Resultaten 1 tot 4 van de 4

Onderwerp: Audi A3 e-tron - aanrader of afrader?

  1. #1

    Standaard Audi A3 e-tron - aanrader of afrader?

    Hallo! Allereerst even voorstellen: mijn naam is Dirck, ik ben 25 jaar oud, en eindelijk toe aan mijn allereerste Audi! Ik heb me daarom meteen maar vast aangemeld voor dit forum.

    Met een budget van 20K (flexibel tot 22.5K als het zo uitkomt) zoek ik een dikke A3 van 2015 of nieuwer, max. 100.000 km op de teller, 150 pk of meer en zowel buiten als binnen uitgevoerd in S-line. Vrij veel auto’s die mijn aandacht trekken blijken e-trons te zijn, waarschijnlijk omdat deze standaard al luxer uitgevoerd worden. Het hybride concept spreekt me enorm aan, door volledig elektrisch te kunnen rijden, maar ook een flinke boost geeft bij een stoplicht-sprintje.

    De lokale dealer (die mij een niet e-tron probeert te verkopen) raadt de e-tron echter af, omdat met name de batterij veel problemen zou leveren. Ik heb via Google onvoldoende informatie kunnen vinden wat dit bevestigt noch ontkracht. Een zoekopdracht leverde me vanavond meer dan 130 e-trons op, dus door marktwerking vallen de prijzen me enorm mee – dacht ik. Toen ik zag dat de gemiddelde prijs van een e-tron echter nauwelijks hoger is dan prijzen voor een A3 met enkel hetzelfde 150 PK 1.4 TFSI blok, werd ik toch wat voorzichtig.

    Ik ben daarom erg benieuwd naar jullie praktijkervaringen! Zijn er daadwerkelijk hardnekkige issues, die niet met software-updates zijn verholpen? Is het erger naarmate de auto meer kilometers maakt? Is de conditie van het accupakket na een paar jaar veel minder geworden, of is de elektrische range nog vrijwel hetzelfde als 50.000 kilometer geleden?

    Bij voorbaat dank voor jullie reacties!

  2. #2
    skylinemike's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2010
    Posts
    542
    Kudos
    24
    Auto
    Audi E-Tron Quattro
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi A3 e-tron - aanrader of afrader?

    Hou je van risico, of vermijd je liever risico? Veel consumenten durven het namelijk niet aan om een auto met veel experimentele techniek te kopen buiten de garantieperiode, daarom is de prijs van een A3 E-Tron lager of gelijk aan een uitvoering die minder aantrekkelijk "lijkt". Een ander voorbeeld: Een gebruikte Volvo V60 D6 Plug-In met 280 pk kost op dit moment net zo veel (in aanschaf) als een V60 D2 120 pk.

    Zullen er dingen kapot gaan als je een A3 E-Tron koopt? Daar zullen weinig mensen je garanties over kunnen geven. In ieder geval zitten er meer onderdelen op een A3 E-Tron die kapot kunnen gaan dan bij een conventionele A3. Die extra onderdelen op een E-Tron zullen ook relatief duur zijn om te vervangen.

    Als je een A3 wilt kopen met wat meer vermogen, dan zou ik een 1.8 TFSI of een 2.0 TFSI kopen in plaats van een A3 E-Tron.
    Nu: Audi E-Tron 55 (2020) / Audi A5 3.0 TFSI quattro (2015) / Audi A5 3.0 TDI quattro (2015)

  3. #3
    pon3's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Leeftijd
    70
    Posts
    241
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi A3 e-tron - aanrader of afrader?

    Een E-tron is in de praktijk een zeer snelle auto 7,6 seconden naar 100, bij de eerste stoplicht meters hebben de voorwielen ( in combi) een beetje moeite met het aanwezige koppel. Accu problemen zijn mij als tweede rijder van een E- tron 2015 met 80K vooralsnog niet bekend, maar het ( in de stad en parkeer garages) elektrisch rijden is werkelijk een genot en een aparte beleving, zoals ook de boost functie op de snelweg ( in Duitsland ) .

    Zoals skylinemike al stelt zijn er m.b.t. de energiebronnen in de aandrijving meer en andere componenten aanwezig welke stuk kunnen gaan, zoals o.a. elektrisch aangedreven koel compressor en een complexer ruimte verwarmingssysteem i.v.m. het opwarmen door elektra en via de brandstof motor. Maar al met al lijkt me dat geen reden tot zorgen, de techniek voelt en oogt doordacht.
    Op de accu zit 8 jaar fabrieksgarantie dus voor jouw keuze bouwjaar 2015 nog ruim 3 jaren te gaan. Mijn accu doet nog 37km en dat is vrijwel gelijk aan datgene van wat ik lees van toen de Etron nieuw was. Bereik zeker in de winter sterk afhankelijk van de ruimte verwarming welke dan 1/3 van het bereik opslokt, zal in de zomer met koelcompressor in wel niet anders zijn.
    Maar al met al circa 25 km elektrisch rijplezier.

    Komende donderdag 19-12-2019 komt er ook een rapportage in het het autoweekblad Autoweek waarbij men een beschouwing gaat geven over de voordelen en risico`s bij de aanschaf van een tweedehands Golf GTE of Audi A3 Etron, zou zeggen doe er je voordeel mee.
    Laatst gewijzigd door pon3; 17-12-19 om 16:50.

  4. #4

    Standaard Re: Audi A3 e-tron - aanrader of afrader?

    Bedankt voor jullie reacties! Op zich zou ik het risico wel aandurven, zeker als er 8 jaar fabrieksgarantie op het accupakket zit. Ik ga het exemplaar van Autoweek zeker even halen dan, geweldige tip! Als er nog meer gebruikerservaringen zijn, hoor ik deze uiteraard ook graag!

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •