Resultaten 1 tot 7 van de 7

Onderwerp: Aankoopadvies A6 C7 (2015-2018)

  1. #1

    Standaard Aankoopadvies A6 C7 (2015-2018)

    Goedemiddag,

    Mijn naam is Jan, 31 jaar en ik ben een autoliefhebber. Desondanks ben ik nieuw op dit forum, en als bestuurder ook nieuw met audi. Als kind wel op de achterbank van een audi 80 (benzine) en daarna een 1e generatie audi a4 1.9tdi gezeten. Na het behalen van mijn rijbewijs zijn er vele automerken onder mijn kont door gegaan, veelal kleine stadsauto's die goedkoop waren om als student te rijden. Daar zat een keer een VAG product tussen; een seat mii, die prima beviel voor wat het was. Die seat mii was trouwens ook de laatste kleine stadsauto; die heb ik een aantal jaar geleden ingeruild tegen een volvo v70 bifuel uit 2006, en dat is de auto waar ik nu nog steeds in rijd. Met inmiddels 330.xxx km op de klok en veranderde wensen (nu gas/benzine, ik wil naar diesel) ben ik voorzichtig aan het kijken naar een volgende auto.
    Die volgende auto moet een beetje 'vergelijkbaar' zijn; dus een grote station die betrouwbaar en comfortabel is en makkelijk grote afstanden en hoge kilometerstanden kan halen. Onder andere de nieuwe generatie volvo's (v90, v60), maar ook zeker BMW (5 serie), en durf ik het te zeggen, mercedes ?-klasse wekken mijn interesse. En niet te vergeten, de audi A6 natuurlijk!

    Nu ben ik me een beetje aan het orienteren in de audi A6 avant's uit 2015-2018 (C7 dacht ik?) maar dat is toch een beetje spannend; audi heeft (onterecht?) bij mij een beetje het imago gekregen van onbetrouwbare olieslurpers. Ik weet, dat geldt vooral voor een aantal benzinemotoren en bouwjaren, maar toch.

    Wat betreft mijn wensen, het moet een diesel zijn met een automaat.
    - Klopt het dat de 3.0tdi en de 2.0tdi qua verbruik niet ver uit elkaar liggen? En hoe zit dat met het onderhoud?
    - IWat is het verschil tussen de tiptronic, s-tronic en multitronic? Welke raden jullie aan en waarom?
    - lederen (of alcantara?) bekleding is een must
    - minimaal xenon of beter, iig geen halogeen
    - goede geluidsinstallatie
    - navigatie, glasdak en andere dingen hoeft niet; na een aantal jaar kloppen de kaarten niet meer en gaat het dak toch lekken (wat er niet op zit, kan ook niet kapot). zelfde geldt voor elek. verst. stoelen etc.
    - ik wil er wel een trekhaak onder, kan ik dat achteraf makkelijk zelf doen of moeten er ook oliekoelers, kabelbomen etc. worden geplaatst?

    Oftewel, het moet een comfortabele auto en betrouwbare auto zijn die bewezen hoge kilometerstanden kan halen met goed onderhoud (maar niet met dure revisies), het hoeft geen laptop op wielen te zijn met allerlei gadgets.

    Wat raden jullie aan? welke bouwjaren/modellen/motoren/versnellingsbakken etc. moet ik vermijden, en welke moet ik naar zoeken?

    Alvast bedankt!

  2. #2
    robby70's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Posts
    972
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Aankoopadvies A6 C7 (2015-2018)

    Hi Jan, welkom op t forum .. niet iedereen hier is altijd even enthousiast als dezelfde vraag voor de zoveelste keer voorbij komt. Op het modelspecifieke grdeelte kun je een hoop vinden, maarrr da's wel zoeken geblazen. Ik zelf rij al meer dan 10 jaar A6 Avant V6 en nog nooit een olieslurper gehad. Sterker nog, met een half litertje per 30.000km lukt het vaak. Zeker met de C7 3.0Tdi (204pk) kun je zuinige cijfers halen, ook al tune je die tot 300pk. Niet aan Adblue modellen beginnen zou ik zeggen. Van benzine modellen heb ik geen verstand overigens. Wel trouw olie en DSG service doen!

    Verstuurd vanaf mijn SM-G715FN met Tapatalk
    A6 50TDI Quattro (C8/4K) + TTS Quattro (8J)

  3. #3

    Standaard Re: Aankoopadvies A6 C7 (2015-2018)

    Hoi Robby,

    Dankjewel voor je reactie! Ik heb even gezocht maar ik zag voor de a6 c7 geen sticky thread wbt aankoopadvies, wel voor andere modellen. Ik las wel een topic over distributiekettingen maar kan niet echt inschatten hoe veel voorkomend dat probleem nu echt is. Wel dat het al bij lage km standen voor kan komen. Wat betreft het olie verversen van de motor en de versnellingsbak, dat doe ik bij mijn huidige auto ook (v-bak elke 60k gespoeld, en motorolie elke 15k vervangen en een nieuw filter; long life intervallen geloof ik niet in).

    Enfin, als er nog modelspecifieke aandachtspunten zijn dan lees ik dat graag!

  4. #4
    robby70's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Posts
    972
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Aankoopadvies A6 C7 (2015-2018)

    Ik vind de C7 een 500% verbetering tov de C6 wat betrouwbaarheid betreft. Hoewel een vriend van me aardig wat pech heeft met een van de eerste modellen van 2012 (DSG vervangen, deurmodules met storing), maar een maandagochtenmodel heeft elk merk wel.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G715FN met Tapatalk
    A6 50TDI Quattro (C8/4K) + TTS Quattro (8J)

  5. #5

    Standaard Re: Aankoopadvies A6 C7 (2015-2018)

    Goed om te horen dat er goede ervaringen zijn. Mocht het een Audi worden, dan denk ik dat het een 3.0 diesel wordt met een tiptronic. Nu lees ik dat er een aantal smaken van die 3.0 diesel zijn, o.a. Een biturbo en een ‘normale’ turbo. Steekt er een van die 3.0 versies er nu echt bovenuit qua betrouwbaarheid of maakt dat, op het vermogen na, eigenlijk niet zoveel uit?


  6. #6

    Standaard Re: Aankoopadvies A6 C7 (2015-2018)

    De tiptronic zit alleen op de bitdi, bij de facelift c7 is de rest s-tronic.

  7. #7
    ketelapper's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2004
    Leeftijd
    49
    Posts
    11.125
    Kudos
    749
    Auto
    Audi A8
    Land
    Land

    Standaard Re: Aankoopadvies A6 C7 (2015-2018)

    :WELCOME:

    Ik heb twee A6 4G/C7 gereden:
    Van 1 februari 2013 tot 30 november 2015 een Avant 2.0TDI 177pk multitronic; van nieuw tot 205.000km
    Van 1 december 2015 tot 20 februari 2019 een Limousine facelift 2.0TDI 190pk s-tronic; van nieuw tot 210.000km

    Zie eventueel hier voor links naar de showroomtopics van deze ex-ketelappertjes:
    https://www.audiforum.nl/forum/audif...f-gebruik.html

    Jouw vragen heel kort beantwoord, vanuit mijn ervaring met A6 4G/C7:

    - 2015-2018, C7 dacht ik?
    Ja. De A6 in modelgeneratie 7 ("C7", chassiscode '4G') is er geweest van 2011 tot 2019. Najaar 2014 is de 4G gefacelift. Ik vond het verschil tussen 4G pre-FL en 4G facelift groter dan tussen 4F en nieuw model 4G! De facelift is veel rustiger, stiller, 'smoother' dan de pre-FL. De 4G pre-FL maakte in het rijden nauwelijks verschil t.o.v. mijn laatste 4F. Als je vanaf 2015 zoekt, heb je altijd facelift.

    - Klopt het dat de 3.0tdi en de 2.0tdi qua verbruik niet ver uit elkaar liggen? En hoe zit dat met het onderhoud?
    Nee. De zescilinders 3.0 verbruiken bij normaal gebruik flink meer. Wanneer je alleen maar 105km/u op cruisecontrol snelwegen rolt, maakt het niet veel uit. Zodra je provinciale wegen en stadsverkeer gaat rijden, ontstaat er (fors) verschil. Met de 3.0 met minste vermogen en zonder quattro kun je nog wel enigszins in de buurt van de 2.0 blijven.
    Aan de andere kant; als je altijd doortrapt met hard-sportieve rijstijl, zal de 2.0 het weer harder op een zuipen zetten dan de 3.0 omdat de 2.0 dan veel harder moet werken.

    Wegenbelasting is hoger door meer gewicht. Onderhoud van zescilinders is duurder, door meer onderdelen, meer olie, etc. etc. En door quattro dat op 3.0 erg gangbaar is versus non-quattro 2.0 (is er wel als q maar zeldzaam). Maar met interval van 30.000km maakt het kostenverschil in onderhoud naar mijn verwachting niet heel veel uit in kilometerprijs.

    - Wat is het verschil tussen de tiptronic, s-tronic en multitronic? Welke raden jullie aan en waarom?
    Ik ga de techniek niet behandelen. Multitronic is op de 4G facelift niet meer gebruikt. De s-tronic is dsg. Tiptronic is het meest 'hufterproof', s-tronic voor zover mij bekend even zo goed probleemloos.

    - lederen (of alcantara?) bekleding is een must
    Dit is persoonlijke smaak. Alcantara is altijd in combinatie met leer. Ik heb alles gehad. Leer-alcantara combi beviel mij het minst goed; duidelijk warmer om op te zitten dan leer-stof (S-line basic) of volledig leer.

    - minimaal xenon of beter, iig geen halogeen
    Op 4G facelift is geen halogeen meer geleverd. Xenon standaard, upgrades naar 'normaal' LED of naar matrix-LED. Dit laatste is erg goed!

    - goede geluidsinstallatie
    Dat hebben ze allemaal Op facelift is dubbel glas in de voorportieren standaard. Geluidsniveau verder ook afhankelijk van bandbreedte.

    - navigatie, glasdak en andere dingen hoeft niet; na een aantal jaar kloppen de kaarten niet meer en gaat het dak toch lekken (wat er niet op zit, kan ook niet kapot). zelfde geldt voor elek. verst. stoelen etc.
    OK, als je zo denkt... Maakt zoektocht wel flink makkelijker, want de dingen die je wél wilt, zijn nagenoeg op iedere A6 van 2015 en jonger aanwezig.

    - ik wil er wel een trekhaak onder, kan ik dat achteraf makkelijk zelf doen of moeten er ook oliekoelers, kabelbomen etc. worden geplaatst?
    Achteraf monteren is goed te doen. Op een origineel NL auto is 'trekhaakvoorbereiding' altijd standaard (keuze van Pon). Op een buitenlandse auto komt er meer bij kijken.

    - 3.0 diesel wordt met een tiptronic. Nu lees ik dat er een aantal smaken van die 3.0 diesel zijn, o.a. Een biturbo en een ‘normale’ turbo. Steekt er een van die 3.0 versies er nu echt bovenuit qua betrouwbaarheid of maakt dat, op het vermogen na, eigenlijk niet zoveel uit?
    Zoals Raz0r al antwoordt, is de combinatie van 3.0 met tiptronic alleen op de biturbo geleverd. Dan heb je circa 320pk (met nog klein verschil tussen gewoon versus competition versies). De 3.0 met enkele turbo is er ook met verschillende vermogens - die altijd met s-tronic.
    Of er betrouwbaarheidsverschillen tussen de uiteenlopende 3.0's zijn, durf ik niet te zeggen.

    Succes met zoeken, lekker vooruitzicht
    8 ringen, 2 vleugels | 22 cilinders | 1.310pk | 1.700Nm in Dagelijks: A8 (D5/4N) Limousine 60 TFSI-e, Ultrablauw (03/2022) - Mrs.: A3 (8V) Sportback e-tron, Daytonagrau (12/2017) - Hobby: 🧡 Orange Flame (04/2022)

  8. Ad

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •