Resultaten 1 tot 5 van de 5

Onderwerp: Luchtvering Audi A6 Avant quattro kopen of laten staan

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2008
    Posts
    66
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Luchtvering Audi A6 Avant quattro kopen of laten staan

    Hallo Audi rijders

    Ik heb een vraag over luchtvering onder een A6 C6 uit 2007.
    Na een proefrit met deze auto kom ik er achter dat de auto luchtvering heeft hier was ik niet doelbewust naar opzoek.
    Na wat onderzoek op het forum kom ik er achter dat dit wel een kwetsbaar systeem is.
    In de historie is niet terug te vinden dat de luchtbalgen al eens vervangen zijn.

    Ik ben zelf handig en zou dit wel kunnen uitvoeren en heb op eBay in Duitsland wel redelijk betaalbare setjes zien staan.
    De auto heeft 190dkm gereden dus ik ga hier mee te maken krijgen.

    Is er iemand die ervaring heeft met deze manier van demping en het onderhoud of de storingen hieraan.
    Zou het een goede keus zijn om een deze auto met luchtvering te kopen of verstandiger om de auto te laten staan.
    Ik heb het systeem getest en werkt nog prima.

    Groeten Ronald
    Laatst gewijzigd door ronaldbrugman; 24-01-20 om 17:48.

  2. #2
    Golfer's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2009
    Leeftijd
    56
    Posts
    3.785
    Kudos
    4
    Auto
    Audi A6 Allroad

    Standaard re: Luchtvering Audi A6 Avant quattro kopen of laten staan

    Een C5 uit 2007 bestaat niet. De C5 episode eindigde in 2005. Een C6 met luchtvering is lang niet zo problematisch. Die heb ik ook en tussen 180K en 250K slechts één van de vier balgen ooit hoeven vervangen. Het zijn reuze comfortabele dingen en zou een C6 er niet voor laten staan. C5 wellicht wel maar buiten de Allroads zit de luchtvering bij die reeks dacht ik alleen op de achteras.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    Allroad 2.7T biturbo H6 LR MY2003 Atlasgrijs,
    verkocht: A6 Allroad 2007 3.0 tdi, kobaltblauwe Allroad Quattro 2.7T MY2003, A6 4B avant 2.5TDI MY2002 H6 Hartog tuned, A3 SB 2.0 tdi Ambition MY2008.

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2008
    Posts
    66
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard re: Luchtvering Audi A6 Avant quattro kopen of laten staan

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Golfer Bekijk Berichten
    Een C5 uit 2007 bestaat niet. De C5 episode eindigde in 2005. Een C6 met luchtvering is lang niet zo problematisch. Die heb ik ook en tussen 180K en 250K slechts één van de vier balgen ooit hoeven vervangen. Het zijn reuze comfortabele dingen en zou een C6 er niet voor laten staan. C5 wellicht wel maar buiten de Allroads zit de luchtvering bij die reeks dacht ik alleen op de achteras.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    Sorry ik bedoel inderdaad een A6 Avant quattro C6
    Ik heb de tekst aangepast

    Bedankt voor je bericht.
    Laatst gewijzigd door ronaldbrugman; 24-01-20 om 17:48.

  4. #4
    wazzup01's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2008
    Leeftijd
    51
    Posts
    3.304
    Kudos
    26
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Luchtvering Audi A6 Avant quattro kopen of laten staan

    Qua kwetsbaarheid zou ik me niet al te druk maken. Ik heb het tot nog toe 1x gehad dat een luchtbalg lek geraakt was achter. Kosten ±700€ voor twee balgen achter, was maar eentje lek maar voor het bedrag van 200€ per balg wilde ik geen risico lopen dat de andere balg kort erop lek raakte, de km stand op dat moment 258.000km (dit was met de groene A6 in 2016) dus ...

    Wat je er wel voor terug krijgt is heel veel comfort en gemak. Als je regelmatig met een volle auto rijdt is het echt een aanrader, auto blijft altijd netjes op niveau. Daarnaast is de extra bodemvrijheid die je kan creëren in sommige gevallen een uitkomst (op een landweggetje bv.). Ikzelf zou in elk geval geen auto meer zonder luchtvering willen hebben. Zeker als je een caravan trekker bent is luchtvering werkelijk de uitkomst. Mijn huidige A6 rijdt ik ondertussen al 3 jaar zonder ook maar 1 mankement (nu reeds 287.000km gereden gekocht met 190kkm in 2017).

    Dus zoals Golfer al schrijft de C6 is behoorlijk betrouwbaar .

    Wat wel waar is als een voorbalg lek raakt... dan ben je ±500€ per balg kwijt pompje is ongeveer 200€.

    Oja en verlagen is een eitje maak een afspraak bij @Rainish en je auto ligt meteen in de dynamic stand milimeters (naar keuze hoeveel ik ben geloof ik 12mm lager gegaan).
    Laatst gewijzigd door wazzup01; 29-01-20 om 22:54.
    Waar een wil is, is een weg.
    Maar waar een weg is, hoef ik niet te willen.

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2009
    Posts
    166
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6 Allroad

    Standaard Re: Luchtvering Audi A6 Avant quattro kopen of laten staan

    Het verhaal over de luchtvering is wel iets ingewikkelder.
    Er wordt nu alleen gesproken over de vervanging / reparatie van de onderdelen die de veerwerking verzorgen.
    (Gelukkig) is er ook nog een deel in het systeem dat schokdemping regelt en dat is echt afzonderlijk (en duur !).

    Met 2,5 ton zijn de achterschokdempers echt fietspompen geworden. Origineel kosten die volgens mij meer dan 800 per stuk, imitatie 650.
    Ik heb ze laten reviseren voor volgens mij rond de 500 euro de set (compleet nieuw binnenwerk)

    De achterbalgen zijn volgens mij is iets van 160 euro per stuk en simpel te vervangen, dan is een vervangend merk prima.

    De voorpoten met demper en balg in 1 behuizing is een ander verhaal: die kosten bij de dealer meer dan 1500 euro per stuk !
    Ze gaan gelukkig niet vaak stuk, maar dit doet in voorkomende gevallen dus echt wel pijn.....
    Alternatieven zijn er wel: je kan het veringsdeel (balg) los vervangen, zo rond de 350 per stuk. Dit zijn echter aftermarketoplossingen, de afdichting die je opnieuw moet maken tussen de demperdelen is gevoelig en vind ik niet optimaal.

    Compressorpompen zijn er inderdaad vanaf 150 euro (China meuk) tot 800 ...... Een knappe is rond de 300 euro. Let op vervanging van het 5 euro relais dat de pomp aanstuurt. Deze zijn vaak de oorzaak van kapotte pompen omdat ze blijven draaien.

    Als laatste het verdeel blok, imitatie rond de 200 euro.

    Al met al toch een heel verhaal, het is techniek en het kan (en gaat dan ook) stuk.

    Mijn eigen auto (Allroad mj. 2007, 290 d km) heeft een nieuwe pomp, verdeler, nieuwe balgen en schokbrekers achter gekregen.
    De voorpoten heb ik een keer leuk kunnen kopen en liggen in hun kisten hopelijk nog lang in de garage....


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •