Resultaten 1 tot 15 van de 15

Onderwerp: Welk motortype kiezen bij aanschaf Audi A4 Avant Quattro B8 (PFL)

  1. #1
    CornelisJ's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2009
    Leeftijd
    33
    Posts
    109
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Welk motortype kiezen bij aanschaf Audi A4 Avant Quattro B8 (PFL)

    Geachte leden,

    Na rijp beraad hebben wij besloten onze Golf IV op te ruimen en om een A4 Avant Quattro aan te gaan schaffen. Na een paar dagen zoeken op Marktplaats en Autoscout24 ben ik erachter gekomen wat er te koop is, maar nog niet wat echt een verstandige keuze is. Voor de volledigheid zal ik eerst wat eisen / wensen opnoemen. Auto word voor mijn vrouw (doordeweeks) en in het weekend mag ik mijzelf uitleven.

    Pre-Facelift model (tot 2011 dus)
    Budget max 30.000
    Kilometerstand onder de 125.000
    Xenon verlichting
    Parkeersensoren voor en achter.

    Altijd met automaat.
    Geen 2.0 TDI en geen 1.8 TFSI. Heb niets tegen kleine motoren maar een auto met een gewicht van minimaal 1600kg hoort een motor met minimaal 200pk in mijn opinie.
    Verwachte jaarlijkse kilometers rond de 16.000. Is precies een break-even point voor wat betreft diesel/benzine.

    Dan blijven er dus de volgende motortypes over;

    2.0 TFSI.
    - Voordelen: relatief licht, verbruik bij normaal gebruik alleszins redelijk en gemakkelijk te voorzien van Chiptuning.
    - Nadelen: weinig motorinhoud, weet niet wat het doet qua slijtage op de lange termijn. Ook zijn de zuigerveren een hot item, zeker in de bouwjaren die ik op het oog hebt. Weet niet of deze ook nog last hebben van kapotte spanners van de distributieketting?

    3.2 FSI
    - Voordelen: atmosferisch, geluid is en blijft een lust voor het oor. Rijd heerlijk soepel ook.
    - Nadelen: verbruik is zeker niet beter als dat van een 2.0 TFSI. Ook staat het internet vol met horrorverhalen over uitgerekte distributiekettingen. Weet dat het blok vanaf MY2008 verbetert is maar kan er nog niet helemaal achter komen of de betrouwbaarheid nou echt omhoog gesprongen is.

    3.0 TFSI (S4)
    - Voordelen: blok met veel reserve en potentie. Vermogen t.o.v. een 3.2 scheelt ook nog een slok op de borrel.
    - Nadelen: binnen mijn budget liggen alleen de eerste bouwjaren. Weet niet of deze nog bepaalde klachten hebben? Op internet kom ik geen hele spannende dingen tegen maar jullie weten vast meer als mij.

    Of;

    3.0 TDI
    - Voordelen: fijn blok om op koppel te rijden. Verbruik is goed te doen. Ook makkelijk te voorzien van chiptuning voor als het vermogen gaat vervelen
    - Nadelen: wegenbelasting is vrij fors. Weinig exemplaren te vinden met een nette kilometerstand binnen het budget.

    Nou ben ik heel erg benieuwd waar jullie voorkeur naar uit zou gaan in onze omstandigheden, liefste met een goede onderbouwing.

    Alvast bedankt,

    Cornelis

    Laatst gewijzigd door CornelisJ; 11-07-16 om 15:11.

  2. #2

    Standaard Re: Welk motortype kiezen bij aanschaf Audi A4 Avant Quattro B8 (PFL)

    De 2.0TFSI is geen aanrader imho, wij hebben er een gehad mij 2010 met S-Tronic en naast de bekende olie verbruik verhalen (dat deed deze ook) lust hij ook een aardige slok (1:9 / 1:10), hij is vlot maar ook geen super strepentrekker (zware auto met Quattro). Ik zou juist misschien wel voor een diesel gaan, de 3.2 benzine verbruikt meer en heeft relatief oude techniek (6 traps tiptronic) daarnaast hebben ze nog wel eens kans op motorschade door kantelende zuigers / distributieproblemen (ketting). De S4 is wat dat betreft beter maar heeft weer relatief vaak s-Tronic problemen.

    Een 170pk TDI of 3.0TDi heeft iig een lager verbruik, meer koppel en staan niet zo bekend als probleemgevallen.

    Of toch maar een facelift benzine ban modeljaar 2013 met 225motor die zouden beter moeten zijn.

  3. #3

    Standaard Re: Welk motortype kiezen bij aanschaf Audi A4 Avant Quattro B8 (PFL)

    Is een A6 Avant C7 uit 2012/2013 met 2.0tfsi of 2.8fsi 6-cilinder echt uitgesloten? Is toch luxer, nieuwer en een klasse hoger. Kan binnen budget en met je wensen, alleen dan voor dat geld geen quattro.

  4. #4
    CornelisJ's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2009
    Leeftijd
    33
    Posts
    109
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: Welk motortype kiezen bij aanschaf Audi A4 Avant Quattro B8 (PFL)

    MY2013 vind ik geen vooruitgang, in ieder geval niet het uiterlijk. Maar dan valt de 2.0 TFSI dus definitief af (helaas). Bij de 3.2 heb ik dezelfde gedachte, hoewel deze wel voor een wat vriendelijker budget te vinden zijn.

    En een A6 is een stap te ver. Ben zelf 25 en mijn zeer gewaardeerde eega 21, en wij vinden onszelf te jong om in een A6 te gaan rijden. Daarbij komt dat ik een auto van het kaliber A6 geen geschikte FWD auto's vind. Een A4 is zeker geen scheurijzer, maar een A6 met FWD is nou niet bepaald dynamisch meer te noemen. Dat hoeft ook niet, daar hebben ze de Seat Leon ST Cupra voor uitgevonden. Maar die is dan, zeker van binnen, behoorlijk teleurstellend.

    En de vaste lasten zijn voor een A6 absoluut hoger als voor een A4. Autorijden is niet goedkoop, maar er zijn (helaas) ook grenzen.
    Laatst gewijzigd door CornelisJ; 11-07-16 om 15:11.

  5. #5

    Standaard Re: Welk motortype kiezen bij aanschaf Audi A4 Avant Quattro B8 (PFL)

    Ok, dat is lastig dan ja. Weet je trouwens zeker dat je break-even punt 17kkm is? Ik vind het aan de lage kant. Vaste lasten van een S4 zijn ook niet niets. Die is nog zwaarder dan een A6 2.8fsi. Ik zou de oude 3.2 lekker overslaan. Dan kom je toch echt uit op een 2.0tfsi quattro, voor zover dat wel sportief is.. Het liefst met een reeds uitgevoerde revisie en garantie. Buiten de garantie kost het olieprobleem je al snel 3000 euro.


  6. #6
    grollie's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2008
    Posts
    4.025
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Welk motortype kiezen bij aanschaf Audi A4 Avant Quattro B8 (PFL)

    Oké. Jullie zoeken een leuke en volle, betrouwbare, niet al te onzuinige, sportieve B8 quattro met niet al te veel kilometers en maandlasten die te overzien zijn. En je bent van mening dat heden ten dage 2 liter weinig motorinhoud is.

    Je zult sowieso wensen moeten laten voor wat ze zijn want dit combineert niet. Uitgaande van het aanbod op mobile.de wordt het gewoon een 3.0tdi. Vanwege veel keuze in uitstekende uitvoeringen.
    ‘98 TerraLiner oval midnight zwart metallic
    '06 B7 avant 1.8tq moroblauw
    '97 C4 avant 2.6 mingblauw

  7. #7
    CornelisJ's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2009
    Leeftijd
    33
    Posts
    109
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: Welk motortype kiezen bij aanschaf Audi A4 Avant Quattro B8 (PFL)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Raz0r Bekijk Berichten
    Ok, dat is lastig dan ja. Weet je trouwens zeker dat je break-even punt 17kkm is? Ik vind het aan de lage kant. Vaste lasten van een S4 zijn ook niet niets. Die is nog zwaarder dan een A6 2.8fsi. Ik zou de oude 3.2 lekker overslaan. Dan kom je toch echt uit op een 2.0tfsi quattro, voor zover dat wel sportief is.. Het liefst met een reeds uitgevoerde revisie en garantie. Buiten de garantie kost het olieprobleem je al snel 3000 euro.
    2.0 TFSI vond ik zelf een behoorlijk gretig (sportief) blok in een VW G6 GTI, vandaar mijn vraag. En die 3000k is net het verschil tussen een 2.0 TFSI en een 3.0 TDI.

    En mijn persoonlijke voorkeur gaat inderdaad ook uit naar een 3.0 TDI. Heb bewust een aantal wensen, een en ander hangt ook met het budget samen. 30k is ook voor ons niet niks dus ik zoek liever op mijn gemak naar een A4 B8 die helemaal naar mijn zin is en waar ik een tijd mee vooruit kan zonder gezeur. Vaste lasten houd je met elke auto, maar heb geen zin in een auto waarbij ik (weer) van reparatie naar reparatie ga rijden.

  8. Ad
  9. #8

    Standaard Re: Welk motortype kiezen bij aanschaf Audi A4 Avant Quattro B8 (PFL)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door CornelisJ Bekijk Berichten
    2.0 TFSI vond ik zelf een behoorlijk gretig (sportief) blok in een VW G6 GTI, vandaar mijn vraag. En die 3000k is net het verschil tussen een 2.0 TFSI en een 3.0 TDI.

    En mijn persoonlijke voorkeur gaat inderdaad ook uit naar een 3.0 TDI. Heb bewust een aantal wensen, een en ander hangt ook met het budget samen. 30k is ook voor ons niet niks dus ik zoek liever op mijn gemak naar een A4 B8 die helemaal naar mijn zin is en waar ik een tijd mee vooruit kan zonder gezeur. Vaste lasten houd je met elke auto, maar heb geen zin in een auto waarbij ik (weer) van reparatie naar reparatie ga rijden.
    Een Golf VI GTI is 300-400 kilo lichter..

    Ik doe even een gooi. Het zal in details vast niet helemaal kloppen, maar het laat zien waarom ik denk dat het 'break-even' punt hoger ligt.

    A4 Avant 3.0TDI Quattro automaat (17000km per jaar)
    1735kg leeggewicht
    Wegenbelasting 496x4=1984 per jaar (Zuid-Holland)
    Verbruik (Spritmonitor.de) ~ 8.2l / 100km, 1 op 12
    1417 liter diesel à €1,23 per liter (gemiddelde dagprijs 11 juli) = €1742 per jaar
    Brandstof + belasting = €3726 per jaar

    A4 Avant 2.0TFSI Quattro automaat (17000km per jaar)
    1600kg leeggewicht
    Wegenbelasting 252x4=1016 per jaar (Zuid-Holland)
    Verbruik (Spritmonitor.de) ~ 10l / 100km, 1 op 10
    1700 liter benzine à €1,58 per liter (gemiddelde dagprijs 11 juli) = €2686 per jaar
    Brandstof + belasting = €3702 per jaar

    Wat betreft brandstof en belasting is het op 17000km break-even..

    Aanschafprijs van 2009/2010 model 3.0TDI met minder dan 125kkm ligt volgens mij duizenden euro’s hoger. Mocht je willen importeren, rest-BPM voor de 3.0TDI is ook duizenden hoger.

    De verzekering is voor de diesel voor jou waarschijnlijk 100 à 200 euro per jaar duurder op basis van all-risk. Daarbij zal je zal voor de diesel waarschijnlijk een klasse 3 alarmsysteem moeten hebben i.v.m. de cataloguswaarde. Inbouw achteraf ~600-800 euro. Onderhoud voor de diesel zal ook duurder zijn. Gaat meer olie in, brandstoffilter, roetmeting bij APK, tiptronic duurder in onderhoud dan s-tronic enz. Voor mensen die korte stukjes rijden is een benzine volgens mij ook minder problematisch. Zelf vind ik een benzine een iets sportiever karakter hebben, maar de 3.0TDI zal iets sneller 0-100 rijden.. Afschrijving van de diesel zal misschien hetzelfde zijn als de benzine aangezien de diesel duurder is in aanschaf..

    Ik vermoed dat je met een 2.0tfsi met reeds uitgevoerde revisie prima uit de voeten kan.
    Laatst gewijzigd door Nenna; 11-07-16 om 22:20.

  10. #9
    CornelisJ's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2009
    Leeftijd
    33
    Posts
    109
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: Welk motortype kiezen bij aanschaf Audi A4 Avant Quattro B8 (PFL)

    Ging bij het break-even punt uit van vrijwel gelijke aanschafprijs, minus de kosten voor de reparatie van de zuigers bij de 2.0 TFSI.

    Auto ga ik sowieso niet importeren, mijn kennis van de Duitse taal in woord en geschrift is helaas niet toereikend om fatsoenlijk te kunnen onderhandelen, en helaas zijn er ook geen kennissen/bekenden die het voor mij kunnen doen.

    Maar na jou reactie ga ik het een en ander toch nog her overwegen. Ga binnenkort eens proberen met verschillende versies te rijden, hier in het dorp staat toevallig ook een 2.0 TFSI te koop dus komt mooi uit.

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2020
    Posts
    3
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4 Allroad

    Standaard Re: Welk motortype kiezen bij aanschaf Audi A4 Avant Quattro B8 (PFL)

    Beste Lezer,

    Wie kan mij info geven over de Audi A4 Quattro 2.0 TFSI in het rood met kenteken 68-LRL-6. ?? Bij voorkeur de huidige eigenaar.

    Bij voorbaat dank


  12. #11
    paulb's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2004
    Leeftijd
    48
    Posts
    741
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Welk motortype kiezen bij aanschaf Audi A4 Avant Quattro B8 (PFL)

    Hoi RobbieW,

    Wij hebben de afgelopen 5 jaar met veel plezier met deze auto gereden. Vorige week ingeruild op een S3 van 2018. De motor heeft bij ongeveer 30.000 de zuiger modificatie gehad vanwege olie verbruik. Dit was bij de eerste eigenaar en nog onder fabrieksgarantie. Verder weinig tot geen garantie mankementen gehad tot vorig jaar met 145k op de teller. Toen is de ketting versprongen. Dit is bij de Audi dealer (M. De koning in Capelle) hersteld, nieuwe kop en ketting, spanner enz enz met coulance. Waterpomp is toen ook gelijk vervangen. Hier zit nog garantie op tot medio 2021. Motor loopt als nieuw en S-tronic schakelt soepel. 2.0 TFSI quattro 211pk. Verder een heerlijke auto, misano rood parel effect, volledig s-line, B&O, audi media interface, drive select met demper regeling, alarm klasse 3, parkeer sensoren voor en achter, volledig leer. S4 grille met s-line embleem. 19" originele velgen met Pilot sport banden. Navigatie kaarten zijn van 2014. Er staan een paar foto’s van de auto in mijn “showroom” op het forum.
    Laatst gewijzigd door paulb; 17-02-20 om 22:42.

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2020
    Posts
    3
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4 Allroad

    Standaard Re: Welk motortype kiezen bij aanschaf Audi A4 Avant Quattro B8 (PFL)

    Hallo Paul,

    Met dank voor jouw openhartige reactie. De auto komt te koop bij ASU Uithoorn, hebt u de A3 ook via deze garage aangeschaft?
    De eerste contacten met hen waren heel correct.

    Groet Robert

  14. #13
    paulb's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2004
    Leeftijd
    48
    Posts
    741
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Welk motortype kiezen bij aanschaf Audi A4 Avant Quattro B8 (PFL)

    Hoi Robert,

    Nee, heb de S3 gekocht bij Auto Flevo, Audi dealer in Harderwijk. Daar heb ik de A4 ook ingeruild. Kwam je berichtje tegen omdat ik op kenteken aan het zoeken was omdat ik benieuwd was of ze de auto zelf gaan verkopen of dat hij aangeboden is aan de handel. Ik kwam de advertentie van ASU dus ook tegen Met uitzondering van de recente motor reparatie zijn bij de APK van 2018 de moffen van beide uitlaten (waar de eind demper aan de uitlaat vast zit) vervangen. Dat was de enige bevinding. Bij de laatste APK is rechts voor de aandrijfas hoes vervangen, verder ook geen bijzonderheden. Auto is altijd dealer onderhouden. Vorige maand zelf de bobine van cilinder 1 vervangen. Remblokken en schijven zijn wel bijna aan de beurt.
    A4 Avant 2.0 TFSI quattro S-Line

  15. #14

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2020
    Posts
    3
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4 Allroad

    Standaard Re: Welk motortype kiezen bij aanschaf Audi A4 Avant Quattro B8 (PFL)

    Hallo Paul,

    én bevalt de S3?
    Moet zelf nog wel even nadenken over ex-A4 van u. Ziet er op het oog fantastisch uit maar lees nog wel het nodige over de problemen met de turbo(druk).
    Wellicht pas aan de orde na 2 ton maar zit ik met 30000 per jaar zo aan. Dank voor zover.
    Groet

  16. #15

    Standaard Re: Welk motortype kiezen bij aanschaf Audi A4 Avant Quattro B8 (PFL)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RobbieW Bekijk Berichten
    Hallo Paul,

    én bevalt de S3?
    Moet zelf nog wel even nadenken over ex-A4 van u. Ziet er op het oog fantastisch uit maar lees nog wel het nodige over de problemen met de turbo(druk).
    Wellicht pas aan de orde na 2 ton maar zit ik met 30000 per jaar zo aan. Dank voor zover.
    Groet

    Ik heb zelf een a5 2.0 Tfsi 211 pk gehad en ik had bij 180k de turbo kapot. Een vriend van me had een a4 2.0 Tfsi en ook hetzelfde probleem, maar dan bij 2 ton op de teller. Ik ben niet zo'n fan van die 2.0 Tfsi blokjes.. Wou je even waarschuwen!

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •