Resultaten 1 tot 10 van de 10

Onderwerp: Plan om een A6 3.0 TFSI Avant te kopen. Waar op te letten? welke opties?

  1. #1
    HellStorm666's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2018
    Leeftijd
    36
    Posts
    45
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S6
    Land
    Land

    Standaard Plan om een A6 3.0 TFSI Avant te kopen. Waar op te letten? welke opties?

    Hey allemaal.

    Na een paar financiële meevallers is de mogelijkheid er om de A4 B8 1.8 TFSi Avant te gaan vervangen voor een A6 3.0 TFSi Avant.
    De C7 vind ik een super gaaf model, dus ben daar voor aan het kijken.

    Een aantal vragen die ik graag beantwoord zou willen hebben om de beste keuze te maken:
    1. Is er een reden om voor de 2014 of nieuwer versie te gaan? of zijn ze op wat bumper/lamp verschillen na geen (belangrijke) verschillen?
    2. Bepaald groot onderhoud bij bepaalde km-standen waardoor ik bijv. beter een met 120.000km kan nemen dan met 90.000km?
    3. Wel of niet de luchtvering?
    4. Must-have opties?
    5. No-Go zaken? wanner een auto écht laten staan?
    6. Uit Duitsland halen ook hier voor interessanter dan uit NL?


    Misschien hebben jullie wel ergens een pareltje gezien, dan mag je dat natuurlijk altijd laten weten.
    Budget is zo'n €30k tot €35k
    Audi S6 Avant C7 Pro-Plus
    BMW S1000-XR
    Audi A4 B8 - Suzuki GSX-R 1000 L0 - Leon 1.8 TSI DSG7 - Aygo

  2. #2

    Standaard Re: Plan om een A6 3.0 TFSI Avant te kopen. Waar op te letten? welke opties?

    Volgens mij is het olie probleem bij de FL versies opgelost en hebben ze een ander navigatie systeem, koplampen en hulpsystemen zijn wat beter.

    Luchtvering is een aanrader

    ACC, Side assist, luchtvering, donkere hemel, B&O, Led matrix koplampen zijn voor mij persoonlijk wel de must have opties.

    Ze lekken wel eens olie aan de achterkant en kleppendeksels, distributie ketting kan problemen geven.

    Persoonlijk zou ik hem uit Duitsland halen, vaak meer opties, goedkoper en de geschiedenis is daar beter.

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2019
    Leeftijd
    34
    Posts
    24
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Plan om een A6 3.0 TFSI Avant te kopen. Waar op te letten? welke opties?

    Lijkt me een waanzinnig mooie upgrade. Zelf ben ik ook een C7 avant rijder maar dan met een 2.8 FSI blok.
    Wat voor mij doorslaggevend was met betrekking tot de olie lek problematiek was een 6 cilinder. de 1.8 en 2.0 tfsi blokken van voor 2016 hebben hier in de meeste gevallen last van na 120.000 km.
    Ik geloof dat de 3.0 tfsi hier sowieso geen last van heeft (correct me if i'm wrong)
    Voor mij zijn must have opties:
    - Elektrisch verstelbare stoelen (ik verbaas me dat er Audi's zijn die dit NIET hebben, zeker in de prijs categorie waarvoor ze nieuw verkocht worden)
    - Comfort stoelen met verwarming (en stoelventilatie, zie je helaas maar weinig, hele fijne optie!)
    - Het grote navigatie scherm (MMI met touchpad) en dus kleurendisplay tussen de tellers)
    - Head Up Display
    - ACC
    - LED koplampen zijn sowieso het aller mooiste. Staat ook nog hoog op mijn wensen lijst (Facelift LED vind ik nog mooier )
    - Minimaal BOSE sound, B&O is mooi en luxe, maar denk dat je dan wel in een andere prijs categorie terecht komt.
    - 20" RS6 velgen
    - Kleur; als het maar geen zilvergrijs is ! Zelf erg fan van Daytona grijs.

    Luchtvering heb ik niet, ik lees veel problemen over luchtvering. Zelf geen ervaring mee, maar zoek maar eens op dit forum, je komt genoeg tegen.

    evt een Facelift na 2016 met 2.0 tfsi blok misschien ook een optie voor je ? :-)

  4. #4
    HellStorm666's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2018
    Leeftijd
    36
    Posts
    45
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S6
    Land
    Land

    Standaard Re: Plan om een A6 3.0 TFSI Avant te kopen. Waar op te letten? welke opties?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mitchelmitchel Bekijk Berichten
    ....

    evt een Facelift na 2016 met 2.0 tfsi blok misschien ook een optie voor je ? :-)
    Nee, de 2.0 is geen optie, aangezien ik minimaal een 6-cilinder wil nu t nog kan.
    Eens in je leven moet je toch een keer een 6-cilinder (of meer) gehad hebben in je leven als auto/motor fan
    Audi S6 Avant C7 Pro-Plus
    BMW S1000-XR
    Audi A4 B8 - Suzuki GSX-R 1000 L0 - Leon 1.8 TSI DSG7 - Aygo

  5. #5

    Standaard Re: Plan om een A6 3.0 TFSI Avant te kopen. Waar op te letten? welke opties?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HellStorm666 Bekijk Berichten
    Nee, de 2.0 is geen optie, aangezien ik minimaal een 6-cilinder wil nu t nog kan.
    Eens in je leven moet je toch een keer een 6-cilinder (of meer) gehad hebben in je leven als auto/motor fan
    2.0 in een A6 is imo te weinig.


  6. #6
    skylinemike's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2010
    Posts
    542
    Kudos
    24
    Auto
    Audi E-Tron Quattro
    Land
    Land

    Standaard Re: Plan om een A6 3.0 TFSI Avant te kopen. Waar op te letten? welke opties?

    De 3.0 TFSI met de supercharger is een erg degelijk blok, wordt ook in de VS (waar deze motor vooral verkocht is) enorm geprezen voor de betrouwbaarheid en tuningsmogelijkheden. Als je houdt van lezen, zou ik het Amerikaanse Audizine forum aanraden, waar veel info over deze motor te vinden is.

    In 2014/2015 heeft Audi de 3.0 TFSI EVO (EURO 6) uitgebracht, dit is een nieuwe versie van de 3.0 TFSI (EURO 5) met supercharger. De 3.0 TFSI EVO kan je herkennen aan een andere motorcode CRE en aan de andere plastic motorbedekking. Belangrijkste verschillen tussen de twee zijn:
    - de EVO heeft een magnetische supercharger koppeling (beter voor verbruik/ uitstoot, aangezien de supercharger aan/uit te zetten is ipv continue meedraait; bij extreme tuning (>500 pk) is deze koppeling wel gevoeliger);
    - de EVO heeft grotere intercoolers in de supercharger;
    - diverse kleine aanpassingen (andere zuigers, injectoren, etc.).

    Euro 5.jpgEuro 6.jpg

    Ik rij nu 2 jaar in een A5 Cabrio met de 3.0 TFSI EVO (EURO 6) en ik ben erg tevreden, geen olieverbruik en de motor is erg soepel. Het enige nadeel is dat het verbruik niet waanzinnig is, zo rond de 1 op 9. Ik heb hem gekocht in Duitsland, omdat er veel meer aanbod is en in Nederland vooral geïmporteerde auto's staan waarvan de historie onduidelijk is. In Duitsland koop ik voornamelijk bij officiële merkdealers, aangezien dit extra zekerheid geeft mbt kilometerstand en onderhoud. In ieder geval zou ik altijd een goedkoop is duurkoop aankoop proberen te voorkomen.
    Nu: Audi E-Tron 55 (2020) / Audi A5 3.0 TFSI quattro (2015) / Audi A5 3.0 TDI quattro (2015)

  7. #7
    ketelapper's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2004
    Leeftijd
    49
    Posts
    11.152
    Kudos
    749
    Auto
    Audi A8
    Land
    Land

    Standaard Re: Plan om een A6 3.0 TFSI Avant te kopen. Waar op te letten? welke opties?

    Mooi vooruitzicht

    Ik raad je héél sterk de facelift aan!!! Ik heb de verbeteringen van 4G pré-FL naar FL als duidelijk groter ervaren dan de stap van 4F naar 4G. Dus de facelift binnen 4G maakte voor mij duidelijk meer verschil dan de gehele modelwisseling van 4F naar 4G. Veel technische upgrades, hele nieuwe MMI-basis, veel betere geluidsisolatie (facelift standaard dubbelglas in voorportieren), etc.

    Wensen ten aanzien van opties etc. zijn vaak erg persoonlijk. Hoe meer, hoe leuker Ik heb mogen genieten van twee 4G's met veel opties en helemaal eigen samenstelling. Ben daarbij dus niets te kort gekomen dat ik nu als musthave zou moeten adviseren. Volledig assistentiepakket zou ik nooit willen missen. Ik heb mijn twee 4G's allebei met luchtvering gehad en wilde niet zonder. Maar nu op mijn 4K adaptief onderstel en niet de luchtvering, en dat bevalt me ook fantastisch nu. De matrix-led koplampen van de facelift zijn geniaal. Voordeel van avant en facelift is dat je altijd standaard al elektrische achterklep hebt.
    Standkachel, supersportstoelen, dubbelglas rondom, panoramadak, matrix-led, ... heel veel wat ik had (en heb op 4K ) beviel mij heerlijk.

    Succes met zoeken! Er is niet heel veel aanbod van de 3.0TFSI helaas. Duitsland is wel beste zoekgebied, zoals al opgemerkt.
    8 ringen, 2 vleugels | 22 cilinders | 1.310pk | 1.700Nm in Dagelijks: A8 (D5/4N) Limousine 60 TFSI-e, Ultrablauw (03/2022) - Mrs.: A3 (8V) Sportback e-tron, Daytonagrau (12/2017) - Hobby: 🧡 Orange Flame (04/2022)

  8. Ad
  9. #8
    jos_br's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    63
    Posts
    1.229
    Kudos
    13
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard Re: Plan om een A6 3.0 TFSI Avant te kopen. Waar op te letten? welke opties?

    Waar je op moet letten is domweg de vervuiling van de inlaten, dit gaat vanaf 90dkm een serieus iets worden. In ieder geval uit laten lezen op overslagen.

    Jos.

  10. #9

    Standaard Re: Plan om een A6 3.0 TFSI Avant te kopen. Waar op te letten? welke opties?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jos_br Bekijk Berichten
    Waar je op moet letten is domweg de vervuiling van de inlaten, dit gaat vanaf 90dkm een serieus iets worden. In ieder geval uit laten lezen op overslagen.

    Jos.
    Nooit last van gehad, wel altijd premium 98 benzine erin, nooit die goedkope meuk bij die budget tankstations erin doen.
    Laatst gewijzigd door Audic6; 21-03-21 om 06:50.

  11. #10
    jos_br's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    63
    Posts
    1.229
    Kudos
    13
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard Re: Plan om een A6 3.0 TFSI Avant te kopen. Waar op te letten? welke opties?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jos_br Bekijk Berichten
    Waar je op moet letten is domweg de vervuiling van de inlaten, dit gaat vanaf 90dkm een serieus iets worden. In ieder geval uit laten lezen op overslagen.

    Jos.
    Heeft niets met de te gebruiken brandstof van doen, vervuilen doen ze allemaal. Komt door de egr, carterontluchting en het ontbreken van brandstof door de inlaat waardoor dit "vroeger" niet voorkwam. Haal de inlaat er maar eens af na ongeveer 80>100dkm, je weet niet wat je ziet.

    Jos.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •