Ik zou nooit meer zonder willen! Handbakken zijn toch helemaal uit de tijd nu, voor mijn gevoel zijn de stronic bakken helemaal niet kwetsbaar.
Je moet idd wel je rijstijl ten opzichte van een handbal aanpassen.
Na 10 jaar 8p wordt het tijd voor iets nieuws. Al 10 jaar roep ik: de volgende wordt een automaat.. ik wil dsg!
Nou heb ik deze week een proefrit gemaakt in een mooie proline-S limousine met s-tronic en ik begin te twijfelen. Uiteraard is het erg relaxt rijden maar tegelijkertijd vind ik de automaat soms toch wat onrustig. Even een beetje gas erbij en hij schakelt al snel terug om er vervolgens met een grote duw vandoor te gaan. Met een handbak heb je toch wat meer controle over die dingen en daar houdt ik van.
Daar komt bij dat ik de nieuwe waarschijnlijk ook weer een jaar of 10 ga houden en ik lees dat die 7 speed s-tronic wel wat kwetsbaar is en dat de reparaties als snel 2 á 3 mille zijn. Bij een leasebak die je na 3 jaar inruilt maakt dat niet uit maar ik koop particulier en moet dus ook rekening houden met kosten op de wat langere termijn. De manuele 6-bak (volgens mij dezelfde als in de 8p) schakelt heerlijk en is onverwoestbaar.
Wie van jullie heeft een 7 speed s-tronic en zou achteraf toch anders gekozen hebben?
Sluit me helemaal aan bij @joris(snaak)
Voor mij ook geen handbank meer (in principe..).
DSG vond ik overigens tijdens proefrit ook twijfelachtig, maar als je er eenmaal aan gewend bent.. Heerlijk! Ik weet niet of de DSG zich aanpast aan je rijgedrag, maar jij past je rijgedrag wel aan aan de DSG. Als je er vaker mee rijdt weet je precies hoeveel gas te geven, etc. Ik zeg: doen!
Ik had hetzelfde. Mijn vorige auo was een S-Tronic. Dit was een voorraad auto dus was de keuze iets makelijker (gelijk rijden of 5 maanden wachten). Toen zei ik dit is waarschijnlijk de enige keer dat ik een automaat neem. Want om nu een paar duizend euro extra uit te geven voor een automaat, no way. Maar je raad het al, na een paar jaar in deze auto gereden te hebben wilde ik niets anders. Dus ook mijn nieuwe auto is er een met S-Tronic geworden.
Ben het wel met de vorige forumleden, je moet er even aan wennen.
Once you go S-Tronic you never go back
Stond hij wel in de juiste stand? In de S is hij idd een beetje zenuwachtig maar in de D niet.
Ik heb nu voor de 1ste maal in mijn leven een automaat aangeschaft en moet ook toegeven dat ik niets anders meer wil!
Het schakelen gaat zo snel en je merkt er amper iets van, echt zalig de s-tronic!
Heel wss stond die in de sport stand/dynamisch. In comfort of economisch ga je het normaal gezien niet aan de hand hebben.
Noooooit meer een handbak. Dit is mijn 2e auto met sTronic en het blijft een genot. Veel relaxter rijden, zeker met ACC. Het is dan wel een 6-bak (S3). Heel soms gaat hij 'de fout in' doordat hij niet terugschakelt, hij loopt dan onder de toeren. Waar het precies aan ligt geen idee, maar met de flippers vang je dit snel op. De bak schakelt in elk geval beter dan de Golf 6 R.
Neem sowieso altijd de verlengde garantie van 2 jaar extra erbij.
Na 5 jaar A3SB met 6-traps S-tronic icm met 2.0 TDI,nu bijna 3 jaar met 7-traps S-tronic icm 2.0 Tfsi maar voor mij/ons geen handgeschakeld meer. (Een tiptronic zou ik overigens ook prima vinden,zo lang t maar geen "doe het zelf" is..)
De Audi-automaten hebben hele goede adaptieve software. Ook in de D-stand "leert" de automaat hoe de rijstijl van de bestuurder is. Nadeel van veel proefritauto's is dat ze te lomp worden bereden en dat daardoor de S-tronic relatief onrustig wordt. Aanpassen duurt langer dan een doorsnee proefritje. Heerlijke bak
Rij sinds een maand ook automaat, zou het direct weer doen.
Het stukje uit de A3 handleiding over de automaat:
https://onedrive.live.com/redir?resi...int=file%2cpdf
Ik kan mij alleen maar bij de vorige bijdragen aansluiten!
Het rijdt heerlijk ontspannen, schakelt boterzacht en soepel maar agressief wanneer gewenst.
Ik wil niet anders meer.
Ik heb nu mijn 3e audi met s-tronoc.
Mijn eerste was een a3 SB 1.4 s-tronic
Mijn rijstijl is vlot, ik vraag zelden het uiterste van de motor maar hou toch wel van een beetje vlot optrekken.
De 1.4 heeft vermogen genoeg in huis maar moet het toch van wat hogere toerentallen hebben.
Met als gevolg dat bij wat steviger optrekken de bak laat overschakelt en de motor hoog in toeren blijft rijden.
Ook als je rustig rijdt en bv wil inhalen schakelt de bak meerder versnellingen terug en knalt de toerenteller omhoog.
Waar ik ook even aan moest wennen was het uit accelereren van een bocht.
Voor de bocht ga je van het gas af en schakelt de bak naar een hogere versnelling.
Bijna de bocht uit wil je weer gas geven, de bak zit te hoog in de versnelling, het kost even wat tijd om terug te schakelen en de auto versnelt nauwelijks.
Automatisch trap je het pedaal iets dieper in met als gevolg dat je, nadat de bak heeft terug geschakeld, weer veel feller versneld als je eigenlijk van plan was.
Ik kan me goed voorstellen dat dit gedrag bij een proefrit als erg "onrustig" overkomt.
Als je de auto wat beter leert kennen kan je beter inschatten hoe veel gas te geven in welke situatie en krijg je het schakelmoment van de bak beter onder controle.
Mijn volgende audi was een a3 SB 1.8 s-tronic.
Bewust voor de zwaardere motor gekozen omdat ik meer koppel wilde.
In combinatie met de s-tronic kan ik er kort over zijn: SUPER.
Ik ben natuurlijk al gewend aan het gedrag van de s-tronic maar toch reed dit zoveel prettiger.
Door het hogere koppel schakelt de bak veel sneller op en blijft de motor onder de 3000 toeren, ook bij wat vlotter optrekken.
En bij accelereren in een wat hogere versnelling hoeft de bak niet meteen 3 versnelling terug.
Nu rij ik een S3 SB, weer met een s-tronic.
Ik zou niet anders meer willen.