Bekijk Poll Resultaten: Audi A3 Sportback of A5 Coupe

Stemmers
2. Je mag niet op deze poll stemmen
  • Audi A3 Sportback 2.0TDI RS3 PAKKET 08-2012

    0 0%
  • Audi A5 Coupe 2.0 TFSI 211PK 08-2011

    1 50,00%
  • Audi A5 Coupe 3.0 TDI 240PK 08-2011

    1 50,00%
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 27

Onderwerp: Audi A3 Sportback of A5, diesel of benzine?

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2017
    Leeftijd
    31
    Posts
    13
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Audi A3 Sportback of A5, diesel of benzine?

    Hallo, ik zit al maanden te twijfelen tussen 2 duitse bolides: Audi A3 Sportback VS Audi A5 Coupe
    Ik ben student en mijn budget is maandelijks toch echt maximaal €400-500, met alles inbegrepen zoals de wegenbelasting, verzekering en brandstof.
    Ik denk dat ik op een jaarbasis 20.000 tot 25.000 km ga rijden.


    De Audi A3 Sportback wil ik graag in een RS3 pakket hebben incl. panoramadak en automaat.
    Ook wil ik deze graag in een 2.0 TDI 140/170PK uitvoering hebben. (misschien chippen naar 185 PK en 400Nm koppel)


    De Audi A5 Coupe zou ik graag in een 2.0 TFSI 211PK willen met quattro, OF in een 3.0 TDI versie met quattro. ( en later een leuke rs5 pakketje ervan maken)


    Nou zou ik graag 2 dingen willen weten; Doen de 2 A5 coupe's veel van elkaar onder qua maandelijkse kosten, inclusief het verbruik ? Welke zou ik minder te hoeven onderhouden?


    OF


    Ik zou een Audi A3 Sportback 2.0 TDI met RS3 pakket incl. panoramadak en automaat kunnen nemen.
    Ik weet dat deze motor erg sterk, snel en best zuinig is. Maargoed.. de A5 is dan ook zo, behalve het verbruik vrees ik.


    Wat zijn jullie ervaringen met deze auto's, en wat zouden jullie mij aanraden als jullie in mijn schoenen stonden. En maandelijks maximaal €400-500 zouden willen besteden aan de auto. En welke van de 2 is een betere nekkenbreker? :P


    Alvast bedankt!

    Emre

  2. #2

    Standaard re: Audi A3 Sportback of A5, diesel of benzine?

    Voor 500 per maand in een Audi rijden is wel heel erg ambitieus, helemaal als je dan nog 25.000 km per jaar wil rijden. Ik denk dat je dan de variabele kosten net kan dekken (brandstof, onderhoud, banden ed). 500 per maand is 6000 per jaar / 25000 km = 24 cent per km. Maar de wegenbelasting, verzekering en afschrijving zitten er dan nog niet bij. Ik weet ook niet wat jouw budget voor de aanschaf is, maar als je student bent dan zal je waarschijnlijk geen nieuwe kopen waardoor je zeker tegen wat onverwachte onderhoudskosten aan gaat lopen.

    Op de site van de ANWB kan je een autokostenberekening maken: daar zou ik eerst maar eens naar gaan kijken. Je kan daar ook het verschil in benzine en diesel zien, incl de verschillen in wegenbelasting. En onderhoud aan een Audi is duur als je het zelf niet kan doen, dus als je onverwachte reparaties krijgt dan kan het snel oplopen. Ik zou zeker niet van mijn laatste spaargeld een Audi kopen....

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2016
    Posts
    427
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard re: Audi A3 Sportback of A5, diesel of benzine?

    Dit zijn niet echt studenten auto's wel leuk als het kan....gaat je voor dat bedrag ook niet lukken gok ik. Ik snap het wel, je bent jong en je wilt wat maar daar moet je dan ook voor willen betalen. Turbo/koppeling&vliegwiel/DSG zijn allemaal dingen die helaas toch kapot gaan en een flinke duit kosten, als zoiets gebeurd ben je toch al gelijk aan de krappe kant met je budget. Misschien heb je wel geluk en zijn het alleen de normale vast kosten, regulier onderhoud en brandstof. Succes ermee

  4. #4
    gais's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2018
    Posts
    49
    Kudos
    0
    Auto
    Audi RS5

    Standaard re: Audi A3 Sportback of A5, diesel of benzine?

    Bel eerst je verzekering maar eens om een offerte, ik denk dat die A5 3.0 TDI al 50% van je budget opsnoept zonder een kilometer te rijden. Hou ook rekening met reparaties, 500 euro is echt peanuts als je hem weg moet brengen.

    Sent from my Moto G (5) Plus using Tapatalk
    Audi RS5 4.2 V8 FSI
    Alfa Spider 2.0 TS 16v
    Fiat Punto Evo 1.4 Multi-air Turbo

  5. #5
    Reggy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2010
    Leeftijd
    47
    Posts
    15.475
    Kudos
    354
    Auto
    Audi S3
    Land
    Land

    Standaard re: Audi A3 Sportback of A5, diesel of benzine?

    4 tot 500 max per maand en je wil een A5 3.0TDI, sorry kan je dik vergeten.
    Waarom niet een stapje terug, A4 B6 ofzo, zijn ook echt superdik te modden.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
    S3 8V Limousine IbisWhite I Audi cabrio 2.6 V6 ming BLUEI Audi A3 8V Limousine S-Line 1.0 daytona GRAYI Audi A6 C6/4F L 3.0 TFSI V6 213kw 290 pk quattro BLACK I Audi S4 B6 Avant 4.2 V8 253kw 344pk quattro BLACK I Audi S4 B5 Avant 2.7 V6 195kw 320pk quattro BLACK ABT tuned I Audi A4 B6 Avant 1.9TDI 96kw H5 BLACK Hartog tuned


  6. #6
    grollie's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2008
    Posts
    4.025
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard re: Audi A3 Sportback of A5, diesel of benzine?

    Ten eerste als een nekkenbreker het meest belangrijk voor je is zijn deze beide auto's kansloos. Mooie auto's hoor maar wat is er nou werkelijk bijzonder aan een A3 SB of A5 Coupe. Je bereikt al véél meer met een A3 8P of A4 B6/B7 icm met kleur, onderstel en wielen. Daarnaast zijn dat prima auto's om kilometers mee te maken. Over de meest betrouwbare blok/bak combinaties is zat terug te vinden evenals verbruik.

    Ten tweede (zonder lullig te willen zijn) ik weet natuurlijk niet wat je studeert maar groep 8 hoofdrekenen geeft je al veel verheldering over de haalbaarheid van je plannen dus laat dat er eens op los om te beginnen.
    ‘98 TerraLiner oval midnight zwart metallic
    '06 B7 avant 1.8tq moroblauw
    '97 C4 avant 2.6 mingblauw

  7. #7
    robby70's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Posts
    997
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard re: Audi A3 Sportback of A5, diesel of benzine?

    Emre, het ligt er allemaal aan waar je prioriteiten liggen natuurlijk (:>) .. en je kunt niet vroeg genoeg met een Audi beginnen.

    Des te groter de auto, des te groter de kosten voor onderhoud en als je dat allemaal zelf kunt doen en gebruikte onderdelen (CD) gebruikt, dan is het beheersbaar.
    Er kunnen dingen voorkomen waarbij je niet om een grote rekening heen kunt en die centen moet je dan wel in je achterzak hebben. Bij weinig km's zou ik lekker in een lichte benzinebak stappen. Ik rij al 15 jaar zware TDI's en je wordt echt niet lekker van die wegenbelasting, bij de pomp wel weer blij natuurlijk. Maar ik hou van veel koppel (Nm's) onderin, dus je zult mij niet snel in een benzineslurper zien. Op de website van Autoweek kun je goed zoeken onder specificaties van de auto die je zoekt. Daar staan ook de kosten voor verzekering, wegenbelasting en de integrale kilometerkosten (van een nieuwe auto). Bij mij is het begonnen met een A3 en dat was een prima instap.

  8. Ad
  9. #8
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.843
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi A3 Sportback of A5, diesel of benzine?

    Ik zou beginnen met een auto die het beste deel van zijn afschrijving al heeft gehad en die bekend staat als betrouwbaar. Deze Audi's zijn inderdaad niet te rijden voor dat bedrag, een Golf V diesel lijkt me bijvoorbeeld een prima keus gezien je kilometers. Met een setje leuke velgen eronder staat er best een goed ogende auto.

    Zodra je full time werkt kan die dikke Audi er alsnog komen (hopelijk).
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2017
    Leeftijd
    31
    Posts
    13
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Audi A3 Sportback of A5, diesel of benzine?

    Bedankt voor alle antwoorden, mijn budget is trouwens €15.000 euro. En ik kan de auto zeker wel onderhouden omdat ik een vaste baan van 30 uur heb naast mijn huidige opleiding. Alleen wil ik een betrouwbare Audi met een sterke motor die niet bekend staat om veel problemen.

    Nogmaals, dank jullie wel allemaal
    Laatst gewijzigd door xemre69; 19-02-18 om 14:22.

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2017
    Leeftijd
    31
    Posts
    13
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Audi A3 Sportback of A5, diesel of benzine?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Marceld Bekijk Berichten
    Voor 500 per maand in een Audi rijden is wel heel erg ambitieus, helemaal als je dan nog 25.000 km per jaar wil rijden. Ik denk dat je dan de variabele kosten net kan dekken (brandstof, onderhoud, banden ed). 500 per maand is 6000 per jaar / 25000 km = 24 cent per km. Maar de wegenbelasting, verzekering en afschrijving zitten er dan nog niet bij. Ik weet ook niet wat jouw budget voor de aanschaf is, maar als je student bent dan zal je waarschijnlijk geen nieuwe kopen waardoor je zeker tegen wat onverwachte onderhoudskosten aan gaat lopen.

    Op de site van de ANWB kan je een autokostenberekening maken: daar zou ik eerst maar eens naar gaan kijken. Je kan daar ook het verschil in benzine en diesel zien, incl de verschillen in wegenbelasting. En onderhoud aan een Audi is duur als je het zelf niet kan doen, dus als je onverwachte reparaties krijgt dan kan het snel oplopen. Ik zou zeker niet van mijn laatste spaargeld een Audi kopen....
    Bedankt voor het reageren! Ik ga de auto natuurlijk onderhouden, dit kan ik ook wel veroorloven.. anders koop ik inderdaad geen Audi. Naast mijn studie heb ik ook een baan van 30 uur in de week. Ik wil gewoon weten welke van de 3 de beste keuze is... en mij MINDER problemen zou geven.. Oh, en ik ga de auto 2e hands kopen. Het is ook een beetje geluk hebben, maar goed..

  12. #11

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2017
    Leeftijd
    31
    Posts
    13
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Audi A3 Sportback of A5, diesel of benzine?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gais Bekijk Berichten
    Bel eerst je verzekering maar eens om een offerte, ik denk dat die A5 3.0 TDI al 50% van je budget opsnoept zonder een kilometer te rijden. Hou ook rekening met reparaties, 500 euro is echt peanuts als je hem weg moet brengen.

    Sent from my Moto G (5) Plus using Tapatalk
    Bij knmv verzekeringen vragen ze tussen de 80-100 euro voor een WA verzekering, voor WA plus was het rond de 130 euro geloof ik. Valt dus wel mee .. Ben zelf ook 24

  13. #12
    gais's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2018
    Posts
    49
    Kudos
    0
    Auto
    Audi RS5

    Standaard Re: Audi A3 Sportback of A5, diesel of benzine?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door xemre69 Bekijk Berichten
    Bij knmv verzekeringen vragen ze tussen de 80-100 euro voor een WA verzekering, voor WA plus was het rond de 130 euro geloof ik. Valt dus wel mee .. Ben zelf ook 24
    Tel daar de MRB bij en je zit al op dik 200 per maand zonder een kilometer te rijden.

    Sent from my Moto G (5) Plus using Tapatalk
    Audi RS5 4.2 V8 FSI
    Alfa Spider 2.0 TS 16v
    Fiat Punto Evo 1.4 Multi-air Turbo

  14. #13
    Reggy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2010
    Leeftijd
    47
    Posts
    15.475
    Kudos
    354
    Auto
    Audi S3
    Land
    Land

    Standaard Audi A3 Sportback of A5, diesel of benzine?

    Je vraagt om advies, we geven je advies, je budget is max €500,- pm. Meerdere malen advies dat je budget te laag is maar volgens jou kan je het toch wel betalen.
    Is je budget nu ineens hoger geworden of hoe moet ik het zien ?

    Ik snap heel goed dat je een dikke Auto wil rijden, je hebt genoeg advies gekregen, maar ik concludeer uit je tekst dat je het toch doorzet ?

    Succes.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
    S3 8V Limousine IbisWhite I Audi cabrio 2.6 V6 ming BLUEI Audi A3 8V Limousine S-Line 1.0 daytona GRAYI Audi A6 C6/4F L 3.0 TFSI V6 213kw 290 pk quattro BLACK I Audi S4 B6 Avant 4.2 V8 253kw 344pk quattro BLACK I Audi S4 B5 Avant 2.7 V6 195kw 320pk quattro BLACK ABT tuned I Audi A4 B6 Avant 1.9TDI 96kw H5 BLACK Hartog tuned

  15. #14

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2017
    Leeftijd
    31
    Posts
    13
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Audi A3 Sportback of A5, diesel of benzine?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door robby70 Bekijk Berichten
    Emre, het ligt er allemaal aan waar je prioriteiten liggen natuurlijk (:>) .. en je kunt niet vroeg genoeg met een Audi beginnen.

    Des te groter de auto, des te groter de kosten voor onderhoud en als je dat allemaal zelf kunt doen en gebruikte onderdelen (CD) gebruikt, dan is het beheersbaar.
    Er kunnen dingen voorkomen waarbij je niet om een grote rekening heen kunt en die centen moet je dan wel in je achterzak hebben. Bij weinig km's zou ik lekker in een lichte benzinebak stappen. Ik rij al 15 jaar zware TDI's en je wordt echt niet lekker van die wegenbelasting, bij de pomp wel weer blij natuurlijk. Maar ik hou van veel koppel (Nm's) onderin, dus je zult mij niet snel in een benzineslurper zien. Op de website van Autoweek kun je goed zoeken onder specificaties van de auto die je zoekt. Daar staan ook de kosten voor verzekering, wegenbelasting en de integrale kilometerkosten (van een nieuwe auto). Bij mij is het begonnen met een A3 en dat was een prima instap.
    Ik denk dat een A3 8p SB dan toch een betere keuze is voor mij, deze is ook zuiniger en rijdt heerlijk ( een vriend van me heeft er een ) Ik heb echter een vaste baan van 30 uur in de week naast mijn huidige opleiding. Ik zou de auto wel kunnen onderhouden, maar ik wil ook weer niet al mijn geld in de auto stoppen.. Maar dan denk ik soms dat een A5 het wel waard is :P Ik zat ook naar de 2.0 TDi versie van de A5 te kijken, alleen die bestaan voor 99% uit sportbacks, ik vind de coupe uitvoering van de A5 veel mooier.

  16. #15

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2017
    Leeftijd
    31
    Posts
    13
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Audi A3 Sportback of A5, diesel of benzine?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Reggy Bekijk Berichten
    Je vraagt om advies, we geven je advies, je budget is max €500,- pm. Meerdere malen advies dat je budget te laag is maar volgens jou kan je het toch wel betalen.
    Is je budget nu ineens hoger geworden of hoe moet ik het zien ?

    Ik snap heel goed dat je een dikke Auto wil rijden, je hebt genoeg advies gekregen, maar ik concludeer uit je tekst dat je het toch doorzet ?

    Succes.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
    Ik had er niet bijgezet dat ik ook een vaste baan heb naast mijn studie, ik kan wel meer dan 500 euro veroorloven. Alleen zou ik dit liever niet willen.. tenzij het een hele dikke A5 is
    Maar het liefst maximaal €500 ja

  17. #16

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2017
    Leeftijd
    31
    Posts
    13
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Audi A3 Sportback of A5, diesel of benzine?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gais Bekijk Berichten
    Tel daar de MRB bij en je zit al op dik 200 per maand zonder een kilometer te rijden.

    Sent from my Moto G (5) Plus using Tapatalk

    Klopt, maar dat heb ik er ook wel voor over. Ik ga en ik MOET kilometers rijden. Een benzine motor gaat me echt duurder te komen staan door het verbruik, en diesels zijn sterkere motors over het algemeen.

  18. #17
    Reggy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2010
    Leeftijd
    47
    Posts
    15.475
    Kudos
    354
    Auto
    Audi S3
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi A3 Sportback of A5, diesel of benzine?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door xemre69 Bekijk Berichten
    Ik had er niet bijgezet dat ik ook een vaste baan heb naast mijn studie, ik kan wel meer dan 500 euro veroorloven. Alleen zou ik dit liever niet willen.. tenzij het een hele dikke A5 is
    Maar het liefst maximaal €500 ja
    In dat geval zou ik een dikke V8 S5 coupé nemen, een echte “nekkenbreker”


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
    S3 8V Limousine IbisWhite I Audi cabrio 2.6 V6 ming BLUEI Audi A3 8V Limousine S-Line 1.0 daytona GRAYI Audi A6 C6/4F L 3.0 TFSI V6 213kw 290 pk quattro BLACK I Audi S4 B6 Avant 4.2 V8 253kw 344pk quattro BLACK I Audi S4 B5 Avant 2.7 V6 195kw 320pk quattro BLACK ABT tuned I Audi A4 B6 Avant 1.9TDI 96kw H5 BLACK Hartog tuned

  19. #18
    robby70's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Posts
    997
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi A3 Sportback of A5, diesel of benzine?

    He Cohiba, nu niet cynisch gaan worden he ... ervaring is de beste leermeeste (Ubung macht der Meister!) zoals een fijn Duits spreekwoord luidt.
    Gewoon goed uitkijken wat je koopt en niet een of andere 2.0TFSI uit een verkeerd jaar nemen met een hoop problemen. Dat was mijn eerste en enige
    uitstap naar een benzine Audi (Q5 - '08) en de enige met problemen, de overige waren TDI's, van 1.9 tot 3.0 en daar heb ik (gelukkig) in 15jr nog geen
    echte problemen mee gehad.

  20. #19

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2017
    Leeftijd
    31
    Posts
    13
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Audi A3 Sportback of A5, diesel of benzine?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door robby70 Bekijk Berichten
    He Cohiba, nu niet cynisch gaan worden he ... ervaring is de beste leermeeste (Ubung macht der Meister!) zoals een fijn Duits spreekwoord luidt.
    Gewoon goed uitkijken wat je koopt en niet een of andere 2.0TFSI uit een verkeerd jaar nemen met een hoop problemen. Dat was mijn eerste en enige
    uitstap naar een benzine Audi (Q5 - '08) en de enige met problemen, de overige waren TDI's, van 1.9 tot 3.0 en daar heb ik (gelukkig) in 15jr nog geen
    echte problemen mee gehad.
    Bedankt voor je informatieve antwoord. Het wordt zeker geen TFSI meer. Dieselpower!

  21. #20

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2016
    Posts
    427
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Audi A3 Sportback of A5, diesel of benzine?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door robby70 Bekijk Berichten
    He Cohiba, nu niet cynisch gaan worden he ... ervaring is de beste leermeeste (Ubung macht der Meister!) zoals een fijn Duits spreekwoord luidt.
    Gewoon goed uitkijken wat je koopt en niet een of andere 2.0TFSI uit een verkeerd jaar nemen met een hoop problemen. Dat was mijn eerste en enige
    uitstap naar een benzine Audi (Q5 - '08) en de enige met problemen, de overige waren TDI's, van 1.9 tot 3.0 en daar heb ik (gelukkig) in 15jr nog geen
    echte problemen mee gehad.
    Dan ben je wel een van de weinige gok ik zo maar misschien ligt het aan jereferentie kader. Ik vergelijk ze altijd met de eerste generaties 1.9 90/110pk, 115pk (a4 b5), 101 - 131pk (a4 b6, a6), 115pk (a4 b7) -> deze vond ik allen persoonlijk over het algemeen probleemloos. 2.0 TDI PD uit ervaring zeer slecht ondanks dat ik de laatste generatie had (3-2007 BRD). Common rail 2.0 TDI zouden wel beter zijn maar hoor van bekenden ook nog af en toe problemen met bv brandstofpompen / injectoren. Uiteindelijk is het een gok bij een tweedehandse auto! Gezonde basis is maar 50%, de rest is gebruik en (preventief) onderhoud

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •