Resultaten 1 tot 9 van de 9

Onderwerp: Zoektocht B4

  1. #1

    Standaard Zoektocht B4

    Dag allemaal


    Ik ben op zoek naar een B4 oldtimer. Op zich vind ik er ook best wel veel. Maar de typische specs waar ik naar op zoek ben, blijken toch wat moeilijker om te vinden:

    Type
    Ik ben echt een fan van de Avant maar de 4 deur sedan kan ik ook wel smaken.

    Motor uitvoering
    Sowieso een benzine. Liefst van al zou ik voor de V6 2.8 gaan, maar ook de 2.6 neem ik op in mijn zoekcriteria. De 2.3 ben ik pas recentelijk beginnen overwegen toen ik ontdekte dat die dus ook best een tof geluid heeft, en mogelijk ook wat makkelijker is naar onderhoud toe. Liever geen 4 cylinder.

    Aandrijving
    Het liefst blijf ik gewoon bij een FWD. De Quattro is misschien voor een volgend project, maar voorlopig liever niet. Zeker ook een manuele transmissie. Het moet voor mij een plezierwagen zijn, en dan is dat voor mij een absolute must.

    Leeftijd
    Liefst van 1992 of ouder. Ik zou hem graag als oldtimer inschrijven in België, en daar zitten we nu in een overgangsfase waar auto's vanaf 1993 pas na 30 jaar (2023) als oldtimer kunnen worden ingeschreven. Als oldtimer betaal ik inschrijvingstaks 45 euro, jaarlijkse wegentaks 38 euro. Als ik hem gewoon moet inschrijven, kost een V6 bv me 2900 euro inschrijvingstaks en 1350 euro jaarlijkse wegentaks. Dat geld steek ik liever in de auto dan in de overheid. Ik ben het wel aan het overwegen om als ik echt een mooie '93 vind, om hem gewoon stilletjes aan te restaureren met als doel hem dan in 2023 in te schrijven, maar mezelf kennende, houd ik dat toch niet vol.

    Kleur
    Niet echt een voorkeur. Op lange termijn, wil ik hem toch volledig laten herspuiten, ook wat onderdelen laten powdercoaten e.d. Als het een toffe kleur is, is wel mooi meegenomen, want het is nog niet voor direct en uiteindelijk lijkt het me ook toffer om de auto in zijn originele kleur te herspuiten.

    Staat
    Rijdend, en roestvrij (ik kan namelijk niet lassen). Van wat ander herstellingswerk ben ik niet vies. Liefst ook geen tuning, daar lachen ze op de Belgische APK niet zo mee. Als ie toch getuned is, dan is het een pluspunt als de originele onderdelen er ook nog bij zitten. Ik zou ze ook eventueel nog kunnen sourcen van een donor wagen.
    Gezien mijn zoektocht niet zo vordert, dacht ik alvast hier eens te informeren of er misschien typische community plaatsen zijn voor advertenties die niet meteen obvious zijn voor een outsider. In ieder geval, alle hulp is welkom in mijn zoektocht. Ook feedback ivm met de specs is altijd welkom, misschien ben ik wat te veeleisend/optimistisch. Ik heb de aankoopadviezen reeds gelezen maar alle tips zijn welkom. Sorry overigens als dit daar thuis hoort, dat board leek me misschien wat te algemeen voor deze post.

    Tot slot misschien nog om je een ideetje te geven. De onderstaande advertentie sprak me wel aan. Moest dat een '92 2.8 geweest zijn, stond ie al thuis denk ik

    https://www.2dehands.be/a/auto-s/aud...vant-2-6e.html


    Alvast bedankt voor jullie input

  2. #2
    Arnout's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2004
    Leeftijd
    49
    Posts
    1.431
    Kudos
    35
    Auto
    Audi RS2
    Land
    Land

    Standaard Re: Zoektocht B4

    Leuk! Iemand die weer een 80 op de weg wil houden. De 5 cilinder is wel een aanrader en past mooi bij de auto.

    Wat dacht je van deze twee:

    http://link.marktplaats.nl/m15784116...ontent=app_ios

    http://link.marktplaats.nl/m15833457...ontent=app_ios

    Airco is zeldzaam op de 80, maar wel fijn om te hebben. De 5 cylinder is sterk genoeg, klinkt geweldig en maakt het een fijne cruiser. Wel is het injectiesysteem oud en als de spinnenkop de geest geeft, is het wat lastiger.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    1991 Audi 80 1.6, 1994 Audi Avant RS2
    Leasert: nu: 2018 Hyundai Ionic Electric; ex: 2013 Chevrolet Volt LTZ, 2009 Audi A3 SB 1.4T

  3. #3
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Zoektocht B4

    Verplaatst naar Aankoopadviezen.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  4. #4

    Standaard Re: Zoektocht B4

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Arnout Bekijk Berichten
    Leuk! Iemand die weer een 80 op de weg wil houden. De 5 cilinder is wel een aanrader en past mooi bij de auto.

    Wat dacht je van deze twee:

    http://link.marktplaats.nl/m15784116...ontent=app_ios

    http://link.marktplaats.nl/m15833457...ontent=app_ios

    Airco is zeldzaam op de 80, maar wel fijn om te hebben. De 5 cylinder is sterk genoeg, klinkt geweldig en maakt het een fijne cruiser. Wel is het injectiesysteem oud en als de spinnenkop de geest geeft, is het wat lastiger.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    Bedankt voor de links! Die rode heb ik toegevoegd aan mijn short list. De andere ga ik er wel niet op zetten. 't Is eentje van '94 (wel een mooi exemplaar :O) en als ik dan toch de volle pot in taxen moet betalen, doe ik het liever voor de 2.8 Avant.

    Ik moet eerlijk toegeven dat ik de 5 cylinder nog niet in het echt heb kunnen proberen. Maar deze lijkt inderdaad wel populair onder de "80ers". Ondertussen heb ik overigens ook al ontdekt dat mijn oorspronkelijke ideale combinatie (2.8 Avant '92) zelfs gewoon niet bestaat. De 2.8 variant van de V6 is pas in '93 geintroduceerd blijkbaar Het zal dus volle pot betalen worden, oftewel inderdaad naar de 5 cylinder of 2.6 overschakelen (maar ik hoor precies betere dingen over de 2.3 dan de 2.6).

  5. #5
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Zoektocht B4

    Een 2.8 Avant uit '92 bestaat wel maar is zo lastig te vinden dat je beter je verwachtingen wat ruimer kunt zetten.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure


  6. #6

    Standaard Re: Zoektocht B4

    Op Autoweek stond dat ie pas van '93 beschikbaar was. Maar ik heb ook al andere sites gevonden waar ie dan wel weer vanaf '92 staat.

    https://www.autoweek.nl/auto/8440/audi-80-avant-28-e/

    Heb je misschien enig idee waar ik de correcte productiegetallen kan terugvinden? Dat kan me misschien wat helpen om niet naar die naald in een hooiberg te zoeken.

    Momenteel heb ik mijn zoektocht al uitgebreid naar de de 2.8 V6 AAH, de 2.6 V6 ABC en de 2.3 NG. Of het nu FWD of Quattro is, daar kijk ik voorlopig even niet naar. Wel nog altijd '92. Als ie jonger is als '92 en ik dus duizenden euro's tax moet betalen, wil ik dat alleen doen voor mijn droomcombinatie (2.8 Avant Manual FWD). Either way, blijft het een relatief moeilijke zoektocht. Ik ben alvast ook maar beginnen zoeken in Duitsland, maar ik moet het import proces daar nog wat uitdokteren.

    Overigens, iemand ervaring met de 2.0 16v? Normaal zou ik zeggen liever geen vierpitter, maar deze lijkt me nog wel wat kracht te hebben. Al vraag ik me wel af hoe ie klinkt...

  7. #7
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Zoektocht B4

    Productieaantallen zeggen niets over wat er over is. Deze auto's zijn destijds massaal geëxporteerd naar het Oostblok waardoor je hier bijna niets meer kunt vinden.

    De 16V is het tegenovergestelde van de 2.3. Hij ontwikkelt bijna al zijn koppel boven de 3000 toeren. Leuk voor een racer.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  8. Ad
  9. #8

    Standaard Re: Zoektocht B4

    Dan ga ik toch passen voor de 16V denk ik. In mijn zoektocht naar 16Vs, kwam ik overigens ook een Quattro Competition tegen. Verrassend genoeg binnen mijn budget, maar bijgevolg dus ook eentje waar echt enorm veel werk aan is. Ik ken ook niet genoeg van dit model om goed in te schatten of ik de meeste onderdelen gewoon kan sourcen van andere 80 modellen. Wel een prachtbak als ie klaar is.

    Daarnaast heb ik ook een loophole in de Belgische wetgeving ontdekt. Als je de achterbank eruit haalt (voorbeeld) kan je die dus gewoon als lichte vracht inschrijven. Het enige nadeel hieraan is dat deze mod onomkeerbaar moet zijn. En ik vind het dan toch ook weer zonde om een mooie wagen zo te vernielen om wat minder belasting te betalen.

    Bedankt alvast voor de hulp. Mijn zoektocht naar een 5 of 6 pitter Avant gaat nog even verder.

  10. #9
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Zoektocht B4

    Waarschijnlijk is dat augustus 1992 voor modeljaar 1993, daarin zit het verschil.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •