Pagina 11 van 15 EersteEerste ... 789101112131415 LaatsteLaatste
Resultaten 201 tot 220 van de 291

Onderwerp: 80 B4 vs A4 B5?

  1. #201
    Thalys's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Leeftijd
    62
    Posts
    872
    Kudos
    14
    Auto
    Audi Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    In principe valt alles te repareren, en bij de 80 is dat relatief makkelijker (en goedkoper) dan bij een B5, en zeker bij een B6 of 7 (die laatste komt al in de gevarenzone van de olie zuipende blokken).

    Heb sinds een paar weken een leuke B3 gekocht. Eentje met een 1.8 RU blok met carb en handchoke. 162 dkm met boekjes erbij, Crayon uitvoering uit 1987, van de 1ste eigenaar uit het dorpje naast mijn woonplaats. Hartstikke basis auto (alleen toerenteller extra en spoilertje op de kofferklep), maar wat rijdt dat ding strak na 31 jaar. Zelfs de originele matten er nog in, die helemaal gaaf zijn. Het is een Zermattet Silber met marineblauw interieur. ook het dashboard en alle andere kunststof delen zijn blauw.

    Ondertussen flink bezig met dit project (mag toch er niet mee rijden tot 1 maart, want in de overgangsregeling, dus tijd zat). Van alles al (preventief) vervangen. Olie plus filter, benzine filter, luchtfilter, kapotte lampjes in het dashboard, enz. Nieuwe speakers in het dashboard (totaal verteerd) en een originele Alpha radio erin (niks geen moderne zooi). Speedlines van de B4 eronder (had ik nog liggen) Iets bredere en lagere band rijdt beter dat die wiebelwielen van 175-70-14. Het ding heeft geen stuurbekrachtiging, maar eenmaal op weg merk je daar haast niets meer van (stuurhuis heeft een andere overbrenging). Remblokjes, aandrijfashoesjes en bougies waren al vervangen. Tevens zat er ook al een nieuwe achterdemper op.

    Nog te doen....distributie nog, remvloeistof en koelvloeistof. Versnellingsbakolie wordt ook vervangen. Nieuwe raam antenne en achter ruit zonnewering (origineel, had ik nog liggen van mijn vorige B3). En alles heeft met plm 120 Euro gekost en wat tijd.

    En als dat allemaal klaar is....de auto een flinke poetsbeurt geven.
    Laatst gewijzigd door Thalys; 28-12-18 om 12:20.
    Audi Cabriolet 2.3 (1991), Audi B4 Coupe 2.0E 1992, A2 1.4 (2000) en A4 B5 Avant 2.4 quattro (1998), Audi 80 1.8C 1987
    Carpe Diem

  2. #202

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Leuk. Je hebt de wagen waarschijnlijk voor een zacht prijsje op de kop getikt? Grappig dat er al wat dingen vervangen waren. Had de vorige eigenaar dat nog gedaan bij wijze van wanhoopsoffensief of gewoon om de auto gemakkelijker te kunnen verkopen?

    Zelf heb ik het afgelopen jaar toch wel een 1000 euro aan mijn B4 moeten spenderen (banden, uitlaat, stabilisatorstangetjes). Vandaag even langs de garage omdat ik nog steeds uitlaatgassen bleef ruiken bij stilstand met draaiende motor. Eerst dacht ik aan spul dat ter bescherming op een nieuwe uitlaat zit. Maar het klopte waarschijnlijk wel; een van de nieuwe pakkingen lekt, dus de uitlaat is niet goed gasdicht. Over een paar weken breng ik de auto terug, want dat hoort natuurlijk wel ok te zijn.

    Door de kosten van dit jaar is verkopen niet logisch, maar ik merk dat ik steeds op B5-jes zit te googelen.

  3. #203

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2018
    Posts
    39
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Ik rijd nu bijna 10 maanden een b4 en heb 6000 km gereden. Bijna probleemloos, alleen een tellerreparatie. Fluitend door de apk. Olie verversen doe ik zelf en ander klein onderhoud ook. Ik heb ook zitten denken aan een nieuwere model, echter deze is simpel en heeft geen computer. Kan ik dus zelf bijhouden.

    Groet wim

  4. #204

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Over het algemeen vallen de keuringen bij mij ook mee, maar in de loop van het jaar heb ik toch het nodige moeten laten vervangen. Ook dingen die bij de apk zou moeten leiden tot afkeur.

  5. #205

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wim b Bekijk Berichten
    Ik rijd nu bijna 10 maanden een b4 en heb 6000 km gereden. Bijna probleemloos, alleen een tellerreparatie. Fluitend door de apk. Olie verversen doe ik zelf en ander klein onderhoud ook. Ik heb ook zitten denken aan een nieuwere model, echter deze is simpel en heeft geen computer. Kan ik dus zelf bijhouden.

    Groet wim
    6000km is echter helaas bijna niks. Op de brandstofpomp na heeft mijn B6 in de laatste 40.000km vrijwel geen onderhoudskosten gehad behalve de beurtjes, en ook die brandstofpomp heb ik voor minder dan 200 euro kunnen fixen. En dan praten we over de fase 400.000 tot 440.000km! Bij 438.000km ook fluitend door de APK, niet eens een adviespunt of opmerking.

    Met VCDS en een cheapo kabel kan je veel onderhoud (ook het digitale spul) heel goed zelf doen. Service reminders resetten, diagnose op basis van meetwaardes, en natuurlijk foutmeldingen als er iets stuk is.. Het helpt wel degelijk. En het is véél minder "whizzkid wonderland" dan je zou denken.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option


  6. #206
    Thalys's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Leeftijd
    62
    Posts
    872
    Kudos
    14
    Auto
    Audi Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Paudio Bekijk Berichten
    Leuk. Je hebt de wagen waarschijnlijk voor een zacht prijsje op de kop getikt? Grappig dat er al wat dingen vervangen waren. Had de vorige eigenaar dat nog gedaan bij wijze van wanhoopsoffensief of gewoon om de auto gemakkelijken ?
    Nee. De auto heeft tot 2017 zes jaar stilgestaan ( opgeslagen in een droge schuur) en toen er een paar zaken gedaan worden om de auto weer rijdbaar te maken). Maar de familie heeft toch besloten de auto weg te doen, want ze reden er haast niet mee. Ik kon de auto al, want ik zag hem vaak staan.

    Zit in de overgangsregeling en om de twee jaar apk. En in de maanden dat ik daardoor niet mag rijden (december tot en met februari) kan ik het jaarlijks onderhoud uitvoeren.

    Ja...ik heb de auto voor een, voor mij, een leuke prijs gekocht.
    Audi Cabriolet 2.3 (1991), Audi B4 Coupe 2.0E 1992, A2 1.4 (2000) en A4 B5 Avant 2.4 quattro (1998), Audi 80 1.8C 1987
    Carpe Diem

  7. #207

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Mooie verhalen wederom, van liefhebbers van verschillende types. Zo handig en ervaren als Bastet is natuurlijk niet iedereen. Zou je het werk aan zo'n B6 moeten laten doen, dan loopt het wel flink op.
    Wat voor de B6 pleit is dat je ze met hoge kilometrages te koop ziet staan en dan nog steeds voor stevige prijzen.

  8. Ad
  9. #208
    grollie's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2008
    Posts
    4.025
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Paudio Bekijk Berichten
    Wat voor de B6 pleit is dat je ze met hoge kilometrages te koop ziet staan en dan nog steeds voor stevige prijzen.
    Inderdaad. Kun je beter net zo goed gelijk een b7 nemen.
    ‘98 TerraLiner oval midnight zwart metallic
    '06 B7 avant 1.8tq moroblauw
    '97 C4 avant 2.6 mingblauw

  10. #209

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Ik ben zzp-er en het geld klotst niet direct tegen de plinten hier. Een B5 is het hoogst haalbare. Of anders een Starlet of Corolla.

  11. #210
    Thalys's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Leeftijd
    62
    Posts
    872
    Kudos
    14
    Auto
    Audi Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Paudio Bekijk Berichten
    Ik ben zzp-er en het geld klotst niet direct tegen de plinten hier. Een B5 is het hoogst haalbare. Of anders een Starlet of Corolla.
    Een B5 heeft zich wel bewezen door de jaren heen. Daarom zijn er nog zo veel. Als ZZP-er zijn de zou ik dan zeer zeker wel voor een Avant opteren, al was het maar voor de praktische kant van deze versie. En hoe hoger het nummer achter de B, des te complexer wordt de auto. Met navenante hogere onderhouds c.q reparatiekosten. En daarnaast doet zeker in de B7 de elektronica goed zijn intrede. En die elektronica is gewoon de Achilleshiel van zo'n beetje elke moderne auto.Ik blijf er het liefst ver van, eveneens als van alle , in mijn ogen, onnodige gadgets en bling-bling, waar hedendaagse auto's "last" van hebben. Just my two cents.
    Audi Cabriolet 2.3 (1991), Audi B4 Coupe 2.0E 1992, A2 1.4 (2000) en A4 B5 Avant 2.4 quattro (1998), Audi 80 1.8C 1987
    Carpe Diem

  12. #211

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Een Avant zou voor mij vooral handig zijn tijdens vakanties en omdat ik nogal eens met muziekinstrumenten moet slepen. Voor mijn werk als zelfstandige heb ik zo'n wagen niet echt nodig. Nadeel is wel weer dat een Avant zelfs met dik 300.000 km nog best wat moet kosten.

    Voor wat betreft de gadgets, blingbling etc ben ik het zeker met je eens. Zelfs voor een climate control in een B5 zou ik al een beetje huiverig zijn, al is de ellende van een lekke kachelradiateur bij een B4 ook niet gering.

  13. #212

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Als ik op Carfax kijk naar wat er uit de apk's rolt bij B5's, zie ik als afkeur- en adviespunten vooral vermeld: slijtage stuur- of fuseekogels, fuseepennen, -lageringen en -bussen. Verder stofhoezen stuurhuis, delen stuurinrichting, slijtage mechanische delen remsysteem, werking reminrichting, speling wiellagers slecht, werking lichtreflectors, werking gordelspanners en airbags. De beruchte draagarmen zie ik niet, maar misschien lees ik dat verkeerd?

    Kennelijk zijn dit typische punten voor de B5's met hogere km-standen. Dure reparaties?

    Bij de B4 zijn het vooral lekke/slechte uitlaten, remslangen, schokdempers, overmatige olielekkage. Uit ervaring weet ik dat er vaak remverschillen optreden bij de keuring van de B4.

  14. #213

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    https://www.audiforum.nl/forum/audif...t=#post1833675

    B5 tdi is super betrouwbaar gebleken.., bij 475 kkm was het voor mij goed geweest mede door het dieseltje pesten (mrb) , noodzakelijk was het nog niet zelfs... Nooit mee stil gestaan! Moet nog zien of een B8 dit gaat evenaren.

  15. #214

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Paudio Bekijk Berichten
    Een Avant zou voor mij vooral handig zijn tijdens vakanties en omdat ik nogal eens met muziekinstrumenten moet slepen. Voor mijn werk als zelfstandige heb ik zo'n wagen niet echt nodig. Nadeel is wel weer dat een Avant zelfs met dik 300.000 km nog best wat moet kosten.

    Voor wat betreft de gadgets, blingbling etc ben ik het zeker met je eens. Zelfs voor een climate control in een B5 zou ik al een beetje huiverig zijn, al is de ellende van een lekke kachelradiateur bij een B4 ook niet gering.
    Bang zijn voor gadgets is echt ongefundeerd. Ik ken nauwelijks issues met zowel B5 als B6/7 vwb climate control (dual zone in de B6/7), op een display issue na in de B4 en 1e generatie B5. Idem voor tacho display (BIS) in de B5; B6/7 heeft daar vrijwel nooit last van.

    Jezelf ontzien van elektrische ramen omdat de elektronica gevaarlijk zou zijn is jezelf ontzien van gemak dat prima werkt. Het enige dat stuk gaat bij ramen van alle VAGs tussen 1998 en 2006 zijn de geleiders; die zijn door bezuinigingen te goedkoop geworden en breken af, waardoor het raam kan kantelen in het mechanisme. Ik heb zelf nog nooit een kapotte raammotor of raammotorcomputer gezien in de B6.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Paudio Bekijk Berichten
    Als ik op Carfax kijk naar wat er uit de apk's rolt bij B5's, zie ik als afkeur- en adviespunten vooral vermeld: slijtage stuur- of fuseekogels, fuseepennen, -lageringen en -bussen. Verder stofhoezen stuurhuis, delen stuurinrichting, slijtage mechanische delen remsysteem, werking reminrichting, speling wiellagers slecht, werking lichtreflectors, werking gordelspanners en airbags. De beruchte draagarmen zie ik niet, maar misschien lees ik dat verkeerd?

    Kennelijk zijn dit typische punten voor de B5's met hogere km-standen. Dure reparaties?

    Bij de B4 zijn het vooral lekke/slechte uitlaten, remslangen, schokdempers, overmatige olielekkage. Uit ervaring weet ik dat er vaak remverschillen optreden bij de keuring van de B4.
    Slijtage stuur-/fuseekogels, fuseepen/lagering/bussen zijn de draagarmen. De draagarmen zelf gaan niet stuk, het zijn de rubbers die daarin zitten.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  16. #215
    <> joris(snaak)'s Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    6.328
    Kudos
    106
    Auto
    Audi RS4

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Mijn zus heeft ook nog steeds een b6 2,5tdi automaat Quattro, destijds van Sander geweest. Deze heeft nu ook 450000 gelopen en doet het nog steeds goed. Onderhoud heeft m vooral gezeten in de airco aan de gang houden en draagarmrubbers. Wordt nog steeds veel mee gereden.
    '01 rs4 641 ps

  17. #216

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Kijk, hartelijk dank voor deze nieuwe info. Maakt een mens wat minder vreesachtig :-0

    Mijn B4 heeft elektrische ramen, waarvan er een al bij aanschaf niet meer werkte. Maar omdat ik zelden meer dan een passagier heb, vond ik het niet nodig om daar eens naar te kijken. De andere drie functioneren nog prima, al willen ze wel eens haperen na een dag of week of wat stilstaan.

    De beruchte kachelradiateur mocht ik na aanschaf wel heel snel (laten) repareren. Ik had toen helemaal nog geen kaas gegeten van autotechniek.

  18. #217

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Ik kwam bij mijn nimmer aflatende zoektocht naar informatie over mijn favoriete wagens op een interessante Duitse website terecht. Ik las over de A4 B5 nu die op leeftijd is geraakt een advies dat neer komt op: een best goede auto die wel de nodige kwalen kent en op langere termijn op de weg te houden als je een handige sleutelaar bent. Anders loopt het al snel in de papieren.
    Laatst gewijzigd door Paudio; 24-01-19 om 09:03.

  19. #218

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Dat is toch relatief oud nieuws? De draagarmen zullen altijd een kwaal blijven, maar verder zijn ze best oké.. Draagarmen kan je zelf vervangen, roesten doen ze niet echt (hier en daar op naden op 't dak en verbindingsplekken bij de kofferklep (facelift only)), motorisch 13 in een dozijn bij VAG, prima interieur..
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  20. #219
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.842
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    De A4 is gewoon een ouwe auto. Als je een nieuwe ouwe auto koopt, loop je altijd tegen de dingen aan waar de vorige eigenaar geen zin meer in had. Dat kost geld.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  21. #220

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Maar ze zien er vaak nog zo nieuw uit :-)

    Maar ik denk dat het klopt, wat hier eerder is geschreven: voor een goeie betaal je stevig en zo niet, dan mag je rekening houden met wat, of veel, extra kosten.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •