Ik heb niet ervaring met alle blokken, maar uit mijn ervaring is het geen slecht idee om ruim om de 1.8tsfi (in de 8P) te sturen.
Er zijn 3 versies van dit blok, waarvan gen 2 (die in mijn A3 zit) zeer problematisch kan zijn. Als toch een 1.8 of 2.0 wil raad ik aan deze alleen als deze al gereviseerd is met goede garantie te kopen. (zonder garantie heeft mij dit meer gekost dan ik leuk vind om te weten...)
Nadat al het werk gedaan is (dan zijn we wel meer dan een paar duizend euro verder) is het echt een heerlijk blok.
Mijn auto had een KM stand van 140.000 (ongeveer 1500-2500KM in mijn bezit), de reden dat dit zo veel geld heeft gekost is omdat het blok hoogstwaarschijnlijk een keer onder pijl is gekomen bij de vorige eigenaar (de verkoper heeft aangegeven dat dit blok olie kon gebruiken, dus hier heb ik rekening mee gehouden, en zodoende ben ik uitgekomen op 1L/800KM, wat overigens heel ergerlijk is, ieder ritje olie vullen en de uitlaat was helemaal zwart, geen zichtbare rook!).
Het 1.8 blok zal ik ver omheen sturen.