Resultaten 1 tot 8 van de 8

Onderwerp: Even voorstellen / oriënteren voor een 80 B3

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2020
    Posts
    60
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard Even voorstellen / oriënteren voor een 80 B3

    Hallo ik ben "React", 49 jaar en me aan het orïenteren voor een B3.
    Aangezien ik (nog) niet zo'n auto bezit en niets in de showroom kan posten maar even direct hier.

    Ik heb al e.e.a. gelezen. Ik zoek geen daily-driver maar een goed exemplaar (voorkeur voor de 1.8S) om te stallen/koesteren en enkel op mooie dagen eens mee te gaan toeren. Ik ben technisch genoeg om onderhoud, remblokken, etc zelf uit te voeren. Nu zou mijn voorkeur uitgaan naar een automaat, maar ik begrijp dat de 3-traps automaat van de B3 nogal zwak en dus een risico is?

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Even voorstellen / oriënteren voor een 80 B3

    Verplaatst naar Aankoopadviezen, lees hier ook even de sticky voor aankoopadvies van dit type door.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2020
    Posts
    60
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard Re: Even voorstellen / oriënteren voor een 80 B3

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom Bekijk Berichten
    Verplaatst naar Aankoopadviezen, lees hier ook even de sticky voor aankoopadvies van dit type door.
    Het zal vast aan mij liggen maar ik kan geen sticky voor dit type vinden? In de sticky met de titel 80-90 etc, gaat het direct over de B4, de 2.0 liter motor en hoger en de exoten als coupé's, quattro's en diesels, laat staan een automaat. De globale dingen snap ik wel, maar wat is er nu waar je bij een 80 B3 1.8S automaat op moet letten? Iemand?

  4. #4
    Arnout's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2004
    Leeftijd
    49
    Posts
    1.431
    Kudos
    35
    Auto
    Audi RS2
    Land
    Land

    Standaard Re: Even voorstellen / oriënteren voor een 80 B3

    Ik heb er al ruim 20 jaar eentje, een 80 1.6 benzine uit 1991. De B3, oftewel Typ89, is een erg servicevriendelijke auto met wel een aantal punten die aandacht verdienen. Het is nu wel echt een oude auto aan het worden, dus koop er in elk geval eentje in een zo goed mogelijke en originele staat. Dat begint met een schadevrije en zo roestvrij mogelijke carrosserie. Als de auto geen slecht herstelde schades heeft, roest hij eigenlijk alleen maar aan de voorschermen bij de spatbordranden (de plastic wielkuipen schuren tegen het staal, vuil en vocht blijft ertussen zitten) en rond de lampjes van de kentekenverlichting aan de achterklep. Aan de onderkant kunnen het subframe, veerpoten en delen van de wielophanging achter ook roestig zijn. De achterkant is vrij 'zacht'. Al bij een kleine aanrijding heb je schades aan de achterklep bv. Je ziet dan ook veel 80's met slecht sluitende of niet mooi passende achterkleppen. De donkere kleuren zijn wel gevoelig voor het onstaan van krassen (op het dak) in en bladderen (motorkap) van de blanke lak. Door het werken onder temperatuursverschillen over de jaren wordt dat een heel lelijk verhaal. Er is niks aan te doen, anders dan het compleet overspuiten van de auto, een grap van enkele duizenden euros. Ik zou er dus eentje nemen zonder beginnende verschijnselen hiervan (als die er nog zijn).

    Ik zou ook voor een 1.8S met 90pk en katalysator gaan (dan ook fijn een groene sticker voor D) uit 1990 of 1991, zo laat mogelijk. De handbak is een betere keuze dan de automaat, alleen al vanwege het verbruik en waarschijnlijk niet al te snel schakelen van de automaat. Ik heb alleen ervaring met een B4 115 pk automaat, dat vond ik geen niet prettige combi. Traag!

    De 1.8S is een mooie combi van vermogen en toch nog een simpele mono-point injectie. De 1.9E (oudere modellen) of 2.0E zijn een stukje krachtiger, maar het injectiesysteem is ook een stuk complexer. Mocht de benzineverdeler (spinnekop) problemen geven, dan is het lastig, service is niet eenvoudig. Mijn 1.6 is gewoon niet zo krachtig, en de electronische carburateur is een prima ding, maar je moet er wel verstand van hebben, en dat hebben er niet veel. De motoren zijn erg robuust, net als de versnellingsbak. Startmotoren en dynamo's geven na 250-300 dkm wel de geest, maar zijn goed gereviseerd te krijgen.

    Op deze leeftijd kan je wel een paar kwaaltjes nog verwachten: afbladderende bekleding van de kleppen van de verwarming (blazer op vol: komen er zwarte deeltjes uit de roosters?), lekkende kachelradiateurs (lekkage in voetruimtes, beslagen ramen, zoetige geur), kabelboom van de kofferklep gaat stuk op het knikpunt, loshangende bekleding van de deurkaarten en evt hemeltje. Dat soort dingen. Ook mogen de remslangen voor graag stuk gaan.

    Maar laat het je niet tegen houden, je kan er veel zelf aan sleutelen. In Duitsland staan er altijd best een paar aardige auto's tussen. In NL worden ze echt schaars. Als je nog meer info wil hebben, stuur maar een pb. Succes!
    1991 Audi 80 1.6, 1994 Audi Avant RS2
    Leasert: nu: 2018 Hyundai Ionic Electric; ex: 2013 Chevrolet Volt LTZ, 2009 Audi A3 SB 1.4T

  5. #5
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Even voorstellen / oriënteren voor een 80 B3

    De drietraps bakken van de type 89 zijn niet de sterkste. De B4 kreeg een betere automaatbak.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2020
    Posts
    60
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard Re: Even voorstellen / oriënteren voor een 80 B3

    Top hier heb ik wat aan. De auto zal waarschijnlijk de eerste jaren geschorst en droog gestald gaan worden. Uiteraard wel een aantal maal per jaar starten en warmdraaien en rondje mee rijden op een eigen erf. Schoon- en bijhouden dus. Druppel lader, afdekhoes, kleine beetjes verse benzine bijtanken, waarschijnlijk de ATF maar verversen etc.

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2020
    Posts
    60
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard Re: Even voorstellen / oriënteren voor een 80 B3

    Mede n.a.v. het aankoopadvies van @Arnout is het de 1.8 B3 automaat geworden die ik al een tijdje op het oog had. Deze auto had een hoop van de genoemde specifieke kwalen (nog) niet!

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Even voorstellen / oriënteren voor een 80 B3

    Mooi, veel succes en plezier er mee.

    De lelijke blanke lak op het dak van mijn B4 is herkenbaar. Doorgesleten kabelboom naar kofferdeksel ook, maar dat heb ik nu bijna zes jaar geleden kunnen repareren. Remslangen zijn bij de apk vaak een punt, maar kosten vallen erg mee. Mijn B4 fungeert echter wel als dagelijks vervoermiddel.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •