Resultaten 1 tot 11 van de 11

Onderwerp: Advies gevraagd A4 Avant B8 vanaf 2015

  1. #1

    Standaard Advies gevraagd A4 Avant B8 vanaf 2015

    Goedemiddag allen,

    Ik ben nieuw hier op het forum en me aan het oriënteren op de aanschaf van een tweedehands A4 avant.
    Ik heb hiervoor diverse leaseauto's gehad (nog nooit een Audi, sorry!), maar vanwege de huidige situatie heb ik de leaseauto de deur uit gedaan en nu dus aan het sparen voor een eigen auto.
    We verwachten in juni ons eerste kind, dus vandaar dat een beetje ruime auto met een leuke set accessoires op het wensenlijstje staat.

    Waar ben ik naar op zoek:
    Ik verwacht zo'n 15 a 20.000km per jaar te gaan rijden (privé + zakelijk). Als ik me niet vergis zal het omslagpunt qua kosten tussen een benzine en dieselauto ook ergens in die range liggen, klopt dat?
    Zou maximaal 14.000 euro uit willen geven. En hoop dat met een maximum km stand van 140 a 150k.

    Nu heb ik de volgende vragen:
    - Gezien mijn budget kom ik wel op een Diesel uit. Zijn er motoren waar ik me niet aan moet wagen?
    - Ik heb uiteraard al wat rondgeneusd op het forum en ben een lijstje aan het maken met aandachtspunten, zo lijkt de versnellingsbak wel een aandachtspunt te zijn. Zijn er zaken waar ik extra op zou moeten letten bij aanschaf van deze auto?
    - Is 140/150k een prima km stand als ik bedenk dat ik nog wel zo'n 5 jaar/100k km met deze auto zou willen rijden?
    - Hebben jullie nog andere adviezen/suggesties?

    Alvast hartelijk bedankt voor de reacties!

    Groet,
    Jeroen

  2. #2

    Standaard Re: Advies gevraagd A4 Avant B8 vanaf 2015

    Helaas nog geen reacties gehad.
    Ik heb deze auto bijvoorbeeld gezien: https://www.autoscout24.nl/aanbod/au...hId=1355679157

    Als ik kijk naar de km stand (157318 km), dan klinkt dat als veel, maar lijkt me voor een Diesel niet echt een probleem te zijn, klopt dat?

    Kunnen jullie me meer vertellen over de voors- en tegens van deze auto? Zaken waar ik op zou moeten letten mocht ik gaan kijken?

    Dank alvast.

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2013
    Posts
    87
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Advies gevraagd A4 Avant B8 vanaf 2015

    De wagen die jij voorstelt uit de advertentie is een B9. Heb zelf 6 jaar een B8 (2009) gehad, zijn zeer fijne wagens en slechts 1x een motorstoring door een secundaire waterpomp, verder enkel onderhoud. B8 zit degelijk in mekaar en met een 2.0 TDI van 136 pk kom je voldoende mee met het verkeer. Zou wel voor een manuele versnellingsbak gaan en originele velgen. Verder binnen zetten, rustig warm rijden en af en toe eens goed gas geven om de roetfilter te kuisen 🙂.
    In jouw geval zou ik wel 150.000 km als max grens nemen als je van plan bent er 15 a 20.000 km/jaar mee te doen

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2013
    Leeftijd
    38
    Posts
    6
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Advies gevraagd A4 Avant B8 vanaf 2015

    Ik heb 4 jaar een B8.5 diesel gehad model eind 2014 veel nieuwer ga je haast naar een B9. Mijn ervaring met Audi diesels is erg goed, nooit problemen gehad maar goed ben natuurlijk maar 1 poppetje. Heb mijn B8 gekocht met 80.000 op de teller en verkocht met 185.000 niks anders dan regulier onderhoud. Het was wel een 3.0TDI quattro met DSG en ook met die laatste nooit een probleem gehad, netjes gespoeld om de 60k. Daarvoor een B6.5 gehad en ook probleemloos 100k mee gereden tot 260k, die had een reguliere tiptronic automaat. Al hoorde ik op het laatst de kettingspanners (dure reparatie) toen weg gedaan.

    Al met al goede ervaringen maar goed er zijn waarschijnlijk ook minder goede verhalen.
    Laatst gewijzigd door Rickklh; 05-03-21 om 07:20.

  5. #5

    Standaard Re: Advies gevraagd A4 Avant B8 vanaf 2015

    Dank voor je reactie Bardi. Dat klinkt goed. Ik kom een beetje uit een Volvo familie en daar hoor je dat de diesels makkelijk meerdere tonnen kunnen lopen. Als je aangeeft auto's met max 150k km te zoeken dan klinkt dat ook alsof er er na 250k km's mogelijk veel onderhoud aan komt?

    Klopt dat?

    En waarom je advies voor de manuele bak? Zijn de automaten zo probleemgevoelig?


  6. #6

    Standaard Re: Advies gevraagd A4 Avant B8 vanaf 2015

    Inmiddels weer wat verder met zoeken.
    Met een kleine aanpassing in het budget naar 15k heb ik nu twee auto's geselecteerd. Een diesel (B9) en de benzine een B8.
    De diesel: https://www.autotrack.nl/a/audi-a4-diesel-2016-50562958
    De benzine: https://www.autotrack.nl/a/audi-a4-b...-2012-50899252

    Beide aardig wat km's, mijn gevoel zegt dat daarom de diesel wat betrouwbaarder is. Maar misschien zit ik helemaal mis.
    Welke keuze zouden jullie maken en waarom?

  7. #7
    skylinemike's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2010
    Posts
    542
    Kudos
    24
    Auto
    Audi E-Tron Quattro
    Land
    Land

    Standaard Re: Advies gevraagd A4 Avant B8 vanaf 2015

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jeroen733 Bekijk Berichten
    Inmiddels weer wat verder met zoeken.
    Met een kleine aanpassing in het budget naar 15k heb ik nu twee auto's geselecteerd. Een diesel (B9) en de benzine een B8.
    De diesel: https://www.autotrack.nl/a/audi-a4-diesel-2016-50562958
    De benzine: https://www.autotrack.nl/a/audi-a4-b...-2012-50899252

    Beide aardig wat km's, mijn gevoel zegt dat daarom de diesel wat betrouwbaarder is. Maar misschien zit ik helemaal mis.
    Welke keuze zouden jullie maken en waarom?

    De benzine vind ik erg duur voor een B8 van voor de facelift, ook in combinatie met de aandrijflijn (1.8 TFSI met multitronic), bouwjaar, uitrusting en km stand.
    De diesel B9 is gezien de boekjes een Franse auto, wat ik vreemd vind. Ik zou er eerder voor kiezen om zelf een auto te importeren dan een auto in Nederland te kopen die al door iemand anders geïmporteerd is. In Duitsland heb je voor ~16k (15k + 1k bpm) een B9 met rond de 100 000km: https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/s...AL_GEAR&vc=Car , waarvan je dus zeker de historie weet (geen huur- of schadeverleden bijvoorbeeld).

    Voor een leasemaatschappij bereikt een auto nabij de 180 000 km het einde van de economische levensduur, bij 150k km zit je daar al dicht bij in de buurt. Bij een 2.0 TDI moet je gegarandeerd bij 210 000km de distributieriem vervangen en met een beetje ongeluk ook de injectoren, koppeling, etc. Ik zou liever een diesel kopen met <100.000 km om die dan vervolgens tussen de 160 000 en 180 000 km te verkopen; veel minder risico op kostbare reparaties en ook een hogere restwaarde dan een auto die ver over de 200k km heeft gelopen.

    Ik heb overigens verschillende B8's (in een A4 en A5) en één B9 met de 2.0 TDI naar de 180 000km gereden, en nooit problemen gehad. De A4 B9 vind ik beter rijden dan de B8, ook het interieur en exterieur zijn nieuwer (wat voordelig is voor de restwaarde bij eventuele verkoop). Bovendien is de B9 een stuk stiller dan de B8.
    Nu: Audi E-Tron 55 (2020) / Audi A5 3.0 TFSI quattro (2015) / Audi A5 3.0 TDI quattro (2015)

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2013
    Posts
    87
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Advies gevraagd A4 Avant B8 vanaf 2015

    Dank voor je reactie Bardi. Dat klinkt goed. Ik kom een beetje uit een Volvo familie en daar hoor je dat de diesels makkelijk meerdere tonnen kunnen lopen. Als je aangeeft auto's met max 150k km te zoeken dan klinkt dat ook alsof er er na 250k km's mogelijk veel onderhoud aan komt?

    Klopt dat?

    En waarom je advies voor de manuele bak? Zijn de automaten zo probleemgevoelig?

    Dag Jeroen,

    Krijg nu pas melding van de reactie.
    De tdi’s kunnen zeker veel km’s aan. Vroeger nog een golf gekocht met 270.000 km en met de motor geen problemen gehad. Enkel bij de hogere km standen moet je ook rekening houden met extra onderhoud. Denk dan aan versnellingsbak, koppeling, distributie, ophanging, ...
    Ik zei max 150.000 km zou ik persoonlijk naar kijken. Hangt er van af wat je budget voor onderhoud/jaar is. Heb al hier en daar gelezen dat de multitronic bakken toch wat gevoeliger zijn voor storingen en als er wat aan mankeert dat het direct redelijk in de kosten loopt. Zelf altijd manueel gereden.
    Had vroeger op de B8 imitatie S5 velgen op zomerbanden en originele op winterbanden. Met de zomerwielen altijd last van trillingen, velgen waren niet krom, uitlijning en balans in orde en toch niet goed te krijgen.

  10. #9

    Standaard Re: Advies gevraagd A4 Avant B8 vanaf 2015

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door skylinemike Bekijk Berichten
    De benzine vind ik erg duur voor een B8 van voor de facelift, ook in combinatie met de aandrijflijn (1.8 TFSI met multitronic), bouwjaar, uitrusting en km stand.
    De diesel B9 is gezien de boekjes een Franse auto, wat ik vreemd vind. Ik zou er eerder voor kiezen om zelf een auto te importeren dan een auto in Nederland te kopen die al door iemand anders geïmporteerd is. In Duitsland heb je voor ~16k (15k + 1k bpm) een B9 met rond de 100 000km: https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/s...AL_GEAR&vc=Car , waarvan je dus zeker de historie weet (geen huur- of schadeverleden bijvoorbeeld).

    Voor een leasemaatschappij bereikt een auto nabij de 180 000 km het einde van de economische levensduur, bij 150k km zit je daar al dicht bij in de buurt. Bij een 2.0 TDI moet je gegarandeerd bij 210 000km de distributieriem vervangen en met een beetje ongeluk ook de injectoren, koppeling, etc. Ik zou liever een diesel kopen met <100.000 km om die dan vervolgens tussen de 160 000 en 180 000 km te verkopen; veel minder risico op kostbare reparaties en ook een hogere restwaarde dan een auto die ver over de 200k km heeft gelopen.

    Ik heb overigens verschillende B8's (in een A4 en A5) en één B9 met de 2.0 TDI naar de 180 000km gereden, en nooit problemen gehad. De A4 B9 vind ik beter rijden dan de B8, ook het interieur en exterieur zijn nieuwer (wat voordelig is voor de restwaarde bij eventuele verkoop). Bovendien is de B9 een stuk stiller dan de B8.
    Dankjewel voor je uitgebreide reactie Mike!
    Hmm, dat betekent dat ik nog even door moet zoeken.

    Ik ben ook wel erg gecharmeerd van de B9.
    Wil het budget eigenlijk wel echt maximeren op 15k. Maar ga toch nog maar eens in Duitsland rondneuzen. Misschien is dat toch nog wel de moeite waard...

    Anders wordt het denk ik sowieso toch een Diesel, maar lastig om iets met een km stand onder de 150k te vinden...

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2011
    Posts
    7
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Advies gevraagd A4 Avant B8 vanaf 2015

    Heb je al een wagen gekocht?
    Indien nog relevant: ik heb een A4 B8 2.0 TDI 136pk diesel manueel van 2009 met nu meer dan 300.000 km op de teller.
    Heel betrouwbare wagen, zeer tevreden van.
    Veel voorkomende problemen: sloten (maar die gaan normaal al vervangen zijn bij een 2dehands wagen), massa vliegwiel en koppeling. Bij mij is de koppeling trouwens nog niet vervangen en nog steeds OK.
    Voor de rest problemen die tegenwoordig bij alle (diesel)wagens voorkomen door alle milieumaatregelen: inlaatkleppen en EGR-klep vervuild en vernieuwd.
    En misschien eens een temperatuursensor en enkele relais, valt dus nog mee bij deze kilometerstand.

  12. #11

    Standaard Re: Advies gevraagd A4 Avant B8 vanaf 2015

    Hi, heb de plannen wat aangepast. Ik ga nu voor een B9 vanaf 2016.
    Het wordt een Diesel zoals het er nu naar uit ziet en ben van plan om er één vanuit Duitsland te gaan halen. Zal ergens in juli worden denk ik.
    Hoop er één met een km stand van rond de 100k daar te vinden.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •