Resultaten 1 tot 12 van de 12

Onderwerp: Oppassen bij configureren van A3 en Q2

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2019
    Posts
    17
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q2

    Standaard Oppassen bij configureren van A3 en Q2

    In september 2018 wensten wij over te gaan tot de aankoop van een nieuwe wagen. Veiligheid en comfort waren zeer belangrijk bij deze aankoop. De aanwezigheid van een dodehoeksensor op de buitenspiegels was daarom ook een kenmerk dat zeker op onze nieuwe wagen moest zitten.
    Wij hebben uiteindelijk gekozen voor een Audi Q2. Omdat veiligheid voor ons belangrijk is hebben wij direct gekozen voor de optie Assistentiepakket, waarin de verschillende hulpmiddelen zoals afstandssensoren, rijstrookassistent en file assistent mee inzitten. Volgens wat wij te zien kregen in de webconfigurator zou de dodehoeksensor (Audi Side Assist) ook in dit pakket zitten. In de garage werden ons 3D beelden getoond van ons toekomstige voertuig waar de sensoren duidelijk te zien zijn. Aangezien de verkoper de lijst met opties 2 keer met ons heeft overlopen en de dodehoeksensor niet ter sprake kwam dachten wij dat alles in orde was.
    Maar bij uitlevering van het voertuig is er geen dodehoeksensor aanwezig.
    De configurator bevat meerdere bugs betreffende deze optie waardoor wij deze optie niet hebben besteld. De verkoper laat de beelden op een groot scherm in de garage zien om het gewenste en door hem geconfigureerde voertuig te tonen, dus de klant vertrouwt de beelden die getoond worden want de beelden worden geleverd door een “expert” die er alles over weet.

    We zijn nu 3.5 maand later en ondanks verschillende meldingen naar Audi (mails naar Audi Duitsland, Audi België en de garage) heeft Audi het probleem, zowel voor A3 als voor Q2, nog steeds niet verholpen in de Belgische webconfigurator zodat nieuwe klanten zich nog steeds kunnen vergissen. In de Nederlandse configurator is de situatie ondertussen in orde.
    Waarom kan Audi geen degelijke tools aan zijn klanten en verkopers ter beschikking stellen waarmee de gewenste wagen kan worden samengesteld?

  2. #2
    Skyline737's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2010
    Posts
    2.047
    Kudos
    87
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Oppassen bij configureren van A3 en Q2

    Ik zeg het al jaren, configurators zitten vol met fouten. Bij alle merken overigens. Ik stel daarom nooit een auto samen op basis van de online configurator van welk merk dan ook, maar altijd aan de hand van de meest recente prijslijst. De prijslijst geeft altijd veel gedetailleerde informatie over wat er wel in bepaalde pakketten zit en wat niet.
    Laatst gewijzigd door Skyline737; 16-04-19 om 18:34.
    A4 B9 Facelift Limousine (2020) Launch Edition Sport 2.0TFSI S-tronic
    A4 B9 Limousine (2015) Sport Proline S 2.0TDI S-tronic
    A4 Avant B8 (2011) 1.8TFSI Proline S Plus

  3. #3
    Skyline737's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2010
    Posts
    2.047
    Kudos
    87
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Oppassen bij configureren van A3 en Q2

    Uit de huidige prijslijst van de Q2, duidelijk toch?

    Schermafbeelding 2019-04-16 om 18.31.50.jpg
    A4 B9 Facelift Limousine (2020) Launch Edition Sport 2.0TFSI S-tronic
    A4 B9 Limousine (2015) Sport Proline S 2.0TDI S-tronic
    A4 Avant B8 (2011) 1.8TFSI Proline S Plus

  4. #4
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Oppassen bij configureren van A3 en Q2

    Nederland vs België, uitrusting loopt niet synchroon.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  5. #5

    Standaard Re: Oppassen bij configureren van A3 en Q2

    Ik zie sowieso geen side assist in de spiegels op het plaatje als ik bij de Q2 assistentiepakket selecteer in de Belgische configurator. De informatie bij de info-knop achter de optie in de configurator klopt ook. Alleen op een of andere manier denkt de configurator dat side assist al in assistentiepakket zit, als je side assist aanklikt verdwijnt je assistentiepakket weer..


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2019
    Posts
    17
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q2

    Standaard Re: Oppassen bij configureren van A3 en Q2

    Dat klopt voor de 2D beelden, maar voor de 3D beelden (ook wel 360 graden beelden genoemd op de Audi website) niet. Deze 3D beelden worden in de garage op een groot scherm getoond door de verkoper met de woorden "zo gaat uw toekomstige wagen eruit zien". De getoonde configuratie werd gemaakt door de verkoper met zijn configurator die verschillend is t.o.v. van de configuratoren die aan de klanten worden aangeboden. Je kan de 3D beelden echter ook oproepen in de configurator voor klanten.
    In de webconfigurator staat er inderdaad niks over Side Assist in de beschrijving van het assistentiepakket, maar de rode driehoekjes die bij het kiezen van het assistiepakket automatisch worden gezet zorgen ook voor verwarring omdat zowel inbegrepen opties in het pakket zoals Lane Assist worden aangeduid, maar ook niet inbegrepen opties zoals Side Assist.

    De aparte configuratoren voor kopers en verkopers maken het er ook niet eenvoudiger op. Je zoekt thuis alles uit tot je je droomwagen hebt geconfigureerd. Je kent de configurator ondertussen bijna van buiten. En dan ga je naar de dealer. De verkoper opent zijn configurator en daar staat alles in een andere volgorde en daar kan je zelf niet gaan kiezen maar moet je antwoorden op de vragen van de verkoper die de gewenste opties dan aanvinkt. Uiteindelijk kom je tot een configuratie en als deze dan helemaal gelijkt op wat je zelf thuis had gefabriceerd ben je tevreden. En als er dan opties worden getoond door de dealer op de 3D foto's van het geconfigureerde voertuig worden er geen verdere vragen meer gesteld want het bevestigt alleen maar wat je verkeerdelijk dacht.

    Tot voor enkele weken stonden in de configurator voor Nederland dezelfde fouten als deze voor België, maar in Nederland hebben ze ondertussen hun huiswerk gedaan. Ondertussen hebben ze in Nederland een assistentiepakket met en zonder Audi Side Assist.
    Laatst gewijzigd door snoopybelgium; 17-04-19 om 14:56.

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2019
    Posts
    17
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q2

    Standaard Re: Oppassen bij configureren van A3 en Q2

    Ik zeg het al jaren, configurators zitten vol met fouten. Bij alle merken overigens. Ik stel daarom nooit een auto samen op basis van de online configurator van welk merk dan ook, maar altijd aan de hand van de meest recente prijslijst. De prijslijst geeft altijd veel gedetailleerde informatie over wat er wel in bepaalde pakketten zit en wat niet.

    Dat is helemaal juist! Dat heb ik nu geleerd.
    Maar bestaat er voor Audi nog een aparte PDF prijslijst met opties? Bij Mercedes kan je die nog vinden en die is heel wat duidelijker dan de online versie. Maar bij Audi heb ik zoiets niet gevonden, enkel een webconfigurator en een app.
    Laatst gewijzigd door snoopybelgium; 17-04-19 om 07:43.

  8. Ad
  9. #8

    Standaard Re: Oppassen bij configureren van A3 en Q2

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door snoopybelgium Bekijk Berichten
    Maar bestaat er voor Audi nog een aparte PDF prijslijst met opties? Bij Mercedes kan je die nog vinden en die is heel wat duidelijker dan de online versie. Maar bij Audi heb ik zoiets niet gevonden, enkel een webconfigurator en een app.
    In NL en DE in ieder geval wel. Geen idee wat ze hier met catalogus bedoelen maar ik kom er niet verder: https://www.nl.audi.be/be/web/nl/mod...alogue-sb.html

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2019
    Posts
    17
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q2

    Standaard Re: Oppassen bij configureren van A3 en Q2

    Inderdaad, bedankt. Op de Nederlandse site een duidelijke PDF prijslijst met alle opties, op de Belgische site geen prijslijst.
    De catalogus is volgens mij de Q2 brochure. Maar ik heb geprobeerd deze eens af te halen door een naam en mailadres in te vullen. Maar helaas: fout opgetreden!

    Op de Belgische markt wordt de klant aan zijn lot overgelaten. Geen aparte prijslijst, configuratoren vol met fouten en verkopers die het ook niet meer weten, en een fabrikant en een invoerder die er zich niks van aantrekken.

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2019
    Posts
    17
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q2

    Standaard Re: Oppassen bij configureren van A3 en Q2

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Raz0r Bekijk Berichten
    In NL en DE in ieder geval wel. Geen idee wat ze hier met catalogus bedoelen maar ik kom er niet verder: https://www.nl.audi.be/be/web/nl/mod...alogue-sb.html
    De catalogus is inderdaad de brochure en niet de prijslijst. Op een hoger niveau in de website kan je dit ook opvragen en daar werkt het wel. De PDF is het boekje met mooie foto's dat je ook bij de dealer kan ontvangen.
    Laatst gewijzigd door snoopybelgium; 17-04-19 om 14:58.

  12. #11

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2019
    Posts
    17
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q2

    Standaard Re: Oppassen bij configureren van A3 en Q2

    De Nederlandse prijslijst klopt volgens mij ook niet:

    - Audi Side assist: 613 euro
    - Audi Lane assist: 694 euro

    het assistentiepakket bevat reeds Lane assist, Side assist is NIET inbegrepen.

    En dan komt het:

    Audi side assist incl. active lane assist € 1.307
    Opm.: alleen te bestellen i.c.m. Assistentiepakket of Audi adaptive cruise control inclusief Audi pre sense front

    1307 Eur is inderdaad de optelsom van de twee opties. Maar dan betaal je de Lane Assist wel twee keer! Dus die opmerking staat daar volgens mij volledig verkeerd. "I.c.m." staat toch voor 'in combinatie met'?

    En wat nog erger is! Ze hebben in de Nederlandse configurator ook dezelfde fouten als op de Belgische site staan wanneer je voor een 6-bak kiest. Dus ook hier een rode driehoek bij side assist net zoals bij lane assist wanneer het assistentiepakket wordt gekozen en 3D foto's met de sensoren van Side assist terwijl deze optie niet aanwezig is. Bij een S-tronic is het wel in orde.
    Dus mijn vroegere bericht dat het in Nederland allemaal in orde is klopt niet. Zelfs op de Duitse Audi website hetzelfde verhaal!
    Laatst gewijzigd door snoopybelgium; 17-04-19 om 14:53.

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2019
    Posts
    17
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q2

    Standaard Re: Oppassen bij configureren van A3 en Q2

    Na 4 maanden melding aan Audi van dit probleem via alle mogelijke kanalen (mails naar dealer, gesprek met verkoper, mails naar customer care België en Duitsland, mail naar toplui Sales en Marketing, telefonisch contact met online verkoopsadvies in Duitsland, heeft Audi nog steeds niet de moeite gedaan om deze fout weg te nemen.

    Dus de 3D beelden bij keuze van het assistentiepakket tonen nog steeds verkeerdelijk de Audi Side assist sensoren bij de Q2 op de websites voor NL, BE, FR en DE! Ook de onduidelijke plaatsing van de rode driehoekjes in de webconfigurator werd nog steeds niet gewijzigd.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •