Resultaten 1 tot 6 van de 6

Onderwerp: Zwaar sturen A5 2010 - 2012

  1. #1

    Standaard Zwaar sturen A5 2010 - 2012

    Hallo,

    Ik wil graag een A5 kopen van de bouwjaren 2010 tot 2012. Nu heb ik in een A5 gereden die op zich prima is maar nogal zwaar stuurt.

    Mijn vraag; is er een oplossing bekend om het zware sturen op te lossen?

    En; is de multi-tronic oke, of kan ik beter voor een S-tronic gaan (die worden niet veel aangeboden)

    Hoor het graag.

    Merci!

    Simon da Soursa

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Zwaar sturen A5 2010 - 2012

    Ze horen niet zwaar te sturen. Er was iets mis met die auto, probeer eens een proefrit in een ander exemplaar. Voor wat betreft de MT: gebruik de zoekfunctie van dit forum eens. Is genoeg over geschreven.
    Laatst gewijzigd door tom; 16-09-20 om 18:47.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  3. #3

    Standaard Re: Zwaar sturen A5 2010 - 2012

    Het pre facelift model heeft een hydraulisch bekrachtigde stuurbekrachtiging met een pomp die door de motor wordt aangedreven je had een "normale" variant en een "servotronic" die laatste bekrachtigde minder op hogere snelheden en moest daarmee zorgen voor mee stuur gevoel / sportievere beleving van het stuurgedrag. Dat kan een verklaring zijn voor zwaarder sturen maar zwaar in stilstand is bij geen enkele de bedoeling want dan zou een servotronic juist meer moeten gaan bekrachtigen om het manoeuvreren te vergemakkelijken.

    Over de automaten:

    De multitronic is alleen geleverd als voorwiel aangedreven versie en de s-tronic (DSG) alleen als Quattro, in de eerste bouwjaren had de 3.0tdi en de 3.2 benzine nog een ouderwetse automaat met koppelomvormer die (ouderwetse) automaatbakken zijn in Amerika ook nadat deze in Europa al lang uit het leveringsgamma was steeds geleverd (daar heeft men volgens mij nooit de S-tronic gehad op een 2.0TFSI) de S-tronic werd in Amerika volgens mij alleen geleverd in de S5 (3.0TFSI in zowel de pre als de facelift dus net zoals in Europa).

    Ik heb een multitronic gehad en vind het een prettige bak maar ik ben dan ook meer op vlot in alle comfort gericht en niet op een vlijmscherpe bak die zenuwachtig heen en weer schakelt. Overigens is een multitronic een continue variabele transmissie / CVT dus zonder echte verzetten zoals een S-tronic die wel heeft.

    Je hebt dus eigenlijk 3 types automaat in de A4 en de A5 (2007-2017) gehad:

    1. Multitronic zowel in benzine als diesels (continue variabele transmissie) met voorwiel aandrijving (alle bouwjaren 2007-2017)
    2. Tiptronic automaat (met koppelomvormer) met Quattro aandrijving in de vroege EU bouwjaren met 3.0 diesel en de 2.0TFSI en 3.2FSI (beetje een ouderwetse bak) (bouwjaren 2007-2008 en in de USA modellen tot einde productie in 2017)
    3. S-tronic (DSG) automaat in de benzine en diesel modellen met Quattro vanaf circa 7-2009 (modeljaar 2010) fijne snelle bak wel zeker in de begin jaren best wat problemen met de mechatronic.

    Voor alle bakken geldt regelmatig olie service (multitronic om de 60dkm) voor de Tiptronic en de S-tronic weet ik het even niet, life long olie bestaat niet in een automaat dat is verkoop kul dus weet je niet wanneer de olie voor het laatste ververst is (bij ieder type automaat) dan zou ik het zeker laten doen (met filter) als je wilt dat de bak op de lange termijn heel blijft. Een automaat heeft altijd interne vervuiling en als je dat niet tijdig verschoont dan gaat die vervuiling zich afzetten op solenoids / printplaten / kleppenblokken en loop je risico je automaat te verspelen of voor dure reparaties te komen staan.
    Laatst gewijzigd door JINXED; 16-09-20 om 22:04.

  4. #4

    Standaard Re: Zwaar sturen A5 2010 - 2012

    Dank je Tom!

  5. #5

    Standaard Re: Zwaar sturen A5 2010 - 2012

    Hi Jinxed,

    Dank je voor je uitgebreide antwoord. Zeer informatief. Met Megatronic bedoel je de Multitronic of de S-tronic?

    Ik wil een variant met de kleinste kans op stuur en automaat issues; dan kan ik het beste voor een Quatro S-Tronic gaan denk ik. Ben je dat met me eens?

    Heb nu in 2 multitronics gereden; de ene stuurde zwaar in alle snelheden en de andere stuurde zwaar op hogere snelheden; je geeft aan dat dit zo hoort, maar vind ik niet echt lekker rijden.

    Is het overigens beter bij de Coupe A5?

    Cheers!
    Laatst gewijzigd door Simon da Soursa; 17-09-20 om 18:55.


  6. #6

    Standaard Re: Zwaar sturen A5 2010 - 2012

    mechatronic is het "brein" dat in je automaatbak zit, de computer dus.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •