Resultaten 1 tot 7 van de 7

Onderwerp: Zijn extra draagvermogen (XL) banden nodig?

  1. #1

    Standaard Zijn extra draagvermogen (XL) banden nodig?

    In het forum van Audizine wordt geopperd dat XL banden met klem worden aangeraden door onder andere Audi en Michelin. Ik was echter altijd in de assumptie dat 91V's afdoende waren voor mijn Audi 1.9 Tdi Avant B7. Is dat inderdaad zo, of is aanschaf van 94V/W's of XL's toch een must? Zoja dan moet ik mijn bestellijstje voor Michelin HP Primacy's aanpassen..:-)

    Bron: http://www.audizine.com/forum/showthread.php?t=300711
    Laatst gewijzigd door Pheebster; 20-08-09 om 12:22.

  2. #2
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.478
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard

    93V werd ook als af-fabriek geleverd voor de B6/B7 Sedan 1.9 TDI in 215/55R16 en 235/45R17.

    91V is genoeg voor normale belasting en gebruik. Een 93 of 94 band (soms XL genoemd) betekend meer draagvermogen. Het kan zeker geen kwaad. De wang is dan stugger dus het in-stuur gedrag zal ietsjes beter zijn.
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  3. #3

    Standaard

    Op hogere snelheden loopt de werkelijke draagkracht ook terug, zie o.a. div. links op internet.

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wjn Bekijk Berichten
    Op hogere snelheden loopt de werkelijke draagkracht ook terug, zie o.a. div. links op internet.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Steven Bekijk Berichten
    93V werd ook als af-fabriek geleverd voor de B6/B7 Sedan 1.9 TDI in 215/55R16 en 235/45R17.

    91V is genoeg voor normale belasting en gebruik. Een 93 of 94 band (soms XL genoemd) betekend meer draagvermogen. Het kan zeker geen kwaad. De wang is dan stugger dus het in-stuur gedrag zal ietsjes beter zijn.
    Bedankt voor jullie replies. Dus een 91V is voldoende? Of toch een 94? Haalt het dan nog uit of je Michelin, Conti's of Bridgestones neemt? Volgens mij is de b7 met Conti's af-fabriek geleverd.

  5. #5
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.478
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard

    Vergeet Conti's. Ze worden NIET af-fabriek geleverd maar omdat PON Nederland eigenaar is van dat B-merk halen ze de A-merk banden waarmee de auto's in NL komen, er af en proppen ze die Conti herriemakers eronder. Dat is de enige reden dat PON auto's met die banden rijden. Geloof me, er zijn betere alternatieven dan Conti. Alleen hun winterbanden zijn echt heel goed maar de zomerbanden zijn maar matig (al zijn de weinig-eisenden er op zich vaak wel gelukkig mee omdat ze niet beter weten).

    94V is prima. Kunnen ze wat meer hebben.
    Je moet die 91V meer als ondergrens zien die de fabrikant voorschrijft. 94V zal qua prijs niet tot nauwelijks uitmaken met 91V.

    Ga voor Bridgestone (de "RE050a") of een Michelin of een GoodYear F1 Asymmetric.
    Neem ook nooit een Energy, Eco of whatever boomknuffelaarband. Zijn niet bepaald de fijnste banden qua handling...
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties


  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Steven Bekijk Berichten
    Vergeet Conti's. Ze worden NIET af-fabriek geleverd maar omdat PON Nederland eigenaar is van dat B-merk halen ze de A-merk banden waarmee de auto's in NL komen, er af en proppen ze die Conti herriemakers eronder. Dat is de enige reden dat PON auto's met die banden rijden. Geloof me, er zijn betere alternatieven dan Conti. Alleen hun winterbanden zijn echt heel goed maar de zomerbanden zijn maar matig (al zijn de weinig-eisenden er op zich vaak wel gelukkig mee omdat ze niet beter weten).

    94V is prima. Kunnen ze wat meer hebben.
    Je moet die 91V meer als ondergrens zien die de fabrikant voorschrijft. 94V zal qua prijs niet tot nauwelijks uitmaken met 91V.

    Ga voor Bridgestone (de "RE050a") of een Michelin of een GoodYear F1 Asymmetric.
    Neem ook nooit een Energy, Eco of whatever boomknuffelaarband. Zijn niet bepaald de fijnste banden qua handling...
    Bedankt voor de tip! Had namelijk de Adac zomerbanden test gelezen en daar kwamen de Conti erg goed uit. Ze waren idd een van mijn opties. Hoe denk je over Bridgestone Turanza's of Michelin All-season's?

  7. #7
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.478
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pheebster Bekijk Berichten
    Bedankt voor de tip! Had namelijk de Adac zomerbanden test gelezen en daar kwamen de Conti erg goed uit.
    De grip enz. zijn wel okay maar ze maken zo'n herrie. Echt, er is beter te koop!

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pheebster Bekijk Berichten
    Hoe denk je over Bridgestone Turanza's of Michelin All-season's?
    De Turanza heb ik onder de Cabrio gehad. Redelijke band maar de Potenza RE050a is beter.
    De Michelin All-season ken ik niet dus kan ik er niet over oordelen.
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  8. Ad

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •