Resultaten 1 tot 3 van de 3

Onderwerp: A5 cabrio 3.2fsi of 2.0tfsi

  1. #1

    Standaard A5 cabrio 3.2fsi of 2.0tfsi

    Hallo, dit is mijn eerste post op dit forum, dus ik zal me eerst eens voorstellen.

    Ik ben Twan en ik heb een audi a4 cabrio. Dit is tevens mijn eerste auto. Hij heeft een 2.4 v6 gekoppeld aan een multitronic. Geen enkel probleem en vind de multitronic zeer soepel rijden.

    Nu ben ik opzoek naar een opvolger. De audi a5 cabrio is een goede optie, maar zit erg te twijfelen tussen de motorisering. Ik wil sowieso een automaat, ik vind dat een cabrio een automaat hoort te hebben. Ik twijfel tussen de 3.2fsi en de 2.0tfsi. Ik weet dat ze allebei hun problemen kennen (olieverbruik, rekkende ketting). Ik houd heel erg van het v6 geluid van mijn 2.4 en zou dit niet graag willen missen. Ik vraag me af wat het verschil qua rijden is tussen deze motoren. Ik neig naar de 3.2, maar vraag me af of het de meerprijs waard is. Graag ervaringen!!

    Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

  2. #2
    AbuDhabiJB's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2019
    Leeftijd
    40
    Posts
    122
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 SB

    Standaard Re: A5 cabrio 3.2fsi of 2.0tfsi

    Laten we eerst even duidelijk krijgen welke A5 je wil, bouwjaar/budget?

  3. #3

    Standaard Re: A5 cabrio 3.2fsi of 2.0tfsi

    Ik denk dat het gaat over de pre facelift cabrio want alleen die is met de 3.2FSI motor geleverd in multitronic en quattro (S-tronic) variant. Ik vind zelf de 3.2 FSIom te horen een leuke motor maar qua betrouwbaarheid is het wel een motor waar best veel mis aan kan gaan. Nokkenasverstellers heb ik vaker dan eens zien falen, de kettingen eveneens, om over de kantellende zuigers / kapotte zuigerwanden en of gescheurde zuigers nog maar niet te spreken. Veel van die dingen zijn overigens wel te wijten aan slecht warm rijden (dus te snel op het gas met koude motor dit maakt dat de zuigers flink op hun donder krijgen met motorschade tot gevolg).

    Ik ben zelf meer fan van de latere facelift bouwjaren omdat hier enkele verbeteringen in zijn doorgevoerd (de 2.0TFSI bleef in de eerste bouwjaren ook van de facelift ongewijzigd (en slecht) qua olie verbruik en kettingproblematiek en kool afzetting). De latere 2.0TFSI 225 / 230pk lijkt meer op de 1.8 170pk/177pk CJE motoren en kreeg toen ook de olievuldop voor bij de distributieketting in plaats van midden in de motorcover. Daarom zou ik altijd de 211pk 2.0TFSI laten staan (olieverbruik is bijna gegarandeerd als er niet altijd om de max 15dkm de olie is ververst). Als het een 2.0TFSI moet worden dan een 225pk/230pk of een met een revisie bij een gerenommeerde partij waarbij aantoonbaar de juiste zuigers zijn gemonteerd (ook daar wordt veel mee gerommeld). http://hartogtuning.nl/?p=1171

    Ik zou zelf misschien wel uitkijken (ik ken je budget niet) naar een facelift 1.8TFSI vanaf 2013 (die schijnen een betere IHI turbo te hebben en de eerste aanloopproblemen van de CJE motoren rij zou er uit moeten zijn). Ik heb zelf een modeljaar 2014 1.8TFSI en die heeft geen last meer van de carbon build up omdat er een extra rij met injectoren geplaatst is en er daardoor wel spoeling van de kleppen plaatsvindt (i.t.t. de eerste FSI / TFSI motoren die last hebben van interne motorvervuiling). Olieverbruik is bij mijn auto geen issue (volgens mij zitten hier al niet meer die slechte olieschraapveren meer in die de eerste serie TFSI's plaagde bij te lang doorrijden met oude / matige olie) Daarnaast is dit een motor die i.c.m. multitronic best vlot is (veel koppel) en daarnaast als het moet erg zuinig, alleen het is geen 6 cilinder (had ik ook graag gehad maar het idee bakken met geld uit te mogen geven aan een motor die in de basis niet heel veel voorkomt (weinig gebruikt voorhanden) en dan een duur revisieblok te moeten aanschaffen gaf voor mij wel de doorslag.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •