Resultaten 1 tot 5 van de 5

Onderwerp: Audi A4 TFSI groot olieverbruik welke bouwjaren

  1. #1

    Standaard Audi A4 TFSI groot olieverbruik welke bouwjaren

    Goedemorgen allen,

    Ik ben me aan het oriënteren op een Audi A4 avant tfsi en kom overal het overmatig olieverbruik tegen. Ik neem toch aan dat bij de nieuwere bouwjaren dit probleem steeds meer verholpen is. Mijn vraag is: is dit nog steeds een veelvoorkomend probleem bij de nieuwere bouwjaren en zo nee, vanaf welk jaar namen deze klachten af?

    Groet,
    Stefan

  2. #2
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.611
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard re: Audi A4 TFSI groot olieverbruik welke bouwjaren

    Sinds modeljaar 2012 verbeterd, sinds modeljaar 2016 volledig verholpen.
    (Modeljaar bij Audi start in september van het voorgaande jaar).
    Laatst gewijzigd door Kees B; 19-02-21 om 10:36.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  3. #3

    Standaard re: Audi A4 TFSI groot olieverbruik welke bouwjaren

    Dankjewel!

  4. #4

    Standaard Re: Audi A4 TFSI groot olieverbruik welke bouwjaren

    Volgens mij gaat Kees B iets te kort door de bocht, er is onderscheid tussen de 1.8TFSI en de 2.0TFSI en dan is het best te herkennen verschil de positie van de olievuldop bij de oude serie zit deze in het midden van de motorafdekking. Bij de betere versie is de olievuldop voorop het motorblok gekomen (direct achter de radiateur vlakbij het dopje voor de oliepijlstaaf), de oude serie had een grotere olievuldop welke in het midden van de motorafdekplaat zit. Ik heb verschillende A4 / A5 TFSI gehad en in mijn omgeving ook best wat mensen, ik kan uit mijn eigen ervaring zeggen dat ook een oude generatie 1.8TFSI (bouwjaar 2009) met regelmatig olieverversen (om de 15dkm max i.p.v. die idioot lange 30dkm) geen olie hoeft te verbruiken. Verder is de 1.8 met komst van de facelift modellen de 170pk / 177pk versie met motorcode startend met CJE de motor al behoorlijk gewijzigd en wezenlijk verbeterd (o.a. 4x extra injectoren die carbon build up helpen te voorkomen) gek genoeg bleef de 2.0TFSI toen nog ongewijzigd (211pk) leverbaar ook in de facelift modellen. De 2.0TFSI is pas gewijzigd met de invoering van de 225PK / 230PK motor en werd toen op een zelfde manier opgezet als de 1.8 motoren. Deze nieuwere 225pk / 230pk 2.0TFSI motoren zijn ingevoerd medio 6-2013 een facelift model 2.0TFSI uit 2012 of begin 2013 kan dus nog olie verbruik vertonen omdat het in de basis de zelfde motor is als de pre facelift 2.0TFSI.

    Ik heb zelf o.a. een A5 1.8TFSI 170pk Multitronic (10-2013) met momenteel iets van 238dkm en deze verbruikt geen druppel olie (niet waarneembaar in ieder geval).
    Laatst gewijzigd door JINXED; 01-03-21 om 11:06.

  5. #5

    Standaard Re: Audi A4 TFSI groot olieverbruik welke bouwjaren

    Dank je Jinxed! Helder verhaal


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •