is de schijf daarna weer als nieuw, minus de hoeveelheid wat men er af moest halen om dat doel te bereiken.


    Dus plies plies plies. "Kromme schijven" is iets uit het verleden toen schijven daadwerkelijk krom konden trekken. Dat komt eigenlijk niet meer voor tegenwoordig.
    Je hebt óf last van cementiet-opbouw óf de remblokken laten een ongelijk residu-laagje achter waardoor je wederom met het remblok over die plekken heen hobbelt tijdens de volgende rotatie.
    In beide gevallen krijg je een trillend stuur en zegt de eerste de beste Kwikfit-prutser dat je schijven krom zijn.
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  12. #11
    poetsertje's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2005
    Leeftijd
    54
    Posts
    17.161
    Kudos
    1251
    Auto
    Audi A6 Allroad
    Land
    Land

    Standaard

    aha.....bon.
    Mijn auto is net als zijn baas:
    Niet te dik, maar zwaar gebouwd

  13. #12
    RS6 C5, A3 1.9 TDIe Eszes's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2004
    Posts
    13.464
    Kudos
    2

    Standaard

    @ ...je bent zelf een kromme schijf...
    RS6 C5
    A3 TDIe

  14. #13
    a4drieliter's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2008
    Leeftijd
    63
    Posts
    5.688
    Kudos
    15
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Eszes Bekijk Berichten
    @ ...je bent zelf een kromme schijf...
    Dat is puur op het eerste gezicht.
    Volgens mij is hij meer de reïncarnatie van Michael Jackson (dan wel de vroegere versie).
    Dus....

  15. #14

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2012
    Posts
    1
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: trillend stuur met remmen na nieuwe remblokken

    Een leerzaam verhaal. Ik had ook een trilling in het stuur. Een kromme schijf is redelijk eenvoudig zelf te controleren. Toen ontdekte ik dat er twee wiel bouten rechtsvoor los zaten. Evengoed schijven gemeten, niks mee aan de hand. Alle wielbouten netjes met de momentsleutel vastgezet. De trilling is verdwenen. Was het altijd maar zo simpel.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •