Hallo forum leden,

na lange tijd in mijn huidige auto te hebben gereden ben ik mij nu aan het oriënteren voor de koop voor mijn volgende auto.

En ik heb mijn zinnen gezet op een audi a3 met een bouwjaar tussen 2010-2013 Ik heb nog niet een specifieke auto op het oog.

ik ben er ook nog niet helemaal over uit of het diesel of benzine gaat worden. Echter de auto's waarin ik interesse heb zijn uitgevoerd met een 1.4 TFSI of een 1.6 TDI.

Nu is mijn vraag zijn er kwalen bekend van de audi a3 uit deze periode, en zijn er problemen bekend met deze motoren.

Als ik google mag geloven is er volgens de ene site geen mogelijkheid dat de 1.4 TFSI 100.000 km haalt zonder dat de motor vervangen moet worden en de andere site zegt dat alles erg overdreven wordt en dat de motoren alleen gevoelig zijn voor slecht onderhoud en slecht gebruik ( scheuren als een gek en direct de motor uit zetten met gevolg is dat de opgebouwde warmte niet afgekoeld kan worden)

daarnaast lees ik ook erg uiteen lopende berichten over de 1.6 diesel, de ene spreekt vol lof en de ander noemt het een olie zuipende bende van elende. En dat de roetfilter elke 150.000 km vervangen dient te worden met een kosten plaatje van €3500,-

dus door de bomen zie ik het bos niet meer, en hoop ik dat jullie de feiten van fabels kunnen scheiden en dat ik zodoende met veel plezier kan genieten van een nieuwe Audi A3