Pagina 13 van 15 EersteEerste ... 39101112131415 LaatsteLaatste
Resultaten 241 tot 260 van de 291

Onderwerp: 80 B4 vs A4 B5?

  1. #241

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Al met al blijft het gewoon koffiedik kijken. Als ik zelf besluit om mijn B4 aan te houden en misschien later dit jaar de koppakking te (laten) vervangen, dan kan het best zijn dat er daarna weer iets anders stuk gaat. Zou zuur zijn, maar je kunt het niet voorzien allemaal

    Niettemin bevat dit draadje veel wetenswaardigs voor mensen die enthousiast zijn over de aankoop van een B5 en willen weten waar ze op moeten letten en rekening mee moeten houden. Bovendien veel nuttige informatie van met name Bastet over draagarmen en andere technische zaken. Dat was ook mijn bedoeling.

  2. #242
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Met een zwetende koppakking heb ik zelf 1,5 ton gereden. Kan niet kwaad zolang je het oliepeil bijhoudt, de temperatuur niet oploopt en de pakking niet doorslaat waardoor olie en koelvloeistof mengen. Dat zijn geen zekerheden die automatisch volgen uit een zwetende pakking. Met zweten bedoel ik een licht vochtig motorblok, geen stromen olie langs de zijkant.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  3. #243

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Ik heb het idee dat mijn koppakking ook al heel lang zweet. Bij de motorruil hadden ze er misschien beter een nieuwe pakking in moeten zetten, was denk ik het eenvoudigst geweest. Het was ook geen revisiebedrijf, maar een garage die bij een sloperij hoort.
    Maar ja, dan waren de kosten waarschijnlijk hoger geweest. Nu had ik voor iets meer dan 1000 euro weer een werkende motor. Dan komt de koppakking later alsnog een keer aan de beurt.

  4. #244

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Zie in Waarland, Noord-Holland een nog best mooie B4 met 2.3 te koop staan.

  5. #245

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Ik zou zelf geen (nieuwe) B4 meer kopen. Je komt in sommige milieuzones al in de risicogroep (Arnhem uit m'n hoofd 1992), en dat voor een benzine auto. Als je geld investeert in een auto moet dat in mijn ogen een 2000-of-later benzine zijn, of een 2008+ diesel.

    Staar jezelf in elk geval even niet blind op kosten. Elke auto gaat je 1000 euro kosten aan achterstallig onderhoud, of 't nou een B4 of B5 is. En als je 't mij vraagt is een B5, of zelfs B6/7, een 100x fijnere auto voor elke dag dan een B4. Ondanks het kluis/kerker gevoel in de B4.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option


  6. #246

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Ik mag elke milieuzone nog in en kreeg zeven jaar terug een Umwelt-sticker voor alle Duitse steden. Mijn auto is niet echt voor dagelijkse inzet. Paar keer per week en in stille tijden staat ie soms twee weken stof te vangen :-)

    Destijds kwam ik uit een oude maar goedkope en betrouwbare Mazda 323 en was deze B4 een enorme stap voorwaarts op allerlei gebieden. Wel duurder en meer reparaties, maar de Mazda was 17 jaar oud toen ik 'm inruilde en de Audi was op dat moment net 15 geworden. De Mazda rotte op allerlei plekken, tank doorgeroest, remleidingen slecht, laswerk aan dragende delen nodig.

  7. #247

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Niemand twijfelt aan de kwaliteit van een B4. Waar jij vooral aan twijfelt is wat je zelf wil. Geen enkel technisch onderbouwd topic, bericht of wat dan ook gaat daar iets aan veranderen; beide modellen raken 20+ jaar aan, en hebben nukken en defecten, maar ook charmes.

    Je moet gewoon gaan bepalen wat jij mooier vindt, en na een paar proefritjes gaan bepalen wat je fijner vindt rijden. Daar baseer je je keuze op. Alles dat nu nog rijdt heeft de tand des tijds al redelijk doorstaan en is dus eigenlijk al geen maandagmorgen auto meer.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  8. Ad
  9. #248

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Klopt. Dat de B5 en opvolgers stukken beter rijden klopt ook als een bus. Ik heb het zelf vastgesteld. Was ook niet echt van zins om weer een B4 te kopen. De B5 oogt nog steeds vrij modern en de meeste die er te koop staan zien er nog misleidend fris uit. Vorige week reed ik hier met de gladheid bijna een sloot in. Scheelde een haar. Dat zou gelijk het einde zijn geweest van de wagen en dan zou ik niet direct meer voor een B4 zijn gegaan.

    Komende tijd kijk ik wat ik wil. Ik heb als zelfstandige jarenlang moeite gehad het hoofd boven water te houden en nog een tijdje een oproepbaan tegen minimumloon erbij gehad. Negen jaar geleden, vlak voordat mijn inkomsten echt inzakten, heb ik die Audi 80 gekocht. Ik was er in het begin de koning te rijk mee, na de lipstick-roze en bruin gespikkelde Mazda.
    Maar ik heb er vooral ook veel van geleerd over techniek, onderhoud, olie, waarde etc, en heb zelf wat onderhoud gedaan, gesleuteld en gerepareerd. Voordien kon en durfde ik niks.
    Laatst gewijzigd door Paudio; 05-02-19 om 19:42.

  10. #249

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Je woont ergens in het midden des lands toch, Bastet? Je zou hier op het Zeeuwse platteland eens moeten zien waar ze nog mee rondrijden. Polo's en Nissans van eind jaren tachtig, Mercedes 190's die de eigenaren ooit nieuw hebben gekocht :-) Dan rijden er ook nog Polen rond die in de fruitteelt werken, met uitgeleefde VW en Audi diesels. Als die je passeren kun je zowat aan de beademing.

  11. #250

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Ik woon momenteel in Arnhem, meer in 't oosten dus. Zie hier genoeg gare bakken .

    Gelukkig kan je, als je aan een B4 kan werken, ook prima aan een B5/6 sleutelen. Techniek is grotendeels gewoon techniek (en niet elektromechanisch), met als voordeel dat er veel meer uit te lezen is door middel van VCDS, als er wat mis is. Een beetje VCDS-handigheid, een beetje sleutelervaring, en je rijdt een B5/6 tot op 't bot door als 't moet..
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  12. #251

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Ik ben al weer wat minder schrikachtig voor een B5 geworden :-) De problemen in Carfax-rapporten zijn ook grotendeels generiek en niet heel verontrustend: remslangen, wielophangingsdelen, lichtreflectoren, stofhoezen van aandrijfassen, onvoldoende werking schokbrekers. De meeste, zowel de 1.6 als 1.8 5v, hebben wel eens overmatige olielekkage gehad.

    Mocht het zover komen, dan denk ik dat het veiligst is om even tot tien te tellen en een goeie met complete onderhoudshistorie uit te zoeken bij een vakgarage. De meeste B5-jes staan bij handelaren.

  13. #252
    grollie's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2008
    Posts
    4.025
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Paudio Bekijk Berichten
    Mocht het zover komen, dan denk ik dat het veiligst is om even tot tien te tellen en een goeie met complete onderhoudshistorie uit te zoeken bij een vakgarage. De meeste B5-jes staan bij handelaren.
    Dat kun je prima willen, maar er is een reden voor dat ze niet bij bosjes met complete historie en volledig onderhouden bij vakgarages te vinden zijn. Heb ik het nog niet over wat dat dan zou mogen kosten. Wellicht nog voorkeur voor kilometerstanden of aanwezige opties?

    Het is gewoon een (erg) oude auto.
    ‘98 TerraLiner oval midnight zwart metallic
    '06 B7 avant 1.8tq moroblauw
    '97 C4 avant 2.6 mingblauw

  14. #253

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Tuurlijk Grollie. Het aantal nette B5-jes van eerste eigenaar, met complete historie, is op een hand te tellen. Kortom, een met alles er op en eraan voor 2000 euro bij een vakgarage of een die een goede indruk geeft voor 1000 euro en dan het beste ervan hopen :-) In beide gevallen loop je kans op 1000 euro aan extra kosten voor achterstallig onderhoud.
    Laatst gewijzigd door Paudio; 06-02-19 om 10:03.

  15. #254

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Ik werkte vroeger in de haven. Daar was een collega met een 'stokoude' BMW 2500 sedan. Onderweg naar huis (10 km) moest hij vaak stoppen om water in z'n koelsysteem te doen. Wij lachen, als we hem op de fiets passeerden. Terugkijkend denk ik dat het een auto van hooguit 12 jaar oud was. Auto's van twintig jaar oud waren zeer zeldzaam. Nu is dat gewoon. Maar ze zijn nog steeds oud.
    Laatst gewijzigd door Paudio; 06-02-19 om 12:38.

  16. #255

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Kijk het met mijn 80 gewoon aan. Elke maand die ik er extra mee rijd betekent dat de investeringen van het afgelopen jaar zich meer terug verdienen. Oprijden wellicht, waarbij 'op' een subjectief iets is.

    Zie maar heel weinig A5 B5-jes waar ik warm van word. Gisteren gebeld voor een mooie uit '97 maar de handelaar zei er eerlijk bij dat het gewoon een inruilertje is zonder onderhoudshistorie. Meestal staan ze net te ver weg om 'even' te gaan kijken.

  17. #256

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Alles voor 07.1999 moet je ook laten staan hoor, de facelift exemplaren rijden voelbaar beter en het interieur is veel prettiger vertoeven. De pre-facelift deelt de helft van z'n knoppen en het clima paneel met jouw 80 B4, de facelifters zijn veel "strakker". Naast koplampen/achterlichten/dashboard is er ook onderhuids flink wat veranderd; carrosserie verstevigingen, meer isolatie, extra versnellingsbak bracing, betere materialen, betere elektronica in aircobediening.. Na 2000 is er zelfs een kleine extra facelift met een mini boodcomputer en LED verlichting op de tellerunit.

    Ergo, alles vanaf midden 1999 kan je serieus overwegen, alles daaronder is eigenlijk te ouderwets. Te weinig upgrade tov B4, en vaak al echt oud (versleten).
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  18. #257

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Prima tips, daar kan ik wat mee. Ik lees veel over haperende climate controls doordat de motortjes slecht worden. Dat zal bij de facelift allicht minder problematisch zijn. Opletten wel of een B5 facelift ook daadwerkelijk een facelift is, lijkt mij. Kortom, wanneer op kenteken gezet/
    Ik heb tot nu toe alleen proef gereden in facelift-modellen. Die vergelijking kan ik dus nog persoonlijk niet onderschrijven.

  19. #258

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Facelift is heel makkelijk te herkennen aan de buitenzijde. Er is vrijwel niemand die alles om heeft gebouwd.

    Koplampen: single-piece helder glas met lenzen ipv 2-piece dof glas
    Achterlichten: helderder rood, witter wit, andere indeling tov het donkerrood/oranje/grijs-wit van de PFL
    Body: brede stootlijsten (ca 5cm in de hoogte zeg maar) op de deuren ipv de 2 a 3cm van de PFL. Deurgrepen zijn bollig (steken uit buiten de body en NIET flush met de deur) en altijd in kleur gespoten. Raamsproeier onder de motorkap en NIET er op (PFL).
    Richtingaanwijzer: rechthoekig ala B6 (ca 2x6cm), en NIET vierkant (PFL, ca 3x3cm)
    Interieur is volledig anders, hele console is gladder met flush-mount en niet-geribbelde knoppen. Climate control is één klein schermpje tov twee vierkante van de PFL.

    b5_fl_2.pngb5_fl_1.png
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  20. #259

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    ik vroeg me eerder of of er geen tussenmodellen zijn geproduceerd. Met de oude motorkap en de nieuwe bumper bv.

  21. #260

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Nee, dat gebeurt eigenlijk niet. Er is wel een medium-facelift in 1997 geweest waarbij de deurgrepen in kleur werden gespoten maar nog wel van het type B4 waren, en het interieur kreeg een ander stuurtje en zo (met chroom logo). Voor de rest is het een andere auto qua basis, dus Audi heeft het goed aangepakt en niet zoals veel andere merken halfway-modellen gemaakt.

    Het plaatwerk van een PFL past ook niet op een FL, alles is anders eigenlijk. Bumper mounts idem, en het feit dat de PFL de mistlichten vóór in de koplamp heeft (en NOOIT in de bumper), en de FL de mistlichten in de bumper heeft en NOOIT in de koplamp betekent ook dat de twee delen fabrieksmatig niet uitwisselbaar zijn.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

Pagina 13 van 15 EersteEerste ... 39101112131415 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •