Pagina 2 van 15 EersteEerste 12345612 ... LaatsteLaatste
Resultaten 21 tot 40 van de 291

Onderwerp: 80 B4 vs A4 B5?

  1. #21

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Het is een leuke en interessante discussie geworden. De 1.6 is wel de meest verkochte uitvoering op benzinegebied. En tja, traag... ik heb een ABT-motor. Vorig jaar werd ik er uit gereden door een volle cementwagen. Ok, ik had nog een koude motor.

    De B5 zie ik hier in Zeeland nog ontzettend veel, maar ik heb er nog nooit in een gereden. Op ons dorp weet ik hier om de hoek nog een hele mooie aluminiumkleurige B4 (van kennissen van ons) en een B3 een paar straten te staan.
    Laatst gewijzigd door Paudio; 21-08-16 om 19:21.

  2. #22
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Ik wilde het eigenlijk niet posten maar ik zou bijna letterlijk de woorden van Henkjan gebruiken om het verschil te omschrijven. De B4 is een kluis, de B5 heeft de moderne opties en een beter onderstel, minder aandrijfkrachten in het stuur en beter wegcontact in extreme situaties. Mijn ex-B5 (1.6 van eerste eigenaar, maniakaal onderhouden en bijna in nieuwstaat met 102.000 km erop) voelde veel minder Audi-achtig aan. Het was gewoon een auto, en door de amechtige motor eigenlijk geen bijzonder fijne ook. Dat-ie relatief dorstig was vond ik ook, maar omdat ik 'm zo kort heb gehad kon ik geen cijfers geven. De atmo 1.8 is al een stuk beter op z'n taak berekend maar heeft voor mijn smaak te weinig trekkracht onderin (ik ben geen multiklepper-fan maar een luie rijder die van newtonmeters onderin houdt) en hij is onaangenaam brommerig.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  3. #23

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Gezien de omschrijving van jullie van het stuur- en weggedrag van de B4, denk ik dat wat ik merk aan de mijne niet zozeer komt door verouderde rubbers en ophangingsdelen. Het is gewoon standaard bij dit type.

    De abt-motor is ook bepaald geen snelheidswonder, maar eerder een noeste buffelaar. De 1.6 8v kan wel heel lang mee, heb ik gezien op Autoweek. Laatst was er een Bora met ruim 500.000 km op de teller bij Klokje Rond.

  4. #24

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    @tom - @Henkjan - ik snap waar jullie op doelen, maar beiden is wat te zeggen. De 80 B4 die ik had reed als een kluis, maar, voelde daarbij tegelijk ook aan alsof-ie 1500kg zwaar was. Keerzijde van een minder sterke bekrachtiging, en eigenlijk licht onderbemeten remmen en een underpowered motor (90pk ABT). Het reed goed, maar voelde niet als een "rijdersauto".

    De B5 kan ontzettend slap en afstandelijk aanvoelen met een te sterke stuurbekrachtiging en wiebelige bandjes. Vooral op de standaard onderstellen (allroad anyone?) en 195/65/15 banden is het echt een dweil. Een B5 met een sportonderstel af fabriek en een 225/45/17 setje eronder rijdt 100x beter, en biedt minstens dezelfde feedback en tegengewicht in het sturen als een 80 B4, en in combinatie met bijvoorbeeld de 1.8T is het echt een 10x fijnere auto om te rijden (in mijn optiek). Wie rijdt in een brakke B5 met gare ophanging etc. zal er snel van op terug komen.

    Gaan we nieuwer (richting B6) dan herhaalt zich dat weer. De B6 1.6 of 2.0 is serieus te langzaam, véél te soft (wordt zoekerig boven 150km/u) en icm 205/55/16 ook te bekrachtigd. Een zwaardere variant zoals de mijne (1650kg rijklaar) met een koppelrijke motor, schroefset en uitlijning op 0.02 toespoor rijdt zwaar in het stuur (relatief), geeft feedback als nooit tevoren en voelt veel meer als "geheel" dan een B5, of zelfs B4. Tussen alle andere modellen zou ik 100% voor de B6 kiezen, maar, dan praten we ook over een 2 tot 4 keer zo hoog budget.

    Voor 2500 piek zou ik hands-down voor een B5 1.8T gaan; in the long run meer plezier van en als je je pootje in 't gareel kan houden scoor je er betere verbruikscijfers mee dan een 1.6.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  5. #25
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Het is natuurlijk wel wat je verwacht van een auto, bij zowel een 80 als een A4 verwacht ik een comfortabele cruiser om kilometers te maken en geen messcherp sturende sportwagen. Dat zou ik er ook niet van willen maken, dus geen verlaging en enorme wielen. De 90 pk-versie van de B4 is inderdaad geen strepentrekker maar wel veel fijner dan de 1.6 in de B5. Gelukkig is er ook een B4 met 115 pk 2.0E of -nog fijner- met de 2.3. Ook geen racer, maar wel een ontzettend fijne auto die goedkoop is te onderhouden en repareren.

    Als ik wil sporten kies ik een S- of RS-versie of een ander merk.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure


  6. #26

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Ik ben vooral een praktische automobilist en daarnaast liefhebber van youngtimers. Onderhoud moet niet te duur en liefst zelf (een beetje) te doen zijn. Momenteel heb ik mijn auto erg weinig nodig, maar straks ga ik er weer mee naar mijn werk en er mee op pad voor opdrachten.

    Zodoende kijk ik er heel anders tegenaan dan degene die van echte 'rijdersauto's houdt, maar wat Bastet schrijft is zonder meer interessant. De B6 blijft zelfs met drie ton op de teller een dure en gewilde auto.

  7. #27

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Je bent van harte welkom om eens in een "alternatief aangepakte" B6 met 378.000km op de klok te stappen. Als je bij de B6/7 meet aanwezig bent bijvoorbeeld. Kan je een vergelijk maken met jouw 80, en als 't effe kan wil ik wel weer eens in een B4 rijden, lang geleden namelijk!
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  8. Ad
  9. #28

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Zou leuk zijn, maar ik woon helemaal in Zeeland.

  10. #29
    grollie's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2008
    Posts
    4.025
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Paudio Bekijk Berichten
    Zou leuk zijn, maar ik woon helemaal in Zeeland.
    Aansluiten in Rotterdam?
    ‘98 TerraLiner oval midnight zwart metallic
    '06 B7 avant 1.8tq moroblauw
    '97 C4 avant 2.6 mingblauw

  11. #30

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door grollie Bekijk Berichten
    Aansluiten in Rotterdam?
    Prima plan als-ie serieus eens een rondje wil rijden . Geen probleem wat mij betreft.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  12. #31

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Kan niks beloven, maar het zou leuk zijn. De B7 vind ik trouwens ook een mooi model. Maar, zoals gezegd, een Starlet zou momenteel beter bij mijn budget passen

    Toch vind ik het een mooie gedachte om de ouwe groenblauwe naar de drie ton te rijden. Staat nu op ruim 260.000, maar de ruilmotor heeft de twee ton nog niet bereikt.

    ps vandaag stond hier in de straat precies zo'n B4 als ik heb. Alleen een achterspoiler heb ik niet. De lak zag er stukken beter uit dan die van de mijne. Eigenaar was een oude man, zoals zo vaak bij de B4.
    Laatst gewijzigd door Paudio; 23-08-16 om 16:50.

  13. #32
    Typ89's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2013
    Posts
    359
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Wat betreft het dweilerige sturen; de mijne is na een revisie van de voorophanging wel drastisch verbeterd. Daarbij zijn naast alle rubbers ook de veren vervangen voor een verlagingssetje met bijpassende stugge dempers. Ik heb het allemaal in een keer vervangen dus ik weet niet hoeveel de boel verbeterd zou zijn zonder de vering te verlagen.
    De oude stuurdemper vervangen voor een nieuwe gaf ook een merkbaar steviger stuurgevoel.

    De latere B4 modellen hadden een optie genaamd Servotronic. Een stuurhuis dat bij toenemde snelheid geleidelijk de bekrachtiging uitschakeld.
    Als ik die ooit tegenkom op de sloop komt 'ie er ook op.
    (Al is die kans niet groot, ik geloof niet dat het veel geleverd is.)
    Laatst gewijzigd door Typ89; 24-08-16 om 18:37.

  14. #33
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Mijn type 89 voelde behoorlijk strak aan na het vervangen van de schokbrekers voor. Ze hoeven echt niet dweilerig te zijn, ook zonder verlaging.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  15. #34

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Servotronic zal mijn nogal kale B4 ook wel niet hebben. Elektrisch bedienbare ramen en spiegels, dat was het wel.

    De remmen van de B4 schijnen dus minder te zijn dan die van de B5, als ik het zo lees? Toch was het een flinke vooruitgang ten opzichte van mijn Mazda 323 uit 1993, want bij dat (verder uitstekende) karretje was het altijd de vraag of het remmen of rammen zou worden.

  16. #35

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Ik had overigens nog een vraag. Die draagarmen van de B5, moeten die snel worden vervangen wegens slijtage, of door roest/aantasting?

  17. #36

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Slijtages van de rubbers.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  18. #37

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Aha, dus als je zoals ik slechts 10.000 km per jaar gemiddeld rijdt is vervanging van die draagarmen minder snel aan de orde.

  19. #38
    Henkjan's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    58
    Posts
    5.770
    Kudos
    51
    Land
    Land

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    hangt er van af hoe ze nu zijn... als je ze vervangt en goede kwaliteit neemt, dan kan je er wel weer een flinke tijd tegenaan (neem je chinese imitatie dan ben je met een jaar weer aan de beurt)


    duo quattro's: '83 80quattro, '95 coupé S2 Abt C5

  20. #39

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Bij een onderhoudsgeschiedenis moet dus na te gaan zijn of A het vervangen recent gebeurd is en B of dat met goede materialen is gedaan.

  21. #40

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Paudio Bekijk Berichten
    Aha, dus als je zoals ik slechts 10.000 km per jaar gemiddeld rijdt is vervanging van die draagarmen minder snel aan de orde.
    Kilometers, regio (drempels/kuilen/onverharde wegen), verlaging, rijstijl / rijkunde (stoeprandjes).. dat speelt allemaal mee. Wie een rustige rijder is en geen gekke dingen doet, netjes inparkeert en in een platte regio woont zal nauwelijks moeten vervangen. Wie van stevig doorrijden houdt, in drempel-county woont en ook nog op -50mm staat... Die mag elk jaar.

    Lastig te voorspellen dus. In elk geval is het niet zodanig dat je er dagelijks rekening mee moet houden qua kosten. Zet er één keer een net setje op (350 euro voor een setje Febi op eBay, excl. montage) en je kan er zeker 100.000km tegenaan. In jouw geval dus 10-15 jaar, wat neerkomt op een paar euro per maand.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

Pagina 2 van 15 EersteEerste 12345612 ... LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •