Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 29

Onderwerp: Audi 80 B3

  1. #1

    Standaard Audi 80 B3

    Ik ben al een tijdje aan het kijken voor een Audi 80 B3 en zit toch eigenlijk met wat vragen. Dus ik heb besloten om als toeschouwer van dit forum toch maar te veranderen in een lid

    Motoren:
    Ik heb her en der gelezen dat de 1.8S een goeie motorkeuze is. Kan ik het beste naar een 80 met deze motor zoeken of wat raden jullie aan?
    En hebben jullie een inschatting qua benzine verbruik tussen de verschillende motoren? Ik heb zeker geen zware voet, heb nu een Golf 1, 1.5 automaat (3-traps) en rij gemiddeld 1:11 (en dat is erg netjes). Ik vind het wel leuk om meer vermogen te hebben, maar het moet niet extreem meer gaan verbruiken. Ik wil bijvoorbeeld gerust een Audi 90 overwegen wanneer zo'n 5 cilinder met rustig rijden niet merkbaar veel minder zuinig is.
    Ook zag ik dat er bij "dezelfde motoren" nog steeds verschillende versies zijn. Zo kan wat ik begrepen heb de 1.8s zowel een monopoint als een multipoint zijn. Is er toevallig een overzicht met alle mogelijke versies?

    Roest/schade:
    Wat kan je doen als je een auto met (minimale) schade hebt? Want de carrosserie is verzinkt. Hoe zit het met behandelen en spuiten van dit soort schade? Wanneer je dit zelf wilt repareren, kan je dit dan gewoon met zinkspray of iets dergelijks behandelen en dan bijwerken in kleur? Of hoe gaan reparaties bij verzinkte delen?
    Of stel dat ik ooit besluit de auto te laten spuiten. Ik weet via via wel een aantal mensen die kunnen spuiten, maar dat is hobbymatig, en ik betwijfel dat ze ooit aan een verzinkte auto hebben gewerkt. Kan dit voor problemen zorgen?

    Motorswap:
    Ik ben niet van plan dit snel te doen, want volgens mij zijn de standaard motoren best prima. Maar, toch vind ik het interessant om te weten. Ik kan er niet heel makkelijk iets over vinden qua topics waarin mensen dit doen. (Of ik zoek verkeerd). Ik ben erg bekend met het swappen van motoren in de Golf 1 (bijvoorbeeld een 1.8T 20V erin). Hoe zit dit bij de Audi 80? De Golf gebruikt bijvoorbeeld een dwarsgeplaatste motor maar de 80 in lengte toch?
    Wat zijn populaire motoren om te swappen?
    Is de 1.8T een "eenvoudige" swap voor de 80? En uit welke auto zou deze motor kunnen komen? A4/A6/A8? Passat? Seat modellen?
    Welke motoren worden nog meer geswapt en zijn aan te raden?

    Ook heb ik enkele swaps gezien met de 4.2 V8. Ik ben niet van plan dit te doen want hier gaat veel werk in zitten. Wel ben ik erg benieuwd hoe dit gaat. Maar ik kan weinig (tot geen) ombouwverslagen vinden van een V8 in de 80. Weten jullie hier toevallig een (paar) verslagen van? Bij voorkeur B3 maar uiteraard zijn alle B4's ook welkom, want ik denk dat die qua motorruimte weinig verschillen?

    Quattro:
    Wat zijn punten die ik moet overwegen bij de keuze tussen wel en geen quattro. Eventueel ook met een toekomstige swap naar een andere motor in gedachte, want als ik dan quattro wil zal ik waarschijnlijk nu ook al een quattro moeten aanschaffen vanwege de tunnel?
    Ik lees dat quattro niet uit te schakelen is maar zichzelf inschakelt wanneer het nodig is, klopt dit? Betekent dit dat het verschil in verbruik bij normaal weggedrag niet heel veel meer zal zijn in vergelijking met niet-quattro? Of is deze gewoon altijd actief? Of neemt het verbruik ook bij niet-actief drastisch toe?

    Hopelijk schrik ik jullie niet te veel af met deze vele vragen

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi 80 B3

    https://www.audiforum.nl/forum/audif...t-92-98-a.html

    En lees eens wat in het 80/90-subforum.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  3. #3

    Standaard Re: Audi 80 B3

    Die heb ik beide uiteraard al bekeken maar daar vond ik niet de antwoorden op mijn vragen hierboven

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2009
    Posts
    453
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi 80 B3

    Als je voor een 2.3 kunt kiezen altijd doen. Zoveel meerwaarde en souplesse zo'n 5 cilinder naar mijn mening. Verbruik is +/- 1 op 10. De verschillen tussen de 1.8 versies zijn niet zo groot, en daarom denk ik ook niet zo relevant. Belangrijkste verschil is de carburateur versie vs de injectie versies.
    De 1.9E is ook een 4 cilinder en heeft iets meer vermogen. Maar wel zeldzaamer.

    Als je dan toch voor een B4 gaat zou ik voor de 2.8 V6 quattro gaan.

    Quattro is leuk maar geen must als je onder de +/- 150 pk blijft.
    Quattro is permanente 4 wiel aandrijving. Dwars geplaatste motoren zoals de a1 en a3 zijn eigenlijk 4-motion systemen maar heten op audi "quattro". Gewicht en verbruik neemt altijd toe bij 4wd. Automaat maakt dit nog erger.
    '92 Audi 100 S4 automaat
    '07 Passat 2.0 TFSI Highline
    '98 Audi A3 1.8T (circuit gebruik)

  5. #5

    Standaard Re: Audi 80 B3

    Dankjewel. Ik wil wel een B3, geen B4. Ik noemde de B4 enkel voor voorbeelden van motor swaps gezien deze ruimte (vrijwel?) identiek is?
    Scheelt het verbruik veel tussen carb en injectie bij deze motoren?

    Als ik de Engelse Wiki erbij pak zie ik dit lijstje:
    Audi80.jpg
    Alleen jammer dat er achter de 80-serie motoren geen typenummer staat.

    Zijn alle 90-serie motoren injectie?

    Wat is een eenvoudige manier om te laten controleren welke motor er precies in zit? Kan dit m.b.v. de sticker in de kofferbak? Want niet alle auto's staan in de buurt te koop, dus als ik dan de verkoper kan laten controleren wat erin zit, dan zou dat ideaal zijn.
    Ik zie helaas ook niet vaak een 90 te koop. Heb enkel de 90 met een 2.0E te koop gezien. Het zijn vooral 80's met een 1.8 motor en een enkele 80 met een 2.0 (dus niet de 90 met 2.0).


  6. #6
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi 80 B3

    De 1.8S is een prima motor, maar ik dacht dat wel duidelijk was uit het aankoopadvies dat het niet strookt met de plannen om een motorswap uit te voeren (90 pk is 90 pk, niet geschikt voor racers), dan kun je om het eender welke versie kopen- als het nieuwe blok maar op de bak past. De 1.8S is een fijn blok en of een carburateurversie, een monopoint- of een multipointinjectie is, maakt voor het rijgedrag en het verbruik niets uit. Na 1988 waren alle 1.8Sen monopoint, multipoint zul je zelden vinden.
    Bij motorswaps zul je voornamelijk tegen zaken omtrent de elektronica en de kabelboom op lopen. Het blok ligt inderdaad in de lengterichting, voor geschikte blokken kun je het beste kijken op youtube. Daar zijn lui te vinden die het laatste beetje power uit een 80 willen halen, hier is daarover niet zoveel te vinden. De vijfcilinder naar vijfcilinder turbo-route is de meest logische en is het meest uitgevoerd.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  7. #7

    Standaard Re: Audi 80 B3

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom Bekijk Berichten
    De 1.8S is een prima motor, maar ik dacht dat wel duidelijk was uit het aankoopadvies dat het niet strookt met de plannen om een motorswap uit te voeren (90 pk is 90 pk, niet geschikt voor racers), dan kun je om het eender welke versie kopen- als het nieuwe blok maar op de bak past.
    sorry ik begrijp niet echt wat je hier zegt, wat bedoel je?

    De 1.8S is een fijn blok en of een carburateurversie, een monopoint- of een multipointinjectie is, maakt voor het rijgedrag en het verbruik niets uit. Na 1988 waren alle 1.8Sen monopoint, multipoint zul je zelden vinden.
    ik ging er altijd vanuit dat injectie een ((heel) stuk) zuiniger waren. Zitten er verder geen voordelen aan injectie (of aan carbs)?
    Bij motorswaps zul je voornamelijk tegen zaken omtrent de elektronica en de kabelboom op lopen. Het blok ligt inderdaad in de lengterichting, voor geschikte blokken kun je het beste kijken op youtube. Daar zijn lui te vinden die het laatste beetje power uit een 80 willen halen, hier is daarover niet zoveel te vinden. De vijfcilinder naar vijfcilinder turbo-route is de meest logische en is het meest uitgevoerd.
    elektronica en kabelboom maak ik mij niet zoveel zorgen om. Het gaat vooral om het fysieke inbouwen qua ruimte, steunen en eventueel slijpen. En bepaalde onderdelen die bijvoorbeeld vervangen moeten worden voor alternatieven omdat het nieuwe motorblok in de weg zit.
    Past de 1.8T 20V bijvoorbeeld op de huidige steunen van een originele 1.8(S)?

    Motorswap is overigens iets wat voorlopig nog lang niet op de planning staat. Meer gewoon toekomst potentie.

  8. Ad
  9. #8
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi 80 B3

    Ik snap niets over vragen omtrent verbruik samen met motorswaps. Dat is direct met elkaar in tegenspraak. Je koopt een auto om normaal/zuinig mee te rijden of om mee te racen, en bij het laatste is verbruik niet van belang. Als je er toch op termijn een ander blok in wilt hangen, waarom maak je je dan druk om wat er nu inligt? Dan wordt het verbruik bepaald door je nieuwe motor en je gedrag.

    Advies: zoek een mooie, goed onderhouden 80 met handbak. Er zijn niet genoeg goede exemplaren over om je druk te maken om welke motor erin ligt. Er is geen meetbaar verschil in verbruik tussen de verschillende 1.8-versies, dat ligt aan je rijstijl en route. Rustig rijden op de snelweg of racen van verkeerslicht naar verkeerslicht scheelt liters.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  10. #9

    Standaard Re: Audi 80 B3

    Het verbruik nu en een swap in de toekomst heeft ook niets met elkaar te maken. Zoals ik al zei zal een swap nog lang op zich laten wachten, maar dat betekent niet dat ik het niet interessant vind om er al over te gaan lezen wat de mogelijkheden zijn. Dus daarom is het wel van belang welke motor er nu in ligt. Want daar zal ik de komende jaren mee gaan rijden.

    Verder ben ik niet van het "racen", ook niet in de toekomst na een mogelijke swap. Maar meer vermogen is altijd fijner met rijden, ook bij normaal rustig rijgedrag.

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Audi 80 B3

    Volgens mij zijn alle bezitters van een B3 met 1.8 (de weinigen dus nog) tevreden over de prestaties en het verbruik van die uitvoering. Ik vind het nogal vergezocht om een auto te kopen en al direct na te denken over zwaardere motoriseringen.

    Even een ander punt: ik kijk ook wel eens naar B3's en zie soms 1.6 uitvoeringen van bv 1991. Is dat nu een versie met carburateur of toch al injectie?

  12. #11
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi 80 B3

    Na 1989 zijn er geen carburateurversies meer geleverd, vanwege de emissie-eisen.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  13. #12

    Standaard Re: Audi 80 B3

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Audiii Bekijk Berichten
    Dankjewel. Ik wil wel een B3, geen B4. Ik noemde de B4 enkel voor voorbeelden van motor swaps gezien deze ruimte (vrijwel?) identiek is?
    Scheelt het verbruik veel tussen carb en injectie bij deze motoren?
    Naast styling (de 80 B4 heeft dikkere wielkasten en grotere wielen met de gangbare 195/65/15 of 205/55/16 bandenmaat) biedt de B4 ook een neerklapbare achterbank omdat de benzinetank nu onder de auto zit. Lijkt mij als daily wel prettiger in gebruik. Maar, dat is persoonlijke smaak.

    Over motoren: ik vind 1 op 11 in een (lichte) Golf 1 belachelijk. Zelfs onze (te veel) zuipende 1.8 Carisma uit 2003 (volwaardig 4-persoons met 450 liter bagageruimte en bijna 1200kg leeggewicht) haalt bijna 1 op 13 gemiddeld, en daar zijn we echt niet tevreden over.

    Als het je om verbruikskosten gaat moet je dus sowieso wegblijven van dit soort auto's. Ze zuipen allemaal tussen 1 op 10 en 1 op 12, en dat is simpelweg (eerlijk is hard!) veel te veel voor wat je er voor terug krijgt. Als je weinig rijdt moet je je niet druk maken om 10 of 20 procent meer of minder verbruik - dat kost je 2 tientjes per maand maximaal. Als je veel rijdt en 1 op 11 of 1 op 12 echt uitmaakt, dan moet je weg blijven van deze auto's, en een zuiniger model kiezen (B5 TDI, bijvoorbeeld). [NOTE 1]

    Mijn punt hiermee is dat verbruikscijfers in jouw zoektocht roeren in de marge is, en als dat niet klopt, dan ben je toch al een enorm bedrag per maand kwijt. Verbruik ligt voor 80% aan je rijstijl, aangezien er hier genoeg mensen rijden met een A6 3.2 quattro automaat, die gemiddeld 1 op 9 rijden, of A8-en met V8 4.2's, die bijna 1 op 10 gemiddeld rijden. Maar ook lui met dezelfde motor die amper 1 op 6 halen...

    Motorswaps zullen altijd veel werk zijn. Blijf je bij dezelfde richting en formaat, dan zal je met wat sleutelwerk vast wel een steun kunnen fabriceren die het ding op z'n plek houdt. Ik weet dat er een heel topic is van RobF's oude cabrio - gebaseerd op de B3, waarin een 1.8T uit een B5 is gelepeld. Het kan dus. Maar of je het wil doen? Koop dan gewoon een 2.3 met 160+pk, of een 2.8 V6, geniet van de 1 op 9 gemiddeld, en rij 'm lekker af. Voor de 1500-2000 euro die een ombouw kan gaan kosten kan je héél wat liters verstoken (als je van 1 op 11 naar 1 op 9 gaat, dan moet je voor 2000 euro aan verschil goedmaken voordat je gelijk zou spelen met je ombouw.. dat is 1500 liter, oftewel, 80.000km (NOTE 2).

    Nerd stuff:

    NOTE 1:
    6.000km per jaar, verbruik 1 op 10. 600 liter per jaar a €1,63. Kosten: €978,- (€81,50/maand)
    12.000km per jaar, verbruik 1 op 10. 1200 liter per jaar a €1,63. Kosten: €1.956,- (€163/maand)
    24.000km per jaar, verbruik 1 op 10. 2400 liter per jaar a €1,63. Kosten: €3.912,- (€326/maand)

    6.000km per jaar, verbruik 1 op 12. 500 liter per jaar a €1,63. Kosten: €815,- (€68/maand)
    12.000km per jaar, verbruik 1 op 12. 1000 liter per jaar a €1,63. Kosten: €1.630,- (€136/maand)
    24.000km per jaar, verbruik 1 op 12. 2000 liter per jaar a €1,63. Kosten: €3.260,- (€272/maand)

    Verschil is €14/maand bij 6.000km/jaar tot €54/maand bij 24.000km/jaar.

    NOTE 2:
    Verbruik: 1 op 11. Afstand: 80.000km. Totaal: 7.272 liter benzine a €1,63. Kosten: €11.850,-.
    Verbruik: 1 op 9. Afstand: 80.000km. Totaal: 8.888 liter benzine a €1,63. Kosten: €14.500,-.
    Verschil: €2.650,-

    Uitgaande van 24.000km/jaar zit je met €54 verschil per maand aan €2000 (motorswap) / €54 = 40 maanden, ruim 3 jaar, voordat je gelijk speelt, en daarna win je 50 euro per maand.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  14. #13

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Audi 80 B3

    Die neerklapbare achterbank is wel fijn inderdaad. Laatst moest ik een tweepersoonsbed vervoeren en met wat passen en meten kreeg ik het er compleet in (op de matrassen na, die ik nog moet kopen). Wel is de B4 zwaarder dan een B3 en ook minder zuinig, al weet ik niet hoe het in de praktijk uitpakt.

  15. #14

    Standaard Re: Audi 80 B3

    Ik heb al twee audi 80's in cash naar CJIB overgemaakt (misschien wel 5 gezien huidige waardes).. gewoon met 1.8's...

    Dus.. Zoek gewoon de mooiste 80 (B3) die je kan vinden.... Vergeet een swap.. Dat kost je 3x aanschafwaarde, niet genoemd het gezeik voor dat ding erin zit (werk) en vergeet ook RDW/APK niet.. laatste jaren wordt er nogal grimmig omgegaan met swap op papier en vermogenstoename.

    Koop na een paar jaar in je 80 gereden te hebben gewoon een snellere auto als je daar behoeft aan hebt.

    zoektocht goede 90! Succes! zelden aangeboden, zoektocht naar Quattro types B3, succes, zelden aangeboden en richting onbetaalbaar (Ik bedoel als daily/leeftijd/aanschafprijs).

    Je hebt nogal uiteenlopende wensen, maak een keus en zoek! Zoveel is niet meer te vinden.... Als je roestschade vind, gewoon bijwerken of spuiten (laten).. Die zinklaag is leuk en heeft ze 30 jaar oud gemaakt... Dus jij wilt dat ze 40 of 50 worden? verf erop en rijden.
    Laatst gewijzigd door Franx; 30-08-19 om 10:32.
    Audi 80 1.8 S (1988) Audi 80 1.6 CC (1985) Audi Coupé 2.3 E (1989) Audi 80 1.8 S (1986) Audi 80 1.6 SC (1984) Jensen Healey 2.0 (1975) Audi 80 1.6 CL (1983)
    Triumph Spitfire 4 MKII (1966) Audi 80 1.6 SC (1984) http://franxmits.jouwweb.nl/

  16. #15

    Standaard Re: Audi 80 B3

    Dit niks? mijn vorig project, harde auto! zeer nette staat.... (had m zelf moeten houden).. Na wat omzwervingen is deze bij huidige eigenaar van een swap motor 130PK voorzien.
    (niet mijn keus), maar toch wel leuk. (weet niet hoe of wat daaraan gedaan is), maar toch een leuke kar... En B2 rijden, zeker deze is net zo misschien wel leuker.. lekker old school.

    https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/...reviousPage=lr
    Audi 80 1.8 S (1988) Audi 80 1.6 CC (1985) Audi Coupé 2.3 E (1989) Audi 80 1.8 S (1986) Audi 80 1.6 SC (1984) Jensen Healey 2.0 (1975) Audi 80 1.6 CL (1983)
    Triumph Spitfire 4 MKII (1966) Audi 80 1.6 SC (1984) http://franxmits.jouwweb.nl/

  17. #16

    Standaard Re: Audi 80 B3

    Ik zag dat je een neus van een 90 B3 op een 80 B3 kunt zetten. Kan je ook de complete voorkant overzetten? Dus ook de motor + ophanging? Plus eventueel andere delen die anders zijn bij een 90 t.o.v. een 80.

    (misschien kan dit topic beter verplaatst worden naar het 80/90-subforum)

  18. #17
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi 80 B3

    Als dit nog steeds een aankoopadvies is, staat het hier prima. Technische vragen als je de auto hebt kun je zelf natuurlijk ook stellen in het 80/90-subforum.

    Voor de motor moet je het voorste subframe overzetten. Maar het gedoe met kabelbomen en verschillende injectiesystemen maakt dit zoveel werk dat ik niet zou weten waarom je niet gewoon een 90 of Coupé zou kopen in plaats van een nette 80 te verknutselen (en kans te maken op het zoveelste gestrande project).
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  19. #18

    Standaard Re: Audi 80 B3

    Ik heb al een 80 B3, hij was eigenlijk voor onderdelen. Maar met een nieuwe motor en wat herstelwerk aan de neus, of een andere neus, kan ik hem ook weer gewoon op de weg krijgen. Vandaar

  20. #19
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi 80 B3

    Dan zou ik er hetzelfde type motor inhangen. De grootste kans van slagen. Wat de neus betreft: daar zijn meer dan genoeg topics over.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  21. #20

    Standaard Re: Audi 80 B3

    Buiten dat dezelfde motor uiteraard het makkelijkste is. Past het verder wel allemaal? Of moeten er delen pas gemaakt worden?

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •