Resultaten 1 tot 8 van de 8

Onderwerp: Aankoop Audi A3 8V, benzine of e-tron?

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2015
    Posts
    10
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A1

    Standaard Aankoop Audi A3 8V, benzine of e-tron?

    Beste leden,

    Ik ben opzoek naar een leuke Audi A3 8V. Nu zijn er vele soorten uitvoeringen en kom ik er eigelijk niet uit welke beter zou passen bij mij.

    Ik twijfel namelijk tussen een A3 sportback etron hybride of gewoon een benzine S-line.

    Mijn twijfel zit hem in het de hybride gezien ik wel de voordelen inzie van het deels electrisch rijden maar thuis heb ik geen mogelijkheid om hem op te laden. Op mijn werk zou het wel kunnen maar ik weet niet helemaal zeker of ik daar gebruik van ga maken. Het is 60 km naar mijn werk heen en terug.

    Daarbij vraag ik mij af of je het hele electrische ook gewoon kan uitzetten want stel de batterijen werken niet lekker of gaan na verloop van tijd kapot wil ik niet mega hoge kosten hebben voor het electrische gedeelte.

    Verder ben ik ook een beetje sceptisch over de electrische A3 omdat de prijs niet veel verschillen met een benzine A3 en ik begrijp niet waarom je voor een hybride ongeveer het zelfde betaald als een benzine.

    Sorry voor het lange verhaal maar ik hoop dat iemand mijn twijfel kan wegnemen!

    Groetjes!!

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2013
    Posts
    727
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro
    Land
    Land

    Standaard Re: Aankoop Audi A3 8V, benzine of e-tron?

    Uiteraard ken ik je situatie niet precies, maar als je op je werk -gratis- kan laden en alle benzine zelf moet betalen, dan zou ik zeker voor de A3 e-tron gaan.
    Je haalt niet de hele afstand elektrisch, maar elke kilometer is pure winst.

    Vooral als de investering ongeveer even hoog is, dan zou voor mij de keuze makkelijk zijn.
    Ik ben benieuwd wat de A3 e-tron rijders op dit forum ervan zeggen...


    EDIT:
    De wegenbelasting voor een hybride is voor een aantal jaren toch ook lager?
    Laatst gewijzigd door Caravaca de la Cruz; 20-02-21 om 10:26.

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2015
    Posts
    10
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A1

    Standaard Re: Aankoop Audi A3 8V, benzine of e-tron?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Caravaca de la Cruz Bekijk Berichten
    Uiteraard ken ik je situatie niet precies, maar als je op je werk -gratis- kan laden en alle benzine zelf moet betalen, dan zou ik zeker voor de A3 e-tron gaan.
    Je haalt niet de hele afstand elektrisch, maar elke kilometer is pure winst.

    Vooral als de investering ongeveer even hoog is, dan zou voor mij de keuze makkelijk zijn.
    Ik ben benieuwd wat de A3 e-tron rijders op dit forum ervan zeggen...


    EDIT:
    De wegenbelasting voor een hybride is voor een aantal jaren toch ook lager?
    ——————
    Ja precies dat dacht ik ook alleen snap ik niet waarom de aanschaf bijna het zelfde is als een benzine A3. En natuurlijk betreft de batterijen hoe lang die meegaan en goed blijven is ook de vraag.

    Weet gewoon niet echt hoe het zit met hybride occasions. Hoop dat iemand me kan adviseren

  4. #4
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.834
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Aankoop Audi A3 8V, benzine of e-tron?

    De eerste Toyota Prius-modellen zijn van 1997. De accupakketten van de eerste modellen zijn nog prima.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  5. #5
    pon3's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Leeftijd
    70
    Posts
    241
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron
    Land
    Land

    Standaard Re: Aankoop Audi A3 8V, benzine of e-tron?

    A3 etron Ambition ( S-line versie) komt voor 95% uit de zakelijke lease en heeft en zodanige afschrijving achter de rug, dat de huidige verkoopprijs gelijk ligt aan een meestal standaard s-line, dit ondanks een aanschafprijs van gemiddeld € 51.000,- BPM amper € 350,-
    De lagere prijs ( hoge afschrijving ) is voornamelijk gebaseerd op de onbekendheid met de degradatie in de tijd, van deze techniek en de complexiteit daarin, alsmede de HS accu.
    Het voordeel is, gezien voorgaande, dat vrijwel alle verkrijgbare accessoires erop zitten en dat de auto's dealer onderhouden zijn en dat ze heerlijk rijden in deze combinatie.

    Nadeel vinden sommigen het gewicht en bocht rijeigenschappen, auto is 350 kg zwaarder dan een standaarduitvoering en heeft een aparte afvering i.v.m. hogere gewicht en ligt daardoor iets hoger, wegenbelasting momenteel 50% korting,

    HS accu heeft 8 jaren fabrieksgarantie, ( mijn auto heeft nu 91.000 km op de teller en de accu is nog 95% )
    Ik hoor van verzwakkingen tot 80% maar dan wel pas bij km standen van boven de 200.000, met dagelijks opladen.

    Helemaal uitzetten kun je het elektrische gedeelte niet, omdat het deel uitmaakt van het concept.
    Als ooit de HS accu zeer slecht zou worden, wat ik zeer betwijfel, schakelt de auto automatisch over op benzine power.


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2015
    Posts
    10
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A1

    Standaard Re: Aankoop Audi A3 8V, benzine of e-tron?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pon3 Bekijk Berichten
    A3 etron Ambition ( S-line versie) komt voor 95% uit de zakelijke lease en heeft en zodanige afschrijving achter de rug, dat de huidige verkoopprijs gelijk ligt aan een meestal standaard s-line, dit ondanks een aanschafprijs van gemiddeld € 51.000,- BPM amper € 350,-
    De lagere prijs ( hoge afschrijving ) is voornamelijk gebaseerd op de onbekendheid met de degradatie in de tijd, van deze techniek en de complexiteit daarin, alsmede de HS accu.
    Het voordeel is, gezien voorgaande, dat vrijwel alle verkrijgbare accessoires erop zitten en dat de auto's dealer onderhouden zijn en dat ze heerlijk rijden in deze combinatie.

    Nadeel vinden sommigen het gewicht en bocht rijeigenschappen, auto is 350 kg zwaarder dan een standaarduitvoering en heeft een aparte afvering i.v.m. hogere gewicht en ligt daardoor iets hoger, wegenbelasting momenteel 50% korting,

    HS accu heeft 8 jaren fabrieksgarantie, ( mijn auto heeft nu 91.000 km op de teller en de accu is nog 95% )
    Ik hoor van verzwakkingen tot 80% maar dan wel pas bij km standen van boven de 200.000, met dagelijks opladen.

    Helemaal uitzetten kun je het elektrische gedeelte niet, omdat het deel uitmaakt van het concept.
    Als ooit de HS accu zeer slecht zou worden, wat ik zeer betwijfel, schakelt de auto automatisch over op benzine power.
    Dankjewel voor je uitgebreide antwoord. Ik word wel steeds enthousiaster om hem te halen. Wat zijn eigelijk de kosten en werking van de elektrische palen enzo? Moet je er ook een pasje voor hebben of iets in die zin?

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2013
    Posts
    727
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro
    Land
    Land

    Standaard Re: Aankoop Audi A3 8V, benzine of e-tron?

    Ik gebruik deze pasjes en/of apps:

    - Maingau (rfid sleutelhanger):
    https://www.maingau-energie.de/e-mob...utostrom-Tarif

    - EnBW (app):
    https://www.enbw.com/elektromobilita...station-finden

    - NewMotion = Shell Recharge (kaart):
    https://my.newmotion.com/

    Welke kaart (of app) ik gebruik, hangt af van de plaats waar ik ga laden:
    - Maingau en
    - EnBW werken met een vast tarief, (bijna) ongeacht bij welke laadpaal je staat. Ze zijn bijna altijd de gunstigste, maar worden na 4 uren laden duurder door een tijdtarief. Dus onhandig als je de auto de hele nacht aangesloten laat staan.
    Maingau heb ik veel gebruikt, maar sinds ik EnBW heb ontdekt, is dat mijn nieuwe favoriet.

    - NewMotion is vooral gunstig bij DC snelladen bij hun eigen laadpalen, maar DC laden kan een A3 e-tron volgens mij niet. Hebben ze ook niet nodig. Bovendien werkt NewMotion met een extra starttarief van ongeveer 38 cent (wat met 7 kWh laden neerkomt op een meerprijs van ruim 5 cent/kWh) en kennen ze geen vast tarief. Bij onbekende laadpalen moet je met de NewMotion kaart dus altijd vooraf controleren wat het tarief is!

    Moet je per maand meer laden dan 50 kWh, neem dan een abonnement bij EnBW. Dat kost 5 euro per maand, maar dan betaal je voor AC-laden (de straatpalen) 29 cent ipv 39 cent. Dat is nog maar zo'n 8 cent meer dan je eigen huisaansluiting.
    Een volle accu bij een A3 e-tron is ongeveer 7 kWh toch? Dus met 7x vol laden zit je al aan die 50 kWh.

    En natuurlijk de (voorlopig) gratis kaart van Audi voor goedkoop snelladen bij Ionity. Maar aan die kaart heb je, denk ik, niet zo veel, want die kost normaal 18 euro per maand. Dus alleen geschikt voor veelrijders die altijd moeten snelladen (DC).

    Rangorde:
    1. Voor mij (maar ik heb een e-tron) dus voorlopig nog de Audi Charging kaart voor snelladen bij Ionity en "straatpalen".
    2. Maingau, een cent duurder, maar bungelt aan m'n autosleutel, dus makkelijk.
    3. EnBW, als ik veel moet laden.
    4. En helemaal onderaan Shell Recharge.

    EDIT:
    Uiteraard blijft de beste oplossing: laden op je werk.
    Vertel je werkgever een mooi verhaal over duurzaam, milieu bla, bla etc en dat daarom laadpalen voor werknemers anno 2021 noodzakelijk zijn. Elektriciteit is voor (heel veel) bedrijven veel goedkoper dan voor particulieren, dus laden hoeft echt niet aan je doorberekend te worden.
    Laatst gewijzigd door Caravaca de la Cruz; 21-02-21 om 07:11.

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2021
    Leeftijd
    44
    Posts
    5
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron

    Standaard Re: Aankoop Audi A3 8V, benzine of e-tron?

    Ik heb sinds kort een audo a3 e-tron en ik ben er zeer te spreken over. Ik heb geen vergelijkings materiaal met een normale a3.
    Ik ben een normale rijder, geen trapper of racer.
    Er zijn 2 rij standen: dynamic en comfort die ik gebruik. De dynamic gebruik is het vaakst. Die is net iets sportiever (afvering, reactie, etc) en qua sturen directer.

    Ik heb de audi 1x aan de paal gehad en heb gebruik gemaakt van de app.
    Realistisch gezien heb je 30km waarmee je vol elektrisch kan rijden. Zoals gezegd heb ik hem 1x aan de paal gehad via een app. Kosten €1,43 in totaal.

    Je hoeft de audi trouwens ook niet aan een laadpaal te leggen. Je kan hem ook op de stand ev charge zetten. Dan laadt hij bij tijdens het rijden.
    Als je het op ev auto zet dan wordt de elektrische kant gebruikt voor het wegrijden en daarna pakt de benzine het over. Wegrijden kost immers ook meer benzine.

    Ik had eerst een hyundai i10 en ik betaal nu bijna hetzelfde aan kosten voor de audi.
    De audi zit op het gunstige half tarief voor de wegenbelasting vanwege de uitstoot die onder de 50gr/km zit. Ik dacht uit mijn hoofd dat de audi op 37gr/km uitstoot zit.

    Al met al vindt ik het een super fijne auto.

    Gr. Bas

    Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •