Resultaten 1 tot 2 van de 2

Onderwerp: A3 1e gen. (2002/2003) vraag over motor, carosserie en onderstel

  1. #1

    Standaard A3 1e gen. (2002/2003) vraag over motor, carosserie en onderstel

    hallo,

    mijn huidige Toyoto Corolla uit 2001 is aan vervanging toe, en een Audi A3 is een van de opties die ik op het oog heb; in elk geval een oudere versie (van voor de 'oversized' grill mode). Volgens galvanicar.com is de A3 vanaf 2001 volgens de hoogste standaard gegalvaniseerd. Volvo's zijn er in elk geval om bekend, maar ik weet niet of dat hier bevestigd kan worden dat het carosserie (vanaf dat jaartal) corrossie vrij is.

    Ik weet niet hoe de kwaliteit van het onderstel is, waarschijnlijk dat elke auto van vergelijkbare leeftijd niet meer vrij van roest is (met uitzondering van uitlaatdelen, dat is onvermijdelijk).

    Voor wat betreft de motor. Ik ben alleen in de benzineversie 1.6 of 1.8 geinteresseerd. De 1.6 is de meest voorkomende, maar ik weet niet of de 1.8 omdat daar eveneens een turboversie van geleverd is van betere kwaliteit is, dikkere cylinderwanden b.v. (ik neem aan hetzelfde motorblok). Is daar dus kwalitatief verschil in, of is dat alleen in cylinderinhoud?
    Daarentegen is met meer pk's misschien ook met meer bravour in gereden, maar dat is moeilijk vast te stellen. Belangrijker is denk ik te letten op het aantal eigenaren.
    Ik ben overigens geen intensieve autorijder, maar ik weet niet of de Audi motoren betrekkelijk probleemloos 500k kunnen halen; hetgeen bij Volvo motoren geen uitzondering is, daar zijn de 5 cylinder 10 kleppen (144pk) bijzonder degelijk maar die worden niet meer gemaakt.

    Een andere reden om geen recentere auto te kopen, ongeacht het merk, is dat daar ook weer meer elektronica in verwerkt is, en dus helaas storingsgevoeliger. En als het om betrouwbaarheid gaat, is mijn huidige auto waarschijnlijk niet te overtreffen.

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: A3 1e gen. (2002/2003) vraag over motor, carosserie en onderstel

    De 1.8 is niet beter dan de 1.6, heeft wel meer vermogen. 500k zal niet meevallen, het is geen Volvo uit de steentijd.

    De A3 8L is overigens technisch een Seat Leon of Golf IV, die kun je prima overwegen als alternatief.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •