Resultaten 1 tot 6 van de 6

Onderwerp: Lane keep assist ervaring

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2019
    Posts
    1
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 SB

    Standaard Lane keep assist ervaring

    Hallo,

    ik sta op het punt een a5 SB te bestellen.
    Enkel over de lane keep assist twijfel ik een beetje owv de informatie in reviews (doorgaans reviews van paar jaar geleden).

    Wat zijn jullie ervaringen ermee?
    Klopt het dat de wagen wel tussen de lijnen blijft, maar best zwalpt / van links naar rechts gaat enz?

    Gezien het pakket toch weer een meerkost van 2500€ meebrengt wil ik wel zeker zijn dat het een beetje goed werkt.
    Interessant genoeg lijken er ook niet echt een testwagen in Belgie te zijn met de optie... Zegt misschien al genoeg?

    alvast bedankt

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    385
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Lane keep assist ervaring

    Ik vind het een wááánzinnig fijne functie.
    Je kan hem op verschillende 'gevoeligheden' zetten, zoals VROEG of LAAT.
    Als je hem op vroeg zet, blijft hij echt in het centrum van die betreffende rijstrook. Dan zwalkt hij absoluut niet maar bemoeit zich wel continue met het sturen.
    Als je hem op laat zet, gat hij pas corrigeren als je echt al bijna tegen de betreffende linker- of rechter markeringslijn zit.

    Ik heb hem vaak op die laatste stand staan. Dan bepaal ik zelf, maar als ik even wat minder op let, dan stuurt de Audi netjes bij.

    Het is eigenlijk een optie die, als je hem niet hebt, je totaal niet mist, maar als je hem eenmaal hebt, erg kan waarderen.
    Eigenlijk hetzelfde als met alle opties. Zo zou ik nu nooooooit meer zonder adaptieve cruise control (ACC) willen, maar toen ik het niet had, miste ik het ook niet.
    Geldt ook voor stoelverwarming... en voor... en voor.... en. en.... :-)

    Ik ga trouwens bij mijn Audi ook fileassistent in laten programmeren (dat zat er bij mij nog niet op, en dat kan achteraf alsnog door bijv Rainesh op dit forum, in mijn setup, geprogrammeerd worden). Dat is Lane Assist in combinatie met ACC terwijl je in een file staat. Dan trekt hij automatisch op, stopt vanzelf, trekt weer op, etc én stuurt daarbij ook/volgt je voorganger. Standaard werkt Lane Assist pas vanaf 65km/u. Met de optie fileassistent erbij, werkt hij zeg maar vanaf 0km/u...

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2012
    Leeftijd
    44
    Posts
    234
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S5

    Standaard Re: Lane keep assist ervaring

    Vind het eerlijk gezegd niet fijn werken in mijn wagen. Vaak herkent hij de belijning gewoon niet of een enkele streep. Heb soms ook gehad als je een viaduct af komt en er direct een afrit of een afslag zit dat hij hard het stuur naar rechts of links ingrijpt (wel 2 a 3 x een gevaarlijk momentje gehad om heel eerlijk te zijn), omdat hij niet weet welke lijn hij nou moet volgen....

    Het enige handige vind ik filehulp dat hij vanzelf stuurt en accelereert/remt in de file.

    Samengevat: Het werkt vaak gewoon niet 100% waardoor je er ook niet op kan rekenen...

    Sta je wat vaker in de file of rij je veel lange stukken waardoor vermoeidheid wel eens erin sluipt, neem de optie, anders niet.

  4. #4
    Ries's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2007
    Leeftijd
    55
    Posts
    1.233
    Kudos
    41
    Auto
    Audi RS4
    Land
    Land

    Standaard Re: Lane keep assist ervaring

    Ik heb het er ook op zitten, gebruik het weinig. Voegt voor mij weinig toe. En als je het stuur te losjes vast houdt begint hij iedere keer te piepen dat je het stuur over moet nemen. File hulp is wel handig net zoals acc.

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2018
    Leeftijd
    60
    Posts
    116
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Lane keep assist ervaring

    Bij mij zit het er ook op, maar ik heb het uitgeschakeld. Vind het niks, irritant systeempje. Constant ‘ in gevecht ‘ met de auto. Ik zou die 2500 eutjes lekker in mijn zak houden of iets voor aanvinken wat wel leuk en/of mooi is. Neem een iets sterkere motor of meer luxe of andere velgen. Maar goed, dat is mijn mening. Succes met kiezen.


  6. #6

    Standaard Re: Lane keep assist ervaring

    Er zijn best wel wat verschillende lane assist systemen en natuurlijk verbeteringen de afgelopen 10 jaar. Lijkt mij slim om het zelf in eenzelfde type auto te ervaren alvorens je de beslissing neemt.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •