Resultaten 1 tot 9 van de 9

Onderwerp: Aankoopadvies Audi A6 C7 TDI opties

  1. #1

    Standaard Aankoopadvies Audi A6 C7 TDI opties

    Beste Audi rijders,
    Ik heb 3 jaar geleden voor de keuze gestaan om een Audi A4 of een Bmw e91 te kopen.
    Toen is het de Bmw geworden, maar nu 3 jaar verder is het weer tijd geworden om de huidige in te ruilen en ik neig nu sterk naar de Audi a6 avant, bouwjaar tussen 2012 en 2014. (Bmw f11 staat ook nog op de nominatie, maar ik vind de Audi a6 gewoon veel mooier.)

    Nu heb ik een aantal vragen over bepaalde opties.
    Als het de Bmw f11 zou worden, zou het een stuk makkelijker zijn, aangezien ik veel bekender ben met dit merk. (Automaat, navi prof, panoramadak, comfort-stoelen en dan heb ik de voor mij belangrijkste opties wel)

    Met de Audi a6 vind ik het nog moeilijk, dus ik hoop dat jullie mij hierin kunnen helpen.

    -Xenon is een must.

    -mmi basis of mmi plus twijfel ik nog over, maar zo te lezen op dit forum is mmi plus wel echt een fijne optie.

    -panoramadak wil ik wel heel graag, maar zou volgens mij zonder kunnen leven...

    -2.0 TDI of 3.0 TDI, multitronic of s tronic, maakt mij denk ik niet zoveel uit.
    Dit klinkt gek, aangezien het wel belangrijk is, maar ze hebben beiden hun voor- en nadelen. (Hogere/lagere kosten versus rijplezier)
    Een 6-cilinder lijkt me geweldig, en vind het die paar tientjes extra belasting/verzekering echt wel waard. Maar vind het aan de 2.0 TDI wel prettig dat deze gewoon een distributieriem heeft i.p.v. ketting. Distributieriem kan ik zelf wel vervangen, ketting niet. Bij mijn huidige Bmw was het vervangen van de ketting best prijzig net zoals het bij Audi zal zijn. (Natuurlijk kan het ook goed blijven gaan, maar ik rij mijn auto meestal van 150.000 tot 320.000, dan komen dit soort reparaties ook wel eens langs)
    Ik vind deze keuze te lastig, dus heb besloten hier niet op te selecteren.

    -dan eentje waar ik niet uitkom: digitale of anologe (?) climate control.
    Ongeveer de helft van de a6’en heeft zo’n airco bediening met 3 draaiknoppen en soort anologe temperatuur bediening. Deze heeft achterin geen bediening zoals de digitale versie dit wel heeft.
    Wat zijn nu echt de verschillen en is deze optie noodzakelijk?

    -interieur/stoelen maakt mij niet zoveel uit, dit kan ik later altijd nog veranderen.
    Het liefst bouw ik later een set in met ventilatie en massage

    -trekhaak zou ook wel prettig zijn, omdat het bij nieuwere auto’s best wel prijzig is deze achteraf te monteren, kan ik er beter 1 kopen die hem al heeft. (Meeste avants hebben deze wel volgens mij)

    Ik hoor graag jullie ervaringen over de opties waarover ik twijfel. Of mis ik nog andere belangrijke opties?

    Groeten,
    Martijn

  2. #2

    Standaard Aankoopadvies Audi A6 C7 TDI opties

    @ketelapper kan je vast op weg helpen als zeer ervaren A6 TDI km vreter.

    Peeet


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    S5/F5 Sportback MY2018 Myhtos Zwart -> Retrofits Topic S5/F5
    ex A5/8T Sportback 1.8 TFSi H6 ProLine S, 6-2013 ->
    Retrofits Topic A5/8T
    ex A4/8K-B8 Sedan1.8 TFSi H6 ProLine 9-2009-> Retrofits Topic A4-B8/8K
    ex A4-B7 2005, A4-B6 2001, A4-B5 1996, 80-B3 1988 VCDS regio zld

  3. #3
    ketelapper's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2004
    Leeftijd
    49
    Posts
    11.122
    Kudos
    749
    Auto
    Audi A8
    Land
    Land

    Standaard Re: Aankoopadvies Audi A6 C7 TDI opties

    Leuke zoektocht en goede keuze, maar ik ben bevooroordeeld Ik heb er net meer dan 400.000km in A6 modelgeneratie 'C7 / 4G' opzitten. Drie jaar in Avant 2/2013, pré-facelift en drie jaar in Limousine 12/2015, facelift.

    Xenon is zo ongeveer standaard. Mooi extra zou LED zijn maar daarvan is in de door jou genoemde bouwjaren niet heel veel verkocht.

    MMI plus!!! Basis heeft veel minder functies, veel kleiner scherm en meer 'eighties-look' nog.

    Panoramadak, tja, een heerlijke optie maar eigen voorkeur of het al dan niet must-have is.

    Climatronic: de 3-zone airco met digitale display ziet er beter uit. Functionaliteit in dagelijks gebruik is niet veel verschil; persoonlijk geloof ik niet erg in aparte temperatuurregeling voor achterin. Restwarmte-functie van de 'comfort 3-zone climatronic' is wel handig als je in de winter kort ergens parkeert. Mijn mening: functioneel kun je prima zonder, voor de looks wil je het wel hebben.

    2.0TDI of 3.0TDI: naast cilinders, onderhoudskosten, verbruik en alles wat je zelf al noemt, kom je ook al snel bij verschil tussen voorwielaandrijving en multitronic versus quattro en tiptronic. De multitronic is kwetsbaar voor hoe de eerste eigenaar 'm heeft behandeld. Tiptronic is 'monkey proof'. In combinatie met een trekhaak zou ik eerder voor een tiptronic quattro gaan; een multitronic liever zonder trekhaak kopen... dan weet je in ieder geval dat de bak niet als trekkar is mishandeld.

    Aan te raden opties Een Pro Line S is een veel verkochte uitvoering in NL. Dan heb je meteen heel veel wat de A6 mooi en fijn maakt: S line sportpakket met mooi interieur en betere looks, parkeersensoren, navi etc. In de basis heb je niet meer nodig dan.
    Verder dan nog adaptive cruise control, luchtvering, dubbel glas, standkachel, ... er is zoveel lekkers te krijgen op een A6. Ik had (en heb) het allemaal en zou niet zonder willen. Maar zo dik uitgeruste A6'en zijn zeldzaam in NL, hier wordt toch meestal een businesspakketje en wat kleins gekozen uit de optielijst.

    Veel plezier met zoeken, wikken en wegen

    PS: in het showroom-deel kun je de topics van mijn A6'en vast wel vinden (inclusief huidige nieuwe type), de twee 4G's bieden wellicht wat inspiratie.
    8 ringen, 2 vleugels | 22 cilinders | 1.310pk | 1.700Nm in Dagelijks: A8 (D5/4N) Limousine 60 TFSI-e, Ultrablauw (03/2022) - Mrs.: A3 (8V) Sportback e-tron, Daytonagrau (12/2017) - Hobby: 🧡 Orange Flame (04/2022)

  4. #4

    Standaard Re: Aankoopadvies Audi A6 C7 TDI opties

    Kleine fix: S-tronic, geen tiptronic op de normale 3.0tdi.

  5. #5
    AudiBlackPanther's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2010
    Leeftijd
    42
    Posts
    4.148
    Kudos
    22
    Auto
    Audi R8
    Land
    Land

    Standaard Re: Aankoopadvies Audi A6 C7 TDI opties

    Ik zou zeker voor MMI Plus en dual zone climat gaan. Ik snap überhaupt niet dat Audi die simpele kachel met 3 knoppen durft te leveren.

    Verder zou ik de multitronic niks laten liggen en kijken naar een S-tronic met quattro.

    Persoonlijk vind ik dat bij een A6 er gewoon een 6 Cylinder minimaal in houd. Past echt bij het karakter van de auto.
    Audi RS e-tron GT (646pk/830nm) Daily Driver | Audi R8 4S 5.2 v10 Plus (650pk/600nm RON102) PlayToy |
    VAGcoding.NL / .BE (codings, updates, verlagingen & retrofits)



  6. #6

    Standaard Re: Aankoopadvies Audi A6 C7 TDI opties

    Top, bedankt voor jullie reacties.
    Ik had eerst de digitale climate control hoger op mijn lijst staan dan mmi plus, maar die wissel ik bij dezen om.
    Waarschijnlijk ga ik de auto importeren net zoals ik bij mijn vorige 2 BMW’s heb gedaan. (1 Italië en 1 uit Duitsland)

    Ik was eigenlijk niet van plan een Quattro te kopen vanwege het nog hogere gewicht/verbruik enz.
    Een a6 is alweer een stap hoger dan mijn 3-serie. (Eerst had ik 1 serie)
    We hebben ook nog een megane station diesel, dus eigenlijk zou een A3/1-serie verstandiger zijn, maar ja, een a6 is zo mooi, en kost maar 2 tientjes ofzo extra aan mrb ten opzichte van mijn huidige 3-serie.
    (Kijk, dit valt nog redelijk goed te praten voor mijzelf een Quattro gaat net iets te ver) misschien als volgende auto, na deze a6...

    Van Ketelapper begrijp ik dat de anologe climate control wel gewoon werkt als een climate control, dus dat je niet zoals vroeger constant aan alle knoppen moet zitten om het een beetje lekker te houden. (Ventilator, temperatuur, luchtstroom)


    Van black Panther begrijp ik dat dit anologe systeem toch niet echt lekker werkt?
    Als ik de keus heb, ga ik uiteraard voor de digitale versie, maar het is prettig om wat meer mogelijkheden te hebben qua auto’s die de rest van de opties wel hebben.
    Ik heb volgens mij wel ergens gelezen dat inbouw van geventileerde stoelen alleen goed werkt icm met een digitale climate control, ivm andere module. Maar dit was op een Amerikaans forum, dus hoeft niet perse waarheid te zijn.
    Toch wel weer een +1 voor digitale climate.

    Een mmi plus, herken ik die aan het touch pad? Ik zie dat sommige a6en een touch pad naast de pook hebben met nummers. Met 2 wit/zilveren streepjes hiertussen is mmi basis, en een zwarte touchpad (soms met nummers) is mmi plus?

    Verder ziet de tellerunit er anders uit, maar dit is niet op alle AutoScout24/mobile foto’s te zien. Het touch pad is eigenlijk altijd wel op een foto te zien.
    Grootte van het scherm vind ik nog lastig in te schatten op de foto’s.

  7. #7

    Standaard Re: Aankoopadvies Audi A6 C7 TDI opties

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door delangem Bekijk Berichten
    Waarschijnlijk ga ik de auto importeren net zoals ik bij mijn vorige 2 BMW’s heb gedaan. (1 Italië en 1 uit Duitsland)
    Goede keus, ik heb zelf ook al aardig wat Duitse auto's bij de oosterburen opgehaald. Wel veel het aanbod in de gaten houden en er snel bij zijn. Deze modellen gaan als warme broodjes, ook naar dealers en andere Nederlandse bedrijven die een graantje mee willen pikken in het importfeest! En hoewel dealer-onderhouden wellicht niet gelijk is aan FANTASTISCH onderhouden, betekent het wel dat het Duitse verleden geregistreerd is in Audi's computersysteem. Dan kun je dus het Duitse verleden altijd nog nagaan en kan daar nooit discussie over zijn, ook niet als jij 'm in NL weer wilt verkopen.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door delangem Bekijk Berichten
    Ik was eigenlijk niet van plan een Quattro te kopen vanwege het nog hogere gewicht/verbruik enz. Een a6 is alweer een stap hoger dan mijn 3-serie. (Eerst had ik 1 serie)
    We hebben ook nog een megane station diesel, dus eigenlijk zou een A3/1-serie verstandiger zijn, maar ja, een a6 is zo mooi, en kost maar 2 tientjes ofzo extra aan mrb ten opzichte van mijn huidige 3-serie. (Kijk, dit valt nog redelijk goed te praten voor mijzelf een Quattro gaat net iets te ver) misschien als volgende auto, na deze a6...
    Begrijpelijk, maar een v6 met Quattro is toch echt wel heerlijk hoor! Kleinere motoren in een C7 zijn niet altijd heel zuinig, het is nou eenmaal een wat grotere auto. Als zo'n 204pk of 245pk 3.0TDI of zelfs de nieuwere (2014+) 218pk of 272pk 3.0TDI met Quattro tot de mogelijkheden behoort DOEN! Maar ik snap je overweging aangaande de distributie ook, dat kost je aardig wat geld om te vervangen bij een 3.0TDI kettingenfestijn. Misschien kun je nog naar de 2014+ 150pk of 190pk 2.0TDI's kijken, die zijn zuiniger, EURO6, met S-tronic en van de nieuwere EA288 motorgeneratie. Dit overzicht geeft je wat inzicht wat betreft de motorisering: https://de.wikipedia.org/wiki/Audi_A6_C7#Dieselmotoren

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door delangem Bekijk Berichten
    Van Ketelapper begrijp ik dat de anologe climate control wel gewoon werkt als een climate control, dus dat je niet zoals vroeger constant aan alle knoppen moet zitten om het een beetje lekker te houden. (Ventilator, temperatuur, luchtstroom). Van black Panther begrijp ik dat dit anologe systeem toch niet echt lekker werkt? Als ik de keus heb, ga ik uiteraard voor de digitale versie, maar het is prettig om wat meer mogelijkheden te hebben qua auto’s die de rest van de opties wel hebben. Ik heb volgens mij wel ergens gelezen dat inbouw van geventileerde stoelen alleen goed werkt icm met een digitale climate control, ivm andere module. Maar dit was op een Amerikaans forum, dus hoeft niet perse waarheid te zijn. Toch wel weer een +1 voor digitale climate.
    Het werkt allebei wel, maar het zijn wel echt andere systemen. De 4 zone airco is geavanceerder. Voor wat betreft noodzaak mbt je geventileerde stoelen, dat weet ik niet. Retrofitten van die stoelen zou sowieso wel eens erg duur kunnen zijn, relatief weinig C7's hebben die optie. Kijk hier https://www.businessmobility.nl/prij.../audi/audi-a6/ nog eens in de Q1 2014 prijslijst om een indruk te krijgen van de grote hoeveelheid opties.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door delangem Bekijk Berichten
    Een mmi plus, herken ik die aan het touch pad? Ik zie dat sommige a6en een touch pad naast de pook hebben met nummers. Met 2 wit/zilveren streepjes hiertussen is mmi basis, en een zwarte touchpad (soms met nummers) is mmi plus? Verder ziet de tellerunit er anders uit, maar dit is niet op alle AutoScout24/mobile foto’s te zien. Het touch pad is eigenlijk altijd wel op een foto te zien. Grootte van het scherm vind ik nog lastig in te schatten op de foto’s.
    Hij moet dan echt MMI Navigatie Plus als optie hebben. Ja dat touchpadje laat afhankelijk van de modus nummertjes zien (radio-voorkeurzenders bijv.) of is een leeg touchpadje (voor letterinvoer in de navigatie bijv.). Let er bij de 2012 auto's op dat er nog enkele vroege modellen zijn zonder SIM en dus online ondersteuning in de MMI 3g navigatie plus, de SIM kaart invoer zit normaal gesproken naast de SD kaart invoer in de MMI module. MMI-firmware en navigatiekaarten kunnen nog wel eens achter lopen, maar hier op het forum zijn wel mensen die je daarmee kunnen helpen zoals Rainesh.


    Ik las dat je een trekhaak wilde. Als je filtert op met trekhaak vallen er heel veel af terwijl het relatief eenvoudig is zo'n trekhaak te plaatsen op deze auto's. Hoeft ook niet duur te zijn. Een originele zwenkhaak met ontgrendeling zoals origineel kan ook gewoon achteraf geplaatst worden.
    Laatst gewijzigd door Nenna; 09-03-19 om 19:58.

  8. Ad
  9. #8
    HD1's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2008
    Leeftijd
    64
    Posts
    20.524
    Kudos
    285
    Auto
    Audi S4
    Land
    Land

    Standaard Re: Aankoopadvies Audi A6 C7 TDI opties

    Deze heeft zo'n beetje alles wat je zou willen. Super fijne en goed onderhouden A6.
    https://www.autoscout24.nl/aanbod/-0...QOBVDt43UcTEG8
    A6 Avant 3.0 TDI 4F Austerngrau, A6 Avant 3.0 TDI BiT 4G Dakota S4 ​Avant B9 Tangorood.

  10. #9

    Standaard Aankoopadvies Audi A6 C7 TDI opties

    Thanks voor al je info, Razor! Heb ik zeker wat aan.

    Hele mooie auto HD1, maar ik zoek er 1 met iets hogere km-stand en lagere prijs.
    Ik rij zo’n 50 a 60k km per jaar. Dan wordt zo’n auto wel erg snel minder waard.
    Over 3 jaar zal de auto weer ingeruild worden voor een andere, dan moet ik ook nog iets te wensen over houden natuurlijk
    Misschien tegen die tijd het facelift model of een Quattro.

    Het gaat er mij nu vooral om dat het een a6 en automaat is, dan ga ik er al ontzettend veel op vooruit ten opzichte van mijn huidige e91.
    Natuurlijk wel met xenon en nog wat onmisbare opties Maar dat heb ik nu ook in de Bmw zitten.
    Verder wil ik natuurlijk nu geen domme keuzes maken door een goedkopere te nemen die belangrijke opties mist, waar ik later spijt van ga krijgen.
    Zoals bijvoorbeeld mmi+. Daar had ik zelf echt niet aan gedacht, maar dankzij dit forum heeft deze optie nu wel prioriteit.
    Laatst gewijzigd door delangem; 10-03-19 om 15:45.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •