Resultaten 1 tot 4 van de 4

Onderwerp: A5 F5 sportback of A6 C7 facelift

  1. #1
    emiel10's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2010
    Posts
    2.548
    Kudos
    86
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard A5 F5 sportback of A6 C7 facelift

    Na wat problemen met Audi's uit de jaren 2008-2012 de overstap gemaakt naar een burgerlijke Nissan Qashqai, deze doet prima zijn werk en is met mobiliteitsvergoeding ongeveer gratis te rijden maar het is het toch net niet. Kort door de bocht/lang verhaal kort had ik toch graag weer een Audi op de oprit. Ben me aan het oriënteren om richting het eind van het jaar te kopen/begin volgend jaar te kopen, of wellicht eerder als ik eerder de "perfecte" auto tegen kom. Ik had eerst mijn zinnen gezet op een A6 C7 facelift maar de A5 B9 is ook erg mooi. Qua ruimte maakt het mij niet uit, rij 90% van de tijd alleen, en we hebben 1 zoon en die past in beide prima achterin. Nu heb ik het idee dat de A5 net wat nieuwer is qua techniek maar daar kan ik me in vergissen.

    Wat ik ongeveer zoek (zolang de advertenties bestaan)
    A6
    https://udenhout.nl/auto/audi/a6/st5...ce-sport-190pk

    A5
    https://www.bourguignon.nl/audi/p/au...3337#/voertuig

    De grote hamvraag, is de A5 ook daadwerkelijk nieuwer qua techniek/mogelijkheden? Dingen als een digitaal dash zijn natuurlijk erg mooi, al vind ik het interieur van de A6 nog net wat mooier. Wellicht verander ik nog van mening als ik ze in het echt zie/voel.

    Opties die niet mogen ontbreken:
    - S-line interieur (exterieur ook wenselijk)
    - Limousine in het geval van de A6
    - Sportback in het geval van de A5
    - Led koplampen
    - Benzine, 1.8 tfsi minimaal
    - Deels digitaal dash A6
    - Volledig digitaal dash A5
    - Automaat (voor zover handgeschakeld nog te vinden is)
    Laatst gewijzigd door emiel10; 21-06-21 om 14:05.
    Audi A6 1.8TFSI Ultra Advance Sport S-line/VW Crosspolo 6R/VW Kever 1200 1970/VW T2 Westfalia
    Audi A3 8P SB 1.8TFSI Attraction B.eAudi TT 8N 1.8T coupe 225pk/350nm

  2. #2
    ketelapper's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2004
    Leeftijd
    49
    Posts
    11.152
    Kudos
    749
    Auto
    Audi A8
    Land
    Land

    Standaard

    Hier is maar één oplossing: zelf gaan bekijken en uitgebreid proefrijden!

    Ik heb in 2010 gekozen tussen toen net nieuwe A5 of A6 4F (model vanaf 2004). Ik vond en vind de A5 sportback het allermooiste Audi-model; de vier jaren ervoor had ik al twee verschillende A6 4F (avant) gereden. En toen kwam dus de A5 sportback uit. WOW Maar... bij een proefrit was ik in paar kilometer 'klaar'. De A5 was in alle beleving een klasse lager dan de A6. Logisch natuurlijk, maar door het 'leeftijdsverschil' in de twee modelgeneraties had ik ook wel iets anders verwacht. Maar geluidsisolatie, comfort en materialen echt minder.

    Dus toen toch derde 4F gekocht. 2013 mijn eerste A6 4G. Eind 2015 een A6 4G facelift. Toen was de stap van 4G pré-fl naar FL - gek genoeg - véél groter dan van 4F naar 4G. Ik verwacht dus dat jij bij flinke proefritten zelf snel de verschillen tussen een A5 en een A6 4G FL gaat merken. En dan is het alleen aan jou wat je meest belangrijk vindt.
    Vanuit referentiekader Qashqai zul je niet zo 'verpest' zijn als ik toen ik vanuit een A6 in de A5 stapte

    PS: met 33k budget is het zeker ook interessant om in DE te gaan neuzen. Daar heb je nog meer dan in NL het voordeel dat de A6 harder afschrijft dan de A5. Dus bij keuze voor de A6 in DE nóg veel meer auto voor je euro's!
    Laatst gewijzigd door tom; 23-06-21 om 10:05.
    8 ringen, 2 vleugels | 22 cilinders | 1.310pk | 1.700Nm in Dagelijks: A8 (D5/4N) Limousine 60 TFSI-e, Ultrablauw (03/2022) - Mrs.: A3 (8V) Sportback e-tron, Daytonagrau (12/2017) - Hobby: 🧡 Orange Flame (04/2022)

  3. #3
    emiel10's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2010
    Posts
    2.548
    Kudos
    86
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: A5 F5 sportback of A6 C7 facelift

    Dank voor de uitgebreide reactie, inmiddels via FB ook al diverse adviezen gekregen, ik denk inderdaad dat de A5 de sportievere versie is, en de A6 de luxere ervaring biedt. Proefrijden gaat uiteraard ook gebeuren als de zomerperiode voorbij is. Ik ben uiteraard ook in DE aan het zoeken maar had eigenlijk meer aanbod verwacht. Tzt onze forum importeur maar weer eens inschakelen. Valt me wel op dat duitsers vaak opties als 2-3 zone clima achterwegen laten en daar veel minder nuttige opties voor toevoegen.

    Tot nu toe neig ik meer richting A5, interieur net wat frisser met onder andere virtual dash etc. Maar de A6 is daarmee nog niet afgeschreven.

    Ik moet wel zeggen dat de nieuwe A5 minder "patser" overkomt dan het vorige model. Een collega van mijn heeft het vorige model gereden en kreeg daar toch niet altijd positieve reactie op van klanten. Nu zit daar ook een groot deel Nederlandse bekrompenheid in maar goed, zo schijnt het hier te werken

    Budget inderdaad niet onbelangrijk. Zou het graag rond de 35K houden, minder is meegenomen, mocht ik voor iets meer de perfecte tegenkomen laat ik hem niet staan.
    Audi A6 1.8TFSI Ultra Advance Sport S-line/VW Crosspolo 6R/VW Kever 1200 1970/VW T2 Westfalia
    Audi A3 8P SB 1.8TFSI Attraction B.eAudi TT 8N 1.8T coupe 225pk/350nm

  4. #4
    emiel10's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2010
    Posts
    2.548
    Kudos
    86
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: A5 F5 sportback of A6 C7 facelift

    Inmiddels zijn we iets verder, vanmorgen geweest kijken voor een A5 en A6, aangekomen bleek de A6 al verkocht en opgehaald (ben ook onaangekondigd langs gegaan).

    Maar in de A5 testgereden, motorisch niks op aan te merken (2.0TFSI) maar het interieur had ik eigenlijk meer van verwacht. Toch wel meer hard plastic dan ik verwacht had en de beenruimte achterin houdt ook niet echt over. Jammer dat de A6 er niet meer was, dan had ik een mooi vergelijk gehad, hoop dat die meer beenruimte heeft. Komend weekend maar proberen ergens een A6 te rijden. Heb een paar inruil voorstellen aangevraagd maar de meeste lijken niet te willen verkopen, amper reactie. Voordat ik 200-250km enkele reis ga rijden zou ik toch graag willen weten of en wat er ongeveer voor mijn huidige auto gegeven gaat worden.

    Voor alsnog lijkt de voorkeur naar de A6 uit te gaan.
    Audi A6 1.8TFSI Ultra Advance Sport S-line/VW Crosspolo 6R/VW Kever 1200 1970/VW T2 Westfalia
    Audi A3 8P SB 1.8TFSI Attraction B.eAudi TT 8N 1.8T coupe 225pk/350nm

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •