Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Resultaten 21 tot 30 van de 30

Onderwerp: A4 1.8T multitronic 2005

  1. #21

    Standaard

    Krijgt iedereen die nu met een 6-bak rondrijd ook de 7-bak eronder gesleuteld?

    Als ik een 6-bak heb zou ik er niet veel vrolijker van worden als ik wist dat de volgende kopers er wel één krijgen en ik niet... :?

    ps. deze cynisme is bedoeld om even scherp te blijven richting de pech-gevallen welke dus gewoon met het probleem blijven zitten...

    Lijkt me een aardig gebaar wanneer een MT-bak verloren is er uit coulance een 7-bak onder gezet wordt.
    Maar daar wordt/werd niks over gezegd ?!?
    Huidig transport= iets anders

  2. #22
    RS6 C5, A3 1.9 TDIe Eszes's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2004
    Posts
    13.464
    Kudos
    2

    Standaard

    Een MT heeft geen versnellingen (of juist oneindig veel; net hoe je kijkt). Er worden softwarematig wat versnellingen geëmuleerd, om het geluidsbeeld wat 'normaler' te maken. Van nature zoekt een MT één optimaal toerental en blijft daar; dat klinkt erg vreemd.
    RS6 C5
    A3 TDIe

  3. #23
    handige harrie's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2005
    Leeftijd
    62
    Posts
    261
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Cabrio
    Land
    Land

    Standaard

    Multitronic, oneindig veel versnellingen..... waar heb ik dat eerder gelezen... oh ja ik weet het weer, onze nationale autofabrikant DAF maakte halfweg de jaren 70 ook voertuigen met traploze versnellingsbak (jarretellen automatiek) is dat een afgeleide hiervan of denk ik nu iets helemaal verkeerds. Niet dat ik een Audi wil vergelijken met een Dafje, maar voor mijn gevoel werkt de MT hetzelfde
    Nur fliegen ist schöner

  4. #24

    Standaard

    heb ooit ergens gehoord dat de multitronic bij van Doorne vandaan komt... klopt dat?

  5. #25

    Standaard

    1. Dat jarratel verhaal is door VDT (tegenwoordig onderdeel van Bosch) ook doorontwikkeld.
    2. Multitronic is samen met LuK ontwikkeld IIRC. Er zijn wat afwijkingen t.o.v. VDT, maar dan zit je m.i. inmiddels redelijk op detail niveau.
    | The International System of Units (SI) |
    Freie Fahrt für freie Bürger.


  6. #26

    Standaard

    zo, pagina 1 begint interessant maar pagina 2 is helaas een grote stapel onzin op mekaar! (uitgezonderd t bericht van Eszes!!!)

    - de multitronic kan traploos schakelen. de 6 of 7 versnellingen zijn een trucje, je kunt er ook een 4, 5 of 347-versnellingsbak mee nabootsen. het is goed mogelijk dat het ""schakel"" programma van de nieuwe generatie 5 tussenstanden heeft ipv 4. (uiterst lage en uiterst hoge gearing reken ik even niet mee in de programma standen). in de praktijk gebruikt een multitronic rijder na zeer korte tijd alleen nog de volledig automatische (dus traploze) stand; over het geheel comfortabeler en hij wordt er echt niks trager van. de keuze sportief of comfortabel rijden maak je door het gaspedaal verder of minder ver in te trappen, de auto doet de rest.

    - de multitronic is inderdaad qua concept erfopvolger van DAF's variomatic. 'het nieuwe schakelen' is dus in zekere zin bij een select aantal mensen al sinds de jaren 60 gemeengoed!

    maar:

    - de multitronic is NIET van vDoorne's Transmissie, maar is in samenwerking met Luk koppelingen door VAG nieuw ontwikkeld.
    verschil met de VDT transmissie is dat die met een 'duwband' werkt, de multitronic werkt met een ketting.

    de duwband had naar audi's zin een te klein verschil tussen de hoogst en laagst mogelijke overbrenging. de ketting constructie van Luk is soepeler, en kan dus een kortere bocht maken.

    overigens, de nieuwe Nissan Murano (lelijke grote auto van nissan) heeft ook een CVT, die is wel van vDoorne. kar heeft ook een dikke motor. blijkbaar hebben die nog wel vertrouwen in het concept.

    overigens moet ik A4_avant groot gelijk geven, de drive om te publiceren op internetfora is onder mensen die problemen hebben gehad veel groter dan bij mensen die er nooit wat mee hebben.
    Wat je op t web tegenkomt zijn dus in 1e instantie de probleemverhalen. dat geldt trouwens bijna voor alle auto's! alleen doe het zelvers hebben ook een hoge postingdrift als het wél goed gaat :-)
    "Any society that would give up a little liberty to gain a little security...
    deserves neither and will lose both!"

  7. #27

    Standaard

    overigens, het 'jarretel verhaal' van VDT lijkt minder op de oorspronkelijke variomatic dan de multitronic.

    bij vario en MT wordt de kracht op trek overgebracht.
    De VDT heeft een 'duwband', en daar wordt de kracht dus, jawel.. .duwend overgebracht :-)

    dit idee van die duwband komt van dezelfde man die de variomatic ontwikkeld had, maar was wel een iets ander principe.

    maaruh, idd detailnivo. vaak nodig om het overzicht te houden!
    "Any society that would give up a little liberty to gain a little security...
    deserves neither and will lose both!"

  8. Ad
  9. #28

    Standaard

    Ik weet dat het een duwband vs. een ketting is, hetgeen ook al uit een post van een jaar geleden naar voren zou moeten zijn gekomen. Toen verzanden we tezamen ook al in het detailniveau...

    Als ik me een VDT-presentatie goed herinner konden ze een aantal jaren terug tot 400 Nm gaan.
    | The International System of Units (SI) |
    Freie Fahrt für freie Bürger.

  10. #29

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door roy1
    Iemand een leuk alternatief?

    Een 2.0 130 pk automaat valt sowieso af, te weinig vermogen voor leuk met een automaat te rijden.
    Ik heb een 2.o fsi multitronic van 2003 en die bevalt prima.

  11. #30

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door eszes

    Ik heb al eerder geschreven dat ik 't concept heel goed vind; alleen bij potente motoren is het systeem juist conceptueel te zwak. Bij diesels wordt 't koppel kunstmatig verlaagd; dat zegt toch genoeg?
    Het koppel wordt inderdaad zogezegd kunstmatig verlaagd... maar de paar uitdraaien van een 2.5 MT die ik al gezien heb zaten allemaal rond de 350 tot 360 nm :?

    punt is, als je er mee rijdt zou je ook zeggen dat hij een pak meer nm's heeft als de vrij magere 310
    Quattro Powaa

Pagina 2 van 2 EersteEerste 12

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •