Resultaten 1 tot 16 van de 16

Onderwerp: Aankoopadvies A4 B7/B8/B9 welke benzinemotor

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2016
    Leeftijd
    29
    Posts
    37
    Kudos
    0

    Standaard Aankoopadvies A4 B7/B8/B9 welke benzinemotor

    Hallo allemaal,

    Ik ben een 25 jarige eigenaar van een Audi 80 B3 1.8s oldtimer en maak momenteel gebruik van een Renault Twingo voor goedkoop woon-werkverkeer.
    Ik heb zeer veel plezier gehad aan beide wagens (met name de Audi) maar ik denk dat er volgend jaar een nieuwe auto zal moeten aankomen.

    Ik heb eigenlijk maar 1 vereiste en dat was een "betrouwbare sedan benzine".
    Verschillende modellen hebben mijn interesse gewekt: Mazda 6, Skoda octavia/ superb, Fiat Tipo, rover 75, Seat exeo, noem maar op...
    Ik ben zelfs naar de Dacia garage geweest voor info mbt de nieuwe Dacia Logan maar tevergeefs, was dit het weer niet voor mij...

    1 model blijft maar in mijn hoofd spoken, en dit gedurende enkele jaren, en dat is de Audi A4.
    Elke andere wagen heeft nét niet die (voor mij) perfecte verhoudingen van een Audi A4.
    En ik blijf maar twijfelen omwille van de kostprijs van een premium merk als Audi.

    Nu schrikt de nieuwprijs mij ook stevig af (>€30.000) dus zou dit toch een tweedehands aankoop moeten zijn...
    Toch weet ik niet of mijn budget wel geschikt is om zo een auto te kopen; ik had altijd in mijn hoofd dat auto's als deze (en zeker tweedehands) makkelijk jaarlijks duizenden euro's aan onderhoudskosten kunnen bedragen... Ik weet niet hoe accuraat dit is maar ik zie gewoonweg weinig jonge mensen met deze auto rondrijden (wel vaker BMW/ Mercedes gevalletjes)

    Ik woon nog thuis en ik heb een mooi maandloon voor mijn leeftijd maar wil niet al mijn centen investeren in een afschrijving (namelijk deze auto).

    Het liefst zou ik max €10.000 betalen kwa aanschafprijs, met een max van gemiddeld 2000 euro per jaar aan onderhoud; ik weet niet of dit realistisch is?
    Ik heb de aanschaf sticky's gelezen maar echt een richtlijn van wat je mag verwachten kwa prijs is nog steeds een mysterie.

    De twingo waarmee ik nu rijd is belachelijk goedkoop maar ik voel me ook belachelijk wanneer ik ermee rijd (geen vooroordelen; gewoon persoonlijke opinie :P)

    Dus;
    iemand enige info/ tips?
    Beter een ouder modelletje voor 3000 en meer onderhoud of eerder een 2010 model met (hopelijk) minder onderhoud?
    Snelheid is niet echt belangrijk dus een 1.6 lijkt me voldoende.

    Alvast bedankt!!
    Laatst gewijzigd door Exer; 28-02-21 om 17:04.

  2. #2
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.033
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Aankoopadvies budget Audi A4 benzine

    Hoeveel km rijd je? En moet ie zuinig zijn? Met een leuke b6/7 of b8 A4 met een 1,8T heb je een leuke wagen.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2016
    Leeftijd
    29
    Posts
    37
    Kudos
    0

    Standaard Re: Aankoopadvies budget Audi A4 benzine

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rol-Co Bekijk Berichten
    Hoeveel km rijd je? En moet ie zuinig zijn? Met een leuke b6/7 of b8 A4 met een 1,8T heb je een leuke wagen.

    Hallo,
    bedankt voor je antwoord.

    Ik rijd zo een 5 a 10000 km per jaar (dus enkel korte ritjes woon werkverkeer).
    Als ik het goed heb begrepen zijn de oudere TFSI motoren wel wat gevoeliger voor bepaalde kwaaltjes met hoge onderhoudskosten als gevolg? (heb ik ergens in de stickys gelezen).

    Zuinig moet hij niet echt zijn, mijn audi 80 reed 1 op 9 en dat is liefst ook mijn max kwa verbruik.
    Laatst gewijzigd door Exer; 22-11-20 om 20:12.

  4. #4
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.033
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Aankoopadvies budget Audi A4 benzine

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Exer Bekijk Berichten
    Hallo,
    bedankt voor je antwoord.

    Ik rijd zo een 5 a 10000 km per jaar (dus enkel korte ritjes woon werkverkeer).
    Als ik het goed heb begrepen zijn de oudere TFSI motoren wel wat gevoeliger voor bepaalde kwaaltjes met hoge onderhoudskosten als gevolg? (heb ik ergens in de stickys gelezen).

    Zuinig moet hij niet echt zijn, mijn audi 80 reed 1 op 9 en dat is liefst ook mijn max kwa verbruik.
    Tja, een goede motor is de 1,9 tdi
    Er zijn helaas ook veel slechte in de vag groep, een 2.0 tfsi is ook geen topper maar veelal wel goedkoop aangeboden, neem hem met een multitronic bak en je hebt het plaatje compleet.
    Het is lastig, elke motor heeft wel iets.


    Hieronder, inderdaad, dat bedoel ik, compleet plaatje ellende.
    @Yuxel
    Laatst gewijzigd door Rol-Co; 22-11-20 om 21:21.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  5. #5
    Yuxel's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2020
    Posts
    726
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron
    Land
    Land

    Standaard Re: Aankoopadvies budget Audi A4 benzine

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rol-Co Bekijk Berichten
    Tja, een goede motor is de 1,9 tdi
    Er zijn helaas ook veel slechte in de vag groep, een 2.0 tfsi is ook geen topper maar veelal wel goedkoop aangeboden, neem hem met een multitronic bak en je hebt het plaatje compleet.
    Het is lastig, elke motor heeft wel iets.
    2.0 TFSI met Multitronic moet je dus niet doen, bedoelt Rol-Co. Multitronic voor pré-facelift zou ik sowieso niet doen, als je van plan bent een automaat te kopen.

    Onderhoud zeg je, moet niet meer dan 2K per jaar zijn. Nou als de auto altijd goed onderhouden is, ben je met niet eens € 500 per jaar klaar. Denk dan aan olie, filters, airco e.d. Je koopt niet elk jaar nieuwe banden en vervang je blokken en schijven rondom.
    Je kan altijd pech hebben met de auto, vooral met zo'n op leeftijd. Overigens, ook jonge auto's geven je genoeg hoofdpijn.

    Mijn advies zou zijn, koop een 1.8 TFSI handbak (2009 tot 2012) met relatief weinig kilometers en goed onderhoudshistorie. Neem dan eentje met MMI aan board en CC. Als je gaat rijden, moet je lekker rijden.

    Zoiets bijv.
    https://link.marktplaats.nl/m1619168...=socialbuttons

    Zomaar eentje uit MP.

    TFSI heeft dus het beruchte olieprobleem. Als je er een vindt, neem dan waarbij het goed aangepakt is.
    Laatst gewijzigd door Yuxel; 22-11-20 om 20:46.
    A3 e-tron Q5 2.0 TDI Quattro S-Line A4 2.0 FSI
    Originele VCDS Haarlem


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2016
    Leeftijd
    29
    Posts
    37
    Kudos
    0

    Standaard Re: Aankoopadvies budget Audi A4 benzine

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Yuxel Bekijk Berichten
    2.0 TFSI met Multitronic moet je dus niet doen, bedoelt Rol-Co. Multitronic voor pré-facelift zou ik sowieso niet doen, als je van plan bent een automaat te kopen.

    Onderhoud zeg je, moet niet meer dan 2K per jaar zijn. Nou als de auto altijd goed onderhouden is, ben je met niet eens € 500 per jaar klaar. Denk dan aan olie, filters, airco e.d. Je koopt niet elk jaar nieuwe banden en vervang je blokken en schijven rondom.
    Je kan altijd pech hebben met de auto, vooral met zo'n op leeftijd. Overigens, ook jonge auto's geven je genoeg hoofdpijn.

    Mijn advies zou zijn, koop een 1.8 TFSI handbak (2009 tot 2012) met relatief weinig kilometers en goed onderhoudshistorie. Neem dan eentje met MMI aan board en CC. Als je gaat rijden, moet je lekker rijden.

    Zoiets bijv.
    https://link.marktplaats.nl/m1619168...=socialbuttons

    Zomaar eentje uit MP.

    TFSI heeft dus het beruchte olieprobleem. Als je er een vindt, neem dan waarbij het goed aangepakt is.
    <€1000/ jaar aan onderhoud had ik eigenlijk nooit verwacht!
    Dacht altijd dat Audi's/BMW's/Mercedes/... gemakkelijk een aantal duizend euro per jaar aan onderhoud nodig hadden

    Bedankt voor de tip; zal eens zien naar 1.8 TFSI bakken van 2009-2012.
    Het is nog niet zo dringend dus ik heb een lange tijd om op zoek te gaan!

    Stiekem vind ik de B7 modellen het mooist; maar ik weet niet of het verstandig is aangezien deze nog een stuk ouder zijn.

    Wat is eigenlijk een voor/ nadeel aan bijvoorbeeld een 1.8 TFSI of een 2.0i?
    Laatst gewijzigd door Exer; 22-11-20 om 21:29.

  7. #7
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.033
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Aankoopadvies budget Audi A4 benzine

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Exer Bekijk Berichten
    <€1000/ jaar aan onderhoud had ik eigenlijk nooit verwacht!
    Dacht altijd dat Audi's/BMW's/Mercedes/... gemakkelijk een aantal duizend euro per jaar aan onderhoud nodig hadden

    Bedankt voor de tip; zal eens zien naar 1.8 TFSI bakken van 2009-2012.
    Het is nog niet zo dringend dus ik heb een lange tijd om op zoek te gaan!

    Stiekem vind ik de B7 modellen het mooist; maar ik weet niet of het verstandig is aangezien deze nog een stuk ouder zijn.

    Wat is eigenlijk een voor/ nadeel aan bijvoorbeeld een 1.8 TFSI of een 2.0i?
    Verassend! Ik heb dat ook, b6/7 vind ik ook het mooist, in mijn ogen ook nog de laatste degelijke audi, b8 heb ik niets mee, kan ook zo een bmw zijn kwa model.
    Kort geleden ook een b7 bij mijn b6 diesel gekocht.

    Edit: antwoord op je vraag
    https://www.audiforum.nl/forum/markt...ng-2900-a.html
    Laatst gewijzigd door Rol-Co; 22-11-20 om 22:33.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  8. Ad
  9. #8
    EricW's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2007
    Posts
    371
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4 Cabrio

    Standaard Re: Aankoopadvies budget Audi A4 benzine

    Als je dan toch (stiekem) aan een B7 zit te denken, dan is de 1,8T een prima en erg betrouwbare motor. Deze heeft geen last van het "olieverbruik probleem" aangezien hier nog "ouderwetse" hoge zuigerveren in zitten.

  10. #9

    Standaard Re: Aankoopadvies budget Audi A4 benzine

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Exer Bekijk Berichten
    <€1000/ jaar aan onderhoud had ik eigenlijk nooit verwacht!
    De allergrootste grap hierin is dat je echt dingen zelf moet (leren te) doen. Ga je naar de dealer, dan ben je zomaar €800 kwijt voor schijven en blokken rondom. Laat je 't bij een universele garage doen, dan zit je aan €500 te kijken. Doe je het zelf, met het bijbehorende "ik heb het zelf gedaan" gevoel, én kennis over wat voor materiaal je monteert, dan kost het je misschien €200 aan materiaal en 3 uurtjes werk op je dooie akkertje.

    De grote klussen laat je doen (elke 7 jaar €1500), de kleinere klussen kan je dan zelf af. Oliewissel? €70 materiaal, half uurtje werk, op straat. Wel de olie even afvangen. Garage? €150, dealer €350 of meer. Als je dan de rekensom maakt, dan kom je op (10-15 duizend km per jaar):
    - een jaarlijkse kleine beurt (olie + filters + bougies + wisserbladen), €150 materiaal
    - een jaarlijkse APK met controle op kritische punten, €100
    - schromelijk overdreven, maar, 1x per 2 jaar alle remmen, €100/jaar
    - een pech reparatie van €500,-
    - een 7-jaarlijkse distributiebeurt van €1400,-, €200/jaar
    - uitgaande van goede en normale banden (235/40/18) > elke 3 jaar een set a €500, €165/jaar

    Totaal: €715-1215 (met of zonder pech)

    Dáár zit je winst. Genoeg forumleden die je daarbij willen helpen, en veel dingen zijn echt veel makkelijker dan je zelf denkt. Als je 't maar een keer gedaan hebt.
    Laatst gewijzigd door Bastet; 23-11-20 om 15:41.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2016
    Leeftijd
    29
    Posts
    37
    Kudos
    0

    Standaard Re: Aankoopadvies budget Audi A4 benzine

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bastet Bekijk Berichten
    De allergrootste grap hierin is dat je echt dingen zelf moet (leren te) doen. Ga je naar de dealer, dan ben je zomaar €800 kwijt voor schijven en blokken rondom. Laat je 't bij een universele garage doen, dan zit je aan €500 te kijken. Doe je het zelf, met het bijbehorende "ik heb het zelf gedaan" gevoel, én kennis over wat voor materiaal je monteert, dan kost het je misschien €200 aan materiaal en 3 uurtjes werk op je dooie akkertje.

    De grote klussen laat je doen (elke 7 jaar €1500), de kleinere klussen kan je dan zelf af. Oliewissel? €70 materiaal, half uurtje werk, op straat. Wel de olie even afvangen. Garage? €150, dealer €350 of meer. Als je dan de rekensom maakt, dan kom je op (10-15 duizend km per jaar):
    - een jaarlijkse kleine beurt (olie + filters + bougies + wisserbladen), €150 materiaal
    - een jaarlijkse APK met controle op kritische punten, €100
    - schromelijk overdreven, maar, 1x per 2 jaar alle remmen, €100/jaar
    - een pech reparatie van €500,-
    - een 7-jaarlijkse distributiebeurt van €1400,-, €200/jaar
    - uitgaande van goede en normale banden (235/40/18) > elke 3 jaar een set a €500, €165/jaar

    Totaal: €715-1215 (met of zonder pech)

    Dáár zit je winst. Genoeg forumleden die je daarbij willen helpen, en veel dingen zijn echt veel makkelijker dan je zelf denkt. Als je 't maar een keer gedaan hebt.
    Bedankt voor deze uitleg!
    Het zal nog wel zeker een aantal maanden duren vooraleer ik ga beginnen kijken voor een Audi A4 dus ik ga me eens grondig beginnen inlezen.

    Zijn er toevallig goede websites/ youtube kanalen (buiten dit forum) die deze handelingen goed in beeld brengen?
    Lijkt me zeker interessant om me in te verdiepen.

  12. #11

    Standaard Re: Aankoopadvies budget Audi A4 benzine

    Er zijn veel DIY video's te vinden, en voor veel klussen hoef je niet eens Audi specifiek te kijken, Veel constructies zijn hetzelfde (remblokken vervangen op de voorzijde is bij een Ford Mondeo Mk3, Mitsubishi Carisma, Opel Astra F, Audi A4 B5, B6 en tig andere auto's exact hetzelfde). Het enige verschil is of je een dop 13 (Ford Mondeo), inbus 7 (Astra) of dop 15, 17, 18 etc. nodig hebt.

    Investeer in een redelijke doppenset (een basic set van een goed instapmerk zoals Sonic kost je tussen 100 en 200 euro), daar doe je zo'n 15 jaar mee. Een stevige set ring/steek sleutels (€50) in de 8-21 reeks is zéér handig, en een stevige hamer kan je ook helpen. Potje kopervet, WD40, remreiniger, en een garagekrik.

    Waar kom je vandaan? Je mag gerust eens meehelpen op de volgende klussen hier (lekker beunen aan ouwe roestige daily drivers).
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2016
    Leeftijd
    29
    Posts
    37
    Kudos
    0

    Standaard Re: Aankoopadvies budget Audi A4 benzine

    Even een update van de huidige stand van zaken.

    De aankoop zit er langzamerhand aan te komen en heb in de tussentijd een aantal testritten gemaakt met zowel een 1.6 B7, een 1.8T B7, een 1.8TFSI B8.
    Eerlijk gezegd vond ik de 1.6 het leukst om mee te rijden; waarschijnlijk omdat het meer aanvoelt als mijn oude audi 80 1.8s; beetje een gevoel van nostalgie.
    De 1.8T en 1.8TFSI waren meer vergelijkbaar met de 1.8 TFSI als koploper (misschien omdat dit een B8 was; interieur voelde ook wat moderner).

    To be continued

  14. #13

    Standaard Re: Aankoopadvies budget Audi A4 benzine

    Tip: scoor, als je niet te veel rijdt, een lekkere V6. Is in alle modellen leverbaar geweest. De B6/7 als laatste zonder FSI.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  15. #14

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2016
    Leeftijd
    29
    Posts
    37
    Kudos
    0

    Standaard Advies gevraagd: Audi A4 B7/B8/B9 welke auto

    Hallo!

    Met betrekking tot de betrouwbaarheid heb ik van een aantal onder jullie te horen gekregen dat ik best voor een 1.8TFSI moet gaan na het jaar 2011.
    Na eens grondig verschillende modellen en motoren te vergelijken met elkaar ben ik toch ook eens gaan kijken naar de recentere B9 met 1.4TFSI.

    Nu heb ik zelf nog geen rit gemaakt in een A4 met een 1.4 TFSI maar ik vroeg me af of dit blok meer of minder degelijk is in vergelijking met de 1.8 TFSI in kwestie.
    Ik veronderstel dat ik (aangezien ik de tank-rijstijl van de 1.6i ook niet echt storend vond ) de 1.4 niet als te loom/ traag zal ondervinden?

    Weten jullie misschien welke van deze 2 motoren het beste scoort op gebied van betrouwbaarheid en algemene degelijkheid?
    Verschil in verbruik tussen deze 2 blokken vind ik bijvoorbeeld niet relevant, ik zou me meer storen aan pech of de auto te vaak aan de garage kwijt te zijn.

    Ik weet natuurlijk dat een tweedehands aankoop altijd min of meer een gok is;
    1.4TFSI vs 1.8 TFSI

    Alvast bedankt voor jullie advies!
    Laatst gewijzigd door Exer; 28-02-21 om 17:04.

  16. #15

    Standaard Re: Advies gevraagd: Audi A4 :.: B8 1.8TFSI of B9 1.4TFSI :.:

    1.8 TFSI B8 pre-facelift ... let op voor olieverbruik. Dus de juiste en aantoonbare uitgevoerde modificatie is van belang. Wel heeft de 1.8 TFSI minder last dan de 2.0 TFSI maar is zeker een potentiele kandidaat. Mijn oude haalt ondertussen ook niet meer 4.000 km zonder een liter bij te vullen weet ik van de huidige eigenaar. Dus of nog een echte 1.8 T zoeken. Ja die waren er in de eerste maanden van de B8 of voor de facelift gaan.
    ▀▄▀▄▀▄ Audi Q4 e-tron 40 S Competition
    ▀▄▀▄▀▄ Audi TT Roadster 3.2 DSG MK1

  17. #16

    Standaard Re: Advies gevraagd: Audi A4 :.: B8 1.8TFSI of B9 1.4TFSI :.:

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FASt Bekijk Berichten
    1.8 TFSI B8 pre-facelift ... let op voor olieverbruik. Dus de juiste en aantoonbare uitgevoerde modificatie is van belang. Wel heeft de 1.8 TFSI minder last dan de 2.0 TFSI maar is zeker een potentiele kandidaat. Mijn oude haalt ondertussen ook niet meer 4.000 km zonder een liter bij te vullen weet ik van de huidige eigenaar. Dus of nog een echte 1.8 T zoeken. Ja die waren er in de eerste maanden van de B8 of voor de facelift gaan.
    De B8 is nooit met een 1.8T 20V met distributieriem geleverd maar altijd met de 1.8TFSI (16V met distributieketting en directe benzine inspuiting) nieuwe generatie zelfs de allereerste van 11-2007 heeft al de "nieuwe" TFSI, wel heeft Audi de benaming op de achterklep in de begin periode tot circa einde 2009 weergegeven als 1.8T en 2.0T dit was echter al wel de TFSI motor. Audi hanteert de 2.0T benaming in Amerika nog steeds daar heeft men nooit de TFSI benaming toegepast.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •