Resultaten 1 tot 9 van de 9

    Onderwerp: Audi 80 B3

    1. #1

      Standaard Audi 80 B3

      Ik ben al een tijdje aan het kijken voor een Audi 80 B3 en zit toch eigenlijk met wat vragen. Dus ik heb besloten om als toeschouwer van dit forum toch maar te veranderen in een lid

      Motoren:
      Ik heb her en der gelezen dat de 1.8S een goeie motorkeuze is. Kan ik het beste naar een 80 met deze motor zoeken of wat raden jullie aan?
      En hebben jullie een inschatting qua benzine verbruik tussen de verschillende motoren? Ik heb zeker geen zware voet, heb nu een Golf 1, 1.5 automaat (3-traps) en rij gemiddeld 1:11 (en dat is erg netjes). Ik vind het wel leuk om meer vermogen te hebben, maar het moet niet extreem meer gaan verbruiken. Ik wil bijvoorbeeld gerust een Audi 90 overwegen wanneer zo'n 5 cilinder met rustig rijden niet merkbaar veel minder zuinig is.
      Ook zag ik dat er bij "dezelfde motoren" nog steeds verschillende versies zijn. Zo kan wat ik begrepen heb de 1.8s zowel een monopoint als een multipoint zijn. Is er toevallig een overzicht met alle mogelijke versies?

      Roest/schade:
      Wat kan je doen als je een auto met (minimale) schade hebt? Want de carrosserie is verzinkt. Hoe zit het met behandelen en spuiten van dit soort schade? Wanneer je dit zelf wilt repareren, kan je dit dan gewoon met zinkspray of iets dergelijks behandelen en dan bijwerken in kleur? Of hoe gaan reparaties bij verzinkte delen?
      Of stel dat ik ooit besluit de auto te laten spuiten. Ik weet via via wel een aantal mensen die kunnen spuiten, maar dat is hobbymatig, en ik betwijfel dat ze ooit aan een verzinkte auto hebben gewerkt. Kan dit voor problemen zorgen?

      Motorswap:
      Ik ben niet van plan dit snel te doen, want volgens mij zijn de standaard motoren best prima. Maar, toch vind ik het interessant om te weten. Ik kan er niet heel makkelijk iets over vinden qua topics waarin mensen dit doen. (Of ik zoek verkeerd). Ik ben erg bekend met het swappen van motoren in de Golf 1 (bijvoorbeeld een 1.8T 20V erin). Hoe zit dit bij de Audi 80? De Golf gebruikt bijvoorbeeld een dwarsgeplaatste motor maar de 80 in lengte toch?
      Wat zijn populaire motoren om te swappen?
      Is de 1.8T een "eenvoudige" swap voor de 80? En uit welke auto zou deze motor kunnen komen? A4/A6/A8? Passat? Seat modellen?
      Welke motoren worden nog meer geswapt en zijn aan te raden?

      Ook heb ik enkele swaps gezien met de 4.2 V8. Ik ben niet van plan dit te doen want hier gaat veel werk in zitten. Wel ben ik erg benieuwd hoe dit gaat. Maar ik kan weinig (tot geen) ombouwverslagen vinden van een V8 in de 80. Weten jullie hier toevallig een (paar) verslagen van? Bij voorkeur B3 maar uiteraard zijn alle B4's ook welkom, want ik denk dat die qua motorruimte weinig verschillen?

      Quattro:
      Wat zijn punten die ik moet overwegen bij de keuze tussen wel en geen quattro. Eventueel ook met een toekomstige swap naar een andere motor in gedachte, want als ik dan quattro wil zal ik waarschijnlijk nu ook al een quattro moeten aanschaffen vanwege de tunnel?
      Ik lees dat quattro niet uit te schakelen is maar zichzelf inschakelt wanneer het nodig is, klopt dit? Betekent dit dat het verschil in verbruik bij normaal weggedrag niet heel veel meer zal zijn in vergelijking met niet-quattro? Of is deze gewoon altijd actief? Of neemt het verbruik ook bij niet-actief drastisch toe?

      Hopelijk schrik ik jullie niet te veel af met deze vele vragen

    2. #2

      Standaard Re: Audi 80 B3

      https://www.audiforum.nl/forum/audif...t-92-98-a.html

      En lees eens wat in het 80/90-subforum.
      WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

    3. #3

      Standaard Re: Audi 80 B3

      Die heb ik beide uiteraard al bekeken maar daar vond ik niet de antwoorden op mijn vragen hierboven

    4. #4

      Algemeen Auto Social
      Sinds
      10 2009
      Posts
      347
      Kudos
      0
      Auto
      Audi 100
      Land
      Land

      Standaard Re: Audi 80 B3

      Als je voor een 2.3 kunt kiezen altijd doen. Zoveel meerwaarde en souplesse zo'n 5 cilinder naar mijn mening. Verbruik is +/- 1 op 10. De verschillen tussen de 1.8 versies zijn niet zo groot, en daarom denk ik ook niet zo relevant. Belangrijkste verschil is de carburateur versie vs de injectie versies.
      De 1.9E is ook een 4 cilinder en heeft iets meer vermogen. Maar wel zeldzaamer.

      Als je dan toch voor een B4 gaat zou ik voor de 2.8 V6 quattro gaan.

      Quattro is leuk maar geen must als je onder de +/- 150 pk blijft.
      Quattro is permanente 4 wiel aandrijving. Dwars geplaatste motoren zoals de a1 en a3 zijn eigenlijk 4-motion systemen maar heten op audi "quattro". Gewicht en verbruik neemt altijd toe bij 4wd. Automaat maakt dit nog erger.
      '92 Audi 100 S4 automaat
      '96 Audi Cabriolet 2.8
      '00 Audi S3

    5. #5

      Standaard Re: Audi 80 B3

      Dankjewel. Ik wil wel een B3, geen B4. Ik noemde de B4 enkel voor voorbeelden van motor swaps gezien deze ruimte (vrijwel?) identiek is?
      Scheelt het verbruik veel tussen carb en injectie bij deze motoren?

      Als ik de Engelse Wiki erbij pak zie ik dit lijstje:
      Audi80.jpg
      Alleen jammer dat er achter de 80-serie motoren geen typenummer staat.

      Zijn alle 90-serie motoren injectie?

      Wat is een eenvoudige manier om te laten controleren welke motor er precies in zit? Kan dit m.b.v. de sticker in de kofferbak? Want niet alle auto's staan in de buurt te koop, dus als ik dan de verkoper kan laten controleren wat erin zit, dan zou dat ideaal zijn.
      Ik zie helaas ook niet vaak een 90 te koop. Heb enkel de 90 met een 2.0E te koop gezien. Het zijn vooral 80's met een 1.8 motor en een enkele 80 met een 2.0 (dus niet de 90 met 2.0).


    6. #6

      Standaard Re: Audi 80 B3

      De 1.8S is een prima motor, maar ik dacht dat wel duidelijk was uit het aankoopadvies dat het niet strookt met de plannen om een motorswap uit te voeren (90 pk is 90 pk, niet geschikt voor racers), dan kun je om het eender welke versie kopen- als het nieuwe blok maar op de bak past. De 1.8S is een fijn blok en of een carburateurversie, een monopoint- of een multipointinjectie is, maakt voor het rijgedrag en het verbruik niets uit. Na 1988 waren alle 1.8Sen monopoint, multipoint zul je zelden vinden.
      Bij motorswaps zul je voornamelijk tegen zaken omtrent de elektronica en de kabelboom op lopen. Het blok ligt inderdaad in de lengterichting, voor geschikte blokken kun je het beste kijken op youtube. Daar zijn lui te vinden die het laatste beetje power uit een 80 willen halen, hier is daarover niet zoveel te vinden. De vijfcilinder naar vijfcilinder turbo-route is de meest logische en is het meest uitgevoerd.
      WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

    7. #7

      Standaard Re: Audi 80 B3

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom Bekijk Berichten
      De 1.8S is een prima motor, maar ik dacht dat wel duidelijk was uit het aankoopadvies dat het niet strookt met de plannen om een motorswap uit te voeren (90 pk is 90 pk, niet geschikt voor racers), dan kun je om het eender welke versie kopen- als het nieuwe blok maar op de bak past.
      sorry ik begrijp niet echt wat je hier zegt, wat bedoel je?

      De 1.8S is een fijn blok en of een carburateurversie, een monopoint- of een multipointinjectie is, maakt voor het rijgedrag en het verbruik niets uit. Na 1988 waren alle 1.8Sen monopoint, multipoint zul je zelden vinden.
      ik ging er altijd vanuit dat injectie een ((heel) stuk) zuiniger waren. Zitten er verder geen voordelen aan injectie (of aan carbs)?
      Bij motorswaps zul je voornamelijk tegen zaken omtrent de elektronica en de kabelboom op lopen. Het blok ligt inderdaad in de lengterichting, voor geschikte blokken kun je het beste kijken op youtube. Daar zijn lui te vinden die het laatste beetje power uit een 80 willen halen, hier is daarover niet zoveel te vinden. De vijfcilinder naar vijfcilinder turbo-route is de meest logische en is het meest uitgevoerd.
      elektronica en kabelboom maak ik mij niet zoveel zorgen om. Het gaat vooral om het fysieke inbouwen qua ruimte, steunen en eventueel slijpen. En bepaalde onderdelen die bijvoorbeeld vervangen moeten worden voor alternatieven omdat het nieuwe motorblok in de weg zit.
      Past de 1.8T 20V bijvoorbeeld op de huidige steunen van een originele 1.8(S)?

      Motorswap is overigens iets wat voorlopig nog lang niet op de planning staat. Meer gewoon toekomst potentie.

    8. Ad
    9. #8

      Standaard Re: Audi 80 B3

      Ik snap niets over vragen omtrent verbruik samen met motorswaps. Dat is direct met elkaar in tegenspraak. Je koopt een auto om normaal/zuinig mee te rijden of om mee te racen, en bij het laatste is verbruik niet van belang. Als je er toch op termijn een ander blok in wilt hangen, waarom maak je je dan druk om wat er nu inligt? Dan wordt het verbruik bepaald door je nieuwe motor en je gedrag.

      Advies: zoek een mooie, goed onderhouden 80 met handbak. Er zijn niet genoeg goede exemplaren over om je druk te maken om welke motor erin ligt. Er is geen meetbaar verschil in verbruik tussen de verschillende 1.8-versies, dat ligt aan je rijstijl en route. Rustig rijden op de snelweg of racen van verkeerslicht naar verkeerslicht scheelt liters.
      WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

    10. #9

      Standaard Re: Audi 80 B3

      Het verbruik nu en een swap in de toekomst heeft ook niets met elkaar te maken. Zoals ik al zei zal een swap nog lang op zich laten wachten, maar dat betekent niet dat ik het niet interessant vind om er al over te gaan lezen wat de mogelijkheden zijn. Dus daarom is het wel van belang welke motor er nu in ligt. Want daar zal ik de komende jaren mee gaan rijden.

      Verder ben ik niet van het "racen", ook niet in de toekomst na een mogelijke swap. Maar meer vermogen is altijd fijner met rijden, ook bij normaal rustig rijgedrag.

    Forum Rechten

    • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
    • Je mag geen reacties plaatsen
    • Je mag geen bijlagen toevoegen
    • Je mag jouw berichten niet wijzigen
    •