Goeieavond,

ik ben al 3 jaar lang aan het rijden met een leuke Audi 80 B3 1.8s die gedurende die tijd zeer betrouwbaar is geweest.

Door enkele beginnersfouten en een "beetje verwaarlozing " heb ik nu een aantal irritante kwaaltjes zoals een loshangend hemel, loshangende deurbekleding, kosten >€500 om opnieuw te keuren (o.a silent blocs) , beschadigde bekraste ruiten en een cardanas die binnenkort vervangen moet worden.
De auto heeft een maand geleden een groot onderhoud gekregen, met nieuwe remmen, hoofdremcillinder, thermostaat, kogellagers ...

Nu wou ik in eerste instantie deze problemen aanpakken en verder rijden met deze auto, maar ik ga zelf geen tijd hebben om de kwaaltjes zoals bekleding op te lossen. En als ik eerlijk mag zijn: eigenlijk wou ik altijd al een zwarte en die van nu is grijs.

Wat ik nu wou doen is de nieuwe onderdelen demonteren en de auto gewoonweg aan het oud ijzer meegeven; vervolgens een nieuwe (zwarte!) audi 80 B3/B4 en deze onderdelen bijhouden voor wanneer er iets vervangen moet worden. Veel dingen kan ik nu dan ook zelf (voorheen niet).

Mijn vraag is eigenlijk Driedelig, maar ik denk niet dat jullie het leuk vinden als ik hier 3 topics neerzet dus :

1. Wat zijn zowat onderdelen die ik het best kan bijhouden buiten de nieuwe onderdelen die een maandje geleden nieuw zijn gestoken?
Ik dacht aan o.a. de deurhendels / bowdenkabels.

2. Maakt het uit of ik voor een B3/B4 kies? Ik wil zowiezo een benzine en heb nu al 3 jaar een B3 gehad maar misschien is de B4 wel stukken beter? Delen ze dan ook veel van dezelfde onderdelen?

3. Eventueel dingen (die niet in het aankoopadviestopic staan) waar ik nog op kan letten bij aankoop?
Nu ga ik bijvoorbeeld zeker meer letten op de hemel/deurbekleding, thermostaat die op 90° komt en verlies van remdruk door een kapotte hoofdremcilinder.
Bij aankoop van deze was ik een echte leek, en dit is gelukkig super goed meegevallen.

Mijn plan is om hier 2 jaar mee te rijden (dagelijks gebruik) (10.000 km/jaar) en vervolgens inschrijven als oldtimer en een Audi A4 B6 kopen.

Sorry voor de overdreven lange post, je hoeft niet bij elk puntje advies te geven,
eender welke tips zijn welkom.
Bedankt!