Pagina 12 van 15 EersteEerste ... 289101112131415 LaatsteLaatste
Resultaten 221 tot 240 van de 291

Onderwerp: 80 B4 vs A4 B5?

  1. #221
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.843
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Zelfs een dure goede blijft een ouwe bak. Diverse onderdelen kunnen ineens het loodje leggen, ook met weinig kilometers. Daar moet je voor budgetteren.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  2. #222

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    En ja, dat zullen de meeste kopers niet doen. Je koopt meestal niet voor niks een oude bak. Dus rijd je van mankement naar mankement. Soms een paar jaar, soms langer, als de kosten meevallen.
    Maar ja, koop ik nu een jong gebruikte auto, dan moet ik daar eveneens rekening mee gaan houden en budgetteren.

    Vandaag nieuwe accu in mijn B4 gezet. De oude was na ruim acht jaar heen gegaan. Ben benieuwd of ik nu ook van dat lullige starten af ben. Fijn dat ik geen nieuwe van de Wegenwacht heb ik gekocht. Wat ik nu heb kostte de helft.

  3. #223

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Het ligt ook met dat soort dingen aan het gebruik van de auto. Zowel door jouzelf, maar ook door de vorige eigenaren. Ik kan uit de kilometerstand herleiden dat mijn A4 TDI sinds dag 1 als snelwegvreter is ingezet, en heel solide elk jaar z'n kilometers heeft gemaakt. Inmiddels is de auto 14,5 jaar oud, en daar hoort dan ook een "astronomisch" hoge kilometerstand bij: 442.000 op de teller. Teruggerekend is dat 30.500 per jaar, elk jaar, 14,5 jaar lang. Gemiddeld dus 2.500km per maand. Dat, terwijl er in de boekjes op 1 week na aflevering "tuned by ABT" bij staat, en hij na 210.000km bij Hartog is geweest voor een kuur.

    Resultaat? De auto rijdt snaarstrak, voelt extreem solide, motor trekt nog altijd (wel onderhoud nodig gehad, de 1e turbo bij 210.000km, samen met koppeling en vliegwiel. Daarna door een losgeschoten drukslang nog een keer een ruilturbo (€75) die het 60.000km heeft volgehouden, en inmiddels een FIN turbo erop (met standaard stage 1 software). Nog altijd de 2e koppeling en vliegwiel, en die doen het zonder ook maar één probleem, ondanks tuning en weer 230.000km verder te zijn.

    En het grappige is.. de originele fabrieksaccu zit er nog in..! De logo's zijn niet meer te lezen, maar ik vond laatst ergens een productiedatum van ergens in 2004. Een accu van bijna 15 jaar oud, die het zelfs nu in de winter (zij het wat moeilijk na 3 maanden stilstand) met voorgloeien en zo nog prima doet...

    Moraal van het verhaal: een auto moet gebruikt worden. Een A4 uit 1995-2002 is gewoonweg 20-25 jaar oud, en moet dus ook minstens de 3 ton wel hebben aangetikt, anders is er geheid van alles aan de hand dat te wijten is aan korte ritjes. Veel hot/cold cycles, instapschade, kapotte accu's, zwakkere startmotoren.. dat soort dingen. Ook een 20 jaar oude A4 kan superstrak aanvoelen, en je zal zien dat je met wat zoeken die ene echt wel gaat vinden. Die ene met een eerlijke kilometerstand: 310.000 @ bouwjaar 2000, eentje die regelmatig is gebruikt voor langere ritten, z'n onderhoud heeft gehad (immers, distributie moet elke 120k, draagarmen elke 200k)... goed zoeken dus.

    In de buurt van Arnhem en/of Alphen a/d Rijn kan ik wel eens een proefrit maken in een kandidaat, als je zou willen.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  4. #224

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Mijn broer heeft een Golf IV TDI, 130 pk-versie. Mooi ding. Hij is dol op het karretje. Onlangs ontdekten ze in de garage dat zijn accu ook 16 jaar oud moet zijn, want nooit vervangen.

    Dank je wel voor het aanbod. Wie weet. Vorig jaar rond deze tijd heb ik een keer proef gereden in een A4 uit 2000 met 270.000 km. Reed enorm strak, was ook verlaagd. Daar vroegen ze 1950 euro voor (zie eerder in deze discussie). Uiteindelijk is ie nog voor rond de 1500 weg gegaan. Stond bij een goede garage te koop.

    Ik vermoed dat veel A4 B5-jes destijds aan wat oudere mensen zijn verkocht, net als de 80. Dat verklaart mogelijk dat er relatief veel met lage km-standen te koop staan.
    Laatst gewijzigd door Paudio; 25-01-19 om 12:47.

  5. #225

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Klopt, er zijn er veel met weinig kilometers, maar ook veel teruggedraaide.. 20 jaar oud of niet, met 150.000km moet zo'n ding er van binnen gewoon nog hartstikke goed uit zien.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option


  6. #226

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Meer in het algemeen: hebben jullie een vermoeden hoeveel procent van de tweedehands wagens een teruggedraaide teller hebben? Bij dure en gewilde merken als Audi en BMW zal dat natuurlijk wat hoger kunnen liggen.
    Laatst gewijzigd door Paudio; 25-01-19 om 13:32.

  7. #227

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Geen feitelijke cijfers bekend bij mij.. Maar, ik zou me met die A4's minder druk maken daarom. Misschien dat ze ooit eens teruggedraaid zijn, maar met deze leeftijden en bedragen is het denk ik niet heel lonend. Met 2 of 3 ton op de klok leveren ze allemaal ergens tussen 1000 en 2000 op.. Met jongere auto's (3-6 jaar oud) maakt 1 ton of 2 ton een paar duizend euro uit, en loont het wel.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  8. Ad
  9. #228

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Km-stand bij heel veel auto's van alle merken zie (ongeveer): 197.000. Is dat een psychologische grens voor veel bezitters/kopers :-)?

  10. #229

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Ik lees in Carfax apk-rapporten vaak dingen als: fuseepennen, -kogels, bussen etc vervangen. Jaar later weer, jaar daarop soms ook weer. Zouden ze in garages de boel provisorisch oplappen met een paar, maar niet alle onderdelen? Gebruiken ze goedkope imitatiespullen, of vervangen ze de boel bijvoorbeeld alleen rechts en als er het volgende jaar links als daar iets op doet?

    Wat zijn jullie ervaringen?
    Laatst gewijzigd door Paudio; 04-02-19 om 09:27.

  11. #230

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Kerel, je kan dit soort dingen ruimschoots terug vinden op dit forum. Draagarmen zijn een zwak punt bij dat model, niet alleen vanwege de armen zelf, maar ook omdat het er 4 per kant zijn (plus een C-beugel naar de stabistang, spoorstang en de stabi rubbers zelf). Elke arm heeft twee rubbers, en die kunnen allemaal stuk.

    Vaak wordt één arm vervangen (vanwege de kosten), dus volgend jaar is de andere arm de sjaak. Jaar daarna de 3e, 4e, 5e etc., tot je de eerste weer kan doen. Het beste is en blijft om gewoon een hele set van een goed merk te monteren (Meyle HD, Febi), dan ben je rond de 400 kwijt aan materiaal, maar rij je wel 100.000 tot 150.000km door. Een los armpje kost je 5 tot 8 tientjes. Voor veel mensen is dat dus een "simpele" keuze, vooral als ze maar 2 a 3 jaar met zo'n auto willen rijden.

    Doe je het zelf, dan kan je ook rekening houden met je rijhoogte. Bijvoorbeeld door de stuurstang op z'n hoogst vast te zetten, zodat de bump-steer minder wordt naarmate je zakt. Of door de draagarmen losjes te monteren, en dan de auto op z'n wielen te laten zakken (beste op een 4-kolommer brug), en daarna pas de bouten vast te zetten. Zo zitten de rubbers in rustpositie al niet meer in voorspanning, en slijt het minder snel.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  12. #231

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Eerlijk gezegd zoek ik me vaak rot naar informatie op dit forum. Bovendien is er op het B5 subforum niet zo veel activiteit. Maar bedankt voor je uitvoerige reactie.

    Ik stel deze vragen ook om tussen de regels in een advertentie door te leren kijken. Je zou de indruk krijgen dat de draagarmen zijn vervangen, terwijl een garage of handelaar alleen maar het hoogstnoodzakelijke heeft gedaan.

    Hier in de buurt staat een facelift model van 2000 te koop, al een jaar lang. Dacht dat die vanaf midden '99 verbeterde draagarmen had?

    De meeste A4 B5/jes staan bij handelaars te koop. Dat doet mij het ergste vermoeden.
    Laatst gewijzigd door Paudio; 04-02-19 om 15:23.

  13. #232
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.843
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Geen activiteit betekent niet dat de aanwezige info niet correct is. Er is alleen weinig nieuws te melden over dit type.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  14. #233

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Er zijn geen "verzwaarde", "verbeterde" of "stalen" draagarmen, het is allemaal gietaluminium. Je kan er van uit gaan dat alleen de nodige draagarmen zijn vervangen, immers, waarom meer kosten maken dan nodig voor een APK-wagen? Veel geld vangen ze er toch niet voor. Als ze 900 euro inruil hebben gegeven, 400 euro aan draagarmen spenderen, 2 maanden verkooptijd.. dan zijn ze 1600 euro "kwijt", terwijl zo'n wagen amper dat bedrag oplevert.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  15. #234

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Nogmaals grote dank voor je toelichting. Al met al is dit toch weer een interessant draadje geworden. De algemene aankoopadviezen heb ik uiteraard vaak doorgenomen, maar die zijn zoals gezegd al behoorlijk wat jaren oud. Als op een keuringsrapport of in het verkooppraatje wordt gesteld dat de draagarmen zijn gerepareerd kun je dus weten dat dit vaak maar deels is gebeurd.

    Ik heb ook nogal wat zoekwerk gedaan naar oa Toyota Corolla's en Mazda 323's. Hetzelfde verhaal: de aankoopadviezen, waar op letten, zwakke punten etc zijn vaak zo'n tien jaar oud, terwijl er nog bergen van zulke wagens rond rijden. Iemand zoals ik is voor een vervanger aangewezen (aankoopbudget, onderhoudskosten! weinig km), op auto's die al minstens 15 jaar oud zijn. Met die leeftijd komen natuurlijk andere gebreken/aandachtspunten aan het licht, zoals roest, elektronicaproblemen, bedrading die slecht wordt, koppakkingen :-) hoge km-standen, verkrijgbaarheid onderdelen.

    De meeste mensen die uit zijn op een budgetauto kijken hier natuurlijk niet naar. Verschillende vrienden en kennissen doen dit ook. Ze kopen een auto van max. 1000 euro, laten minimaal onderhoud plegen en rijden soms twee, drie jaar door en ook vaak veel korter. Ook BMW 3-series, B5-jes en Volvo 850's koop je voor onder de 1000 euro en dan kun je zien waar het schip strandt. Zelf ben ik meer van een goeie kopen en er dan zo lang als verantwoord is mee rijden.
    Laatst gewijzigd door Paudio; 04-02-19 om 16:14.

  16. #235

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Ja, en daar ga je de kosten dus mee maken. Wil je gewoon rijden en kan je zelf een beetje sleutelen, dan kan je on-the-cheap per draagarm gaan vervangen. Maar onthoud wel dat de som der delen meer is dan het geheel: losse armen zijn al snel 50-80 euro per stuk, waar een heel setje van 8 armen, 2 c-links en 2 stuurkogels maar 350 euro kost. Je bent dan in 1x meer kwijt, maar op lange termijn minder. En daar wringt 't 'm: wil je er meer dan 2 jaar mee doen, dan loont het. Wil je dat niet (per se), dan is 350 euro véél meer dan 1x 65 piek uitgeven, en daarna wel verder zien.

    Op leeftijd is de B5 een prima wagen. De motoren hebben elk hun nukken (vliegwielen etc bij de diesels, olie bij de V6-en, en sludge/druk issues met de 1.8's, bijvoorbeeld), maar eigenlijk niets dat je niet zelf kan repareren of mee door kan rijden (oliedruk daargelaten). Roest kom je wel tegen op de naad tussen dak en regengoot, en bij facelift exemplaren tussen de kofferklep en de kentekenplaathouder (staal vs aluminium, dat zet thermisch anders uit en wringt tegen elkaar).

    Draagarmen vervangen, plaatwerk controleren, en motortje checken. Anders dan dat: prima wagens. Stukje stof uit de bestuurdersstoel laten fixen, en het interieur overleeft weer 200.000km.

    Qua onderdelen: sommige B5-specifieke delen zijn een crime. Deurblades, bijvoorbeeld. Als je ze al kan krijgen kosten ze 100+ per stuk, en ze rotten allemaal weg. Aan de andere kant, 6 van de 8 draagarmen deelt de B5 met de B6 en B7, dus daar kan je het gros makkelijk voor vinden. Motorisch véél modellen, inclusief A6 C5, Passats etc, en veel uitwisselbaar. Remmen etc. zijn allemaal gedeeld met de B6/7 (de 288/312 setjes), en al die zooi is heel goed te vinden. Je zal geen problemen ondervinden met het op de weg houden van een B5, op wat cosmetische en specifieke zaken na dus.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  17. #236
    grollie's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2008
    Posts
    4.025
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    @Paudio even een zijstraatje hoor. Je focus op de kosten (ik begrijp dat helemaal) deed toch even een belletje rinkelen.

    Was het nou zo dat je voor jezelf werkt? If so, heb je al eens door (laten) rekenen hoeveel het je scheelt als je een autootje zakelijk koopt? Kosten gaan van de winst, dus het kan zijn dat dat het hele verhaal een stuk gunstiger maakt voor je (lagere afdrachten over je winst). Let wel, kosten is verzekering/belasting/brandstof, maar ook zaken als onderhoud/parkeren etc. Bijtelling voor privégebruik voor de auto's waar je voor gaat is erg laag. (35% dagwaarde).

    Wellicht ben je prima op de hoogte hoor, maar ik wou het toch even kwijt, wie weet ben je ermee geholpen.

    Back on topic
    ‘98 TerraLiner oval midnight zwart metallic
    '06 B7 avant 1.8tq moroblauw
    '97 C4 avant 2.6 mingblauw

  18. #237

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    @grollie
    Dank je wel voor de tip, maar inderdaad staat mijn oude B4-tje al sinds de aanschaf op 'de zaak'. Mijn boekhouder informeerde naar de leeftijd end e wagen was toen net 15 jaar geworden.

    Aan het einde van het jaar is de bijtelling wel even iets. Voor de btw-afdracht geldt de dagwaarde, voor een ander deel van de bijtelling de cataloguswaarde. Of andersom. Mijn boekhouder weet dat. Het betekent dat er bij je btw-afdracht, die ik zelf bereken en via mijn boekhouder aangeef, aan het einde van het vierde kwartaal een paar honderd euro extra komt.
    Dat is altijd een tegenvaller, zo aan het begin van een nieuw jaar als ik toch al extra kosten heb aan apk, verzekeringspremies en minder inkomsten in december (vaak wel tenminste).
    Laatst gewijzigd door Paudio; 05-02-19 om 10:46.

  19. #238

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    @Bastet
    Ik merk dat onderdelen voor mijn B4 soms al een punt worden. Meestal wel goedkoop. Nieuwe radiateur voor 39 euro incl btw bijvoorbeeld. Maar sommige spullen worden problematisch.

    Wel goeie tips, mocht het aan de orde zijn. Van die roest, dat wist ik niet. Wel was het me opgevallen dat veel B5-jes zonder een deel van de sierstrippen rondrijden. Dat gaat toch wringen denk ik, als je je auto netjes wilt hebben of houden.

    Wat betreft die draagarmen, ik neem aan dat de boel ook op elkaar in slijt. Dan is alles in een keer vervangen veel beter, ook qua afstelling. Anders blijft het aanrommelen.

    Qua zelf sleutelen zijn mijn mogelijkheden wel beperkt. Zo eens per jaar kan ik bij de broer van een vriend terecht die een brug en gereedschappen heeft en in de automaterialenhandel werkt. Hij heeft echter een jong gezin en het komt altijd op de avonduren uit, dus ja.
    Laatst gewijzigd door Paudio; 05-02-19 om 11:56.

  20. #239

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Paudio Bekijk Berichten
    @grollie
    Dank je wel voor de tip, maar inderdaad staat mijn oude B4-tje al sinds de aanschaf op 'de zaak'. Mijn boekhouder informeerde naar de leeftijd end e wagen was toen net 15 jaar geworden.

    Aan het einde van het jaar is de bijtelling wel even iets. Voor de btw-afdracht geldt de dagwaarde, voor een ander deel van de bijtelling de cataloguswaarde. Of andersom. Mijn boekhouder weet dat. Het betekent dat er bij je btw-afdracht, die ik zelf bereken en via mijn boekhouder aangeef, aan het einde van het vierde kwartaal een paar honderd euro extra komt.
    Dat is altijd een tegenvaller, zo aan het begin van een nieuw jaar als ik toch al extra kosten heb aan apk, verzekeringspremies en minder inkomsten in december (vaak wel tenminste).
    BTW aangifte is irrelevant, je rijdt 99% zeker een marge auto, dus geen BTW verrekening. Alleen op aanschaf onderdelen etc., verder niet. Bijtelling betaal je over dagwaarde bij auto's van 15 jaar of ouder. Jongere auto's betaal je de cataloguswaarde.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Paudio Bekijk Berichten
    @Bastet
    Ik merk dat onderdelen voor mijn B4 soms al een punt worden. Meestal wel goedkoop. Nieuwe radiateur voor 39 euro incl btw bijvoorbeeld.

    Wel goeie tips, mocht het aan de orde zijn. Van die roest, dat wist ik niet. Wel was het me opgevallen dat veel B5-jes zonder een deel van de sierstrippen rondrijden. Dat gaat toch wringen denk ik, als je je auto netjes wilt hebben of houden.

    Wat betreft die draagarmen, ik neem aan dat de boel ook op elkaar in slijt. Dan is alles in een keer vervangen veel beter, ook qua afstelling. Anders blijft het aanrommelen.
    Nee, de boel slijt niet 'op elkaar in'. Bekijk de constructie eens. Het is een gietstalen fuseepoot, met bovenin twee draagarmen, en onderin één grote draagarm met een schokdemper, en een tweede grote arm die alleen de positie bepaalt. Elk deel heeft z'n eigen "fusee-achtige" kogel. De grootste slijtagepunten zijn de scharnierpunten van de draagarm aan de carrosseriezijde, waarbij het rubber tussen de draagarm en de metalen bus daarin wegslijt en speling krijgt.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  21. #240

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Ok, dan had ik dat verkeerd ingeschat van die draagarmen etc.

    Gunstige bijtelling voor een youngtimer is interessant voor de zakelijke uitgaven die je doet als ondernemer. Btw over benzine, garagefacturen onderhoud, onderdelen, verzekering etc kun je aftrekken van je afdracht. Heb je per jaar een paar honderd euro aan onderhoud en reparatie, dan valt het voordeel eerder tegen, maar heb je een keer flinke uitschieter gehad, dan ben je blij. Bovendien zijn die kosten weer aftrekbaar bij je jaaraangifte. Verzekeringen en zelfs mrb zijn aftrekbaar, meen ik.

    Maar dit is off topic, natuurlijk.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •