Pagina 1 van 15 1234511 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 291

Onderwerp: 80 B4 vs A4 B5?

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard 80 B4 vs A4 B5?

    Beste deskundologen,
    Zoals bijna iedereen struin ik geregeld tweedehandssites af, ook omdat ik niet weet hoelang mijn B4 het nog gaat volhouden. Nu valt me op dat de vraagprijzen voor een Audi A4 B5 aanzienlijk steviger zijn, zelfs als ze behoorlijke kilometerstanden hebben. Voor een mooie A4 met 1.6 8v met rond de 3 ton op de teller betaal je soms nog 1500 euro, terwijl een 80 B4 bij die km-stand als een terminaal geval voor een paar honderd euro wordt aangeboden. Zijn die A4-tjes nu echt zoveel beter?

  2. #2
    Thalys's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Leeftijd
    62
    Posts
    872
    Kudos
    14
    Auto
    Audi Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Nee, ze zijn niet zoveel beter. Ze zijn zelfs grotendeels gebaseerd op de B4. En hebben ook sommige zwakke punten van de B4 overge-erft. Maar het ziet er moderner uit, Rijdt voor de rest goed, hoor. Ik zou in het geval van een A4 eigenlijk haast altijd gaan voor de Avant. Was volgens mij, Audi's eerste echte grote lease succesnummer.
    Laatst gewijzigd door Thalys; 18-08-16 om 13:39.
    Audi Cabriolet 2.3 (1991), Audi B4 Coupe 2.0E 1992, A2 1.4 (2000) en A4 B5 Avant 2.4 quattro (1998), Audi 80 1.8C 1987
    Carpe Diem

  3. #3
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Verplaatst naar Aankoopadviezen.

    De B5 heeft vooral dure draagarmen die sneller stuk gaan dan die van de B4, waar je simpel een ander rubber in perst en weer een ton of anderhalf kunt rijden.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  4. #4
    grollie's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2008
    Posts
    4.025
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Voor dit prijspeil; vraagprijs €500~€1500 gaat het uiteindelijk toch alleen maar om het totaalplaatje. Eender welke auto. Overal kan zomaar onderhoud aankomen twv dat verschil. A4 zal wel makkelijker te verhandelen zijn dan 80 ofzo, dus hogere prijzen.

    Ik zou een nette 80 avant willen
    ‘98 TerraLiner oval midnight zwart metallic
    '06 B7 avant 1.8tq moroblauw
    '97 C4 avant 2.6 mingblauw

  5. #5

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thalys Bekijk Berichten
    Nee, ze zijn niet zoveel beter. Ze zijn zelfs grotendeels gebaseerd op de B4. En hebben ook sommige zwakke punten van de B4 overge-erft. Maar het ziet er moderner uit, Rijdt voor de rest goed, hoor. Ik zou in het geval van een A4 eigenlijk haast altijd gaan voor de Avant. Was volgens mij, Audi's eerste echte grote lease succesnummer.
    Ze hebben overeenkomsten, maar de B5 is niet een gefacelifte B4. De hele auto is anders, eigenlijk op elk belangrijk vlak wel.

    Tussen deze auto's zou ik met het oog op langdurigheid en eigen veiligheid 100% voor de B5 of nieuwer kiezen. Beide auto's gehad, en de B5 is merkbaar beter op het gebied van stevigheid.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom Bekijk Berichten
    Verplaatst naar Aankoopadviezen.

    De B5 heeft vooral dure draagarmen die sneller stuk gaan dan die van de B4, waar je simpel een ander rubber in perst en weer een ton of anderhalf kunt rijden.
    Samen met airbags (4x), TC, ABS/ESP, betere isolatie, moderner interieur, climate control die werkt, modernere motoren, mogelijkheid tot lens-lampen met xenon zonder dat het vijf miljard euro kost, 5-gaats naven en betere remmen.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Merci voor de reacties. De meningen lopen nogal uiteen, zie ik.

    Voorlopig lijkt vervanging nog niet aan de orde en aangezien ik momenteel niet direct in de pegels kan baden, hoop ik dat ik nog even kan doorrijden. De voorbije paar weken heb ik de oude bak nauwelijks gebruikt.

  7. #7

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Mijn reactie is ook niet bedoeld om de 80 af te kraken - fijne en goede auto's. Zolang hij het doet zou ik er ook geen moeite mee hebben om door te rijden, maar zodra er investeringen moeten worden gedaan in de aanschaf van een nieuwere / andere auto, dan zou ik de B5 dus prefereren (of beter, indien budget het toestaat, de B6).
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  8. Ad
  9. #8
    Typ89's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2013
    Posts
    359
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bastet Bekijk Berichten
    TC
    Wat is dat?

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Het is net hoe je het bekijkt. Bastet is een techneut, vermoed ik. Ik moet het momenteel doen met een vrij minimaal budget, waar eerder een Starlet bij past, en doe zelf kleine dingetjes.

    De B6 ligt ver buiten mijn bereik en het nadeel van technisch gecompliceerde auto's is dat onderhoud en eventuele reparaties vaak prijzig uitpakken. Mijn vader heeft een Golf plus uit 2005 en die is niet goedkoop in onderhoud.

    Als ik een B5 zou willen, keek ik vooral naar de 1.6 8v, want die komt me behoorlijk duurzaam voor. Nogmaals bedankt voor de reacties.

  11. #10
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Daar zou ik eerst mee gaan rijden, ik heb de mijne na een paar dagen verkocht want ik vond het niks. De 1.6 moet veel te hard werken om zo'n zware auto vooruit te sleuren en is bij snelwegtempo onaangenaam rumoerig.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  12. #11

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Ok, merci. Al met al een interessante discussie.

    Wat betreft de veiligheidsvoorzieningen van de B4, toen ik de mijne net had ging ik vol verwachting de verschillende controlelampjes checken. Ik was toen echt volledig blanco. Volgens de specificaties op Autoweek zouden er airbags en ABS etc in zitten, bij een model van najaar 1994. Niets van dat alles. Het grootste deel van de controlelampjes gaf niet thuis. Later bleek dat de mijne al in 1993 gebouwd is en vermoedelijk een flinke tijd als winkeldochter bij de dealer heeft gebivakkeerd.
    Laatst gewijzigd door Paudio; 19-08-16 om 08:26.

  13. #12

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Typ89 Bekijk Berichten
    Wat is dat?
    Traction Control (aandrijfslipregeling).
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  14. #13
    Frans Pan's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2014
    Leeftijd
    66
    Posts
    329
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Als het om de pegels gaat zou ik juist gaan kijken naar een b3 met 1.8 blok.
    Ik blijf hier zo lang mogelijk in rijden vanwege het gunstige benzineverbruik. Rond de 1 op 15 a 16.
    Audi 80 1.8 1991

  15. #14

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    En overheden en fabrikanten maar praten over onzuinige oude auto's :-)

  16. #15

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Paudio Bekijk Berichten
    En overheden en fabrikanten maar praten over onzuinige oude auto's :-)
    Het is niet alleen het verbruik, maar ook wat er in de uitstoot zit. Moderne auto's stoten minder vieze gassen uit met eenzelfde verbruik, en bieden daarbij tegelijkertijd meer vermogen, meer veiligheid en meer comfort. 1:15 in een VW Up! of 1:15 in een 1989 Audi 80 is qua emissie toch echt een ander verhaal.

    Doet verder niks af aan het feit dat een 80 een fijne auto is en prima comfortabel is, met z'n eigen charmes en aantrekkingskracht.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  17. #16

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Toch ook een prima prestatie van de Audi's van ruim 25 jaar geleden. Toen ook al met katalysator/

  18. #17
    Typ89's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2013
    Posts
    359
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bastet Bekijk Berichten
    1:15 in een VW Up! of 1:15 in een 1989 Audi 80 is qua emissie toch echt een ander verhaal.
    Ik denk dat dat in het geval van de meeste auto's wel zo is. Maar de laatste keer dat mijn auto aan de 4-gas tester hing was de CO waarde toch echt 0,0. Zegt natuurlijk lang niet alles, maar wel dat de katalysator prima z'n werk doet.
    Daarbij is de binnenkant van de uitlaatpijp zo schoon dat ik er uit zou durven drinken, dus ik denk dat het qua rook (fijnstof) uitstoot ook wel goed zit.

  19. #18

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Typ89 Bekijk Berichten
    Ik denk dat dat in het geval van de meeste auto's wel zo is. Maar de laatste keer dat mijn auto aan de 4-gas tester hing was de CO waarde toch echt 0,0. Zegt natuurlijk lang niet alles, maar wel dat de katalysator prima z'n werk doet.
    Daarbij is de binnenkant van de uitlaatpijp zo schoon dat ik er uit zou durven drinken, dus ik denk dat het qua rook (fijnstof) uitstoot ook wel goed zit.
    Fijnstof is meer voor diesel . Maar, het klopt dat oudere beniznes vaak wel relatief dichter bij nieuwe beniznes zitten dan de oude diesels vs nieuwe diesels. CO is één factor, CO2 en andere zaken zijn ook belangrijk (stikstof etc.). Oliewalmen, en weet ik veel wat nog meer is in de loop der jaren ook drastisch verbeterd.

    Maar voor we te ver afdwalen: de B4 en B5 zijn wel echt twee compleet andere auto's .
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  20. #19
    Henkjan's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    58
    Posts
    5.770
    Kudos
    51
    Land
    Land

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Ik heb nu een A4 B5 en vroegâh een 80 B4 gehad (beide met de 2.8), en zou nu zonder een moment te twijfelen voor de B4 kiezen. En ja, Bastet heeft gelijk dat de B5 beter stuurt, veiliger is, meer luxe etc. En de onderdelen voor de B4 zijn soms al lastig te krijgen. En.... Maar qua gevoel (een beetje extreem uitgedrukt) vind ik de B5 een koekblik en de B4 een kluis... en ziet de B5 er bedaagd uit, en is de 80 B4 klassiek gelijnd, de laatste Audi waar je voelt dat de ingenieurs nog de baas waren, niet de boekhouders en de marketeers. Kies waar je je lekker in voelt, ga gewoon eens een flink stuk sturen in een B5, mss vind jij 'm wel top.



    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bastet Bekijk Berichten
    Traction Control (aandrijfslipregeling).
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom Bekijk Berichten
    Daar zou ik eerst mee gaan rijden, ik heb de mijne na een paar dagen verkocht want ik vond het niks. De 1.6 moet veel te hard werken om zo'n zware auto vooruit te sleuren en is bij snelwegtempo onaangenaam rumoerig.
    de 1.6 is afblijven, die is in de stad al traag (ook in de B4) en zal daarom in de praktijk meer verbruiken dan een 1.8 omdat je vaker in een lage versnelling zal rijden om vooruit te komen.


    duo quattro's: '83 80quattro, '95 coupé S2 Abt C5

  21. #20

    Standaard Re: 80 B4 vs A4 B5?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Henkjan Bekijk Berichten
    Ik heb nu een A4 B5 en vroegâh een 80 B4 gehad (beide met de 2.8), en zou nu zonder een moment te twijfelen voor de B4 kiezen. En ja, Bastet heeft gelijk dat de B5 beter stuurt, veiliger is, meer luxe etc. En de onderdelen voor de B4 zijn soms al lastig te krijgen. En.... Maar qua gevoel (een beetje extreem uitgedrukt) vind ik de B5 een koekblik en de B4 een kluis... en ziet de B5 er bedaagd uit, en is de 80 B4 klassiek gelijnd, de laatste Audi waar je voelt dat de ingenieurs nog de baas waren, niet de boekhouders en de marketeers. Kies waar je je lekker in voelt, ga gewoon eens een flink stuk sturen in een B5, mss vind jij 'm wel top. .
    Ben ik helemaal met je eens @Henkjan 😋 Met de a8 D2 vind ik dat ook nog. Zit top in elkaar. De basis komt natuurlijk nog uit 1994. Als ik mijn D2 vergelijk met de C5 is die C5 maar een rammelbak 😜
    Audi 80 2.8E Quattro '92 / Audi A8 2.8 Quattro '99 / Audi S2 Avant 709pk '94

Pagina 1 van 15 1234511 ... LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •