Kijk, daar kunnen we wat mee :-) Merci. Vrees voor niets, denk ik. Tenzij vervangen urgent nodig is.
Ik rij rustig en dan meestal op buiten-/snelwegen, anders haal je geen 1 op 13,5 met een 80 B4. Drempels hebben we helaas genoeg hier in Zeeland. Verlagen vind ik geen porum, zeker bij een gezinswagen.
Ach, smaken verschillen natuurlijk, en ik kan me voorstellen dat je uit praktische overwegingen niet zo laag wil gaan. Maar, een B5 op -30mm stuurt en rijdt echt strak zat, degelijk genoeg, en zal geen problemen geven in dagelijks gebruik en comfort.
Ze hoeven heus niet plat onderuit om nog 'mooi' te zijn, en een beetje volwassenheid te bewaren, in mijn optiek.
2.8 30V quattro met pre-facelift S4 bodykit:
We zijn een anderhalf jaar verder en het kriebelt weer een beetje, al is mijn trouwe B4 zonder probleem gekeurd. Als ik nu naar een A4 B5 kijk, wat zouden jullie dan aanraden? Een leuke uit 1996 met weinig kilometers of een duurdere uit 2000 met ruim 270.000 km achter de kiezen (staat er een te koop hier in de buurt, waarschijnlijk goed onderhouden). Ik spreek dan over een 1,6 of 1.8 5v.
Misschien dat ik deze week eens ga proefrijden.
1.6 is lekker stil tot je de snelweg op gaat, 1.8 is een (onaangenaam) luidruchtige motor. Maak een proefrit en zie waar je beter mee kunt leven.
De B4 is een meer solide auto en je hoeft nooit dure draagarmen te vervangen, alleen rubbers. Ik zou lekker doorrijden.
B5 moet je in de facelift willen: steviger body, beter interieur, betere uitrusting. 1.8 valt mee qua lawaai vind ik, maar is zeer hoogtoerig (3800rpm @ 120).
Bij weinig kilometers per jaar: scoor een 2.4V6, rij je wat meer, dan moet je voor de 1.8T gaan. Beide heerlijk soepel, 1.8T is zuiniger, goed te tunen, en lekker koppelrijk. V6 is cruiser.
Voor alles geldt dat onderhoud key is: 2 ton of hoger is geen probleem mits goed onderhouden.
Nou, ik ben een A4 B5 wezen proberen vandaag. Wat een verschil. Bouwjaar 2000, ruim 270.000 km. De bekende 1.6 8v maar de auto voelt veel soepeler en sneller aan dan mijn oude B4. Ook vele malen stiller, ik was onder de indruk. Stevige vraagprijs, 1950 euro, maar de auto voelt geenszins afgeleefd aan en het is een zeer luxe uitvoering.
Het was een beetje alsof je van een boerenkar overstapt in een formule 1-wagen :-) Daarna terug naar huis in de 80..
Heel ander soort auto he.. B5 is inderdaad soepeler, vooral qua bediening. Lekker vergevingsgezind. De B4 voelt vaak toch wat 'blokkig', beetje houterig. Erg solide, maar ook wel wat ouder.
1950 is inderdaad wel ruig, vooral voor een 1.6 met bijna 3 ton. Dat moet beter kunnen. Ga eens zoeken naar een nette B5 van na juli 1999, met een 1.8T.. Je bent om .
Ik vond diverse B5's met 1.6 en 1.8 5V. Hier in de buurt een mooie 1.8 uit 1996 met nog geen 200.000 km voor 1400 euro. Gisteren een 1.6 uit 2000 voor 1740 euro, maar dan met een ruilblok en qua onderhoud zo te zien aardig up to date. Reed fijn.
Voor de B4 zou ik 500 euro terug krijgen. Lastig. Enerzijds vind ik het zonde om 'm weg te doen na al die jaren. Rijdt inderdaad totaal anders. Wat ruwer en bonkiger, overal zit meer speling op.
Wij hebben de B6 14 maanden erbij gehad als tweede auto, geen strepen trekker maar zeer betrouwbaar. Ook erg zuinig ondanks veel stad km altijd rond de 7.2L / 100km.
Maar 8000km gereden in het jaar dus daarom toch te duur als 2e auto (55 belasting + 33 euro verzekering), nu koreaan van 990 kg (nog geen 50 euro totaal p.m.).
B6 uiteindelijk verkocht naar de export...paar azijnpissers aan de telefoon gehad die de auto voor 2100/2200 mee wouden, de juiste export Roemeen heeft er gelijk 2700 voor betaald. Een mooie B5 mag in mijn ogen max 2000 kosten maar wel met een relatief lage km stand en sluitende historie, btw ook facelift (99-01) als vereiste.
Er zijn altijd gekken. Een B5 koop je vanaf 750 euro, nette vanaf het dubbele. De uitzonderingen (minder dan een ton, meer dan 150pk en vol in de opties) mogen wel richting 3K gaan, maar 3K (en hoger) is B6 geld. En de B6 is echt 10x meer auto dan de B5. Ga je 2500-4000 uitgeven, zoek dan een B6 met afgeleefd interieur (drukt de prijs, en is relatief goedkoop te repareren).
Wil je niet zo veel uitgeven, doe dat dan ook niet. Ook niet voor een B5. Neem dan genoegen met 1000-1500, en rij lekker 2 jaar in een B5.
Staar je niet blind op de 1.6, de 1.8 is ook prima met net wat meer pit (al is-ie wat rumoeriger, al valt het imo wel mee). De 1.8T is ideaal.