Resultaten 1 tot 9 van de 9

Onderwerp: Oppassen bij aankoop van GPS

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2019
    Posts
    17
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q2

    Standaard Oppassen bij aankoop van GPS

    In september hebben wij een Q2 besteld die ondertussen werd geleverd. Een belangrijke keuze was daarbij het GPS toestel. Een ingebouwd toestel van Audi is wel veel duurder dan een extern bakje maar heeft ook een aantal plusplunten omdat het volledig is geïntegreerd met de rest.
    De klant heeft de keuze tussen 2 opties:
    - een GPS met SD kaart (kost in België voor de Q2 ongeveer 1700 EUR)
    - een GPS Plus met flashgeheugen (maar liefst 3200 EUR).

    Voor andere Audi modellen moet de klant ook een dergelijke keuze maken. Het tweede systeem is zeer duur en biedt een touch screen, dus dat heeft mij nooit geïnteresseerd.

    Wegens de veelvuldige wijzigingen in het wegennet (enkelrichting straten, lussen in verkeerscentra, ...) is het voor mij belangrijk dat de kaartgegevens up to date blijven in de toekomst. De verkoper heeft mij voor aankoop wijsgemaakt dat wanneer ik de optie Audi Connect zou nemen (400 EUR voor 3 jaar) ik naast de extra diensten zoals verkeersinformatie, weerdata, ..., ook 2 keer per jaar de kaart online zou kunnen updaten. Een aparte kaartupdate kost 250 EUR, dus die 400 EUR was een goede investering.
    Diezelfde informatie kan ik ook terugvinden online:
    voor België: https://www.nl.audi.be/be/web/nl/die...navigatie.html
    voor Nederland: https://www.audi.nl/nl/web/nl/audi-c...navigatie.html

    Let op, in Nederland staat er als extra bij "alleen beschikbaar bij MMI navigatie Plus", in België dus niet. In Nederland is de informatie dus correct.

    Dus op basis daarvan ging ik er wel degelijk van uit dat de informatie van de verkoper juist was.

    Ook in de handleiding van de Q2 (zie bijlagen) staat dezelfde verkeerde informatie. Aan het begin van het hoofdstuk betreffende navigatie staat uitgelegd dat er 2 types zijn en dat al wat volgt voor de twee types van toepassing is tenzij anders wordt aangegeven. En de paragraaf betreffende de kaartupdates is wel degelijk ook van toepassing op het goedkoopste GSP systeem met SD-kaart. Dus de handleiding klopt ook niet.

    Audi Q2 handleiding navigatie 1.jpgAudi Q2 handleiding navigatie 2.jpg


    In de myAudi website was er mij opgevallen dat er geen vakje kaartupdates wordt aangeboden voor mijn wagen. Gisteren heb ik hiervoor de dealer gecontacteerd en nu blijkt dat ik hier geen recht op heb, want kaartupdates zijn enkel voor het GPS Plus systeem! De handleiding is niet juist heeft hij toegegeven (vertaalfouten uit het Duits, weet je wel...) maar ook in de Duitse handleiding staat dezelfde foute informatie.

    Dus Audi heeft mij een tweede keer bedrogen (de eerste keer bij de Audi Side assist optie in het assistentiepakket waarover ik hier eerder al heb bericht).

    Bij VW zijn dergelijke updates steeds inbegrepen in de aankoop van de GPS en wel tot 5 jaar na productie-einde van het toestel. Voor een VW T-ROC kost zo'n GPS een 1200 EUR, en dan heb je wel een touch screen en dus ook kaartupdates. Voor Skoda's zouden kaartupdates ook altijd mee inbegrepen zijn.

    Is er iemand die zoiets kan begrijpen? Denken de mensen van Audi dat Audi kopers later zich nog eens zullen laten beetnemen? Op lange termijn gaat men het merk op die manier kapot maken.

    Groeten,

    Snoopy Belgium
    Laatst gewijzigd door snoopybelgium; 07-05-19 om 14:58.

  2. #2

    Standaard Re: Oppassen bij aankoop van GPS

    Erg slecht inderdaad. Dan lijkt de Duitse prijslijst nog de enige informatiebron te zijn waar je correcte info leest..

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2019
    Posts
    17
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q2

    Standaard Re: Oppassen bij aankoop van GPS

    Inderdaad.
    Ook op de Duitse Audi website staat het verkeerd.
    Men heeft daar een specifieke Audi Connect webpagina voor ieder model. Voor de Q2: https://www.audi.de/de/brand/de/kund...te-online.html

    Dus wat heeft men volgens die webpagina nodig voor kaartupdates:
    - Option Audi connect Navigation und Infotainment
    - A3, A4, A5, A7, A8, Q2, Q5, Q7: Integrierte SIM-Karte im Fahrzeug
    - A1, A6, Q3, TT, R8: Steck-SIM mit Datenpaketen oder Daten-Flatrate über einen Drittanbieter. SIM Karte ist nicht im Fahrzeug integriert
    - Account bei myAudi und Pairing mit Fahrzeug

    Wanneer men in de configurator de optie Audi connect Navigation und Infotainment kiest wordt de goedkope GPS zelfs automatisch toegevoegd!

    Maar als je dan de Audi prijslijst bekijkt (https://www.audi.de/dam/nemo/models/...ten/q2_sq2.pdf) krijg je een heel ander verhaal.

    De kaartupdates staan daar niet meer bij het Audi Connect abonnement, maar enkel bij het dure GPS Plus.

    Dat is de mensen echt besodemieteren! Ook voor andere modellen, zoals de A3, zal dit gelden!

  4. #4

    Standaard Re: Oppassen bij aankoop van GPS

    Ik denk niet dat dit opzettelijk gedaan wordt, maar dat maakt het natuurlijk niet minder kwalijk. Ga je nog actie ondernemen richting je dealer? Het lijkt mij niet dat hij zich kan verschuilen achter de disclaimer..

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2019
    Posts
    17
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q2

    Standaard Re: Oppassen bij aankoop van GPS

    Ik denk dat de mensen die voor Audi België, Nederland en Duitsland werken niet achterlijk zijn. Volgens mij is alles wat daar staat goed uitgedokterd. Dat is nu éénmaal de manier waarop grote bedrijven tegenwoordig zaken doen. Wanneer we eens terugdenken aan hoe ze gesjoemeld hebben met de uitstoot van de wagens terwijl iedere autojournalist en autotechneut wist dat de cijfers niet konden kloppen...
    Vroeger stonden aan het hoofd van autobedrijven technische mensen die het bedrijf runden op de lange termijn. Tegenwoordig zijn dat marketingsmensen en advocaten die enkel op korte termijn denken om de winst zo hoog mogelijk te duwen. Een goed bedrijfsimago kan hen worst wezen.

    Wat de dealer betreft: ik kan nog eens proberen, maar hij heeft mij al gemaild dat wat mijn bestelbon betreft alles in orde is want daar staat inderdaad niets over de kaartupdates. Dus daar gaat Audi zich juridisch achter schuilhouden vrees ik. Maar ik kan hiervan altijd een klacht hierover indienen bij de economische inspectie i.v.m. bedrieglijke handelspraktijken en misleiding van de consument.

    Maar er is misschien nog een derde punt waar ik ben bedrogen, maar het is nog afwachten hoe de dealer daarop gaat reageren. Ik hou het nu nog even geheim over wat het precies gaat.
    Maar deze keer staat het wel op bestelbon, staat het ook in de handleiding maar kan ik het nergens vinden op de myAudi website. De dealer heeft gisteren die vraag ontweken en vandaag heb ik nog geen antwoord van hem ontvangen.
    Indien ze mij de dienst waarover het gaat niet aanbieden hebben ze wel een juridisch probleem want het staat wel degelijk op de bestelbon.

    Snoopy
    Laatst gewijzigd door snoopybelgium; 07-05-19 om 15:37.


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2012
    Leeftijd
    42
    Posts
    166
    Kudos
    9
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Oppassen bij aankoop van GPS

    Sowieso is de kennis van de dealers best wel laag als het over allerlei opties gaat (heb ik zelf tijdens mijn recente bestelling meermaals gemerkt) en de complexiteit en gebrekkige logica van de configurator helpen hier niet bij.
    En dan nog alle verschillen tussen de landen qua opties die Audi aanbiedt...
    VW Golf V --> VW Golf VI --> Audi A4 2011 --> Volvo V50 --> BMW 3 --> Audi A5 SB 2012 --> Audi A5 SB 2015 --> Audi A4 Avant 2012 --> Audi A6 Sedan 2019

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2019
    Posts
    17
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q2

    Standaard Re: Oppassen bij aankoop van GPS

    Ja, daar heeft u gelijk in. Maar dat is geen excuus. Waarom moet Audi het allemaal zo ingewikkeld maken? Volgens mij doen ze het erom met de slogon 'if you can't beat the customer, confuse him'.
    Door het zo ingewikkeld te maken kunnen ze spelletjes spelen met de klant om geld uit de zakken te halen. En dat verklaart ook waarom die configurator zo gebrekkig is. De foute 3D-beelden bij keuze van het assistentiepakket staan na 4 maanden melding bij Audi via alle mogelijke kanalen nog steeds online in de configurator voor NL, DE en BE. Dit bewijst dat Audi geen enkele interesse heeft om juiste informatie te geven aan de klant.

    Wat GPS betreft is de situatie heel eenvoudig:
    -> bij GPS plus: kaartupdates inbegrepen
    -> bij GPS: enkel een kaartupdate na betalen van woekerprijzen.

    Mijn verkoper, die al 15 jaar in een Audi garage werkt, zal deze eenvoudige regel ook wel gekend hebben, volgens mij.
    Het zou wel eens goed kunnen zijn dat verkopers een premie krijgen voor elk verkocht Audi Connect abonnement. En dan is de uitspraak 'met Audi Connect zijn uw kaarten up to date' door de verkoper een zeer belangrijk argument op klanten over de streep te trekken. En voor die klant zich gaat bezighouden met kaartupdates op zijn splinternieuwe wagen zijn we misschien al minstens een jaartje verder en liggen die verkoopspraatjes al ver weg in het verleden en het geheugen. Ik ben daar al na 3 maanden na aankoop bij toeval op uitgekomen.

    En woekerprijzen: 250 EUR voor 1 kaartupdate terwijl deze bij alle Skoda's, SEAT's en VW's gratis zijn (2 updates elk jaar tot 5 jaar na laatste productiedatum van GPS model) terwijl je voor een Audi en AUDI-GPS zo al veel meer moet betalen dan een Skoda, SEAT of VW (allemaal merken uit de VW groep). De kaarten zijn wel bij alle merken identiek. Dat is echt de omgekeerde wereld!

    Wanneer je een losse GPS koopt, bijv. een Garmin, zijn levenslange kaartupdates (4 keer per jaar), bij Garmin ook van Here, steeds inbegrepen, ook op het goedkoopste toestel van 125 EUR. Dus dan kan je wel uitrekenen welke woekerwinsten Audi haalt op die kaartupdates.

    Als ik dit allemaal op voorhand had geweten zou er nooit een (fr)Audi in mijn garage hebben gestaan!
    Laatst gewijzigd door snoopybelgium; 10-05-19 om 11:42.

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2012
    Leeftijd
    42
    Posts
    166
    Kudos
    9
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Oppassen bij aankoop van GPS

    Inderdaad zeker geen excuus, integendeel. Dat is nodeloze complexiteit en verwarring die Audi zichzelf oplegt.

    En die kaartupdates zijn inderdaad verschrikkelijk duur voor iets dat enkel een softwarematige druk op de knop is en bij andere merken uit dezelfde groep gratis is. Als Audi rijder draag je zo buitensporig veel meer bij in de ontwikkelings- en updatekosten die Audi daarvoor maakt.
    VW Golf V --> VW Golf VI --> Audi A4 2011 --> Volvo V50 --> BMW 3 --> Audi A5 SB 2012 --> Audi A5 SB 2015 --> Audi A4 Avant 2012 --> Audi A6 Sedan 2019

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2019
    Posts
    17
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q2

    Standaard Re: Oppassen bij aankoop van GPS

    Voor mij zijn de Audi website en ook de configurator het uithangschild van het merk. Net zoals wanneer je een winkel in een winkelstraat binnenstapt en de etalage en de winkelregalen liggen er rommelig bij, de prijzen kloppen niet of ontbreken: dat is een winkel waar men niet graag zijn inkopen gaat doen en weinig vertrouwen in kan hebben. Hoe gaan de zaken erbij liggen die de klant normaal niet te zien krijgt in een dergelijke winkel? Dat zal waarschijnlijker nog minder in orde zijn. Ik houd mijn hart vast wanneer mijn nieuwe Audi een technisch probleem heeft en ik een beroep moet doen op de garantie. Van een Duits premiummerk verwacht ik iets totaal anders.

    Ik heb gelezen dat Audi op de Geneve Autobeurs van afgelopen maart heeft verkondigd dat ze in de toekomst online willen gaan verkopen. (https://twinklemagazine.nl/2019/03/a...koop/index.xml)
    Ook andere constructeurs zijn hiermee mee bezig zoals Tesla. Audi zou hiermee al dit jaar willen starten. De dealers zullen wel heel blij zijn met dit nieuws...
    Dan zal Audi wel eerst iets aan zijn websites moeten gaan doen want anders gaan er nog heel veel ongelukkige klanten bijkomen...
    Laatst gewijzigd door snoopybelgium; 10-05-19 om 16:01.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •