Resultaten 1 tot 18 van de 18

Onderwerp: Aankoopadvies nodig S5 Sportback of A6 Avant?

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2016
    Posts
    15
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Aankoopadvies nodig S5 Sportback of A6 Avant?

    Hoi allen,

    Laat ik mij allereerst even voorstellen.
    Mijn naam is Ashqary, 35 jaar en samenwonend met mijn partner en ons kindje van 1 jaar in Leidschenveen.
    Ik ben een Software Architect en ik doe het vanuit mijn eigen bedrijf nu als ZZP'er. En hopelijk ooit met meer collega's.

    Ik heb voor heel lang de verschillende TDI's van VAG groep gereden. Met enorm veel plezier uiteraard.
    tot 2007 Golf 4 1.9 TDI
    tot 2011 Leon 1M Topsport TDI 1.9 TDI 150 PK 2x
    tot 2014 Leon 1P FR 2.0 TDI 170 PK
    tot 2017 A3 8P 2.0 170PK S-tronic. S-line met sport onderstel. Gefine-tuned bij Vagtechniek. 200+ PK en 410+, DPF verwijderd.
    In 2017 deed ik een overstap naar een BMW 3-serie. De F30 EDE met 2.0 TDI Luxury edition. Fijne auto, maar qua rijgedrag en weglegging miste ik elke dag mijn A3.

    Sinds bijna een jaar rijd ik niet zoveel meer. Die BMW heb ik ook verkocht. We hebben wel een Golf 6 TSI 1.4. Deze wordt vooral door mijn partner gebruikt en vooral voor korte afstanden zoals boodschappen enzo.

    Ik mis echter een leuke auto. Ik heb altijd de S5 coupe leuk gevonden, maar met een kind en 2 deurs is het veel gedoe.
    De S5 sportback vind ik ook gaaf. Eentje uit 2014 of 2015 met niet meer dan 80KM op de teller is binnen mijn budget. Wel import uit Duitsland.

    Ik begin echter ook steeds een neiging te krijgen naar de A6 Avant 2.0 of 3.0 TFSI. Volgens mij 4G facelift. Deze auto lijkt me ook gaaf. Het is ruim, dus met een kind geen probleem. En een erg leuke achterkant.

    Confession: Beide auto's heb ik nog niet gereden.

    Een aantal zaken die een rol spelen en mijn gedachtes bezig houden:
    1. Korte termijn is een S5 erg leuk. Maar als ik over een jaar een opdracht heb waar ik met auto naartoe moet, dan is een 3.0 TFSI niet de beste optie.
    2. Waardedaling in de huidige politieke klimaat en de opkomst van hybrides en full-electrische auto's. Hoeveel is mijn auto nog waard na 2 jaar als ik nu 30+K voor neertel.
    3. Mijn ervaring met een getunde A3 met ruim 200PK en 410NM was gaaf. Is de kick met de TFSI 2.0 in een A6 (misschien stage 1 getuned) net zo lekker? of moet ik echt een 3.0 hebben om teleurstelling te voorkomen?
    4. Welke motor is meer betrouwbaar? De 2.0 (en ook de 1.4 en 1.8) TFSI motoren zijn bekend om olieverbruik. Moet dat een rol spelen in mijn afweging?


    Ik weet dat deze twee auto's in die uitvoeringen niet helemaal met elkaar te vergelijken zijn, maar toch speel ik in mijn gedachtes hiermee.

    Graag hoor ik jullie tips, adviezen en ervaringenen.

    Alvast bedankt.

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2012
    Leeftijd
    42
    Posts
    166
    Kudos
    9
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Aankoopadvies nodig S5 Sportback of A6 Avant?

    1. is sowieso een financiële afweging, misschien eens kijken in een realistisch en worst case scenario hoeveel zo'n opdracht je zou kosten per jaar?

    3. Als je een BMW 3 qua rijgedrag en wegligging al vond tegenvallen t.o.v. je vroegere Audi A3, vrees ik dat ook een sterke A6 op dat vlak zal tegenvallen. Je hebt veel meer het gevoel met een grote wagen op de baan te zijn, meer een autobahn cruiser dan een auto die zich leent tot "gooi en smijtwerk"
    Over een S5 kan ik me niet uitspreken, daar heb ik zelf geen ervaring mee om in te schatten hoe scherp en sportief die rijdt.
    Zelfs tussen de A5 en A6 zit er best een verschil op dat vlak: in de A6 zit je hoger, de wagen weegt meer, is groter, ... dus los van het verschil in vermogen of prestaties, voelt zo'n A6 best wel anders aan. En dat verschil zal alleen maar groter zijn met een S5
    VW Golf V --> VW Golf VI --> Audi A4 2011 --> Volvo V50 --> BMW 3 --> Audi A5 SB 2012 --> Audi A5 SB 2015 --> Audi A4 Avant 2012 --> Audi A6 Sedan 2019

  3. #3
    meeuw's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2007
    Posts
    1.208
    Kudos
    5
    Auto
    Audi A5 Cabrio

    Standaard Re: Aankoopadvies nodig S5 Sportback of A6 Avant?

    Re: 1. Korte termijn is een S5 erg leuk. Maar als ik over een jaar een opdracht heb waar ik met auto naartoe moet, dan is een 3.0 TFSI niet de beste optie.

    Je kunt ook kiezen voor een gewone 3.0 TFSI (272 pk.) zonder vermelding achterop. Bij mijn A5 cabrio staat achterop ook alleen TFSI (zonder 3.0).

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2016
    Posts
    15
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Aankoopadvies nodig S5 Sportback of A6 Avant?

    Thanks voor je reactie noctilucis.
    Financien spelen zeker een rol, maar als het 2-3K verschilt, ga ik eerder voor een leuke voor de long-run.

    Ik denk dat ik ergens beide moet proefrijden. Alleen vrienden en familie hebben het niet. Misschien ergens huren...

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2016
    Posts
    15
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Aankoopadvies nodig S5 Sportback of A6 Avant?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door meeuw Bekijk Berichten
    Re: 1. Korte termijn is een S5 erg leuk. Maar als ik over een jaar een opdracht heb waar ik met auto naartoe moet, dan is een 3.0 TFSI niet de beste optie.

    Je kunt ook kiezen voor een gewone 3.0 TFSI (272 pk.) zonder vermelding achterop. Bij mijn A5 cabrio staat achterop ook alleen TFSI (zonder 3.0).
    Scheelt het veel in verbruik? 3.0tfsi 333PK in S5 en de 272PK in de gewone A5?


  6. #6

    Standaard Re: Aankoopadvies nodig S5 Sportback of A6 Avant?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ashqary Bekijk Berichten
    Scheelt het veel in verbruik? 3.0tfsi 333PK in S5 en de 272PK in de gewone A5?
    Nee. Er zijn alleen een stuk of 4 generaties van de 3.0tfsi superchsrger motor. Daar zitten wel wat verbruiksverschilletjes in. Verder klinkt het alsof je tegenstrijdige wensen hebt. Verbruik, compact, sportief, ruim, lichtgewicht... Een 3.0tfsi in b8/8t/c7 rijdt fantastisch en gaat ook erg hard, maar een echt racinggevoel zo zou ik het niet omschrijven. Getunede a3/s3 8v sportback 2.0tfsi is geen optie? Dan heb je wensen van het compacte doch sportieve 5 deurs en iets gunstiger verbruik gemengd. Een S blijft vaak wat meer waard in NL.

  7. #7
    meeuw's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2007
    Posts
    1.208
    Kudos
    5
    Auto
    Audi A5 Cabrio

    Standaard Re: Aankoopadvies nodig S5 Sportback of A6 Avant?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ashqary Bekijk Berichten
    Scheelt het veel in verbruik? 3.0tfsi 333PK in S5 en de 272PK in de gewone A5?
    Volgens Carbase gecombineerd verbruik bij de 272 pk 1:13,2 en bij de 333 1:12,3.
    Maar die 13,2 haal ik bij zeer rustige rijstijl met mijn A5 cabrio zeker niet; eerder 1:10.

    Het verbruik hangt in grote mate af van de rijstijl. Denk dat je bij de S5 eerder geneigd bent om wat sportiever te rijden. Dan zal het verschil met de A5 nog groter zijn. De aankoopprijs verschilt trouwens ook fors. Bij nieuw ruim €15.000 en bij 1-2 jaar oud waarschijnlijk ook nog zo'n €10.000.

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2016
    Posts
    15
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Aankoopadvies nodig S5 Sportback of A6 Avant?

    @Raz0r,
    Je hebt het goed gemerkt. Sommige wensen zijn conflicterend en daar moet ik de juiste trade-off mee moet maken.

    @meeuw, als het rustig rijden 1:10 is dan is het sportief rijden waarschijnlijk richting1:8.

  10. #9

    Standaard Re: Aankoopadvies nodig S5 Sportback of A6 Avant?

    Gemiddeld 1:10 dus als je alleen maar een beetje stad rijd dan zit je daar ver onder.
    Laaste met de mijne gekeken wat enkel een stuk van 100 km snelweg doet en dan is het bijna 1 op 12.
    Het eventueel sportiever rijden in een s5 staat denk ik wel tegenover het gewicht van een volle a6. Verbruik zal elkaar denk ik dan niet veel ontlopen.

    Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk
    Laatst gewijzigd door Ferry1986; 05-09-19 om 21:54.
    Audi a6 avant tip tronic 3.0 tfsi(2010)

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2019
    Posts
    2
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S5

    Standaard Re: Aankoopadvies nodig S5 Sportback of A6 Avant?

    de 1:10 haal ik met de S5 cabrio (2014) net niet. Rijdt goede mix tussen korte/lange ritten, stad/snelweg, comfort instelling en vaak een ‘fluwelen’ voet.

    Ik denk echter niet dat een 2 liter A6 zo veel zuiniger is dan een een 3.0 A5. Wel rijdt een S5 met zijn V6 heel lekker soepel.

  12. #11

    Standaard Re: Aankoopadvies nodig S5 Sportback of A6 Avant?

    3.0l tfsi a6 c7 is wel iets zuiniger.

  13. #12
    Reggy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2010
    Leeftijd
    47
    Posts
    15.475
    Kudos
    354
    Auto
    Audi S3
    Land
    Land

    Standaard Re: Aankoopadvies nodig S5 Sportback of A6 Avant?

    Waardevastheid zou ik voor een S model kiezen.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
    S3 8V Limousine IbisWhite I Audi cabrio 2.6 V6 ming BLUEI Audi A3 8V Limousine S-Line 1.0 daytona GRAYI Audi A6 C6/4F L 3.0 TFSI V6 213kw 290 pk quattro BLACK I Audi S4 B6 Avant 4.2 V8 253kw 344pk quattro BLACK I Audi S4 B5 Avant 2.7 V6 195kw 320pk quattro BLACK ABT tuned I Audi A4 B6 Avant 1.9TDI 96kw H5 BLACK Hartog tuned

  14. #13
    A3165's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    2.017
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A6 Allroad

    Standaard Re: Aankoopadvies nodig S5 Sportback of A6 Avant?

    Met de 3.0TFSI (333pk) in een A6 zit je tussen de 1 op 8 en 1 op 11 gemiddeld. Ik rijd de 3.0TFSI nu ongeveer 30.000 kilometer en op de boardcomputer staat 1 op 10,3. Aangezien ik 3 honden heb wordt er weinig 'getrapt' met de auto.
    Ik heb ook een 2.0TFSI A3 staan met 280pk en de beleving is wel totaal anders. De auto voelt sneller op de korte 'sprints' en is wat kortademiger. De 3.0TFSI is niet langzamer denk ik maar voelt wel veel kalmer aan.

  15. #14

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2016
    Posts
    15
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Aankoopadvies nodig S5 Sportback of A6 Avant?

    Hoi allemaal,

    De keuze is gemaakt en ik heb ook de auto al gekocht, in duitsland. Hij moet nog wel worden geimporteerd.
    Het is een S5 Sportback uit 2015 geworden . Hij rijdt fantastisch!

    Binnenkort volgen foto's en wat meer info.

  16. #15
    Reggy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2010
    Leeftijd
    47
    Posts
    15.475
    Kudos
    354
    Auto
    Audi S3
    Land
    Land

    Standaard Re: Aankoopadvies nodig S5 Sportback of A6 Avant?

    Top, gefeliciteerd en alvast veel plezier met de S.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
    S3 8V Limousine IbisWhite I Audi cabrio 2.6 V6 ming BLUEI Audi A3 8V Limousine S-Line 1.0 daytona GRAYI Audi A6 C6/4F L 3.0 TFSI V6 213kw 290 pk quattro BLACK I Audi S4 B6 Avant 4.2 V8 253kw 344pk quattro BLACK I Audi S4 B5 Avant 2.7 V6 195kw 320pk quattro BLACK ABT tuned I Audi A4 B6 Avant 1.9TDI 96kw H5 BLACK Hartog tuned

  17. #16

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2016
    Posts
    15
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Aankoopadvies nodig S5 Sportback of A6 Avant?

    Thanks @Reggy.

  18. #17
    tomaat85's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2013
    Leeftijd
    62
    Posts
    546
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Aankoopadvies nodig S5 Sportback of A6 Avant?

    van harte gefeliciteerd....maar die foto's moeten nu echt wel los komen hoor
    Ik kan me niet voorstellen dat de V8 ooit gaat vervelen....elke rit is een feestje:)

  19. #18

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2016
    Posts
    15
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Aankoopadvies nodig S5 Sportback of A6 Avant?


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •