Resultaten 1 tot 16 van de 16

Onderwerp: Occasion A3 8P

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2020
    Leeftijd
    23
    Posts
    2
    Kudos
    0

    Standaard Occasion A3 8P

    Goedenavond leden,

    Ben nieuw op het forum, en hoop dat jullie mij kunnen helpen.

    Binnenkort heb ik mijn rijbewijs, en daarbij hoort natuurlijk een eerste auto. Mijn voorkeur gaat uit naar een a3 vanaf 2003.

    Nu was mijn vraag aan jullie als volgt. Welk blok is het betrouwbaarst? Ook met oog op de hogere km standen.

    En waar moet ik op letten bij aanschaf. Maar ook ben ik benieuwd naar jullie eigen ervaringen.


    Met vriendelijke groet,

    Thomas
    Laatst gewijzigd door TRS; 15-01-20 om 20:13.

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2019
    Leeftijd
    23
    Posts
    25
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S3
    Land
    Land

    Standaard Re: Occasion A3 8P

    Ik heb niet ervaring met alle blokken, maar uit mijn ervaring is het geen slecht idee om ruim om de 1.8tsfi (in de 8P) te sturen.

    Er zijn 3 versies van dit blok, waarvan gen 2 (die in mijn A3 zit) zeer problematisch kan zijn. Als toch een 1.8 of 2.0 wil raad ik aan deze alleen als deze al gereviseerd is met goede garantie te kopen. (zonder garantie heeft mij dit meer gekost dan ik leuk vind om te weten...)

    Nadat al het werk gedaan is (dan zijn we wel meer dan een paar duizend euro verder) is het echt een heerlijk blok.

    Mijn auto had een KM stand van 140.000 (ongeveer 1500-2500KM in mijn bezit), de reden dat dit zo veel geld heeft gekost is omdat het blok hoogstwaarschijnlijk een keer onder pijl is gekomen bij de vorige eigenaar (de verkoper heeft aangegeven dat dit blok olie kon gebruiken, dus hier heb ik rekening mee gehouden, en zodoende ben ik uitgekomen op 1L/800KM, wat overigens heel ergerlijk is, ieder ritje olie vullen en de uitlaat was helemaal zwart, geen zichtbare rook!).

    Het 1.8 blok zal ik ver omheen sturen.

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2019
    Posts
    25
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Occasion A3 8P

    Ik ken niet alle ins en outs van alle blokken, maar ik heb een 2.0 FSI uit 2003. Die heeft inmiddels 300.000km gereden. Toch knap voor een benzinemotor.

    De problemen die ik daar nu mee heb komen door vervuiling van het inlaatsysteem (hergebruik van uitlaatgassen via de EGR klep). Dit is echter op te lossen door reiniging die een paar honderd euro kost.

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2018
    Leeftijd
    29
    Posts
    663
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: Occasion A3 8P

    Gewoon een 1.6FSI van 2005/2006 kopen. Betrouwbaar, hebben een ketting dus bij goed onderhoud is dat ook geen aandachtspunt.

    De turboblokken (2008-2012) ver omheen gaan zoals al gezegd hier. Heb zelf een 1.4TFSI die gelukkig (tot nu toe) geen olie verbruikt. Lees jezelf er maar eens op in, Google maar eens naar 'Audi Olieverbruik'.
    Laatst gewijzigd door henkkeumus; 16-01-20 om 09:12.

  5. #5
    quattroA3's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2009
    Posts
    1.947
    Kudos
    36
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: Occasion A3 8P

    En als je aan een TDI versies denkt, blijf af van de BKD 2,0liter blokken die in modeljaren 2003-2007 zijn toegepast. Groot deel van deze motoren hebben haarscheuren in de kop en zijn turbo vreters.
    A3 SB 2.0L TDI quattro upgrades:-Alarm;-Lichtpakket;-dimbare spiegel;-regen/lichtsensor;-C/L Home;-bochtverlichting;-TPMS;-Hillhold;-DRLvoor+achter
    VCDS/VAGcom aanpassingen regio Zwolle / Raalte / Deventer (email: vagcom.audi#gmail.com)


  6. #6
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Occasion A3 8P

    Verplaatst naar Aankoopadviezen, kijk hier zelf ook eens rond want je bent niet de eerste met deze vraag.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  7. #7
    A6 Black Optic's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2014
    Posts
    1.698
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Occasion A3 8P

    Zijn de A3's van dit bouwjaar niet geleverd met de 1.8 20 VT blokken ? Zijn wel degelijke turbo blokken vind ik.
    Audi A6 4G '13 Avant S-Edition - Briljant zwart + Zwart optiek -
    Audi A4 B8 '11 Avant Pro Line S
    Audi A4 B8 '10 Avant S-edition

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2012
    Leeftijd
    44
    Posts
    234
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S5

    Standaard Re: Occasion A3 8P

    zelf een 1.6 fsi gehad, is doorgegaan naar een familielid. staat nu 240000 op, nooit gekke dingen mee gehad. (Wel vroeg een bakrevisie, maar dat is denk ik meer pure pech)

    Motorisch alleen een tandwiel van de EGR klep waar een tandje afbreekt, is gemaakt van kunstof. (goedkope fix, tandwiel 180 graden omzetten, kan je weer 100k er tegenaan )
    Laatst gewijzigd door snappaz; 15-01-20 om 23:37.

  10. #9

    Standaard Re: Occasion A3 8P

    En 1.6fsi is best zuinig. Niet verkeerd als je nog jong bent met huidige benzineprijzen. Hou wel rekening met onderhoud van de distributieketting inderdaad en er zijn ook een aantal dingen verbeterd vanaf 2005 uit m'n hoofd. Met 2.0tfsi hangen er mogelijk wat meer kosten boven je hoofd. 2.0fsi is wat vlotter dan de 1.6fsi maar verbruik ligt ook hoger.
    Laatst gewijzigd door Nenna; 16-01-20 om 00:05.

  11. #10
    grollie's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2008
    Posts
    4.025
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Occasion A3 8P

    Leuk, eerste auto

    Mijn tip: koop het simpelste én beste wat je vinden kunt voor je budget. Vergeet niet een reserve te houden voor noodzakelijk en/of achterstallig onderhoud of onvoorzien! Eigen stelregel is 1/4 van je totaal budget als directe reserve. Zeg niet: o mocht er wat zijn, dan heb ik nog wel wat ergens. Je moet het echt daarvoor beschikbaar hebben om een leuke start te kunnen maken.

    A3 vanaf 2005 is natuurlijk een erg fraai bakkie. Stel je hebt €5000, dan zou ik zoeken naar een vijfdeurs 1.6 (75kW) rond 2005 onder de 200.00km met bekende historie rond de €4000. Waarvan niet volgende week de banden op zijn etc. Opties en extra’s zijn een bonus, indien niet aanwezig komt dat allemaal later wel.

    En dan lekker gaan rijden met dat ding
    ‘98 TerraLiner oval midnight zwart metallic
    '06 B7 avant 1.8tq moroblauw
    '97 C4 avant 2.6 mingblauw

  12. #11

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2016
    Posts
    427
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Occasion A3 8P

    helemaal eens met grollie hierboven: 75kw 102 pk zijn erg bulletproof maar wel een beetje saai. FSI/TFSI zijn gewoon een stuk duurder in onderhoud door de geavanceerde techniek

  13. #12

    Standaard Re: Occasion A3 8P

    Ik zie niet zo waarom een 1.6fsi 'Door de geavanceerde techniek' een stuk duurder zou zijn dan een 1.6. Maar let erop dat een 1.6fsi of 2.0fsi tm 2004 nog geen e10 lust. Echt naar een 2005 kijken waarbij op de sticker van het serviceboekje ook echt 2005 staat als bouwjaar.

  14. #13

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2016
    Posts
    427
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Occasion A3 8P

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Raz0r Bekijk Berichten
    Ik zie niet zo waarom een 1.6fsi 'Door de geavanceerde techniek' een stuk duurder zou zijn dan een 1.6. Maar let erop dat een 1.6fsi of 2.0fsi tm 2004 nog geen e10 lust. Echt naar een 2005 kijken waarbij op de sticker van het serviceboekje ook echt 2005 staat als bouwjaar.
    nokkenas steller, hogedruk inspuitpomp, opvoerpompen met modules , veel electra en sensoren om dit allemaal aan te sturen - ect ect
    mijn broertje heeft een paar FSI's onder handen gehad 2.0/1.6 en dat was geen feest.

    voorbeeld: relais/module die de benzine druk vanuit de tank regeld zit aan al revisie AG (VAG heeft al 7x een design update gedaan) -> als deze foutief is krijg je de foutmelding van de hogedrukpomp...als een garage geen benul heeft van VCDS en de nukken van de FSI dan word de pomp eerst vervangen, en tig andere delen..

    als het allemaal goed functioneerd is het natuurlijk wel een vooruitgang met de klassieke 1.6 102pk & 2.0 116pk

  15. #14

    Standaard Re: Occasion A3 8P

    Ok fair enough, hij is wat moderner

  16. #15

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2020
    Leeftijd
    23
    Posts
    2
    Kudos
    0

    Standaard Re: Occasion A3 8P

    Bedankt voor jullie reacties 👍

  17. #16

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2016
    Posts
    427
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Occasion A3 8P

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TRS Bekijk Berichten
    Bedankt voor jullie reacties 👍
    laat ons weten wat het gaat worden!

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •